Ulven Skrevet 27. april 2020 #1 Skrevet 27. april 2020 Datteren min studerer i England, men dro hjem hit til Norge rett før det startet for fullt der borte. Hun skal fortsette å studere, men skal jobbe et år først, så hun må derfor tilbake etter eksamen i juni for å begynne jobbsøking. Så da lurer jeg på, siden jeg ser dere er flere fra UK som skriver her inne, om hvordan dere opplever hverdagen nå? Er det overkommelig eller tungt? Hvor mye av samfunnet er satt på vent? Hvordan fungerer det med kjøp av mat nå? Er det fremdeles køer?
Shrewsbury Skrevet 27. april 2020 #2 Skrevet 27. april 2020 Det var vært strålende solskinn i fire uker her hvor jeg bor (nordvest), og det er sjelden kost så det har gått overraskende bra 😅 Jeg synes ikke det er så ille altså, men savner selvfølgelig den vanlige hverdagen. Alt er stengt. Savner å kjøpe en kaffe på nero eller bare å sitte i parken. Ikke noe av det er lov, og politiet patruljerer...til en viss grad. Må innrømme at jeg har ved et par anledninger vært utenfor døra mer enn én gang. Men holder meg innendørs stort sett 23 timer i døgnet. Hele samfunnet er satt på vent, ja. Vi var midt i prosessen med å kjøpe hus og det har stått stille i fire uker. Heldigvis virker det som NHS klarer å holde seg flytende og det er jo det aller viktigste i denne situasjonen. Og mannen min besøkte legen her om dagen for en ikke koronarelatert sak som det egentlig ikke var noen stor hast med, og det gikk helt fint. Det er køer for å komme inn på matbutikkene men det er bare for at ikke alt for mange skal slippe inn samtidig. Ellers har panikk-handlingen gitt seg for lengst, og dopapir og pasta kan lett oppdrives. I hvert fall her hvor jeg bor. Kort oppsummert: vi holder motet oppe i vår husstand og synes det går ganske fint. Men vi er heldige, vi er friske og kjenner ingen som er syke.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #3 Skrevet 28. april 2020 Jeg bor i Edinburgh. Ja, samfunnet er på vent. Typen min skulle akkurat til å selge ut et hus for salg, men det stoppet helt opp. Han har mistet alt av jobb og får ingen offentlig støtte før tidligst i juni (all inntekten hans stoppet brått og brutalt midt i mars), men vi har sparepenger og jeg jobber hjemmefra til vanlig, så vi klarer oss. Det er mange som har store økonomiske problemer. Jeg har en løs plombe jeg gjerne vil ordne, men tannlegen er bare for nødstilfeller. Puber, restauranter, butikker, frisører, hoteller, alt er stengt. Politiet patruljerer i parker og man får bot om man er mer enn to stk. sammen eller ikke holder seg i bevegelse (man får bare gå ut for å trene, ikke sole seg). Noen dager er det mye politi, andre dager ser vi ingenting. Det er relativt mange i parken på dagtid, de går turer og jogger. Matbutikker og apoteker er åpne, men de har svært strenge regler i forhold til avstand og hvor mange får være inne samtidig. Vi er i parken ca. annenhver dag og handler mat to ganger i uka. Det er typen som tar storhandelen. Han sier det ikke er spesielt mye kø, rundt 20 minutter sist. Det er mangel på noen matvarer, men bedre enn det var for noen uker siden. Ellers holder vi egentlig motet oppe. Typen er veldig ekstrovert, men han har kontakt med venner på Skype. Jeg er introvert og kan fint sitte alene i dagevis uansett, men nå har jeg sittet inne siden 11. mars, og tja... Vi har begge hatt koronasymptomer som gikk over for en god stund siden, så jeg begynner å føle at jeg er litt ferdig med alt sammen. Jeg støtter portforbudet fra et teoretisk ståsted, men jeg skulle gitt så mye for å kunne ta en liten kjøretur til et naturområde, ha piknik i parken. Håpet mitt er at vi i hvert fall kan ta en liten kjøretur i Highlands eller Isle of Skye i løpet av sommeren. Anonymkode: 39708...06d
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #4 Skrevet 28. april 2020 Forresten, det å sitte inne hele tiden tærer på døgnrytmen. Jeg får absolutt ikke sove om natten lenger. Jeg har ikke lagt meg ennå. Anonymkode: 39708...06d
Ulven Skrevet 28. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 28. april 2020 Tusen takk for så utfyllende svar begge to. ❤️ Jeg ser jo at vi har det lettere her vi bor enn hun vil få når hun kommer tilbake. Og nå setter de vel igang karantene også, så da får hun vel ikke gå ut på 14 dager. Håper dere holder ut, og at en oppmykning av restriksjonene kommer snart. ☺️ 1
Anbefalte innlegg