Gå til innhold

Til Gud og hans assistenter.


Pinocchio

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

*hvisker til care* Hva er det som får deg til å tro at din oppfatning på det området er fakta?  

:roll:

Jeg har ikke sagt at det er fakta, men det en fin påstand å komme med for å skape en diskusjon rundt tema.

Tar du den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Care....hvordan har vi kommet hit da, om ikke Gud finnes???

Mener du virkelig at du ikke har hørt om evolusjonen......bare om eva og adam..........og det der eple og slangehistorien :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa...jeg har hørt om det, men kan det bevises???

Er det logisk???

Kom med argumenter da!!!

Hvis jeg ser et hus med en pen og velstelt hage, så skjønner jeg jo at noen må ha laget det, bygget huset og plantet i hagen.Det har da ikke ramla på plass av seg selv?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, asså, gasser og sånt...ute i verdensrommet....... blander seg..... og så ekschjploderer det......og så blir det brann.........på sola......veldig lenge.......skjønner nå?

Trur ikke det var noen gud som satte fyr på sola med fyrstikkesken fra nittedal......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Misty - evulusjonenslæren er læren om planter og dyr og hvordan disse utvikler seg på jorden og hvilke mekanismer som forårsaker denne utviklingen. Det er med andre ord en vitenskap som kan påvise et årsaks-virkningsforhold på hvordan vi er kommet til jorden. I motsetning til sagnet om eva og adam. Derfor er dette en teori om jeg kan erkjenne.

Ideen er at alt levende vesen har gjennomgått utvikling (derav utviklingslæren). Kankje du har lest Darwin, ikke vet jeg. Men dette er basal teori innenfor utviklingslæren og den er et must ha ha som et fundamnet for at man skal forstå hva dette dreier seg om. Jeg må forutsi at du har denne kunnskapen hvis jeg skal diskuter med deg, hvis ikke blir det nyttesløst, (dessuten har jeg ikke tid å sitte å forklare så mye).

:blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Care - ja jeg har faktisk studert dette ganske nøye.

Og jeg lurer fortsatt jeg da. Hvorfor har vi stoppet opp med denne utviklingen da???

Hvorfor dør vi menesker? - cellene våre fornyer seg og vitenskapen skjønner ikke hvorfor dette plutselig stopper opp når vi når en viss alder.

De fionner heller ikke - hva er det de kaller det??- The missing link...

Darwin beviste ikke noe som helst , men kom med en masse teorier som ikke kan bevises.

For meg går dette mye på logikk også. Hva er det mest logisk å tro? At det bare plutselig ekspoderte i verdensrommet, og at alt liv på jorden utviklet seg fra ikkeno` til menesker med alle våre tusenvis av flotte celler, våre evner som skiller seg så klart fra dyrene, ELLER kan man si at her står det en intelekt bak det hele, som sørger for at vår klode oppfører seg som den gjør, med hensyn til årstider,lys og mørke osv....???

(og her ser jeg bort ifra at vi mennesker har ødelagt så mye av vegetasjonen her, at årstidene ikke lenger er som de var for noen hundre år siden.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg har i hvert fall lettere for å tro på Darwins teorier, enn på hokus pokus pjatt om at en høyere makt viftet med tryllestaven sin og ....... vips! så hadde vi blomster og trær og mennesker og dill og dall.

Gud er ikke noe annet enn en teori han heller. Religiøse skrifter er IKKE fakta. Bibelen ble skrevet for tusener av år siden, basert på muntlige overleveringer stort sett. Disse "miraklene" det står om i bibelen har blitt pyntet på etterhvert som det gikk fra en person til en annen.

Lei for det hvis jeg fornærmer noen her nå, men jeg syns alle religiøse skrifter (bibelen, koranen you name it) burdte brennes på et digert bål. De er kun skrevet for å hjernevaske mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja, du skal naturligvis få mene det du vil.

Hvis noen finner trøst og styrke og støtte i religionen, så er det jo fint for dem. Mente ikke bokstavelig den med å brenne alle skrifter da.... :wink:

Men selv på barneskolen når vi måtte pugge salmer og bibelvers, følte jeg at dette var noe forhistorisk preik som jeg aldri ville komme til å klare å forholde meg til.

Når det er sagt, så ble jeg faktisk kristelig konfirmert. Ikke selvvalgt, mamma valgte for meg, og mente jeg måtte følge tradisjonen. Hadde ikke skjedd hvis konfirmasjonsalderen hadde vært høyere for hadde jeg stått friere i valget, men det er jo en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Care - ja jeg har faktisk studert dette ganske nøye.

Og jeg lurer fortsatt jeg da. Hvorfor har vi stoppet opp med denne utviklingen da???

Hvorfor dør vi menesker? - cellene våre fornyer seg og vitenskapen skjønner ikke hvorfor dette plutselig stopper opp når vi når en viss alder.

De fionner heller ikke - hva er det de kaller det??- The missing link...

Darwin beviste ikke noe som helst , men kom med en masse teorier som ikke kan bevises.

For meg går dette mye på logikk også. Hva er det mest logisk å tro? At det bare plutselig ekspoderte i verdensrommet, og at alt liv på jorden utviklet seg fra ikkeno` til menesker med alle våre tusenvis av flotte celler, våre evner som skiller seg så klart fra dyrene, ELLER kan man si at her står det en intelekt bak det hele, som sørger for at vår klode oppfører seg som den gjør, med hensyn til årstider,lys og mørke osv....???

(og her ser jeg bort ifra at vi mennesker har ødelagt så mye av vegetasjonen her, at årstidene ikke lenger er som de var for noen hundre år siden.)

Du sier at vi er stoppet med denne utviklingen: det er vi jo faktisk ikke. Vi mennesker utviker oss videre. Videre sier du at vi dør. Javisst, vi skal ikke lever i evighet. Vi utvikler oss i gjennom våre barn, fra generasjon til generasjon. Du spør om hvorfor vi dør??? Se rundt deg i naturen - alt dør. Det er en del av utviklingen.

Darwins teorier har fått stor gjennomslags kraft fordi han hadde en betydelig mengde med data/obervasjoner. Han er jo først og fremst en biolog.

Du sier at man må tenke på det som er mest logisk. Hm, tenker jeg, Javel for noen år siden var det mest logisk å tro at jorden var flat. Helt til man kunne bevise det motsatte. Når det gjelder Gud, er det ingen som kan bevise noe her. Man har faktisk drevet å forsket på jesu liv og det man finner ut er at dette var ikke noen religiøs person, han var reaksjonær. Han kjempet for de fattige og svake i sitt samfunn.

Jeg respektere at andre mennesker tror på gud. For meg blir historen for svak, særlig etter at jeg har fått innblikk i historien og vitenskapen. Det som blir logikk for deg blir svada for meg, men greit jeg respektere det. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...