Krantz95 Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Kanskje på tide å spørre dem tiltakene gjelder før man trer strenge koronatiltak ned over hodene på dem? Hvis livskvaliteten over tid blir så lav at eldre på sykehjem ikke lenger finner mening i å være i live, er det da beskyttelse av våre eldre? Jeg hører økonomer og hyttefolk kreve oppmyking av strenge restriksjoner, av og til lavmælte hjertesukk fra russen, men det er ikke mange sykehjemsbeboere som roper ut sin nød i media selv om de er blant dem som er hardest rammet av restriksjonene. De har vært isolert fra sine nærmeste siden 13. mars. Foreløpig har vi fått beskjed om at besøksforbudet er forlenget ut mai. Personer dør uten sine nærmeste hos seg den siste tiden. Hvor langt er samfunnet villig til å gå for å holde tallene nede? https://www.nrk.no/ytring/til-sykehjemmet-skiller-dere-ad-1.14997276 12
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Veldig enig👍🏻 Og kan koble på kraftig økning i selvmord blant yngre voksne også.. både hittil og i kjølevann av økning økonomiske problemer. Men på en annen side er jeg glad det ikke er jeg som skal bestemme restriksjonene for situasjonen. Det er jo bare gjetning på hva som er mest riktig for folk flest, og jeg er glad vi ikke har Svenske tilstander (selvom det bare er historiebøkene som vil fortelle hvem som gjorde riktige valg her.....) Anonymkode: 5fe23...927 12
Den Sagnomsuste Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Var jeg 84 år gammel ville jeg heller dø av Corona omgitt av mine nærmeste enn å lide under ensomheten. Mange eldre har et edruelig forhold til livets harde realiteter. Flere av dem har forsonet seg med døden, men opplever sorg over ikke å kunne se barn og barnebarn. Jeg tror det er på tide å gå grundig igjennom dette før vi forlenger besøksforbudet i all evighet. 15
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 1 minutt siden, Catalina Culès skrev: Nå må du gi deg 🙄 Ja, man må for all del ikke motsi dere her inne... Anonymkode: 19e1b...e91 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #5 Skrevet 29. april 2020 Hva vet vel du om det? Har du spurt hver og en etter at de dødde hva de dødde av? Alle i Kina, Italia, Spania, Frankrike, Usa ; Brasil, Iran?????????? Anonymkode: de90f...609 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 Å dø på sykehjem av Covid-19 uten sine kjære, omgitt av helsepersonell i fullt verneutstyr høres da mye mer grusomt ut enn avstandsbesøk ute eller videocalls fra familien. Anonymkode: aa227...924 18
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #7 Skrevet 29. april 2020 1 minutt siden, Den Sagnsomsuste said: Var jeg 84 år gammel ville jeg heller dø av Corona omgitt av mine nærmeste enn å lide under ensomheten. Mange eldre har et edruelig forhold til livets harde realiteter. Flere av dem har forsonet seg med døden, men opplever sorg over ikke å kunne se barn og barnebarn. Jeg tror det er på tide å gå grundig igjennom dette før vi forlenger besøksforbudet i all evighet. Du vil altså risikere at dine etterkommere blir smittet og dør kun fordi du vil ha de rundt deg? Anonymkode: de90f...609 12
Den Sagnomsuste Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil altså risikere at dine etterkommere blir smittet og dør kun fordi du vil ha de rundt deg? Anonymkode: de90f...609 Nå er du vanskelig med vilje, ikkesant? De får besøke sine kjære i mange land dersom det er smittevernutstyr tilgjengelig. Så dette er bare adhoc. Jeg ville dessuten om skoen var på den andre foten gjerne ha besøkt min mor og far den siste gangen. Dette er ikke pest så folk flest står han av uansett. Hva er det igjen for en 84 åring å leve for dersom man kun skal sitte på rommet sitt å fylle bleia?? Mening i hverdagen er nært knyttet til de man er glad i. Jeg dør heller imorgen enn å miste kjærligheten. Endret 29. april 2020 av Den Sagnsomsuste 4
Gjest Fallabella Skrevet 29. april 2020 #9 Skrevet 29. april 2020 Er det ikke sånn at de eldre også er ekstra sårbare på våren? Synes å huske å ha lært det. De skulle fått lov til å velge selv.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 Ja for all del. La oss smitte hele sykehjemmet og pleierne også. Dør’em så dør’em! Phøy! Anonymkode: 75b96...b55 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #11 Skrevet 29. april 2020 7 minutter siden, Fallabella skrev: Er det ikke sånn at de eldre også er ekstra sårbare på våren? Synes å huske å ha lært det. De skulle fått lov til å velge selv. Hva er det de skulle fått lov til å velge selv? Besøk på sykehjemmet? Da tar de ikke valget bare for seg selv, men risikerer livet til alle de andre beboerne også Anonymkode: 3097d...a74 6
Gjest balettsko Skrevet 29. april 2020 #12 Skrevet 29. april 2020 (endret) . Endret 3. mai 2020 av balettsko
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #13 Skrevet 29. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det de skulle fått lov til å velge selv? Besøk på sykehjemmet? Da tar de ikke valget bare for seg selv, men risikerer livet til alle de andre beboerne også Anonymkode: 3097d...a74 Men ansatte som kommer og går til alle døgnets tider er selvsagt helt risikofritt... Anonymkode: 19e1b...e91 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #14 Skrevet 29. april 2020 54 minutter siden, Catalina Culès skrev: Nå må du gi deg 🙄 Det er jo et godt poeng. Tenk på alle de eldre som "lever for" det ukentlige møte på eldresenteret, eller det å kunne møte familien sin. Det finnes ufattelig mange ensomme eldre. Og som oftest skjer det ikke det hele store i livene deres, så de setter stor pris på ting besøk og arrangementer for eldre. Har selv en bestemor som ble enke slutten av 2019, og hun har fått vesentlig lavere livskvalitet nå. Ikke kommer hun på eldresenteret, og ikke får hun like mye besøk av barnebarn/oldebarn. Anonymkode: a087f...0eb 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #15 Skrevet 29. april 2020 "De eldre" er ikke en ensrettet gruppe hvor alle som har de samme meningene og holdningene som de i linken til TS. På samme måte som at mine holdninger ikke representerer alle som er født på 80-tallet. Bestemor er 89 år og bor på sykehjem, men hun er informert og reflektert om den spesielle situasjonen vi står overfor og sier selv at hun skjønner at tett kontakt ikke er aktuelt akkurat nå, hun vil ikke bringe smitten inn på hjemmet til vennene sine "vi holder bare kontakten på andre måter!" I vår kommune så har de forøvrig lignende tiltak som her i Bergen. Vi kan møte henne ute med litt avstand 🙂 https://www.nrk.no/vestland/her-far-martha-_94_-endelig-treffe-barna-sine-igjen_-_-voldsomt-kjekt-a-se-dem-1.14991428 Anonymkode: 788f8...a80 12
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #16 Skrevet 29. april 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men ansatte som kommer og går til alle døgnets tider er selvsagt helt risikofritt... Anonymkode: 19e1b...e91 Og da syns du det er en god ide å slippe enda flere folk inn og øke sjansen for smitte? Anonymkode: 3097d...a74 6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #17 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, Den Sagnsomsuste skrev: Var jeg 84 år gammel ville jeg heller dø av Corona omgitt av mine nærmeste enn å lide under ensomheten. Mange eldre har et edruelig forhold til livets harde realiteter. Flere av dem har forsonet seg med døden, men opplever sorg over ikke å kunne se barn og barnebarn. Jeg tror det er på tide å gå grundig igjennom dette før vi forlenger besøksforbudet i all evighet. For ett fjollete utsagn!! Har du hørt hvor behagelig det er å dø av corona eller? Det kan vel beskrives som sakte tortur. Anonymkode: 185a6...c02 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #18 Skrevet 29. april 2020 Jeg er helt enig. Har en venninne som jobber på sykehjem og hun fortalte om en pasient som nylig gikk bort uten sine nærmeste til stede. Det er helt forferdelig. Det samme sykehjemmet skal nå åpne for at beboerne kan møte én pårørende ute med god avstand, det er bedre enn ingenting, men jeg synes likevel det er helt forferdelig at de som skal beskyttes må leve på denne måten. Mister man kjærligheten, mister man alt. Anonymkode: 8d1b7...726 6
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #19 Skrevet 29. april 2020 Vi har disse tiltakene for å skjerme om de eldre, og for at norske eldrehjem ikke skal se ut som italienske sykehus. Det må være forferdelig belastende for beboere på eldrehjem å oppleve det de opplever i Sverige akkurat nå: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/27-av-96-har-dott-pa-aldreboende-i-solna Anonymkode: aa227...924 4
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #20 Skrevet 29. april 2020 Jeg jobber som spl på sykehjem. Veilederen er tydelig på at pårørende får være hos sine i den terminale fase og ved alvorlig sykdom. Pårørende blir "screenet" og godkjent av sykehjemslege, og må forholde seg smitterutinene ved sykehjemmet. Ingen har gått bort alene, men med sine rundt seg. Ellers møtes pasienter og pårørende via video, på verandaen/hagen/vinduet med god avstand. Nå kommer det snart en veileder for pårørendekontakt som blir nasjonal for alle sykehjemmene. Anonymkode: 41fdc...257 9
Anbefalte innlegg