Aircondition Skrevet 26. april 2020 #1 Del Skrevet 26. april 2020 Jeg har vært i åkeren til nabobonden og hentet litt jord, og har rensket den for røtter og ugress. Dette er jord som gjødsles hver vår og høst. 1. Hvordan er kvaliteten på denne jorda? Min umiddelbare tanke var jo at den måtte være perfekt til det meste. Men er den det? 2. Jeg har sådd gressløk og persille i den. Jeg tilsatte jorda litt gjødselkuler (vet ikke hva det heter). Vil dette gi resultater? 3. Egner den seg til dyrking av grønnsaker som plantes inne? (Tomat, agurk etc.) 4. Hva med hageblomster? 5. Innendørsplanter? 6. Har dere evt. Noen gode og oversiktlige tips om hvordan jord jeg bør bruke til hva? 7. Også et siste spørsmål. Lecakuler; hva skal de brukes til? Bør de brukes i bunnen av alt som plantes? Jeg kommer til å sette umåtelig stor pris på alle svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #2 Del Skrevet 26. april 2020 Jeg ville ihvertfall ikke brukt den inne. Sannsynligheten er stor for at jorden inneholder ting du kanskje ikke ser: f eks egg til snegler og fluer. Innendørs ville jeg kjøpt sekk med jord til dette bruket. Er jorden gjødslet, er det en del sommerblomster som ikke vil trives så godt, f eks blomkarse, lavendel. Disse er planter som egentlig liker litt fattig jord. Kan hende jorden derimot er godt egnet til f eks grønnsaker. Men uansett, husk at også ved planting ute kan du få problemer med hva jorden bringer med seg av fluer og snegler. Personlig velger jeg å kjøpe noen sekker jord til den spesifikke bruken: krukkejord, jord til grønnsaker osv. Men da har ikke jeg bruk for mer enn 2 - 3 sekker til sammen, så det koster jo ikke så mye. Lecakuler bør du absolutt bruke for å drenere vann slik at plantene dine ikke drukner. Husk også hull i bunnen av potten. Lykke til med dyrkingen! Anonymkode: be31b...04f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
absinthia Skrevet 26. april 2020 #3 Del Skrevet 26. april 2020 (endret) Nå kommer det antagelig til å spire mye rart sammen med plantene dine. Du vil antagelig få problemer med å skille hundekjeks fra persille en stund fremover. Frø skal for best mulig resultat bare ha svakt gjødslet jord og det er ufattelig vanskelig å vite hvor stor grad av nitrogen og kalium det er i jord rett fra åkeren, uten at du har sendt inn en jordprøve. For å gjødsle denne riktig burde du ha regnet ut hvor tung denne jorda er og hvor mye du skulle ha tilsatt av nitrogen og andre makro og mikronæringsstoffer i forhold til vekt. Dersom dette blir feilgjødslet, kan du svi plantene og det kan føre til at de dør rett etter spiring. Til senere ville jeg bare ha sådd i en pakke jord fra butikken, - helst såjord for best mulig resultat. Det fungerer også kjempefint med både plante og pottejord i sekk. Moralen er: kjøp hagejord, dersom du bare skal ha noe mer jord i bed ute i hagen. Plantejord kan fungere fint til både såing og til ting som skal plantes ut i hagen. Pottejord er best til krukker, kar og til omplanting, men du kan bruke vanlig plantejord om det er det du har. Plantejord og hagejord er billigere enn hagejord. Til agurk og tomat ville jeg ideelt sett ha brukt pottejord, men fordi jeg pleier å ha mye av det, de gangene jeg har hatt mulighet, bruker jeg rett og slett plantejord til det meste, fordi det er rimeligere og det fungerer godt. Det er fordi jeg gjerne bruker 5-8 sekker jord i løpet av sesongen, hvorav det meste går i krukker og kar, nå som jeg ikke har veksthus. Da jeg hadde veksthus brukte jeg mer jord. Jeg pleier da å blande inn litt perlite i jorda for å få den mer porøs. Leca stein kan du bruke underst i planter som skal plantes i krukker og kar for å få et godt drenering slag, skill gjerne dette laget fra jorda med ett eller annet som gjør at ikke jorda siger ned i lecalaget. Endret 26. april 2020 av absinthia 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #4 Del Skrevet 26. april 2020 Må nok si meg enig i de over her. Anonymkode: c8097...a76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aircondition Skrevet 26. april 2020 Forfatter #5 Del Skrevet 26. april 2020 Wow, tusen takk for mange nyttige svar! Veldig interessant, har ikke tenkt på alt jorda faktisk kan dra me seg. Skal kjøpe mer frø og så på nytt😁 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #6 Del Skrevet 26. april 2020 Les på hageblogger og hagesider. Der kan du lære alt du trenger, og tilpasse til din egen situasjon. Anonymkode: f7f6e...12e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå