Gå til innhold

Jeg trenger tips til lunsjer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger tips til lunsjer uten brød, lavt kaloriinnhold men likevel mettende og næringsrike. 
Gått litt lei av knekkebrød med makrell i tomat her🙈

Anonymkode: 0014f...673

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omelett med diverse grønnsaker. Enkelt og godt 🙂

salat med proteinkilde (fisk, magert kjøtt, egg osv) og ekstra grønnsaker (altså ikke bare salatblad, men paprika, blomkål osv). Vær raus med grønnsakene og gjerrig på dressing. Legg til linser eller bønner også for å gjøre det mer til,et fullverdig måltid 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to salater jeg varierer mellom i tillegg til brød/knekkebrød med masse godt pålegg. 

Crispsalat, tomat, agurk, paprika er basen min, varierer deretter med resten. 

1. Kyllingfilet, helstekt med chilikrydder, vårløk og eple. Bruker innimellom drømmelett med krydder som dressing.

2. Smårettskinke, fullkornspasta (1/4 porsjon, ca 20-25 gr tørr pasta), rødløk og innimellom drømmelett med krydder som dressing.

Hender jeg har blomkål eller brokkoli oppi også.

Knekkebrød m/philadelfia light eller plantego, salatblad, skinke/mager salami, agurk, tomat og paprika ved siden av. Evt kokt egg, skinke og grønnsaker. 

Spiser gjerne en yoghurt/skyr i tillegg om jeg ikke spiser kylling. Da velger jeg gjerne maiskake for litt karbohydrater. :)

AnonymBruker
Skrevet

-Wrap med hummus og grønnsaker du liker

-Salat med variasjon av grønne blader,byggryn,rødløk,tomat,agurk,brokkoli,hvite bønner og gjerne litt mango

Anonymkode: 2b026...7aa

AnonymBruker
Skrevet

Vi spiser ikke brød eller knekkebrød; 

Fritatta: potetomelett. Egg med kokte poteter, vårløk, litt bacon, cherrytomater. Ost om man vil. Kan lages i stor form, gir seks lunsjretter.

Grov wrap med hummus eller avocado, et-par salatblader, laks eller skinke, et stekt egg. 

Salad nicoise - salatblader, tunfisk, egg, rødløk. 

Brokkoli eller rosenkål salat (dampes og avkjøles), med bacon, chili, rødløk, honning. 

Pai i alle varianter. Lager en stor en, så har vi lunsj i 2-3 dager. 

Innimellom steker jeg opp kylling eller laks, søtpotetbåter, gulrøtter eller blomkål, så tar man bare litt av dette og spiser kaldt til lunsj. 

Ulike salater med couscous eller bulgurhvete. 

Søtpotetnudler (spiralizer) med vårløk og stekt egg. 

Det er bare noen eksempler. Har også en lang rekke lunsjretter som er litt mer avanserte eller usunne, som er forbeholdt helg

Anonymkode: c1bff...06c

AnonymBruker
Skrevet

(et tips om det er kalorier som er målet er å unngå frøknekkebrød og markell i tomat. Det er sunt. Men vanvittig kaloritett i forhold til en del av lunsjrettene jeg nevner). 

• Liker 2
Skrevet

Jeg spiser wrap med grønnsaker, salsa, bønner, fetaost, jalapeños og rømme. Holder meg mett lenge. Reduser det med mye kcal om nødvendig (jeg spiser ikke frokost, så sa er lunsjen litt større).

AnonymBruker
Skrevet

Når ble wrap så fantastisk kalorifattig, egentlig? Sunt er det sikkert, men ikke uten videre kalorifattig. Tortillalefser er jo veldig kaloritette, uavhengig av om man velger fullkorn eller ikke. En tortillalefse, avhengig av størrelse, inneholder 120 - 190 kcal. (Til sammenlikning har et vanlig knekkebrød litt over 50 kcal og en brødskive ca 100.) Jeg ville rett og slett kuttet ut tortillalefsa. Uten tortillaen kalles vel innholdet rett og slett en salat ;) 

Et råd jeg sverger til er havregrøt. Gjerne så enkelt som en av de porsjonsposene man får kjøpt på matbutikken og som man blander med kokende vann. Ønsker man noe mer smak og en anelse sødme eller friskhet: strø over litt frukt skåret i terninger. 

Jeg blir mett, men ikke stappmett av dette, og det holder bra lenge. En liten stund før jeg drar fra jobb tar jeg gjerne et lite mellommåltid slik at jeg ikke fristes til å spise noe dritt på vei hjem eller mens middagen er under arbeid. 

Anonymkode: a0826...6f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når ble wrap så fantastisk kalorifattig, egentlig? Sunt er det sikkert, men ikke uten videre kalorifattig. Tortillalefser er jo veldig kaloritette, uavhengig av om man velger fullkorn eller ikke. En tortillalefse, avhengig av størrelse, inneholder 120 - 190 kcal. (Til sammenlikning har et vanlig knekkebrød litt over 50 kcal og en brødskive ca 100.) Jeg ville rett og slett kuttet ut tortillalefsa. Uten tortillaen kalles vel innholdet rett og slett en salat ;) 

Et råd jeg sverger til er havregrøt. Gjerne så enkelt som en av de porsjonsposene man får kjøpt på matbutikken og som man blander med kokende vann. Ønsker man noe mer smak og en anelse sødme eller friskhet: strø over litt frukt skåret i terninger. 

Jeg blir mett, men ikke stappmett av dette, og det holder bra lenge. En liten stund før jeg drar fra jobb tar jeg gjerne et lite mellommåltid slik at jeg ikke fristes til å spise noe dritt på vei hjem eller mens middagen er under arbeid. 

Jeg baker mine på spelt, bygg, innimellom litt rug. 

Fatter ikke hvordan du kommer frem til 120-190 kalorier? 

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wææ, hvordan klarer du å bli mett på de porsjonsposene? Det er som ett lite mellommåltid for meg 😂

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg baker mine på spelt, bygg, innimellom litt rug. 

Fatter ikke hvordan du kommer frem til 120-190 kalorier? 

Spelt har omtrent samme kaloriinnhold som hvetemel, så det at du bruker spelt har ingen ting å si. Bygg er litt lavere, men ikke revolusjonerende lavt det heller. Uten at jeg besitter noen statistikk vil jeg regne med at de som baker tortillalefsene sine selv utgjør et forsvinnende lite mindretall. 

Kaloriinnholdet i tortillalefser kan man f.eks finne i denne artikkelen: https://www.vektklubb.no/artikkel/vektklubb/24189863/boer-du-velge-tortillalefse-eller-tacoskjell-til-fredagstacoen

Hvis man vil ha full oversikt over kaloriinnhold i alle kjøpte tortillalefser kan man selvsagt søke opp alle varianter fra alle leverandører og regne selv. Det gidder jeg ikke, men utregningen er enkel. Her er et vareeksempel. De lefsene jeg lenker til inneholder 183 kcal per stk. De middels store inneholder 118 kcal. Ufattelig? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Camillapb skrev:

Wææ, hvordan klarer du å bli mett på de porsjonsposene? Det er som ett lite mellommåltid for meg 😂

Jeg er verken småspist eller tynn, men jeg synes havre metter både godt og lenge. Men som sagt: jeg blir ikke stappmett.

Jeg har hatt tendenser til overspising, så det å spise seg passe mett er noe jeg må øve meg på. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er verken småspist eller tynn, men jeg synes havre metter både godt og lenge. Men som sagt: jeg blir ikke stappmett.

Jeg har hatt tendenser til overspising, så det å spise seg passe mett er noe jeg må øve meg på. 

Åja, jeg forstår! Lykke til, du klarer dette! :)

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spelt har omtrent samme kaloriinnhold som hvetemel, så det at du bruker spelt har ingen ting å si. Bygg er litt lavere, men ikke revolusjonerende lavt det heller. Uten at jeg besitter noen statistikk vil jeg regne med at de som baker tortillalefsene sine selv utgjør et forsvinnende lite mindretall. 

Kaloriinnholdet i tortillalefser kan man f.eks finne i denne artikkelen: https://www.vektklubb.no/artikkel/vektklubb/24189863/boer-du-velge-tortillalefse-eller-tacoskjell-til-fredagstacoen

Hvis man vil ha full oversikt over kaloriinnhold i alle kjøpte tortillalefser kan man selvsagt søke opp alle varianter fra alle leverandører og regne selv. Det gidder jeg ikke, men utregningen er enkel. Her er et vareeksempel. De lefsene jeg lenker til inneholder 183 kcal per stk. De middels store inneholder 118 kcal. Ufattelig? 

Men hva i alle dager har kjøpte lefser med diskusjonen å gjøre??? 

Jeg måtte regne på det nå. (er tynn og godt trent, så tenker aldri kalorier, kun sunne råvarer). Vi snakker 50 kalorier per lefse av mine hjemmebakte, med mettende fullkornsprodukter.

Jeg blir selvfølgelig ikke mett på denne, men på fyllet. Hummus, kalkun, cherrytomater, egg. Selv med avocado og laks, som jeg ofte bruker, er kaloriinnholdet lavt, og metthetsfølelsen varer lenge. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men hva i alle dager har kjøpte lefser med diskusjonen å gjøre??? 

Selvsagt har det noe med diskusjonen å gjøre da "alle" kjøper tortillalefser. Dere som baker dem selv er i et mindretall, og du skrev ikke at dine var hjemmebakte. Hvilket næringsinnhold dine wraps har, kan jo ingen andre enn du vite, og da er det faktisk relevant å informere om det når TS spør etter kalorifattig mat og både du og andre foreslår wraps. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt har det noe med diskusjonen å gjøre da "alle" kjøper tortillalefser. Dere som baker dem selv er i et mindretall, og du skrev ikke at dine var hjemmebakte. Hvilket næringsinnhold dine wraps har, kan jo ingen andre enn du vite, og da er det faktisk relevant å informere om det når TS spør etter kalorifattig mat og både du og andre foreslår wraps. 

Du siterte et innlegg der jeg skrev at jeg bakte, og med hva. Og inkluderte flere referanser til kjøpte som motsvar. 

🙄

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du siterte et innlegg der jeg skrev at jeg bakte, og med hva. Og inkluderte flere referanser til kjøpte som motsvar. 

🙄

Du siterer jo meg og spør hvor jeg har det fra at tortillalefser inneholder den kalorimengden jeg oppgir. Da er det vel ikke så innmari rart at jeg gjengir hvor jeg har det fra? Jeg svarer jo bare på spørsmålet ditt. Ikke min feil at du ikke kjenner til eller liker fakta. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med vanlig nistemat da? Skiver med pålegg?

Anonymkode: 6bbb0...1b9

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med vanlig nistemat da? Skiver med pålegg?

Anonymkode: 6bbb0...1b9

Niste er akkurat det samme. 

Har lufttette plastbokser. Så fritatta, pai, wok, salater, wrap, middagsrester med mer, blir med på jobb. 

Skrevet

Salater er en hit her i huset. Egg i forskjellige varianter. Tunfisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...