Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har (som sikkert de fleste andre) vært ganske hysterisk for krybbedød rundt min baby - og har fulgt alle råd fra LUB til punkt og prikke siden fødsel. Vi har hele veien slitt med søvn, og har samsovet. Nå har vi begynt å legge i egen seng, men mini MÅ ha kosekluten sin over hele ansiktet for å sove.. Kluten er lik som på bildet, altså ganske liten og lett. hvis jeg tar den bort etter han har sovnet, våkner han til liv igjen og eter febrilsk etter kaninen - og når han finner den borrer han ansiktet inn i den og sovner igjen. Går det fint? Gutten er stor (6 mnd, 74 cm, 11 kg) og sterk som en bjørn - han kaster den kaninen veggimellom om han ønsker det 😅 Han ruller og snur seg i alle retninger også, så har ingen problem med å ta den vekk/snu seg vekk om han vil. 

Så spørsmålet er egentlig hvor mye vi skal krige mot den kaninen? Kan han bare få ha den nå som han er blitt så stor? 

Anonymkode: c30e6...64b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte bildet. Her er den 

F5D2825A-5ABB-4936-9176-B2630121B8F2.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, han kan fint ha den nå som han er blitt så stor.

Anonymkode: 72c6a...88b

AnonymBruker
Skrevet

Sånn elsket min første å sovne også. Jeg dro den litt til siden når han var mindre etter han sovna, men i den alderen lot jeg han styre selv om jeg husker riktig. Han måtte alltid ha noe pakket godt rundt hodet for å sove.

Anonymkode: 2f55d...76a

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min hadde en nesten tilsvarende kanin men hans var større og tynnere, nesten som en klut. Han likte å ha den liggende over ansiktet når han skulle sove. En dag når han var godt over 6 måneder besvimte han av oksygenmangel. Jeg kommer ALDRI til å glemme min og hans panikk. Han «våknet» fort men da var han helt panisk. Etter det forsvant kaninen og han måtte bare lære seg andre måter å sovne på. 

Anonymkode: c3c62...181

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min hadde en nesten tilsvarende kanin men hans var større og tynnere, nesten som en klut. Han likte å ha den liggende over ansiktet når han skulle sove. En dag når han var godt over 6 måneder besvimte han av oksygenmangel. Jeg kommer ALDRI til å glemme min og hans panikk. Han «våknet» fort men da var han helt panisk. Etter det forsvant kaninen og han måtte bare lære seg andre måter å sovne på. 

Hvordan vet du at han besvimte av oksygenmangel?

Anonymkode: 5f4e1...065

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at han besvimte av oksygenmangel?

Han lå men kosekluten over ansiktet, så begynte han å riste og armene sto stivt, ristede ut i fra kroppen. 100% sikker kan jeg ikke være men det skjedde aldri igjen etter at kosekluten ble fjernet, og han er 7 år nå. Han hadde ikke feber så feberkramper var det ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han lå men kosekluten over ansiktet, så begynte han å riste og armene sto stivt, ristede ut i fra kroppen. 100% sikker kan jeg ikke være men det skjedde aldri igjen etter at kosekluten ble fjernet, og han er 7 år nå. Han hadde ikke feber så feberkramper var det ikke. 

Du får ikke et krampeanfall av oksygenmangel...

Anonymkode: 5c420...638

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det der var ikke oksygenmangel. 

Anonymkode: 3cb80...e0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Av oksygenmangel så blir hjernen sløva og ungene vanskelige å vekke/krybbedød . Men når jeg selv sover å "glemmer å puste" så våkner jeg ofte opp brått, men uten "anfall" i form av kramper. Siden gutten din ikke har hatt flere tilfeller med anfall kan du nok være trygg, hadde dette derimot vært et tilfellet som var skjedd i nærmer tid ville jeg fått han utredet. Enig med de andre som sier at dette ikke ser ut som et oksygenmangel tilfellet. 

Anonymkode: 4e9e5...ebe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men når det er sagt så tror jeg ikke den lille kluten vil være et problem, min har en bamse han er helt avhengig av, men han er nå 1,5 år men jeg tar likevel å fjerner den fra ansiktet når jeg ser den ligger over munn og nese.. Men når barnet var lite så snudde han seg ofte i senga, etter noen uker sluttet jeg å stå opp å snu han på natten men han var likevel våken hver time. Så sover gutten din veldig tungt og igjennom store deler av natten så ville jeg faktisk fjernet kluten fra ansiktet siden det da ikke er sikkert at han våkner av oksygenmangel av seg selv... 

Anonymkode: 4e9e5...ebe

AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde nok ikke noe med kosekluten å gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde nok ikke noe med kosekluten å gjøre. 

Jo. Vi var i kontakt med barnelege rett etter hendelsen. Beskrivelsen er en kortversjon av forløpet.

Skrevet

Kjenner jeg blir ekstremt provosert av et av svarene her. Besvimt av oksygenmangel?  Pga en koseklut som veier ingentign over ansiktet? Nei vet du hva. DET DER må du ikke slenge rundt deg altså! 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo. Vi var i kontakt med barnelege rett etter hendelsen. Beskrivelsen er en kortversjon av forløpet.

Høres tvilsomt ut. Så du mener en lege var helt enig i at din baby besvimte pga oksygenmangel, fordi det lå en liten koseklut over ansiktet? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, BethD said:

Kjenner jeg blir ekstremt provosert av et av svarene her. Besvimt av oksygenmangel?  Pga en koseklut som veier ingentign over ansiktet? Nei vet du hva. DET DER må du ikke slenge rundt deg altså! 

Enig.

Kjenner noen som nesten opplevde krybbedød. Da stoppet ungen bare å puste mens de holdt barnet i armene. Ingenting i veien for luftveiene. 

Jeg har besvimt endel ganger selv, og sett det skje mange gangen hos veninne med epilepsi (før hun fikk diagnosen), og vi/hun har alltid vært helt sløve og rolige idet vi har besvimt og våknet opp. 

Anonymkode: 2f55d...76a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Problemet med krybbedød er at man ikke vet hvilke babyer som er ekstra disponert for det. Man tror at babyer som er disponert for krybbedød ikke reagerer likt som andre når de ligger slik at de får mindre oksygensirkulasjon. Vanligvis vil en baby snu hodet hvis den ligger på magen eller med ansiktet tett inntil noe når sirkulasjonen av luft blir dårligere, mens babyer som er disponert for krybbedød i stedet vil ligge rolige og dø. "Friske" babyer tåler det fint, for dette er ikke kvelning, mens disponerte babyer ikke gjør det. Dette er teorien man tror sterkest på (for ingen vet jo fasiten om krybbedød), og så er det risikofaktorer som forsterker risikoen for at en disponert baby dør slik. 

Så jeg ville ikke slappet av med at baby sov med klut over ansiktet, du vet jo ikke om din baby er blant de få disponerte eller ei. 

Men er du usikker, spør LUB. De vil gi deg et faglig fundamentert svar, vi andre synser jo bare. De svarer godt på mail! 

Anonymkode: 1084c...033

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og krybbedød handler ikke om oksygenMANGEL (da er det kvelning og ikke krybbedød), men at mindre oksygen i lufta man puster inn (fordi noe sperrer for) hos disponerte babyer gjør at de rolig og forsiktig sovner inn for godt. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet med krybbedød er at man ikke vet hvilke babyer som er ekstra disponert for det. Man tror at babyer som er disponert for krybbedød ikke reagerer likt som andre når de ligger slik at de får mindre oksygensirkulasjon. Vanligvis vil en baby snu hodet hvis den ligger på magen eller med ansiktet tett inntil noe når sirkulasjonen av luft blir dårligere, mens babyer som er disponert for krybbedød i stedet vil ligge rolige og dø. "Friske" babyer tåler det fint, for dette er ikke kvelning, mens disponerte babyer ikke gjør det. Dette er teorien man tror sterkest på (for ingen vet jo fasiten om krybbedød), og så er det risikofaktorer som forsterker risikoen for at en disponert baby dør slik. 

Så jeg ville ikke slappet av med at baby sov med klut over ansiktet, du vet jo ikke om din baby er blant de få disponerte eller ei. 

Men er du usikker, spør LUB. De vil gi deg et faglig fundamentert svar, vi andre synser jo bare. De svarer godt på mail! 

Dette er rett. De jobber med å isolere de barna i faresonen og vi vet noe om hvem det kan være, men vi vet kanskje 10% og muligens ikke det engang. Noen barn er predisponert for krybbedød. Derfor vi anbefaler at barn sover på rygg. Uten leker og kosedyr. Men ts når barnet ditt er så stort som nå, så tenker jeg at det er helt greit. Men hadde sjekka opp baby allikevel før jeg la meg og om jeg tissa på natta feks. 😊

Anonymkode: 5ba21...155

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er rett. De jobber med å isolere de barna i faresonen og vi vet noe om hvem det kan være, men vi vet kanskje 10% og muligens ikke det engang. Noen barn er predisponert for krybbedød. Derfor vi anbefaler at barn sover på rygg. Uten leker og kosedyr. Men ts når barnet ditt er så stort som nå, så tenker jeg at det er helt greit. Men hadde sjekka opp baby allikevel før jeg la meg og om jeg tissa på natta feks. 😊

Anonymkode: 5ba21...155

Han våkner stort sett hver 1,5-2 time hele natta anyway, så jeg får nok av anledninger til å sjekke til han 😅😅 Men uten kosekluten sover han ikke 5 min en gang... 

Tusen takk for alle svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...