Gå til innhold

.

Silva Pluvialis

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, de bruker det fordi det er mer effektivt. 

Anonymkode: 067e4...d08

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er de ikke. 

Anonymkode: 9918d...2a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slike termometer er allerede i bruk på sykehus og lignende. Helt nøyaktige er de ikke og hvis termometeret måler feber og det er viktig å få korrekte tall tas tempen på dem sikreste måten - i endetarmen.

Anonymkode: 39283...668

• Liker 1
Skrevet

Korrekt og korrekt, som en over meg sier så bruker de jo det på sykehus, vi har og et hjemme. Det vi har viser riktig temperatur med litt slingringsmonn.

Var og hos tannlegen, ble ikke målt temperatur på eller noe jeg. 😏 Stusset på at hun ikke var mer beskyttet enn vanlig heller. Men men, hun vet vel hva hun holder på med.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, de er ikke korrekte. Har man feks sminke eller en fuktighetskrem, solkrem på , leser den ikke riktig. Har et slikt selv og har testa det ut. Flere ganger følt meg helt elendig , men ikke hatt feber målt i panna, men rektalt over 40 . Fortalte det på legekontoret, og de var enig, de hadde oppdaget det samme.

Anonymkode: a318c...175

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, de er ikke helt riktige. Det mest nøyaktige er faktisk blæretemperatur. Legges inn på samme måte som urinkateter. Bruker på bla traumepasienter, intensivpasienter etc. 

Anonymkode: 5a780...9ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har pannetermomter. Var nettopp gjennom en kraftig halsbetennelse, mitt termometer viste at jeg hadde 37.7-38.2 i feber. Målte rektalt hos legen og jeg hadde 40.6. Måling rett før jeg dro hjemmefra viste 37.5 . 
så nei, jeg stoler ikke lenger på pannetermomter, og jeg har den som er blitt best i test flere ganger. 

Anonymkode: 3ea8a...1ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat som med  alle andre termometre så kommer det an på sensoren, og om den er kalibrert korrekt.

En god ir-sensor kan ha en nøyaktighet på +/- 0.1 grader men en billig kan være +/- flere grader.

Du kan faktisk få IR sensorer med nøyaktighet på 0.001 grader, men de koster mer enn en dyr sportsbil :)

Anonymkode: 2866b...c38

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de er ikke helt riktige. Det mest nøyaktige er faktisk blæretemperatur. Legges inn på samme måte som urinkateter. Bruker på bla traumepasienter, intensivpasienter etc. 

Anonymkode: 5a780...9ca

Blæretemperatur? Det har jeg aldri hørt om

Skrevet

Når eg var innlagt på sykehus målte de med pannetermometer. Da brukte de samme instrument hver gang, fordi forskjell i temperatur likevel sa noe om formen min. 

Men jeg måtte måles i endetarmen før jeg ble friskmeldt 😊

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Gorilla skrev:

Fikk du måle selv da? 

Ja, om du er i stand til det får du måle selv.

Anonymkode: 2bd94...0eb

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Gorilla skrev:

Fikk du måle selv da? 

Hadde jeg vært så dårlig at jeg ikke kunne måle meg selv, ville jeg ikke kunne mples for å kunne friskmeldes. . Det var vel for å få nøyaktig temperatur, siden det gir den mest nøyaktige målingen 😊

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men den gir jo en indikasjon på om man har feber. Har man forhøyet temperatur i panna, bør man ta en rektal temp for å se den nøyaktige temperaturen. 

Anonymkode: 6f083...fe7

Skrevet
16 timer siden, Gorilla skrev:

Blæretemperatur? Det har jeg aldri hørt om

Dette er relatert til behandling av den hypoterme patient. Endringer i kroppstemperatur (raske temperaturfall feks) gir inkontinens. Blæretemperatur er mer nøyaktige enn rektaltemperatur. 

AnonymBruker
Skrevet

På min 8 måneder gamle baby stemmer sett ganske bra (om det indikerer feber dobbeltsjekker vi alltid med et vanlig rektalt termometer). På meg (kvinne tidlig i trettiårene) måler det derimot stort sett for lav temperatur, noen ganger med over en hel grad. Dette er også et termometer som stort sett kommer ut "best i test". 🤷‍♀️

Anonymkode: 5cc9a...70d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...