AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #41 Skrevet 26. april 2020 Verre i småskolen altså.... 15 barn og 2 voksne på hver kohort, og så har man sfo etterpå i tillegg. Så to kohorter i løpet av en dag🤦🏻♀️ Er helt lov. Anonymkode: 315b2...f34
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #42 Skrevet 26. april 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mange måter å løse det på, og når jeg kommer med et ønske som er godt begrunnet og ikke blir møtt på det så handler det ikke om kommunen og retningslinjer, men om den aktuelle barnehagen som er vanskeligere enn de trenger å være. Anonymkode: 5dd71...698 Ta deg sammen, ut fra det du beskriver har de forsøkt å gjøre så små endringer som mulig, så da er det sannsynligvis en god grunn til det. Og det å fortelle deg grunnen kan gå ut over personvernet til noen av de andre barna eller foreldrene deres. Du som jobber i helsevesenet burde faktisk skjønt dette av deg selv. Det vil også bli flest endringer i starten. Samboeren min jobber i barnehage, og siden dette er en helt ny situasjon lærte de mye om hva som fungerer og ikke den første uka, men med en de får velfungerende grupper vil de beholde disse, så la gt det lar seg gjøre. Iom at vi ikke ander hvor lenge vi må fortsette med disse tiltakene må vi har mulighet for endring underveis. Anonymkode: 4ac34...d9a 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #43 Skrevet 26. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta deg sammen, ut fra det du beskriver har de forsøkt å gjøre så små endringer som mulig, så da er det sannsynligvis en god grunn til det. Og det å fortelle deg grunnen kan gå ut over personvernet til noen av de andre barna eller foreldrene deres. Du som jobber i helsevesenet burde faktisk skjønt dette av deg selv. Det vil også bli flest endringer i starten. Samboeren min jobber i barnehage, og siden dette er en helt ny situasjon lærte de mye om hva som fungerer og ikke den første uka, men med en de får velfungerende grupper vil de beholde disse, så la gt det lar seg gjøre. Iom at vi ikke ander hvor lenge vi må fortsette med disse tiltakene må vi har mulighet for endring underveis. Anonymkode: 4ac34...d9a Jeg har blitt fortalt grunnen, men velger å ikke fortelle den her. Det er ingen spesiell grunn til at akkurat mitt barn måtte flytte. De kunne valgt et annet. Jeg mener uten tvil at det er viktigere å minske risikoen for smitteoverføring til min arbeidsplass er viktigere enn grunnen til at han ble flyttet. Hele grunnen til at samfunnet ble stengt ned var for å hindre overbelastning på helsevesenet, så da synes jeg det er latterlig å ikke skjerme barna til de som jobber i helsevesenet for nærkontakt med mange mennesker. Anonymkode: 5dd71...698 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #44 Skrevet 26. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fyller de 3 år i år? Isåfall kan de være opptil 6 barn i en kohort. Anonymkode: e1560...935 Nei. De regnes ikke som store barn før 1.august Anonymkode: 415bf...55f 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #45 Skrevet 26. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fyller de 3 år i år? Isåfall kan de være opptil 6 barn i en kohort. Anonymkode: e1560...935 Skjønner ikke helt det der, har hørt lignende fra andre.. I barnehageloven står det da tydelig dette "Barn skal regnes for å være over tre år fra og med august det året de fyller tre år". Så hvis det er en småbarnsavdeling med barn som blir 3 år, la oss si i oktober. Da regnes de i dag som under 3 år, eller? De vil da regnes som "over 3 år" fra august.. Anonymkode: ab23d...4d4
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #46 Skrevet 26. april 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjønner ikke helt det der, har hørt lignende fra andre.. I barnehageloven står det da tydelig dette "Barn skal regnes for å være over tre år fra og med august det året de fyller tre år". Så hvis det er en småbarnsavdeling med barn som blir 3 år, la oss si i oktober. Da regnes de i dag som under 3 år, eller? De vil da regnes som "over 3 år" fra august.. Anonymkode: ab23d...4d4 Lurer på om det var sånn før? Også at de endra det til å telle som over 3 år fra august som du sier? Men på min jobb må det være to grupper med 4 barn, selvom ingen av de har fylt 3 enda, har ikke fler personale. Anonymkode: e1560...935
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #47 Skrevet 27. april 2020 14 hours ago, AnonymBruker said: Nei. De regnes ikke som store barn før 1.august Anonymkode: 415bf...55f De kan regnes som store allerede nå. Det har vi sjekket ut for min 2017 unge som er på storbarn nå. Anonymkode: 62ef3...954
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #48 Skrevet 27. april 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er en småbarnsavdeling. Mulig det er innenfor. Det kommer jo an på hvordan man definerer «samarbeid». Hvis to kohorter kan oppholde seg i samme rom hele dag og barn voksne omgås slik som før, så ser jeg ikke poenget med å dele opp i kohorter. Anonymkode: 09090...50d Det kan virke litt rart ja. Jeg jobber i småbarnsavdeling med 14 barn, og vi er delt inn i 4 kohorter. To og to samarbeider. Men disse to gruppene (på 7 barn og 2 voksne) skal holde seg mest mulig fra hverandre. F.eks ikke oppholde seg i samme rom mer enn 15 min, sitte med 2 meter avstand osv.. Dette er veldig utfordrende siden vi bare har et rom å spise, og leke på + et mini lekerom. Poenget med egen kohort, er at det helst skal være kun jeg som håndterer "mine" barn. Jeg tar i mot egne barn og legger mat i kjøleskap. Jeg vasker hendene på mine barn, trøster de, skifter bleier, legger de, tar de opp av vogna og er den som sender de ut til foreldrene. Vi holder også kohortene skilt i garderobe og på bad (venter på tur), og vi prøver, så godt vi kan å skille de en del ved inne leking. Ute er det "nesten" fritt frem. Begge voksne kan selvfølgelig trøste andre i gruppa eller skifte bleie hvis den "riktige" voksne er opptatt. Det at vi har slike kohorter gjør smitterisiko noe mindre. Barn og ansatte har færre de har tett kontakt med. Men enda viktigere er det å holde gruppene på 2 kohorter, skilt. Ved smittetilfelle må da kun gruppen og 2 ansatte i karantene. Man slipper altså å stenge hele barnehagen. Anonymkode: ab23d...4d4
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #49 Skrevet 27. april 2020 På 26.4.2020 den 10.01, AnonymBruker skrev: Synes det i såfall gjør det unødvendig vanskelig for barnehagene. Da kan de jo like gjerne være den faste gruppen på 12 barn og 4 voksne. Hvorfor styre sånn når resultatet blir det samme? Nå deles de jo opp på kryss og tvers av de faste gruppene og ansatte, så alt i alt risikerer de jo å ha nærkontakt med mange fler enn om de hadde holdt seg til avdelingene sine.. Anonymkode: 5dd71...698 Enig i dette - i vår bhg har de også byttet om kohortene totalt fra forrige uke til nå. Dersom noen barn/voksne nå er smittet så vil dette effektivt ha spredd seg til så og si alle gruppene. Bhg kunne like greit åpnet på normal måte, det opplegget som kjøres nå hindrer ikke smitte mellom gruppene. Anonymkode: f7df0...28c
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #50 Skrevet 27. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig i dette - i vår bhg har de også byttet om kohortene totalt fra forrige uke til nå. Dersom noen barn/voksne nå er smittet så vil dette effektivt ha spredd seg til så og si alle gruppene. Bhg kunne like greit åpnet på normal måte, det opplegget som kjøres nå hindrer ikke smitte mellom gruppene. Anonymkode: f7df0...28c Det står det i smittevernveilederen at er greit. Altså bytte på kohortene/voksne over helga. Anonymkode: e1560...935
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #51 Skrevet 27. april 2020 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Fyller de 3 år i år? Isåfall kan de være opptil 6 barn i en kohort. Anonymkode: e1560...935 Nei, fyller 2 år i år. Anonymkode: 09090...50d
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #52 Skrevet 27. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det står det i smittevernveilederen at er greit. Altså bytte på kohortene/voksne over helga. Anonymkode: e1560...935 Ja, er klar over det. Det er allikevel ikke smittebegrensende. Anonymkode: f7df0...28c
Trimsi Skrevet 27. april 2020 #53 Skrevet 27. april 2020 Det er helt ok å bytte barn/voksne mellom kohorter etter en helg, men så lite som mulig selvfølgelig. Det er i hvert fall helt nødvendig at det blir noen bytter de første par ukene. Flere barn kommer i barnehagen, noen foreldre har sterke ønsker om at sitt barn skal overflyttes og ansatte kan bli syke.. I bhg jeg jobber har vi dessuten flere grupper med barn der foreldre har samfunnskritiske jobber, dvs disse gruppene har ansatte på jobb fra 07.00 til 17.00. Her vil behovet til foreldrene forandres fra uke til uke. Det viktigste er at barna/de ansatte ikke flyttes midt i uka.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2020 #54 Skrevet 28. april 2020 På 27.4.2020 den 12.35, AnonymBruker skrev: De kan regnes som store allerede nå. Det har vi sjekket ut for min 2017 unge som er på storbarn nå. Anonymkode: 62ef3...954 Dette er feil. Tidligere var det slik. Men etter nye bemanningsnormen skal de ikke regnes som storbarn før 1.august, uansett når de er født på året. De kan gå over på storbarnsavdeling ja, men bemanningsmessig skal ikke barnet regnes som stort før august. Sjekk barnehageloven som noen her siterte fra. Anonymkode: 415bf...55f
Fremhevede innlegg