Gå til innhold

Reise bort når permittert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er begge permittert 100 %. Har mulighet til låne både hytter, campingvogn og bobil, samt har telt. 

Min arbeidsgiver sier han gir meg minst 2 dagers frist, min samboer får nok en ukes varsel. Så blir vi bedt om å jobbe så gjør vi jo selvsagt det. 

Men er det ok å reise bort, så lenge vi kan stille opp når det trengs? Eller får vi evt problemet med nav? Kommer jo ikke til å krysse av evt 4-5 dagers turer som ferie.

Anonymkode: dae31...dbc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere følger NAV sitt reglement og ikke drar til et sted som utløser karantene så bør det vel gå fint. Men jeg ville jo tatt en rolig ferie akkurat nå, på et rolig område uten så mye andre folk.

Anonymkode: 5779f...6b4

AnonymBruker
Skrevet

Du reiser vel ikke bort på unødvendige fritidsreiser nå! Unnskyld meg, men hvor blåst er det mulig å bli...

Anonymkode: a1f19...cff

AnonymBruker
Skrevet

Må en ikke oppgi at en har ferie på meldekortet når en er i permisjon? Om en reiser bort så har en vel ferie? 

Anonymkode: 5b413...128

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du reiser vel ikke bort på unødvendige fritidsreiser nå! Unnskyld meg, men hvor blåst er det mulig å bli...

Hvordan vet du at det er unødvendig? 

Anonymkode: da25f...dbb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, nå er du ganske dramatisk. Føler du disse restriksjonene så er det ingenting å dra på fritidsreise selv om den ikke er livsnødvendig.

https://www.fhi.no/nyheter/2020/rad-om-fritidsreiser-innenlands-som-gjelder-fra-21.-april/

Anonymkode: 933ac...908

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for hjelpsomt svar.....

Er snakk om to hytter vi kan låne der begge er minst 30.Min til nærmeste nabo, og vi bringer alt av mat så kommer jo ikke til å treffe andre mennesker. Samme om vi drar med campingvogn eller bobil, skal jo ikke bo på campingplass liksom.... 🙈

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må en ikke oppgi at en har ferie på meldekortet når en er i permisjon? Om en reiser bort så har en vel ferie? 

Men jeg kommer jo på jobb om jeg blir bedt, er derfor jeg er usikker. Kanskje best å sende en melding til NAV å høre. Vet om to par som har vært på hyttetur siste uka, men de skulle ikke krysse av for ferie....

Anonymkode: dae31...dbc

AnonymBruker
Skrevet

Herregud det spiller da ingen rolle om hun oppholder seg i en campingvogn på Gol eller hjemme i huset på Røros. Norge er Norge. Å være permittert er ikke det samme som å være fengslet.

TS, du kan trygt tilbringe permitteringsperioden på hytta nå som hytteforbudet er opphevet.

Anonymkode: dbf9a...911

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Permisjon trenger man ikke melde nei. Men permittering kan ha andre regler 

Anonymkode: 72991...437

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ferie handler om at man ikke er tilgjengelig for arbeidsgiver. TS er da tilgjengelig for arbeidsgiver like mye på hytta som hjemme i stua, eller hjemme på besøk hos foreldre eller i butikken. Da er det ikke ferie.

Anonymkode: dbf9a...911

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man handler i sin vanlige butikk. Setter seg i bilen og reiser et sted, der man ikke har kontakt med andre. Hvordan i huleste kan det være blåst? Ikke akkurat slik at man blir eller smitter andre mens man sitter i en bil eller inni et hus.

Anonymkode: 9ca04...f51

• Liker 3
Skrevet

Å være permittert er noe helt annet enn å ha permisjon.

Å reise på en tur mens man er permittert er helt i orden, dersom man kan stille på jobb igjen med 1-2 dags varsel. Ingen trenger noe info om det, og man bruker heller ikke av ferieukekvoten sin.

Å reise på tur er ikke det samme som å ha ferie, selv om man selv skulle oppleve turen som en "ferietur". Dersom man har ferie (dvs. tar ut ferie i ferielovens forstand, og altså bruker av ferieukene sine), trer man ut av permitteringen og blir ansatt igjen, avvikler ferie, og etter ferien går man igjen inn i permittering. Dette innebærer lønn, lønnstrekk og rett til feriepenger, og det må gis beskjed til NAV.

• Liker 5
  • Opprett ny...