Gå til innhold

Nå stiger kurven igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet
18 minutter siden, Druid skrev:

Definer formidabelt. 

Det er snakk om 13 stykker over 3 dager, antall i respirator  : 1 stk. 

Gitt at det er 125 innlagte og 32 i respirator, ser jeg ikke helt den formidable økningen. 

Spesielt i lys av at antall nye smittede fortsatt er stabilt synkende. 

Ja det er for tidlig å si at det er økning, men å bruke antall nye smittede som et mål på utviklingen er på vei ned blir en dårlig målestokk når man fortsatt hører at det er vanskelig å få testet seg og at flere blir nektet test til tross for symptomer. Så det tallet har jeg ingen tro på før man faktisk begynner å teste mange flere og ikke bare snakk om at vi skal teste flere.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, missmcbeal skrev:

Ja det er for tidlig å si at det er økning, men å bruke antall nye smittede som et mål på utviklingen er på vei ned blir en dårlig målestokk når man fortsatt hører at det er vanskelig å få testet seg og at flere blir nektet test til tross for symptomer. Så det tallet har jeg ingen tro på før man faktisk begynner å teste mange flere og ikke bare snakk om at vi skal teste flere.

Det testes fortsatt 2500 -3500 personer pr dag, med styrt fokus, så det er liten grunn til å forvente ekstreme endringer i de sammenlignbare tallene.  

Men svaret mitt var mere knyttet til at det ble hevdet at vi så en formidabel økning. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De siste par dager har antall innlagte steget formidabelt, og det er også et økende antall respiratorbehandlete-. Dette viser at skoleåpningen og nedjusteringen av tiltak var forhastet, og vi må straks innføre minst ett år med totalt portforbud, bortsett fra for bevæpnede vakter som overvåker portforbudet.

Anonymkode: 5c418...f04

Akkurat. Drøm videre. 

• Liker 1
Skrevet

Man må også huske at det skrives folk ut av sykehusene og det vises ikke i totalen på innlagte. Stiger tallet på innlagte med 7, så må man altså regne med at nyinnleggelser er høyere enn 7.
Og det er nok påsken som viser seg nå.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Warrior said:

Ja det var jo betryggende at det stiger når jeg er på sykehus og de ansatte kommer og går her. 

Selvfølgelig er det ikke over som alt for mange har trodd og samfunnet kommer sikkert til å måtte stenges igjen hvis det øker kraftig. Koronafreden har vel ikke vært over siden den startet.

Du er nok veldig trygg på sykehuset! Omringet av folk som er proffe på smittevern. Ute i den vanlige verden lager folk side egne regler. Det er mye farligere.

Anonymkode: eb1f7...cc5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok veldig trygg på sykehuset! Omringet av folk som er proffe på smittevern. Ute i den vanlige verden lager folk side egne regler. Det er mye farligere.

Det hjelper ikke være ekspert på smittevern hvis utstyret mangler. Og også rom tilegnet skifting av tøy etter man har vært med en smittet. Så jeg er mer redd for smitting band de syke, enn smitting blandt resten av befolkningen. For de svake er ikke rustet til dette.

Anonymkode: f49e7...270

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når vi får neste smittebølge er usikkert. Men at den kommer er garantert!!  Vi har bare sett starten.. 
Den vanlige influensaen kommer til vinteren og. Blir jo morro om man blir smittet av begge deler på samme tid... 

Anonymkode: 4e176...64b

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det hjelper ikke være ekspert på smittevern hvis utstyret mangler. Og også rom tilegnet skifting av tøy etter man har vært med en smittet. Så jeg er mer redd for smitting band de syke, enn smitting blandt resten av befolkningen. For de svake er ikke rustet til dette.

Tror de løper frem og tilbake fra de koronasyke til de andre avdelingene på sykehuset? De gjør jo ikke det.

• Liker 3
Gjest bienvilleparish
Skrevet

Men antall nye smittende pr dag har jo sunket noe veldig de siste dagene. I går var det vel 15 og til nå idag 12

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror de løper frem og tilbake fra de koronasyke til de andre avdelingene på sykehuset? De gjør jo ikke det.

Nei, men de skifter i samme garderobe som alle andre. De har ikke egne rom der man kan ta av smittevernutstyr mm. Så når man vet fra baksiden hvordan sykehus fungerer, så er det en tor trussel ang smitte, hvis covid er så smittsomt og farlig som det skal være.

Er ikke bare tatt ut av ingenting, er pga jeg vet hvor garderoben er, er at jeg vet hvor man tar av smittevernutsytret mm som gjør at jeg er bekymret. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, oxycodone skrev:

Men antall nye smittende pr dag har jo sunket noe veldig de siste dagene. I går var det vel 15 og til nå idag 12

Vent til senere i år.... Når folk slapper av og det blir høst/vinter.... Man skal være ganske dum hvis man ikke skjønner at det vi har vært igjennom er bare starten.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men de skifter i samme garderobe som alle andre. De har ikke egne rom der man kan ta av smittevernutstyr mm. Så når man vet fra baksiden hvordan sykehus fungerer, så er det en tor trussel ang smitte, hvis covid er så smittsomt og farlig som det skal være.

Er ikke bare tatt ut av ingenting, er pga jeg vet hvor garderoben er, er at jeg vet hvor man tar av smittevernutsytret mm som gjør at jeg er bekymret. 

Hæ? Man tar av seg smittevernsutstyr direkte i sluse, ikke i garderoben.. Smittevernsutstyret skal ikke forlate pasientens rom.

Hvis ansatte har på seg f.eks munnbind ute i gangen er det ikke fordi de har corona... :)

Anonymkode: d4a44...ab6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vent til senere i år.... Når folk slapper av og det blir høst/vinter.... Man skal være ganske dum hvis man ikke skjønner at det vi har vært igjennom er bare starten.. 

Ingen vet, men uansett er det hele poenget at det skal bli mye mer i tråd med at samfunnet gradvis åpner opp. Det eneste spørsmålet er hvor mye mer, i forhold til de tiltakene man bestemmer seg for.

Anonymkode: ad60e...d53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når vi får neste smittebølge er usikkert. Men at den kommer er garantert!!  Vi har bare sett starten.. 
Den vanlige influensaen kommer til vinteren og. Blir jo morro om man blir smittet av begge deler på samme tid... 

Kanskje virusene nøytraliserer hverandre?

Anonymkode: 3b204...e57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje virusene nøytraliserer hverandre?

Anonymkode: 3b204...e57

Det gjør de. Alle vet jo at minus og minus blir pluss.

Anonymkode: ba259...246

• Liker 2
Skrevet

Hva var egentlig vitsen med å stenge ned alt i en måned hvis man uansett skal slippe Corona løs?

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Druid skrev:

Det testes fortsatt 2500 -3500 personer pr dag, med styrt fokus, så det er liten grunn til å forvente ekstreme endringer i de sammenlignbare tallene.  

Men svaret mitt var mere knyttet til at det ble hevdet at vi så en formidabel økning. 

Nettopp! Innleggelser og dødsfall er det eneste som speiler trenden på en god måte.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, Krantz95 said:

Helt enig! Vi har jo bare brukt 400 milliarder hittil. Og det har reddet hele 900 liv til nå. Kun ca 450 millioner pr liv reddet.

Steng ned, vi har alt for mye pæng på bok! Oljefondet er til for å brukes.

900 liv med gjennomsnittsalder på ca. 80 år? Gitt at forventet levealder er ca. 83 år kan vi si at vi har reddet 2700 leveår. Det blir nestn 150 millioner kroner per leveår spart. 

Anonymkode: a47f7...a78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Rebecca30 said:

Jeg lurer på om dette har noe med helg å gjøre. Det var stigning også forrige søndag og mandag. Kan det hende at det er færre som blir skrevet ut i helgen, fordi legene tenker at de kan få ligge over helgen så får man vente å se.  
Mens de som må innlegges i helgen blir innlagt. 

En teori fra meg, men jeg er hverken sykehuslege eller sykepleier så jeg kan jo ta feil

Espen Nakstad bekreftet dette på pressekonferansen istad, de skriver ut færre i helgen.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Aj aj, når selv kg-pessimistene begynner å skrive "vent til senere i år", istedenfor de vanlige 14 dagene til eksplosjon. Da er det virkelig grunn til optimisme 😄 

Anonymkode: 3ee79...e3c

• Liker 8
  • Opprett ny...