pia mater Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Dere som har sterke menssmerter, hva slags prevensjon og merke hjalp for dere? Jeg har gått på Microgynon, Loette og nå Yasmin og har fortsatt sterke smerter som ikke lindres av paracet (unngår ibux pga andre medisiner jeg går på). Har også forsøkt Paralgin forte med dårlig effekt. Har brukt alle merkene lenge nok til at alt skal ha stabilisert seg, brukt Yasmin i noen år nå.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Jeg prøvde Microgynon, P-plaster og Yasmin. Hadde aldri svake nok smerter til at de ble tatt av Paracet. For meg er Paracet som sukkertøy når jeg har menssmerter, det virker overhode ikke. Paralgin Forte hadde litt bedre effekt, men ikke så veldig bra. Jeg kan ikke ta nsaids som Ibux og Naproxen, så det blir et problem. Har du snakket med legen din ang Ibux/Naproxen og medisinene dine? Jeg fikk anbefalt hormonspiral, men jeg vegrer meg. Jeg har dessverre dårlig erfaring med ting som skal inn i livmoren, har vært igjennom noen små inngrep. Anonymkode: 6a3b2...88e
pia mater Skrevet 29. april 2020 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg prøvde Microgynon, P-plaster og Yasmin. Hadde aldri svake nok smerter til at de ble tatt av Paracet. For meg er Paracet som sukkertøy når jeg har menssmerter, det virker overhode ikke. Paralgin Forte hadde litt bedre effekt, men ikke så veldig bra. Jeg kan ikke ta nsaids som Ibux og Naproxen, så det blir et problem. Har du snakket med legen din ang Ibux/Naproxen og medisinene dine? Jeg fikk anbefalt hormonspiral, men jeg vegrer meg. Jeg har dessverre dårlig erfaring med ting som skal inn i livmoren, har vært igjennom noen små inngrep. Anonymkode: 6a3b2...88e Jeg går på betablokkere som er fyfy å kombinere med nsaids. Når jeg hadde kyssesyka fikk jeg beskjed av legen at jeg kunne ta ibux hvis det absolutt ble nødvendig, men måtte da drikke godt. Så det er ikke en varig løsning jeg kan bruke hver måned 🤷🏻♀️
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #4 Skrevet 29. april 2020 Bruker Microgynon, og hopper over bortfallsblødninger. Slipper menssmerter da Anonymkode: 86c06...877
pia mater Skrevet 29. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 29. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker Microgynon, og hopper over bortfallsblødninger. Slipper menssmerter da Anonymkode: 86c06...877 Jeg får blødninger etter 5-6 uker på hormonpiller, uansett p-pillemerke 😅 så må ha blødning minst annenhver gang.
MissPierce Skrevet 29. april 2020 #6 Skrevet 29. april 2020 Går på P-sprøyte, og eneste som funker. Gruer meg til å skulle prøve å bli gravid pga smertene jeg får en uke før mensen. De varer i 3 dager, og kommer av endeometrise ved/i blæren.
pia mater Skrevet 29. april 2020 Forfatter #7 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, MissPierce skrev: Går på P-sprøyte, og eneste som funker. Gruer meg til å skulle prøve å bli gravid pga smertene jeg får en uke før mensen. De varer i 3 dager, og kommer av endeometrise ved/i blæren. Har vurdert det, men har hørt de som går nesten to år uten injeksjoner før de får tilbake vanlig mens..
Minya Skrevet 29. april 2020 #8 Skrevet 29. april 2020 Med så sterke menssmerter burde du kanskje utredes for endometriose. De kan fjerne overskuddsvev ved kikkhulloperasjon og lette menstruasjonsmertene en stund, men for mange kommer overskuddsvevet tilbake etter hvert. Hvis du unngår ibux fordi det er en NSAID, så kan jeg heller ikke anbefale Naproxen for deg, den funker veldig godt mot menssmerter for veldig mange kvinner, og selges over disk på apoteker som smertestillende mot menstruasjonsmerter. P-sprøyte og P-stav kan føre til at mensen forsvinner helt, selv om noen kvinner får helt på tryne dustemens all over the place. Det er så individuelt at du nesten bare må prøve. Til sammenligning bruker jeg selv Microgynon, og sist jeg menstruerte skrev vi fortsatt 2014, og jeg har aldri mellomblødninger. 2
pia mater Skrevet 29. april 2020 Forfatter #9 Skrevet 29. april 2020 5 minutter siden, Minya skrev: Med så sterke menssmerter burde du kanskje utredes for endometriose. De kan fjerne overskuddsvev ved kikkhulloperasjon og lette menstruasjonsmertene en stund, men for mange kommer overskuddsvevet tilbake etter hvert. Hvis du unngår ibux fordi det er en NSAID, så kan jeg heller ikke anbefale Naproxen for deg, den funker veldig godt mot menssmerter for veldig mange kvinner, og selges over disk på apoteker som smertestillende mot menstruasjonsmerter. P-sprøyte og P-stav kan føre til at mensen forsvinner helt, selv om noen kvinner får helt på tryne dustemens all over the place. Det er så individuelt at du nesten bare må prøve. Til sammenligning bruker jeg selv Microgynon, og sist jeg menstruerte skrev vi fortsatt 2014, og jeg har aldri mellomblødninger. Hmm, har aldri tenkt over endometriose.. Og Naproxen var min reddende engel en god stund men sluttet plutselig å fungere, og jeg startet opp på betablokkere noe senere. Har hørt så mange skrekkhistorier om p-stav, men frister å prøve. Orker ihvertfall ikke å gå sånn her noe lengre. Tror nesten det blir en tur til min fantastiske gynekolog når korona roer seg litt.
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #10 Skrevet 29. april 2020 Eneste som hjalp var lavkarbo. Etter jeg sluttet tok det veldig lang tid før jeg ble dårlig igjen. Verd et forsøk. Anonymkode: 5e3bd...688 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #11 Skrevet 29. april 2020 Jeg hadde store smerter,ble svimel, besvimte og ble syk hvergang jeg hadde mensen. Legen ga meg loette, og sa at jeg skulle oppeover mensen hvergang, utenom 1 gang i året. Gikk på det i 8 år, og nå som jeg stoppet på pillen så er det meste av smerten og sykdomen kommet ned på minimalt! Er fornøyd! 🙂 Anonymkode: 211e4...878
AfricanQueen Skrevet 29. april 2020 #12 Skrevet 29. april 2020 Følger ! Bruker Ibux , hjelper litt men smerten er noe skinnsykt, kvalme, oppkast, svimmel, kall svette, besvimer..... det er mareritt hver gang
MissPierce Skrevet 29. april 2020 #13 Skrevet 29. april 2020 1 time siden, pia mater skrev: Har vurdert det, men har hørt de som går nesten to år uten injeksjoner før de får tilbake vanlig mens.. Hos meg går det akkurat 6mnd for den er tilbake, og da kommer den veldig regelmessig med en gang. Har gått på den i 16 år uten problemer. Har prøve å slutte med den to ganger for å se om smertene er borte. Fant ut nå siste gangen jeg sluttet at jeg har endeometrise.
pia mater Skrevet 29. april 2020 Forfatter #14 Skrevet 29. april 2020 1 minutt siden, MissPierce skrev: Hos meg går det akkurat 6mnd for den er tilbake, og da kommer den veldig regelmessig med en gang. Har gått på den i 16 år uten problemer. Har prøve å slutte med den to ganger for å se om smertene er borte. Fant ut nå siste gangen jeg sluttet at jeg har endeometrise. Hmm, tror nok jeg må spørre gynekologen om endometriose. Men p-sprøyte virker så utrolig praktisk, så frister veldig. Er fortsatt noen år til jeg tenker å få barn, så kan alltids teste ut hvor lang tid det tar før mensen kommer tilbake. 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2020 #15 Skrevet 4. mai 2020 Prøvde p-pille av ulike slag, for meg blei redninga minipille. Kun nellombkødning ein gang i blandt ellers aldri mensen, aldri smerter - heilt fantastisk 🙆🏻♀️ Anonymkode: 4c2cd...e04 1
MissPierce Skrevet 4. mai 2020 #16 Skrevet 4. mai 2020 På 29.4.2020 den 21.28, pia mater skrev: Hmm, tror nok jeg må spørre gynekologen om endometriose. Men p-sprøyte virker så utrolig praktisk, så frister veldig. Er fortsatt noen år til jeg tenker å få barn, så kan alltids teste ut hvor lang tid det tar før mensen kommer tilbake. Jeg er veldig fornøyd. Vet noen sliter med blødninger i førsten, det gjorde jeg også. Men da fikk jeg beskjed om å ta neste etter 1 1/2mnd i stede for 3. Da ga blødningene seg med en gang. Absolutt verdt å snakke med legen om.
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2020 #17 Skrevet 5. mai 2020 Jeg hadde kraftige blødninger og ganske mye smerter (ca 36 timer jeg fungerte dårlig), men da jeg begynte med hormonspiral, ble det mye mindre blødninger og jeg kjenner så godt som ingenting smerte. Jeg hadde tidligere prøvd ceracette, men det førte bare til mer blødninger og voldsomme humørsvingninger. Jeg var derfor skeptisk til hormoner, men det å bare ha hormonene rett i livmor var mildt nok for meg, og sikkert bedre enn å behandle hele kroppen med hormoner. Min datter har hatt mye mer smerter enn meg, og det var kun om hun klarte å ta en kombinasjon av paracet og noe sterkere smertestillende på resept før smertene begynte at de virket nok til at hun orket å sitte oppe. Om hun var for sent ute med å ta dem fordi hun sov, ble det kaldsvette, oppkast og vondt. Hun har nå begynt på ceracette, og blødninger og smerte er borte (hun er 14). Anonymkode: 2e4bb...e18
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå