Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! 

Trenger litt råd fra dere som har litt peiling på data! 
Jeg skal begynne og studere til høsten og trenger derfor ny PC da min er over 10 år gammel. 😅 De to jeg har vurderer foreløpig er MacBook Pro eller Matebook X Pro. Men er åpen for andre forslag. 
Hva synes dere om disse og hvilken hadde dere valgt? 🙂

Takk 🤓

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde valgt Macbook, uten tvil. Jeg er ikke den typen som sverger til hverken det ene eller det andre, har hatt samme macbook pro'en nå i ti år. I fjor høst var det på tide med en oppdatering, så jeg valgte meg ei flott ny Windows-maskin. 

Før jeg valgte maskina gjorde jeg grundig forarbeid. Jeg ville ha en sterk og slank maskin, med godt tastatur, lang batterilevetid og god skjerm. Valget falt på ei maskin som gjennomgående ble omtalt som svært bra både på tester, forumer og av folk jeg kjenner med kjennskap til data. Jeg reiste til butikken som hadde maskina utstilt, testet den og var fornøyd. 

Jeg bruker maskina til skole, og jeg merket ganske raskt at den overgangen ikke skulle bli så lett som jeg trodde. Men jeg holdt ut ei stund og var tålmodig, tenkte det var meg det var noe galt med. Etter et halvår har jeg rett og slett funnet ut at det her var tidenes dårligste kjøp. Den Macbook-lignende maskina med topp anmeldelser fungerer omtrent ikke til normal hverdagsbruk (til tross for at dette er en maskin specca langt over det)... 

Jeg kan overhode ikke stole på den. Autolagring av dokumenter slår seg plutselig av, så jeg har sikkert mistet over 100 timers arbeid bare av den grunn. Batteriet holder langt fra så lengre som hva jeg leste skulle tilsi. Pekeplata, den er et kapittel for seg selv.. I butikken, og når jeg testet den i starten fungerte den flott. Jeg ville ha en datamaskin med god pekeplate slik at jeg ikke er avhengig av mus - slik Macbooken hadde. Denne her et helt skrekkelig. Så fort PCen blir litt varm hopper pekeplata rundt. Pekeren står på et punkt du skal trykke på, så trykker du, og vips har pekeren hoppet og trykket et helt annet sted. Ansiktsgjenkjenninga har aldri fungert (ikke krise, bare irriterende). De eneste lyspunktene er at skjermen er bedre til å se youtube-videoer på, og tastaturet i seg selv er godt å skrive på. Ellers er den et evig mareritt av ustabilitet og rare fakter. Dette gjelder heller ikke bare min, en venn av meg har den samme, og sliter med det samme knølet. Og hun kom fra PC. 

Jeg kommer ikke til å tørre å kjøpe windows-maskin igjen. Livet med Mac har ikke alltid vært problemfritt heller, men det er i det minste langt færre irriterende overraskelser. Enkelte ting kan være litt mer tungvint, sånn som gamle dataprogrammer man skal bruke i f. eks statistikk, men dette veier overhode ikke opp for faktum at jeg nå har en vilt dyr youtube-maskin.

Mac er alltid overprisa til de grader, men om du ikke får en mandagsvare så får du ei maskin som vil tjene deg trofast i hvor enn mange år du vil ha den. Jeg har hatt mine tidligere maskiner i 8-10 år, og i tillegg har jeg gjerne fått et par tusen for dem når jeg til slutt har solgt. Den første maskina betalte jeg 8-9000 for, den solgte jeg for 2000 kroner etter mange, mange år. Det er også noe du bør ta høyde for selv om du bruker ekstra penger på en mac. Den har iallefall noen form for gjensalgsverdi. En PC på den alderen tviler jeg ekstremt sterkt på at man får solgt, med mindre det er noe spesielt.  

Anonymkode: 2adee...dff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...