Gå til innhold

Burbruk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Klippet fra tråden "Hund i bur". 

Hvilken hund har du og hvor stort bur har du i bilen/inne? Og hvordan ser ditt burbruk ut?

Selv har jeg to bur i bilen. En til hver schæfer på 35-40 kg. Begge burene er 60 cm bredt og 130 cm langt. Her ligger hundene under transport. De er i burene når vi er på hundetrening/konkurranser. Og de sover gjerne i burene om natten når vi er på tur. Jeg har ikke bur inne, men kan benytte bur til ro-trening når hunden er ung. Disse burene blir byttet ut med hundesenger når hunden er moden for det.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har en irsk setter. Har ett mellomstort bur i bilen. Husker ikke nøyaktig str, men han kan stå og ligge, samtidig er det ikke så bredt at han flyr i en evt kollisjon. Han ligger for det meste i bilen når vi kjører. Står/sitter aldri, for da blir han bilsyk. Bruker Det kun når vi kjører, og ved evt ro når det er trening/konkurranser. 

Har hendt at han har sovet i bur på tur, og i telt. Men nå er han så stor og gammel at nå kan han nok sove rolig i telt. 

Har ikke bur hjemme, men har hatt bur når han var unghund. Når vi og han trengte en pause. Har tatt der vekk når han var moden nok. 

Tror dette er normal burbruk, bur i bil må man jo ha pga sikkerhet, og det er greit at hunden er vant til å være i bur. 

Anonymkode: cd609...fcf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Labrador - Har transportbur fra Trixie, husker ikke str, men det var det buret som skulle være tilpasset rasen iflg selger. Greier å sitte, men da med hodet bøyd, og får snudd seg. Ganske god liggeplass.

Bur inne er bannlyst. Fulgte med ''innebur'' str Grand Danois fra forrige hjem, men det ble aldri brukt her.

Anonymkode: 25750...db2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

har mellomstor hund og mellomstort bur i bilen. Bruker bur kun i bilen.  Inne har vi aldri brukt bur, selv ikke når hun var hvalp. Et jækla stress, måtte hvalpesikre hele huset.  Alt som kunne gnages på ble tatt vekk og hun fikk tilgang på trygge tyggeleker. vi kunne også sperre av halve stua med kompostgrind, nårvi trente på at hun skulle være alene hjemme. Det var bedre for henne å ha mindre rom å passe på dem første tiden. Hun har madrass på stua, soverommet og kjøkkenet som hun kan bruker som sin plass, hun har aldri vært i sofaen eller sengen. 

Vil ikke engang tenke å alle timene vi har jobbet for dette, hadde jeg visst hvor mye jobb det er med hvalp og unghund, hadde jeg aldri gått med på hund. 

Anonymkode: cb1fa...64b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en urhund på 10 kilo. Hun er i bur om natten og når hun er alene hjemme (en av oss er ufør, så det er kun snakk om et par timer om gangen 1-2 ganger i uka). Buret er STORT. Hun kan strekke seg helt ut, har plass til å stå, og flere måter å ligge på. Hun er en hund som skal passe veldig på leiligheten og blir stressa av lyder utenfor. I tillegg har vi en katt som hun helst skal følge med på alt hva den gjør. Så hun er i buret om natten og når hun er alene fordi der hviler hun faktisk, uten å la seg stresse opp av lyder og katt. Men hun er bare halvannet år, og målet er selvfølgelig at etterhvert skal buret kun være en valgfri soveplass med døra åpen, at hun har ro på å være ute. 

Jeg er overhodet ikke fan av de som bruker bur som ren oppbevaring av bikkja for å slippe å måtte lære den å ikke ødelegge møbler osv. Det skal ikke være av convenience for oss mennesker! Å ha en hund som sitter i et lite bur en hel arbeidsdag og hele natta er dyreplageri.

Anonymkode: 19949...c94

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker said:

Labrador - Har transportbur fra Trixie, husker ikke str, men det var det buret som skulle være tilpasset rasen iflg selger. Greier å sitte, men da med hodet bøyd, og får snudd seg. Ganske god liggeplass.

Bur inne er bannlyst. Fulgte med ''innebur'' str Grand Danois fra forrige hjem, men det ble aldri brukt her.

Buret bør være såpass stort at hunden kan sitte normalt. Må den bøye hodet er nok buret litt for lavt.

AnonymBruker
Skrevet

Er usikre på konkrete mål men buret er stort nok til at min schæfer på 25 kg (høy men slank) kan stå oppreist, gå rundt, og sitte uten problemer. Når hun sitter stikker toppen av ørene akkurat ut. Det er også stort nok til at hun kan ligge flatt ut, utstrakt på siden uten problemer. Nå står buret under trappen med åpen dør. Hun går å legger seg deg når hun vil. Hun går løs i gangen på dagtid og sover på soverommet med oss om natten så buret bruks i praksis ikke lenger. Bruker også hundebur i bil. 

Når hun var liten/yngre ble buret brukt når hun var alene hjemme (dette var veldig sjelden de jeg var hjemme med henne de to første årene pga. studie) - dette fordi hun ble veldig stresset og rastløs om hun var alene og pga. den typen skade hun gjorde hjalp det ikke å begrense plassen hennes til et rom. Hun kunne finne på å grave på vegger, spise listene og prøve å spise gulvet fordi hun kjedet seg - uavhengig av hvor fysisk og psykisk sliten hun var når vi dro. Men i buret klarte hun å slappe av når hun var alene og sov. Når hun ble større og tryggere begynte hun å være løs når vi var ute i korte perioder frem til hun ikke trengte buret lenger ref første avsnitt og dagens situasjon.  

Jeg synes generelt at alle bør trene hunden til å være komfortabel med å ligge i bur. Plutselig må den på et lengre opphold hos veterinæren og da synes jeg det er greit at det å være i bur ikke blir ett stressmoment oppå alt annet med situasjonen. 

Anonymkode: 68133...e2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Buret bør være såpass stort at hunden kan sitte normalt. Må den bøye hodet er nok buret litt for lavt.

Hvis man måler bur ut i fra høyden fra pote til hode, blir buret for stort. Man skal derfor måle fra pote opp til manke/skulder, da de aller helst skal ligge under kjøring. Han får snudd seg, og sitter uten problemer. Godt med luft mellom rygg og tak på buret.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man måler bur ut i fra høyden fra pote til hode, blir buret for stort. Man skal derfor måle fra pote opp til manke/skulder, da de aller helst skal ligge under kjøring. Han får snudd seg, og sitter uten problemer. Godt med luft mellom rygg og tak på buret.

Pote til manke/skulder + 10 cm*

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her! Litt ødeleggelser bør man tåle når man har valp/hund. Badet er feks som de fleste bør kunne gjøre hundesikkert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...