Gå til innhold

Til Gud og hans assistenter.

Pinocchio

Anbefalte innlegg

Klarer ikke tro på gud og jesus, men kan ikke helt konkret helt si hva annet jeg tror på.Valgte å ikke komfirmere meg selv om jeg ikke akkurat hadde familiens støtte,for å si det mildt! :) Synes dette med tro er vanskelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan har dere tenkt til å finne noen konklusjon på noe sånt, da?! Det er vel særdeles vanskelig...

Det gjelder å ikke se alt så svart-hvitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjonen er:

Misty - evulusjonenslæren er læren om planter og dyr og hvordan disse utvikler seg på jorden

Evolusjonslæren er viktig og spennende, og helt irrelevant i spørsmålet om Gud finnes eller ei, til og med for Darwin selv.

:tunge1: Hihihi.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Konklusjonen er:

Evolusjonslæren er viktig og spennende, og helt irrelevant i spørsmålet om Gud finnes eller ei, til og med for Darwin selv.

:tunge1: Hihihi.....

Hvis du har fulgt med debatten fra begynnelsen så får du kanskje med deg at jeg har svart på et spørsmål som Misty spurte meg om. Og selvsagt er det relevant. Finnes det en gud eller ikke. For dem som ikke tror på en gud, tror som regel på vitenskapen. Derfor Darwin og utviklingslæren. Jeg skjønner ikke at du ikke ser forbindelsen her. Enten må det være at du er 100 % kristen og fornekter vitenskapen eller så må du være noe annet du ikke skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Poenget mitt var bare at de aller, aller fleste som tror på Gud, (inkl. Darwin og meg selv), tror også på utviklingslæren, derfor synes jeg det var litt unaturlig å sette de to tingene opp mot hverandre. Mente ikke å kverulere om hverken din eller andres tro, syntes bare at Darwins kristentro var en morsom tilleggsopplysning til diskusjonen deres..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at vitenskapen har gjort mye godt for menneskene, men også mye vondt. At det finnes en Gud er jeg 100% overbevist om. Dette med videre utvikling forstod jeg ikke så mye av. Det er litt usikkert iflg vitenskapen hvor lenge det faktisk har vært mennesker på jorden. Noen opererer med milloner av år.....Iflg Bibelen har menneskene befunnet seg på jorden i ca 6000 år. Hvorfor blir ikke mennesker noe annet enn mennesker da?? Hvorfor blir ikke alle aper mennesker???...hvis utviklingen ikke har stoppet mener jeg........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misty, du sier; hvorfor blir ikke alle aper mennesker?

I følge Darwin er det bare det sterkeste art som overlever eller utvikler seg videre. Det er mange typer aper, men de vi stammer i fra er de som var "sterkes" og de som utvilket seg videre. Se på naturen i dag. Hvor mange arter har vi ikke som nå er truet. Hva tror du det kommer av? Utvikling ved naturlig seleksjon. En konklusjon som Darwin og Wallac kom frem til. Men i dag har er det jo faktisk slik at mennesker er en større trussel mot dyrene enn naturen selv.

Nå er det jo faktisk et faktum at Dawin med hans teorier svekket det matafysiske teologiske begrepet og forsterket det vitenskapelige aspektet. Darwin presenterte ikke bare teorier, men også prosessen hvordan menneske ble til.

Fortell meg hvorfor du tror 100 % på en gud? Hvilke beviser har du for at han eksisterer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser bevisene rundt meg hver dag, alt som skjer i naturen vitner om at det står en intellegent skaper bak det hele. Men dette handler jo om tro, Care. Du kan ikke ta fra meg min tro , og jeg kan ikke ta fra deg din overbevisning heller. For meg er ikke Bibelen en gammel eventyrbok, så lenge jeg kan lese ting i den som helt klart angår menneskene i dag.

Jeg synes det er mer fornuftig å tro at en skaper svingte "tryllestaven" sin og skapte verden og alt som er i den, enn at ikkeno`svingte tryllestaven og det ble en eksplosjon!!

De dyreartene som er truet....vel, det er vi , mennesker, som jakter på dyr og gjør den truet , er det ikke? Det har vel ikke noe med en utvikling å gjøre. De blir jo ikke til noe annet - de blir borte!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan jeg ikke ta fra deg din tro, ikke er jeg ute etter det heller.

Når det gjelder dyr og den naturlige selekjonen, så er dette noe som er kommet med utviklingen. Etter at mennesker er kommet på toppen av pyramiden er vi blitt "herskerne". Men tenker du på den økologiske pyramiden så er det ingen tvil at det her foregår er seleksjon. Den sterkeste rett. Dvs. De som klarer å ta til seg flest næringsformer, klarer til tilpasse seg best.

Det som er svakheten i teorien om Gud, er at alt er basert på en tro og ingen overbevisning, dvs. ingen har noen gode argumenter for at man skal la seg overbevise. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel....jeg finner ingen argumenter som kan overbevise meg om det motsatte heller.....

Hvis det ikke finnes ne Gud, hva er da meningen med livet??

Men det blir vanskelig å diskutere, fordi det rett og slett går på personlige overbevisninger. Jeg skal ikke ta fra deg det du "tror" på heller, Care. I noen tilfeller er det ok å være enig om å være uenig, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo visst Misty. Helt enig.

Når det gjelder hva som er meningen med livet, blir det viktig å skille mellom 1) hva som er meningen med livet og 2)hva som er meningen i livet.

Ut fra et filosofisk utgangspunkt er meningen med livet å føde barn, mens meningen i livet må vi skape selv. Det er det som er det genuine - at man selv kan bestemme hvilken mening man vil fylle livet med.

God helg til dere alle. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet om det fins en gud eller ikke, trur jeg vi aldri kommer til å finne ut av. I hvert fall ikke før vi dør og evt står og banker på perleporten....

Hvis det ikke finnes ne Gud, hva er da meningen med livet??

Men hvis det finnes en Gud, hva er da meningen med livet??

Selv står jeg sånn ca midt i mellom. Jeg tror på en gud, men ikke den som står skrevet om i bibelen, og jeg tror på himmel men ikke på helvete.

Noen mener de har bevis på at gud finnes, noen mener de har bevis på at han ikke finnes.

Vi hadde noen folk på besøk på ungdomsskolen en gang i forbindelse med utlevering av Nytestamentet. Ei jente derifra fortalte om en natt hun hadde vært hjemme alene, hadde lagt seg, så hørte noen som gikk opp trappa til inngangsdøren hennes og begynte å fikle med dørhåndtaket. Hun ventet ingen hjem på tidspunktet så hun vet at det er en kjeltring. Hun ble redd og ba til Gud. Og etterpå stoppet kjeltringen og gikk. Da var det bevis for henne at Gud fantes.

Som Misty sier, det er basert på personlig overbevisning. Jeg tror ikke det kan bevises "for alle og enhver" at han finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei haldning eg har sett blant mange som ikkje trur på Gud (i mange ulike diskusjonar fleire plassar) og den kan summerast opp slik: Om Gud eksisterte, ville han vera magikar og ikkje vitskapsmann.

Altså: Gud skapte ikkje verda - det var "The Big Bang" som starta alt. Jaha, ja. Kor er motsetnadane? At Gud skapte verda tyder ikkje at det gjekk frå ingenting til ferdig produkt med eit knips med fingrane. Skapingsprosessen står ikkje beskreve med matematiske formlar og fysiske lover, men det tyder ikkje at dei ikkje var i bruk.

Bli lys, sa Gud, og det vart lys. Ein diger eksplosjon som skaper massevis av stjerner o.a. lyser nok ganske bra opp, vil eg tru. Og kva det no enn var som eksploderte - det lyste kanskje det òg? Eg har lest at det første ordet som beskriv skaparverket/universet betyr "orden" - mens seinare vert eit ord som tyder "kaos" brukt. Det stemmer jo godt overeins med ein "big bang" teori det. Så kan me jo spekulere på kvifor kva det no var eksploterte; Lucifer vart jo sjalu på Gud og - i lag med ein del følgesveinar - gjorde opprør. Men dei vart jo kasta ut, då - sikkert etter å ha øydelagt litt.... ;-)

Enkelte heng seg opp i at alt vart skapt på kun seks dagar. For at ting skal vera forståelege for alle, vert det ofte nytta bilete/likningar. Det kan altså vera seks periodar det er snakk om, grovt oppdelt. Men om ikkje: Dagar frå kva referansepunkt? Ikkje jorddagar - jorda eksisterte jo ikkje til å byrja med. Og ein dag på andre planetar treng jo absolutt ikkje tilsvara 24 jordiske timar, veit me. Kor lang er ein dag for Gud?

Nok om det. Adam og Eva vart skapt, seier Bibelen. Korleis? Jo, av jord. Vitskapen har jo konkludert med at livet oppstod "av jord" i havet - og havet var den første staden Gud skapte liv... (OK, Eva vart skapt av ribbeinet til Adam, men men. Den første skapinghistorien seier kun at han skapte mennesket, til mann og kvinne.)

Adam og Eva fekk først sønene Kain og Abel. Kain slo i hel Abel, og vart jaga vekk. Men Kain var jo sjølv livredd for å bli slegen i hel av andre, så Gud må jo ha vore aktiv med skaping her...

Igjen - me veit berre AT mennesket er blitt skapt, ikkje detaljane om korleis. Noko motsetnad med evolusjonsteorien er det ikkje. Gud har nok brukt det han har å rå over - og eg har meir tru på at han har gått vitskapleg til verks og ikkje berre knipsa med fingrane.

Fast forward. Det er funne ut at Jesus ikkje var religiøs, men reaksjonær? (Om det var ordet som var brukt.) Det var nytt for meg. Dvs, at han var ein skikkeleg opprørar er jo greitt nok - det står jo i Bibelen det. Ikkje var han prest eller farisear heller, men tømrar. Men kvifor skulle han ikkje vera religiøs? Tvert om: Opprøret hans var jo definitivt av religiøs art - han ville me skulle følgja Gud og ikkje tradisjonen.

Eksisterer Gud, eller kan vitskapen forklare han vekk? Big Bang er vel godteke av dei fleste no, om det er detaljar som er usikre. Men kva var det som eksploderte? Eit anna univers som hadde kollapsa? Kor kom i så fall det frå? Eller var det eitt eller anna som hadde eksistert lenge (i all æve) som brått berre eksploderte? Eller - eksisterte ingenting i det heile før eksplosjonen? Vitskapen kjem ikkje lengre bak enn big bang - før det er det berre spekulasjonar. Teoriar. Tru.

Kva er mest truleg? At Gud har eksistert i all æve, og sette i gang skaparverket, eller - noko anna? At big bang berre er tilfeldighetar? Det dreiar seg uansett om tru, enten ein trur på Gud eller gjer vitskapen til sin guddom.

Finst det bevis då, på at Gud eksisterar? Mange ser bevis dagleg rundt seg. Andre krever telefonnummeret Hans - men vil ikkje prøve å ta kontakt på måten som er forklart vil gi resultat. (Fordi dei ikkje trur på dei som seier at dei har funne ut at den måten faktisk GIR resultat? Eller?) Då får me ta utgangspunkt i det me har:

1. Bibelen. Den kjem med mange profetiar. I ettertid ser me at mange har gått i oppfylling - ein del står igjen. Andre seier at dei profetiane kan bety kva som helst, og at det er lett å tilpasse dei etterpå - men stemmer no det? (Vel - det kjem jo an på kven du høyrer på - men eg høyrer på folk som har studert Bibelen godt og er overbevist.)

2. Personlege opplevingar av at Gud tek kontakt! Vitnesbyrda deira er bevis.

3. "Mirakel." På TV for nokre år sidan var det ein predikant som sa Gud kunne helbrede menneske gjennom han - òg gjennom TV. At ganske mange hadde blitt helbreda på møtene hans. Det vart teken ein test: Han ba folk leggja handa si på TV'n, og så bad han til Gud om at dei måtte bli helbreda. I eit oppfølgingsprogram viste det seg at ganske mange HADDE blitt helbreda. Det var eit intervju med ei av dei, som legane hadde gitt opp - og ein lege i studio som bortforklarte det heile med at dei prosessane som hadde teke plass i kroppen til denne pasienten kunne forklarast vitskapleg - at slikt kunne skje spontant. Lite sannsynleg, men det kunne skje. (Igjen er det haldninga om at Gud gjer ting på ein "magisk" måte. Ein vitskapleg måte er ikkje guddommeleg nok - sjølv om Gud er hjernen bak alt som gjer at vitskapen fungerer i første omgang.)

Bevisa finst i massevis for dei som ikkje lukkar augene for dei. Men litt meir om profetiane: Mange ser på endetidsprofetiane i desse dagar, om hendingane som skal føre opp til dei. Blant anna at heile verda skal bli fortalt om Gud, at "alle folkeslag" skal ha augene sine retta mot Jerusalem, masse krig og ufred, at alle kristne skal bli tekne opp til Gud, Antikrist skal stå fram som ein samlande leiar, jødane sitt tempel skal bli attreist, osv. Mange ser desse profetiane bli oppfylt i desse dagar. (Kristendomen forkynt over heile jorda? Joda. Alle ser mot Jerusalem? Joda - og det er litt av ei kruttønne det der. Årsak til masse terrorhandlingar, krig mot terror, krig... Attreising av tempelet? Jo - det har vore fleire forsøk på å setje i gang prosessen - men plassen må reinsast først, og til det trengst ei perfekt, raud kvige på minst tre år. Svært sjeldan det, faktisk - men no går det kanskje. (Søk på "red heifer" i google så kjem det nok opp ein del artiklar om det.)

Antikrist har ikkje stått fram enno - men om det skulle forsvinna mange millionar mennese ein dag - og alle var kristne (ikkje nødvendigvis alle som KALLAR seg kristne...) så pass opp. Då er det på tide å revurdere trua på Gud - at han eksisterer skulle jo vera bevist då, sjølv om det nok vert bortforklart på ein alldeles sannsynleg måte...

Hmmm - vart visst litt, det?

Men heilt til slutt: Til dei som trur på ein gud - men ikkje den som står beskreve i Bibelen: Er de heilt sikre på at det er den Bibelske Gud de har i tankane, og ikkje den som tradisjonen fortel om?

Jamfør debatten no om helvete/Jehenna. Tradisjonelt er jo helvete staden der djevelen torturerer syndige sjeler i eit eldhav i all æve. I følge Bibelen er det djevelen og Antikrist som skal brenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...