AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Hvis vi går forbi et hus hvor en hund sitter i vinduet eller er "usynlig i hagen" (bak gjerde/hekk) og bjeffer, så begynner min automatisk å bjeffe. Snur seg og prøver å dra seg mot der lyden kommer fra. På tur om vi møter andre hunder, også på lang avstand, så skjer det samme. Jeg tolker bjeffingen som aggressivt. Hunden ble lite sosialisert av forrige eier. Vi har møtt noen andre hunder av bekjente. Hun har da fått hilse på. Hun har først bjeffet også gitt et glefs helt nær hunden. Ikke bitt, men glefs i luften. Men etter å ha snust litt og bjeffet et par minutter så fort hun seg. Hun har også forsøkt å leke litt med et par av hundene etterpå. Er min hund fryktaggressiv? Hva vil denne glefsingeb bety? For min del tolker jeg det at hun sier i fra "hvor skapet skal stå". For så å roe seg når hun skjønner at den andre ikke har tenkt å ta henne. Vi skal begynne med trening. Positiv forsterkning på avstand. Men bsre lurer på om jeg tolker atferden riktig? Har hun alltid i bånd, men er redd for at hvis hun på en eller annen måte kommer seg løs, at hun kan skade andre hunder? Har forsøkt litt trening. Forsøker å finne gode belønninger. Så langt fungerer kylling eller fiskekake best, men til og med på laaang avstand kan hun låse seg helt. Har forsøkt godbitsøk da, men ikke alltid det hjelper. Med god avstand memer jeg 50-100m. Hun ser hundene med en gang! Selv om jeg er i forkant og starter treningen. Anonymkode: a6d79...2b2
Min_hund_er_Grå Skrevet 30. april 2020 #2 Skrevet 30. april 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Er min hund fryktaggressiv? Hva vil denne glefsingeb bety? For min del tolker jeg det at hun sier i fra "hvor skapet skal stå". For så å roe seg når hun skjønner at den andre ikke har tenkt å ta henne. Anonymkode: a6d79...2b2 Nei. Og om du tolker det dit som du her skriver, så skjønner ikke jeg hvordan du kan mene at hunden din er fryktaggresiv. Vet ikke hva slags hund det her er snakk om, men i flere tilfeller enn de andre her kommer til å være enig i, så er ikke hunder fryktaggresive. Dem er bare dårlig dreserte og slipper unna med unoter. Det som er sant, er at hunden din henter en aggresjons drift. Om hunden din finner andre bikkjer på så lang avstand så bør du kunne se atferds forandring på din egen hund. Ofte veldig små jo lengre unna du er. Stivere kroppsholdning, mere fokusert blikk, ører som "peker" framover Glefsinga er siste utvei når du har latt den andre hunden få komme fornærme. Det hunden din prøver å si evt få til er å sørge for at den andre ikke kommer nærmere. Når dette da ikke skjer så er siste utvei å glefse for å få den andre hunden unna.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #3 Skrevet 30. april 2020 1 time siden, Min_hund_er_Grå skrev: Nei. Og om du tolker det dit som du her skriver, så skjønner ikke jeg hvordan du kan mene at hunden din er fryktaggresiv. Vet ikke hva slags hund det her er snakk om, men i flere tilfeller enn de andre her kommer til å være enig i, så er ikke hunder fryktaggresive. Dem er bare dårlig dreserte og slipper unna med unoter. Det som er sant, er at hunden din henter en aggresjons drift. Om hunden din finner andre bikkjer på så lang avstand så bør du kunne se atferds forandring på din egen hund. Ofte veldig små jo lengre unna du er. Stivere kroppsholdning, mere fokusert blikk, ører som "peker" framover Glefsinga er siste utvei når du har latt den andre hunden få komme fornærme. Det hunden din prøver å si evt få til er å sørge for at den andre ikke kommer nærmere. Når dette da ikke skjer så er siste utvei å glefse for å få den andre hunden unna. Det er jo nettopp dette som er fryktaggresjon. Hunden føler den mister kontroll over omgivelsene og velger fight over flight på grunn av redsel og avstand. Anonymkode: b0c17...877
Min_hund_er_Grå Skrevet 30. april 2020 #4 Skrevet 30. april 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo nettopp dette som er fryktaggresjon. Hunden føler den mister kontroll over omgivelsene og velger fight over flight på grunn av redsel og avstand. Anonymkode: b0c17...877 Er ingenting av det TS skriver som tyder på at hunden er frykt aggressiv. Den starter opp sin aggresjons drift på en 50-100 meter, den unnviker ikke. Den biholder dette helt til TS har ført sin hund helt opptil møtende hund. Da svarer hunden opp med siste svar på situasjonen. Er ikke noe frykt eller unnvikende oppførsel i det TS her beskriver. Eller ingen fight or flight.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2020 #5 Skrevet 30. april 2020 7 timer siden, Min_hund_er_Grå skrev: Nei. Og om du tolker det dit som du her skriver, så skjønner ikke jeg hvordan du kan mene at hunden din er fryktaggresiv. Vet ikke hva slags hund det her er snakk om, men i flere tilfeller enn de andre her kommer til å være enig i, så er ikke hunder fryktaggresive. Dem er bare dårlig dreserte og slipper unna med unoter. Det som er sant, er at hunden din henter en aggresjons drift. Om hunden din finner andre bikkjer på så lang avstand så bør du kunne se atferds forandring på din egen hund. Ofte veldig små jo lengre unna du er. Stivere kroppsholdning, mere fokusert blikk, ører som "peker" framover Glefsinga er siste utvei når du har latt den andre hunden få komme fornærme. Det hunden din prøver å si evt få til er å sørge for at den andre ikke kommer nærmere. Når dette da ikke skjer så er siste utvei å glefse for å få den andre hunden unna. Tingen er at jeg ikke helt forstår atferden hennes. Etter å ha glefset så går hun gjerne rundt og snuser og sjekker ut hunden. Altså hun er nær og trekker seg ikke unna. For meg kan det se ut som hun prøver å ha kontroll og styre dituasjonen/hilsingen? Jeg har også inntrykk av at hun VIL bort til hunder hun ser. Hun drar seg jo mot og viker ikke. Anonymkode: a6d79...2b2
Tabris Skrevet 30. april 2020 #6 Skrevet 30. april 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Tingen er at jeg ikke helt forstår atferden hennes. Etter å ha glefset så går hun gjerne rundt og snuser og sjekker ut hunden. Altså hun er nær og trekker seg ikke unna. For meg kan det se ut som hun prøver å ha kontroll og styre dituasjonen/hilsingen? Jeg har også inntrykk av at hun VIL bort til hunder hun ser. Hun drar seg jo mot og viker ikke. Anonymkode: a6d79...2b2 Utfra det du beskriver så vil jeg tro det er et element av usikkerhet hos hunden din, men samtidig også nysgjerrighet. Det er ikke uvanlig at en hund har lyst til å gå bort og hilse, men blir usikker og sier ifra når det blir for nært og/eller den andre hunden hilser tilbake. Jeg ville ikke latt henne hilse på hunder i bånd, da det er større sjanse for at det kan komme en konflikt når en eller begge hundene er usikre og er i bånd. I tillegg til at du skaper en forventning om hilsing som gjør draingen, stresset (og noen ganger også utageringen) verre. Men om du kan, så gå gjerne parallele båndturer sammen med andre hunder. Dvs at dere begge har hundene i bånd og har så stor avstand fra hverandre at begge hundene klarer å slappe av, enten ved siden av hverandre eller den mest usikre hunden bakerst. Gå gradvis nærmere etterhvert som hundene takler det, men ikke la dem hilse i bånd. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå