Gå til innhold

Siamesiske tvillinger. Hva skjer hvis...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis det er 1 kropp med 2 hoder på, og det ene hodet blir skutt i hjernen så det dør. Hva skjer da? Hodet vil vel ikke råttne bort som vanlige døde folk gjør fordi blodsirkulasjonen fra kroppen og det andre hodet er jo ikke dødt? Eller vil begge dø? Eller hva faen skjer? Noen er jo også sammenvokst i skallen men har 2 hjerner, da kan de jo ikke kutte bort det ene hodet hvis det ene dør. Hvis man har 2 separate hoder, må man bare gå livet ut med et dødt hodet hengene på sia? 😜🤔 eller må de kutte det bort? HVORDAN fungerer dette her?? Blir sjuk i huet a å tenke på sånne ting 🙃

Anonymkode: 91daa...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har ingen medisinsk kompetanse og synser bare nå, men det er ofte sånn at den enes hjerne er koblet til visse organer og den andres til andre og jeg vil derfor anta at den døde hjernen vil slutte å sende og motta signaler fra viktige organer og/eller kroppsdeler og at den felles kroppen dermed vil dø av organsvikt eller eventuelt ikke kan leve uten x antall maskiner. Ellers er det også en del siamesiske tvillinger som har separate blodomløp og da vil antagelig deler av kroppen dø av koldbrann og resten av kroppen bli forgiftet dersom den ikke blir kirurgisk fjernet temmelig fort. Dersom det ikke er mulig (og det er det antagelig ikke, hadde det vært det ville det mest sannsynlig blitt gjort mens tvillingene var småbarn) vil begge dø. Som sagt, jeg er ingen ekspert, men dette er for meg det mest logiske.

Anonymkode: 67579...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen medisinsk kompetanse og synser bare nå, men det er ofte sånn at den enes hjerne er koblet til visse organer og den andres til andre og jeg vil derfor anta at den døde hjernen vil slutte å sende og motta signaler fra viktige organer og/eller kroppsdeler og at den felles kroppen dermed vil dø av organsvikt eller eventuelt ikke kan leve uten x antall maskiner. Ellers er det også en del siamesiske tvillinger som har separate blodomløp og da vil antagelig deler av kroppen dø av koldbrann og resten av kroppen bli forgiftet dersom den ikke blir kirurgisk fjernet temmelig fort. Dersom det ikke er mulig (og det er det antagelig ikke, hadde det vært det ville det mest sannsynlig blitt gjort mens tvillingene var småbarn) vil begge dø. Som sagt, jeg er ingen ekspert, men dette er for meg det mest logiske.

Men vanlige folk kan jo bli skutt i hodet og overleve, bare at de blir hjernedøde, men kroppen kan fortsatt fungere så lenge de får intravenøst væske og soneærnæring og pustehjelp. Så hvis det hodet som overlever har "ansvaret" for respirasjonen så hva skjer da 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

^ jeg kjenner ihvertfall en som ble skutt i hodet. Han ble hjernedød, men kroppen hans fungerte med sonde, intravenøst og pustehjelp. Han hadde fortsatt ligget der med en levende kropp om de ikke slo av respiratoren. Hjernen hans hadde 0 aktivitet, men kroppen fungerte fint med hjelp. Så.. ja.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men nå forutsetter du at de har felles lunge og felles blodomløp, og at den hjernen som ikke er blitt skutt greier å kontrollere en felles lunge alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det samme kanskje, men russiske siamesiske tvillinger Masha og Dasha. Der ene døde av hjerteinfarkt og den andre døde av blodforgiftning 17 timer senere. https://www.cosmo.ru/lifestyle/society/syostry-krivoshlyapovy-strashnaya-sudba-pervyh-siamskih-bliznecov-v-sssr/

Anonymkode: df687...7d8

Det hadde vært interessant om de ble skilt etter at den ene fikk hjerteinfarkt. Men den gjenlevende ønsket ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner du noen sånne "siamesiske tvillinger" altså?? :nisseblunk:                  

Anonymkode: 42030...c92

Nei men skulle gjerne kjent noen. Det hadde vært veldig interessant og lærerikt😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 28.4.2020 den 19.03, AnonymBruker skrev:

Men vanlige folk kan jo bli skutt i hodet og overleve, bare at de blir hjernedøde, men kroppen kan fortsatt fungere så lenge de får intravenøst væske og soneærnæring og pustehjelp

Du lever ikke da. Hjernedød er død.

Du kan overleve hvis du blir skutt i hode, uten at du blir hjernedød. 

Anonymkode: 1610d...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 28.4.2020 den 18.46, AnonymBruker skrev:

Hvis det er 1 kropp med 2 hoder på, og det ene hodet blir skutt i hjernen så det dør. Hva skjer da? Hodet vil vel ikke råttne bort som vanlige døde folk gjør fordi blodsirkulasjonen fra kroppen og det andre hodet er jo ikke dødt? Eller vil begge dø? Eller hva faen skjer? Noen er jo også sammenvokst i skallen men har 2 hjerner, da kan de jo ikke kutte bort det ene hodet hvis det ene dør. Hvis man har 2 separate hoder, må man bare gå livet ut med et dødt hodet hengene på sia? 😜🤔 eller må de kutte det bort? HVORDAN fungerer dette her?? Blir sjuk i huet a å tenke på sånne ting 🙃

Det vil nok være en «case by case» ting.

Du har et siamesisk par som jeg så om på tv, der de var sammenvokst i hodet. Der de kunne registrere hva den andre så. Den ene så på noe ... husker ikke hva, og hun andre begynte å gråte av det. De hadde egne hjerner, men de var sammenkoblet på en måte.

Men så har du tvillingene som ... Abigail og ... husker ikke. De deler en kropp. De har hver kontroll over en arm hver og et bein hver. Om den ene skulle dø... hvem vet. Det er alt etter hvordan blodsirkuleringen fungerer, tror akkueat dette baret har 2 hjerter, så kanskje de har eget omløp. Da vil nekrose være en stor fare om den ene parten dør. Men det kan jo være at den gjenværende tvillingen ikke kan overleve uten, pga. komplikasjoner.

Det er nok ikke noe man enkelt kan svare at slik er det, for det vil være veldig individuelt fra hvert et par.

Anonymkode: f4916...22e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis ene tvillingen dør så vil den andre dø innen kort tid. De fleste har mye av organer og årer felles. Så det sier seg vel selv. 

Anonymkode: e507a...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...