AnonymBruker Skrevet 29. april 2020 #1 Skrevet 29. april 2020 Hei. Vet dette er et forum og at mange mener jeg burde ta kontakt med en lege og ikke oppsøke svar på internett, men nå er jeg så desperat etter meninger og svar at jeg snart ikke orker mer. For fire år siden nå til sommeren ble jeg operert for testikkelkreft i høyre testikkel. Operasjonen i seg selv gikk veldig fint og jeg følte generelt at min opplevelse av de ansatte på sykehuset var veldig bra. Jeg var ikke redd når jeg fikk beskjed om at det var kreft siden de var veldig kjappe til å fortelle meg at det var en sykdom nesten alle blir friske av og at det var veldig liten sjanse for komplikasjoner i sammenheng med operasjonen. Allikevel fikk jeg beskjed om å levere sæd som skulle fryses ned om noe skulle skje med den resterende testikkelen. Jeg fikk også beskjed om at siden jeg var så ung (22 år) at kroppen min ville tilpasse seg og at både seksualdrift, testosteron og sædproduskjon ville vende tilbake til normalen noen måneder etter operasjonen. Inngrepet gikk veldig fint og jeg kunne etter kort tid gå rundt og fungere som normalt i hverdagen. En ting som aldri ble bedre var følelsen jeg satt igjen med. En følelse jeg bare kan forklare som å være en ung mann fanget i en 80 år gammel kropp. Jeg har mistet store deler av seksualdriften min, har problemer med å holde på ereksjoner, begynte plutselig å legge på meg store mengder fett rundt magen, brystet og lårene osv. Jeg har også mistet nesten all interesse for ting jeg likte før og er nesten alltid i et dårlig humør. Dette er ikke likt meg og jeg vil kanskje til og med si at jeg ikke lenger kjenner igjen meg selv. Kan også legge til at jeg aldri i mitt liv har vært deprimert eller blitt sett på som en irritabel person av noen jeg kjenner. Alt dette skjedde etter inngrepet. Etter dette har jeg vært i samtale med utallige leger, som for det meste ikke ønsker å høre på problemene mine og heller dytte på meg psykologer og piller siden jeg helt klart er deprimert og at dette er et klart tegn på "senskader" i sammenheng med kreften. Når jeg kommer til psykologen begynner de med graving i barndom, skolegang og forholdet mitt for å finne ut av hvorfor jeg er så "deprimert". Jeg har nå vært hos seks psykologer på snart fire år, og ingen har diagnostisert meg som deprimert. Ønsker også å legge til at jeg ikke har blitt sendt til seks psykologer av én lege, men av seks forskjellige jeg har tatt opp dette med. Rundt to år etter diagnosen bestemmer jeg og forloveden min oss for at vi ønsker barn. Vi prøver lenge før jeg bestemmer meg for å sende inn en prøve til sykehuset for å se om noe kan være feil med meg. Jeg venter ganske lenge på prøvesvarene før jeg tar kontakt med kreftavdelingen på Ullevål for å purre. Der blir jeg møtt over telefonen av legen som har fulgt meg opp store deler av tiden etter kreften. Hun sier at de fikk svarene for over en måned siden og at de bare hadde glemt meg bort. Jeg får da svar over telefonen at jeg er steril og at jeg trolig ikke kommer til å kunne få barn på vanlig måte. Selv med denne informasjonen ønsker ingen av legene jeg snakker med å ta mine mistanker om hormonelle problemer på alvor, mye fordi de er redde for å dele ut hormonbehandliger som kan føre til sterilitet... Kan vel også ta å legge til at jeg fikk beskjed kort tid etter operasjonen at de kunne ha reddet testikkelen, men at de ønsket å sende den avgårde for å utføre en disseksjon da det tydeligvis var unormalt at en svulst grodde innover i testikkelen og ikke utover. Det jeg egentlig vil fram til her er om noen har vært igjennom noe liknende og om dere har noen tips til hva jeg kan gjøre eller hvem jeg kan oppsøke for hjelp? Jeg har gitt mye tid til "spesialistene" på Ullevål sykehus og diverse fastleger i min kommune, men alle mener det kun er en depresjon og at det kommer til å gå over... Ønsker å komme tilbake til den jeg var før. Still meg gjerne spørsmål om det er informasjon jeg har glemt å legge ved, eller om dere lurer på noe annet. Ingenting er tabu for meg lenger. Takk for alle svar, og beklager om posten ikke passer inn her. Anonymkode: b8372...85d
Gjest Daryl Dixon Skrevet 29. april 2020 #2 Skrevet 29. april 2020 Er det ingen som måler testosteron nivået ditt? Har du prøvd å henvende deg til en privat urolog? Jeg har bare en testikkel, den "virker ikke" sånn reproduksjonsmessig, men produserer akkurat nok testosteron til å være innenfor normalen. Så opplever ikke det å legge på meg så den måten du beskriver, som igjen høres litt ut som om det er ubalanse i hormoner. Hvis ingen tar deg seriøst bør du vurdere å spandere på deg det der koster å prøve privat.
gullhjerte Skrevet 29. april 2020 #3 Skrevet 29. april 2020 Hei! Dette høres skikkelig kjipt ut, og selv om det nok ikke er flust av folk som har vært i samme situasjon så unge, så ville jeg kanskje kontaktet Kreftforeningen og høre om de vet om noen likemenn eller lignende? Når jeg søkte på senskader etter testikkelkreft, så er jo det du forteller om faktisk ganske vanlig... Har du forsøkt ulike fastleger? https://kreftlex.no/Testikkelkreft/ProsedyreFolder/OPPFOLGING/Artikkel I denne artikkelen nevner er spesialist i endokrinologi som et alternativ for å få hjelp til hormonbehandling, men det har du kanskje prøvd? Hvis du opplever å fortsatt stange hodet i veggen ville jeg vurdert å ta deg råd til privat hjelp. Min svigerfar fikk også testikkelkreft, og fordi han hadde privat helseforsikring ble han utredet ved Aleris, og sendt til Tyskland for operasjon. Han er veldig fornøyd, men har også hatt mindre senskader som han har behøvd hjelp for, uten at vi har diskutert så mange detaljer... Masse lykke til, ikke gi opp! 🙂
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå