Gå til innhold

Erfaringer med akutt reaktiv psykose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en god venninne som har vært gjennom store belastninger og nå har fått diagnosen akutt reaktiv psykose. Hun er under behandling. 

Lurer på om noen har hatt dette og hvordan det opplevdes å ha det? Hvs slags symptomer hadde dere evt, og hvorfan *føltes det å ha dette? Hvor klar er man over egne problemer? Og hvordan har det vært etterpå? Må man behandles med medikamenter fast etterpå?
Og hvordan kan man stille opp som støtte i etterkant? 

Takk for svar.

Skrevet

Dytt!

Skrevet

Vil anbefale deg å spørre om dette på psykiatridelen på doktoronline.no :) Det er ikke lenger en ansatt psykiater der, men det er mange med kunnskaper der. Både fagkunnskap og erfaringsmessig kunnskap. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke hatt psykose selv, men jeg vet at reaktiv psykose betyr at den kommer som reaksjon på en ytre belastning, noe du også skriver. Disse psykosene er ofte forbigående, og man blir ofte frisk i løpet av relativt kort tid. 

https://sml.snl.no/reaktiv_psykose

• Liker 2
  • 3 år senere...
Skrevet

Tar opp denne! Håper noen kan svare 😊

Anonymkode: 8fb54...322

Skrevet

Ikke spør venninnen din når hun kommer ut. Det er for gravende i det dypt personlige siden psykoser dannes av din verste frykt og skam. Når man har for eksempel schizofreni plages man med nysgjerrige folk som spør og graver. La henne slippe å dele og støtt henne heller i praktiske ting siden hun kommer til å være totalt utmattet i lang tid. Bare vær en vanlig venn. 

Anonymkode: 3b17e...922

Skrevet

Man kan også for eksempel på et eller annet vis, enten direkte eller indirekte (alt ettersom du tror personen ville ønsket) fortelle at h*n ikke trenger å skamme seg ovenfor deg uten å utdype mye. Jeg har bipolar og får psykoser og hvis jeg har vært psykotisk og gjort dumme ting er det deilig å føle at noen jeg kjenner kan lette litt på skammen.

Anonymkode: 8d456...853

Skrevet

Ikke ts som dytta den opp. Men lurer på de spørsmålene som stilles i HI ang hvordan det er. Noen som kan svare på de?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke ts som dytta den opp. Men lurer på de spørsmålene som stilles i HI ang hvordan det er. Noen som kan svare på de?

Det er helt jævlig og du blir aldri den samme etterpå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er helt jævlig og du blir aldri den samme etterpå. 

De fleste blir helt friske!

Anonymkode: f40b1...da6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De fleste blir helt friske!

Anonymkode: f40b1...da6

Hvordan oppleves det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...