Gå til innhold

Finne ut av matallergi

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg har hele livet mitt slitt med magen. Nå i det siste har det vært ekstremt ille. Magen min tripler seg i størrelser hver dag og jeg ender opp i forskerstilling til jeg får fist meg ferdig på grunn av så store smerter. Tidligere har jeg hatt mildere smerte og ikke blåst opp fullt så mye så har ikke tenkt så mye over det bortsett fra at det har vært kjipt å ikke kunne gå med tettsittende til tross for å være godt trent med en slank kropp.det er først nå jeg begynner å tenke at det kanskje er en matallergi, men jeg aner ikke hva jeg er allergisk mot i så fall. Jeg kunne så klart dratt til legen, men pga snufsing utendørs får jeg ikke komme på time. Hvordan kan jeg gå frem for å finne ut av dette og forhåpentligvis slippe all denne smerten?

Anonymkode: d344a...b67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du starter med å kutte ut alt som er godt, så du har et helt basic kosthold uten mange ingredienser eller matvarer. Spis sånn en ukes tid, går det bra så tilfører du noen ingredienser/matvarer til i noen dager, går det bra så tilfører du noen nye, går det ikke bra så starter du på nytt med helt basic og begynner introdusering av varer sakte igjen. Skriv matdag ok over hva du spiser og symptomer. Det er gørrkjedelig og tar lang tid, men det er jo verdt det til slutt da. 

Anonymkode: 872a9...bfd

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du starter med å kutte ut alt som er godt, så du har et helt basic kosthold uten mange ingredienser eller matvarer. Spis sånn en ukes tid, går det bra så tilfører du noen ingredienser/matvarer til i noen dager, går det bra så tilfører du noen nye, går det ikke bra så starter du på nytt med helt basic og begynner introdusering av varer sakte igjen. Skriv matdag ok over hva du spiser og symptomer. Det er gørrkjedelig og tar lang tid, men det er jo verdt det til slutt da. 

Hmm ja ok. Hva vil "kutte ut alt som er godt" si?

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm ja ok. Hva vil "kutte ut alt som er godt" si?

Du må starte med et så plain og enkelt kosthold som mulig, noe du vet du ikke reagerer på og hvert måltid må ha få ingredienset. For meg var den trygge maten jeg spiste havregrøt laget på vann, uten noe i, bare havregryn og vann. Yoghurt naturell, agurk og kokt fisk. Og drikken var vann. Kuttet ut alt av medisiner og vitaminer jeg tok også. 

Spiste bare den maten i en uke for å være sikker på at alle rester i kroppen var ute. Og så startet jeg sakte med å introdusere ingredienser, veldig få om gangen. De første jeg introduserte var grønn te, melk og blåbær. Så hadde jeg det i kostholdet en uke, før jeg introduserte tre nye. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...