Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Forrige uke «våknet jeg opp» i en søvnparalyse. Har skjedd én gang tidligere for noen år siden, men fikk ingen «syner». Da det skjedde nå var det derimot veldig skremmende, med kraftig trykk i ørene, høy lyd og skikkelse i rommet som kom mot meg. Tok ca. 30 sek tror jeg så kom jeg meg ut av søvnparalysen. Hadde kraftig hjertebank og var redd for å sovne igjen. I og med at dette ikke har vært noe jeg sliter med tidligere har jeg tenkt at dette ikke vil fortsette. Men i natt ca. én uke i etterkant av den ubehagelige paralysen så opplevde jeg det igjen. Jeg hadde ikke sovnet helt enda, og plutselig kjente jeg trykket i ørene og paralysen i kroppen. Jeg skjønte med en gang at jeg var i ferd med å havne i en søvnparalyse og sa til meg selv «Nei» og kjempet hardt for å komme ut. Tok bare et par sekunder og rakk ikke å se noen ting før paralysen var borte. Jeg var så trøtt så jeg «sovnet» igjen etter et par sekunder. Da skjedde det samme momentant. Altså jeg gikk rett tilbake i paralyse. Jeg tvang meg selv fort ut (aner ikke hvordan) og måtte sette meg opp i sengen for å våkne mer. Skjønte selv at paralysen ville komme tilbake. Dette skjedde sikkert 5 ganger i går kveld før jeg sovnet uten paralyse og var fryktelig slitsomt. I dag føles det nesten ut som at jeg har propper i ørene etter alt trykket fra i går. Er det noen som har erfaring med søvnparalyser? Evt. hvordan de kan unngås? Det er ufattelig slitsomt og ikke minst skremmende.

:)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Konsentrer deg om å bevege på en lillefinger med en gang du kjenner paralysen komme, eller våkner med paralyse. Det virker veldig raskt og da slipper du påkjenningen av å kjempe for å komme deg ut av det.

Anonymkode: 63a75...296

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det i perioder, men så har det gått over. Siste perioden for over et år siden. Føler at det baller på seg når det først skjer én gang. Forrige gang skjedde alltid det samme. Våken og "klar", men lammet og med skremmende forestillinger. En vanvittig tung følelse i krooppen, var overbevist til randen om at det var en mørk skikkelse i rommet og at den sirklet rundt meg. Men jeg fikk ikke lukket opp øynene, selv om jeg var overbevist om at jeg skulle klare det ved en kraftanstrengelse. Men hver gang jeg prøvde, var det som om det bare stakk litt i kroppen og at jeg hadde altfor få krefter til å løfte øyelokkene, som var tunge som steinblokker. Har ingen råd, dessverre, men du kan snakke med lege hvis det gjør at du ikke fungerer ordentlig i hverdagen.

Anonymkode: 0dd3e...742

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at det er større sjangs for søvnparalyse hvis man ligger på ryggen.

Anonymkode: c255b...f4a

AnonymBruker
Skrevet

Har lest søvnparalyse skjer hyppigst hvis man er veldig trøtt og sliten . Så sørg for å få nok søvn .

De skremmende synene kan være hjernens måte å forsøke å få kroppen til å våkne på. 

Anonymkode: 736bb...22a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...