Gå til innhold

Noen som skriver dagbok for hånd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er en voksen mann som for noen år siden oppdaget gleden ved å skrive dagbok. Liker at jeg får konkretisert tanker, utløp for følelser og liker følelsen av blyant mot papir. Skriver om morgen for å skjerpe meg og på ettermiddagen for å roe meg ned. Det er lettere å få ting gjort når man skriver det ned for hånd. Planlegger jobb, trening, lesing osv. Men dette har nesten blitt en hobby, gleder meg til flyreiser fordi jeg kan skrive litt.😁( det blir en stund til)

Det er så deilig å bruke hendene på en annen måte enn jeg pleier. Bruker mer enn nok tid på tasting på telefonen og iPaden. Følelsen av å skrive med en blyant gir en motstand mot negative og ufokuserte tanker. 

Flere som har det sånn?

Anonymkode: 78919...58c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn er det for meg også. Har skrevet dagbok i perioder siden jeg var ti år, men har blitt mer ivrig når som jeg er voksen. Jeg har to dagbøker:
En bullet journal der jeg planlegger livet mitt og skriver en kort logg hver dag om hva som har skjedd den dagen.
En dagbok der jeg skriver ned tanker, drømmer, ideer. Denne skriver jeg når jeg føler for det. I perioder hver dag, men stort sett 2-3 ganger i uken.

Dagobokskriving har i alle år gitt meg utrolig mye. Det hjelper meg å tenke og reflektere over livet mitt og er et nyttig redskap for både gode og dårlige dager. Jeg liker dessuten å lese i dagbøkene senere, det er interessant å se hvordan livsstil og tankemåter har utviklet seg.

Jeg har alltid skrevet for hånd og vil nok alltid gjøre det. Som du sier, det er noe fint med følelsen av blyant mot papir.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stor fan av det håndskrevne ord. Være seg alt fra dagbok og brev til planlegging og handlelister. Bruker det også mye i forbindelse med psykoterapien, og da både før og etter. Det har hjulpet meg mye på å få strukturert tankene, se mønster, oppdage forbindelser, osv. Generelt sett utgjør skriving en form for terapi for mitt vedkommende. I tillegg er det beroligende, siden man må sette seg ned og bli sittende i ro så lenge man skriver - selv når man skriver "sinte" tekster. 

Ting jeg har skrevet ned for hånd husker jeg også bedre enn hva jeg har skrevet per tastetrykk på PC, nettbrett, og/eller mobil. 

Anonymkode: a16c4...71d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...