Gå til innhold

Fra lubben til overvektig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt på min egen overvektshistorie. Var litt lubben da jeg var liten(knapt nok), og ble mobbet fra førsteklasse. Hørte gjennom hele barneskolen at jeg var tjukk, feit og ble kalt feitegrisen av min beste venninne den tiden. 

Endte med at jeg dro hjem alene etter skolen, og så på tv og leste og spiste det som var der(mens jeg ventet på foreldrene mine). 

Da jeg endelig ble gammel nok til å flytte, da jeg begynte på vgs. Det var da traumene begynte å komme fram etter 10 år med mobbing, og jeg begynte å drikke hver helg med påfølgende dårlig kosthold.

Det var først da jeg ble tjukk.

Så dagens tanker er:

Tenk hvis ingen barn mobbet, og la merke til sånt? Og tenk hvor mobberne har fått sånne ord fra og lagt merke til at jeg var bittelitt større enn de andre?

Og..de som shamer overvektige, og sier at det er vår egen skyld; Det er jo jeg som har gjort det, men hvem har skapt meg til den jeg er? Dere som shamer og mobber..

Anonymkode: ae7a8...21c

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det går ikke an å se årsakskjeder på denne måten. For det første vet du jo ikke hva som ville skjedd om du ikke mobbet. Du kjenner kunne denne ene (påståtte!) konsekvensen. Vet du hva som skjedde da jeg ble kalt lubben? Jeg ble anorektiker. Altså et ganske annet resultat. Men anoreksien min kom fra et sted inni meg, den kom fordi jeg var sårbar, ikke fordi jeg ble kalt lubben.

I en perfekt verden er det ingen som sier noe stygt til noen i det hele tatt, men slik som verden er, er det mye viktigere å ta eierskap over seg selv og sine egne reaksjoner, og sørge for at man har et forsvarsverk mot all dritten der ute. Det er vel egentlig foreldrenes jobb å bygge opp et så robust avkom som mulig, og det er foreldrene som for det meste svikter.

Anonymkode: 3ecaa...34f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker litt som personen over. Du kan ikke legge alt på mobbingen. Det blir litt ansvarsfraskrivelse av egne handlinger tenker jeg. Jeg ble også mobbet, men jeg har jobbet med tankene etter jeg ble voksen. Har barn selv nå, og det er mye drittslenging på skolene fortsatt, det er kjipt, men litt sånn livet er også tenker jeg. Man kan ikke beskytte mot alt som er vondt. Du bestemmer over ditt eget liv nå.

Anonymkode: 44784...835

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å se årsakskjeder på denne måten. For det første vet du jo ikke hva som ville skjedd om du ikke mobbet. Du kjenner kunne denne ene (påståtte!) konsekvensen. Vet du hva som skjedde da jeg ble kalt lubben? Jeg ble anorektiker. Altså et ganske annet resultat. Men anoreksien min kom fra et sted inni meg, den kom fordi jeg var sårbar, ikke fordi jeg ble kalt lubben.

I en perfekt verden er det ingen som sier noe stygt til noen i det hele tatt, men slik som verden er, er det mye viktigere å ta eierskap over seg selv og sine egne reaksjoner, og sørge for at man har et forsvarsverk mot all dritten der ute. Det er vel egentlig foreldrenes jobb å bygge opp et så robust avkom som mulig, og det er foreldrene som for det meste svikter.

Anonymkode: 3ecaa...34f

Altså, fikk du spiseforstyrrelse. Det er jo akkurat det samme. Og med all respekt, du vet heller ikke hvorfor du fikk det.

Foreldre er fæle til å snakke om andre, både barn og voksne, foran barna deres. Dermed blir barna obs på sånt og plukker det med seg videre.

og nei, jeg vet ikke hva som ville skjedd dersom jeg ikke ble mobbet. Det blir bare whataboutism. Helt irrelevant med andre ord.

Jeg ble mobbet. Det er fakta. Jeg la på meg på grunn av traumer og depresjon, mao spiseforstyrrelse. Dette er bare mine tanker om hvordan det ser ut fra mitt perspektiv. Ikke prøv å få det til som noe annet for å passe DITT perspektiv. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, fikk du spiseforstyrrelse. Det er jo akkurat det samme. Og med all respekt, du vet heller ikke hvorfor du fikk det.

Foreldre er fæle til å snakke om andre, både barn og voksne, foran barna deres. Dermed blir barna obs på sånt og plukker det med seg videre.

og nei, jeg vet ikke hva som ville skjedd dersom jeg ikke ble mobbet. Det blir bare whataboutism. Helt irrelevant med andre ord.

Jeg ble mobbet. Det er fakta. Jeg la på meg på grunn av traumer og depresjon, mao spiseforstyrrelse. Dette er bare mine tanker om hvordan det ser ut fra mitt perspektiv. Ikke prøv å få det til som noe annet for å passe DITT perspektiv. 

Du har jo tydeligvis bestemt deg for at dette er den eneste grunnen, og at det ligger helt utenfor din kontroll å gjøre noe med det. Du gjør deg selv til et offer. 

Anonymkode: 44784...835

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt hende at mobbingen bidro til at du ble overvektig. Men du kan ikke skylde på mobbingen nå. Nå er det opp til deg om du vil gjøre noe med det, det er ditt ansvar og du kan ikke skylde på andre enn deg selv hvis ikke. 

Anonymkode: 17f6e...4de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...