EllMa Skrevet 25. april 2020 #1 Skrevet 25. april 2020 Hvilke praktiske triks har du lært hunden din? Vår valp(11måneder-gammel storpuddel) kan snart ta ut av vaskemaskin og rydde lekene sine, tenker å lære ham å ta av sokker neste gang. Han kan i utgangspunktet hente ting til meg også, men innimellom vil han heller leke med det. Trenger å trene mer her også Hadde vært fint med tips til andre praktiske triks jeg kunne lært ham. Åpne dører ønsker jeg ikke han skal lære.
Diamant20 Skrevet 25. april 2020 #2 Skrevet 25. april 2020 Når vi går fot har frøkna lært seg at hun skal sitte hver gang vi stopper. Praktisk når det kommer biler. 2
Myrmica Skrevet 25. april 2020 #3 Skrevet 25. april 2020 Mine stopper og venter utafor døra når vi kommer hjem fra tur, og står der til jeg gir klarsignal om å gå inn. Synes det er veldig deilig, jeg går inn og kler av meg, og henter håndkle til å tørke av de med, tar av dem sele og slipper inn en av gangen. Har nettopp lært den ene å hente matskåla på kommando når det er fôringstid. Tiden vil vise om det egentlig er et lurt triks eller ikke 😅 3
EllMa Skrevet 26. april 2020 Forfatter #4 Skrevet 26. april 2020 På 25.4.2020 den 9.53, Diamant20 skrev: Når vi går fot har frøkna lært seg at hun skal sitte hver gang vi stopper. Praktisk når det kommer biler. Det får jeg også begynne med!
EllMa Skrevet 26. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 26. april 2020 På 25.4.2020 den 16.25, Myrmica skrev: Mine stopper og venter utafor døra når vi kommer hjem fra tur, og står der til jeg gir klarsignal om å gå inn. Synes det er veldig deilig, jeg går inn og kler av meg, og henter håndkle til å tørke av de med, tar av dem sele og slipper inn en av gangen. Har nettopp lært den ene å hente matskåla på kommando når det er fôringstid. Tiden vil vise om det egentlig er et lurt triks eller ikke 😅 Å stoppe utenfor døra hørtes smart ut, det bør jeg sikkert innføre 😊 Matskålen tror jeg kanskje jeg dropper, ser for meg at det kanskje ikke er så lurt nei😅 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #6 Skrevet 26. april 2020 Vet ikke om det er et praktisk triks, men har lært hunden å stoppe på kommando, når han går uten bånd. Anonymkode: 5cc81...48d 1
Diamant20 Skrevet 26. april 2020 #7 Skrevet 26. april 2020 Gå bak, høyre og venstre er også lure kommandoer. 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #8 Skrevet 26. april 2020 1 minutt siden, Diamant20 skrev: Gå bak, høyre og venstre er også lure kommandoer. Ja det glemte jeg. Han kan også gå bak meg på kommando. Anonymkode: 5cc81...48d
Myrmica Skrevet 26. april 2020 #9 Skrevet 26. april 2020 På 25.04.2020 den 9.53, Diamant20 skrev: Når vi går fot har frøkna lært seg at hun skal sitte hver gang vi stopper. Praktisk når det kommer biler. 4 timer siden, EllMa skrev: Det får jeg også begynne med! Kjekt i det daglige. Skikkelig ugreit om man skal begynne med lydighet, rallylydighet eller slikt. Det fikk jeg erfare 😅 Vanskelig å avlære om det først har blitt en vane.
Diamant20 Skrevet 26. april 2020 #10 Skrevet 26. april 2020 1 time siden, Myrmica skrev: Kjekt i det daglige. Skikkelig ugreit om man skal begynne med lydighet, rallylydighet eller slikt. Det fikk jeg erfare 😅 Vanskelig å avlære om det først har blitt en vane. Hva er problemet i lydighet og sånt?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #11 Skrevet 26. april 2020 Stopp/vent. Riste seg - kjekt f.eks på regnfulle dager før man skal inn i bil/hjem 😅 Anonymkode: 609f1...e14 1
Dillan Skrevet 26. april 2020 #12 Skrevet 26. april 2020 Tisse på kommando, kjekt før en lengre biltur. Hoppe opp på "stellebord", lettere å stelle hunden i ståhøyde, også kjekt for veterinæren når man er der. Selvfølgelig skal hunden lære at det ikke er ok å hoppe opp på andre bord. Sitt før du får mat, men denne er vel standard hos de fleste. Lukke skuffer og dører. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2020 #13 Skrevet 26. april 2020 Har lært vår (snart 11 mnd gammel) å vente rolig mens maten blir servert, gå ut av et rom og ikke gå inn på et rom når vi ber om det (veldig kjekt om man mister noe skummelt på gulvet og hun kommer for å undersøke), gi labb etter hvilken hånd man holder frem (kjekt ved kloklipp, smøring av poter, klipp av tå-pels og sjekk av labber og klør) og å sitte pent og vente mens vi kaster bæsjepose i søpla. Hun er generelt veldig flink til å vente når hun får beskjed om det. Dette teller kanskje ikke for alle, men vi synes det er praktisk: Hun har lært seg at når hun har overtenning og får beskjed om å komme bort til oss og sette seg ved siden av oss, så betyr det at hun skal roe seg. Driver og trener på å vente med å gå over veien før hun får beskjed. Har kommet såpass langt at hun stopper opp og venter når vi sier "vent". Målet er at hun skal stoppe opp og vente så fort vi stopper opp og står i ro. Hun begynner også å bli forholdsvis god til å slippe en ting på kommando, vi mangler bare å klare å slippe superkule ting. Leker og pinner går som en drøm, søppel langs veien går mye bedre, men ting hun har stjålet er fortsatt morsomt å stikke av med. Har veldig lyst til å lære henne å bære posten inn! Hun er veldig glad i å bære ting i munnen, så det tror jeg hun hadde likt. Hun er generelt veldig glad i å få oppgaver og elsker å lære, så jeg tror å lære henne sånne ting hadde vært veldig fint for henne. Hun hadde storkost seg med sånne oppgaver. 😄 Broren min lærte den forrige hunden vår å si ifra om at vannskåla var tom. Vi syntes det var kjempefint helt til vi fant ut hvordan han hadde lært den å gi beskjed. Bikkja dyttet skåla mellom labbene sine mens han løp rundt omkring på gulvet helt til noen fylte den - det så ut som om han drev med en rar (og skikkelig bråkete) form for curling! Anonymkode: 32663...c26 1
Myrmica Skrevet 27. april 2020 #14 Skrevet 27. april 2020 11 timer siden, Diamant20 skrev: Hva er problemet i lydighet og sånt? Noen øvelser krever at hunden står ved fot/blir stående på kommando når du går fra den. Hunder som har lært at stans betyr sitt vil gjerne fortsette med det, og alle "stå"-øvelser blir vanskelige å lære inn. Noen øvelser skal du også endre tempo, løpe, gå normalt, gå sakte. Overgangen til "gå sakte" kan av hunden fort oppfattes som en stans. Og om den setter seg da er øvelsen ødelagt.
Diamant20 Skrevet 27. april 2020 #15 Skrevet 27. april 2020 57 minutter siden, Myrmica skrev: Noen øvelser krever at hunden står ved fot/blir stående på kommando når du går fra den. Hunder som har lært at stans betyr sitt vil gjerne fortsette med det, og alle "stå"-øvelser blir vanskelige å lære inn. Noen øvelser skal du også endre tempo, løpe, gå normalt, gå sakte. Overgangen til "gå sakte" kan av hunden fort oppfattes som en stans. Og om den setter seg da er øvelsen ødelagt. Frøkna her kan stå kommando også mens hun skal bli, heldigvis. Vi har ikke planer om lydighet ennå, men da skal jeg passe på å øve litt ekstra på tempo, og når hun skal sette seg. 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2020 #16 Skrevet 27. april 2020 Litt praktiske kommandoer her. Lukke kjøkkenskapdører, høyre/venstre/bak/foran når vi er ute og sykler eller går, samt trykke på knappenpå fotgjengeroverganger Anonymkode: 7924b...3d3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå