Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det totalt sett for kundene være billigere at to bud, ett fra Posten og ett fra postnord, skal kjøre den samme budruten? Den biten skjønner jeg bare ikke. 

Anonymkode: 6836f...7f2

Kjøre budruter? Jeg bestiller aldri til levering hjemme, så mine pakker blir kun levert i butikken. 

Men ok, vi kan jo si det samme mhp. flytrafikk da. Det kan da ikke være billigere at både SAS og Norwegian flyr mellom Oslo og Bergen, så da burde vi gi monopol til SAS slik at det blir billigere? Er det noen som faktisk tror det fungerer slik? ;)

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, -jk- skrev:

Kjøre budruter? Jeg bestiller aldri til levering hjemme, så mine pakker blir kun levert i butikken. 

Men ok, vi kan jo si det samme mhp. flytrafikk da. Det kan da ikke være billigere at både SAS og Norwegian flyr mellom Oslo og Bergen, så da burde vi gi monopol til SAS slik at det blir billigere? Er det noen som faktisk tror det fungerer slik? ;)

Kjøre budruter: å kjøre rundt med post og pakker til postkasser og på døren. 

Hvis det bare er ett bud som kjører i et område, vil det å legge til ekstra leveranser på ruten kun føre til en relativt liten økning i arbeidsmengde.

Dersom man har to konkurrerende bud på samme rute, vil jo mengden være den samme, men det er jo en del oppgaver som gjøres dobbelt opp, i tillegg til utgifter til to budbiler osv. 

Jeg synes ikke sammenligningen med flybransjen er særlig god. Det er et antall passasjerer som må flys på ruten, og om SAS flyr alle avgangene, eller om Norwegian og SAS flyr halvparten av avgangene hver blir jo utgiftene totalt sett de samme. I en budsituasjon derimot vil hver postkasse bli besøkt to ganger dersom to aktører betjener samme område.

Nei, jeg kan fortsatte ikke fatte hvordan utgiftene totalt sett kan bli lavere av at en PostNord-sjåfør skal stanse innom den samme postkassen som postbudet allikevel skulle innom med reklame til. 

Anonymkode: 6836f...7f2

  • Liker 1
Skrevet

Har flere dårlige erfaringer med postnord, og med deres underleverandører. Søk på forumet, det har vært mange tråder om postnord. Ca 95% negative opplevelser. Noen burde sende disse trådene til postnord.  

  • Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøre budruter: å kjøre rundt med post og pakker til postkasser og på døren. 

Hvis det bare er ett bud som kjører i et område, vil det å legge til ekstra leveranser på ruten kun føre til en relativt liten økning i arbeidsmengde.

Dersom man har to konkurrerende bud på samme rute, vil jo mengden være den samme, men det er jo en del oppgaver som gjøres dobbelt opp, i tillegg til utgifter til to budbiler osv. 

Jeg synes ikke sammenligningen med flybransjen er særlig god. Det er et antall passasjerer som må flys på ruten, og om SAS flyr alle avgangene, eller om Norwegian og SAS flyr halvparten av avgangene hver blir jo utgiftene totalt sett de samme. I en budsituasjon derimot vil hver postkasse bli besøkt to ganger dersom to aktører betjener samme område.

Nei, jeg kan fortsatte ikke fatte hvordan utgiftene totalt sett kan bli lavere av at en PostNord-sjåfør skal stanse innom den samme postkassen som postbudet allikevel skulle innom med reklame til. 

Anonymkode: 6836f...7f2

Sammenligningen blir ganske god den. De fleste pakker er for store for postkassa, så de må leveres på døra. Dette tar MYE lengre tid enn å legge den i postkassa, og det trengs ofte et større kjøretøy. Når det tar lengre tid rekker ikke samme bud over en like lang rute. Er det to aktører så er sjansen stor for at de ikke trenger å besøke den samme døra, og de rekker over mye mer. 

Her i området bruker Posten små elektriske kjøretøy, jeg skulle likt å se de drasse rundt på noen 30kg tunge pakker for å levere på døra ;) Slike pakker kommer med varebiler eller lastebil. 

Langt de fleste pakker leveres ut på butikken eller post-i-butikk, det er en mindre andel som leveres i postkasse eller på døra. Jeg tipper vi får omtrent 10% av pakkene våre i postkassa, 10% på døra (ikke alltid mulig å velge) og 80% må hentes ut (vi velger alltid det om mulig). 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, -jk- skrev:

Sammenligningen blir ganske god den. De fleste pakker er for store for postkassa, så de må leveres på døra. Dette tar MYE lengre tid enn å legge den i postkassa, og det trengs ofte et større kjøretøy. Når det tar lengre tid rekker ikke samme bud over en like lang rute. Er det to aktører så er sjansen stor for at de ikke trenger å besøke den samme døra, og de rekker over mye mer. 

Her i området bruker Posten små elektriske kjøretøy, jeg skulle likt å se de drasse rundt på noen 30kg tunge pakker for å levere på døra ;) Slike pakker kommer med varebiler eller lastebil. 

Langt de fleste pakker leveres ut på butikken eller post-i-butikk, det er en mindre andel som leveres i postkasse eller på døra. Jeg tipper vi får omtrent 10% av pakkene våre i postkassa, 10% på døra (ikke alltid mulig å velge) og 80% må hentes ut (vi velger alltid det om mulig). 

Personlig tror jeg det kommer svært mange pakker i postkassen i forhold til på døren eller som hentes selv. Har du noen kilde på at det er 10%, eller er det personlig opplevelse? 

Anonymkode: 6836f...7f2

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Personlig tror jeg det kommer svært mange pakker i postkassen i forhold til på døren eller som hentes selv. Har du noen kilde på at det er 10%, eller er det personlig opplevelse? 

Anonymkode: 6836f...7f2

Må nok innrømme at det er personlig (inkl. kona) men jeg ser ingen større grunn til at fordelingen skal være så veldig annerledes for andre. Tror ikke vi bestiller så veldig mye annerledes enn snittet. Og selv pakker som er små nok til å passe i postkassen ser ofte ut til å havne på butikken, sikkert pga. verdi. Det eneste som nesten konsekvent havner i postkassa er "Kina-pakker" fra Aliexpress og Wish. Så om man bestiller veldig mye derfra får man nok mer i postkassa enn gjennomsnittet. Tidligere fikk vi en del pakker fra f.eks CDON i postkassa, men nå streames jo nesten alt så det er få slike pakker lengre. 

I butikken er det nesten alltid kø for å hente pakker, de er ofte to som ekspederer samtidig + at de har fått installert en diger henteautomat slik at mange kan hente der istedenfor å bli betjent personlig. 

Jeg tipper jeg i snitt henter ut 2-3 pakker pr. uke i butikken. Postkassa sjekkes kanskje et par ganger pr. uke, der kommer det ikke mye lengre av noe som helst (har klistremerke mot reklame). 

Endret av -jk-
Skrevet

Jaja, nå har pakken min vært på farten i en uke, det står fortsatt "forventet levering 23. april 18:00", og de siste tre postene på sporing er "inn på terminal, Oslo". Avsender er i Oslo og mottaker er i Oslo. :P

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, -jk- skrev:

Må nok innrømme at det er personlig (inkl. kona) men jeg ser ingen større grunn til at fordelingen skal være så veldig annerledes for andre. Tror ikke vi bestiller så veldig mye annerledes enn snittet. Og selv pakker som er små nok til å passe i postkassen ser ofte ut til å havne på butikken, sikkert pga. verdi. Det eneste som nesten konsekvent havner i postkassa er "Kina-pakker" fra Aliexpress og Wish. Så om man bestiller veldig mye derfra får man nok mer i postkassa enn gjennomsnittet. Tidligere fikk vi en del pakker fra f.eks CDON i postkassa, men nå streames jo nesten alt så det er få slike pakker lengre. 

I butikken er det nesten alltid kø for å hente pakker, de er ofte to som ekspederer samtidig + at de har fått installert en diger henteautomat slik at mange kan hente der istedenfor å bli betjent personlig. 

Jeg tipper jeg i snitt henter ut 2-3 pakker pr. uke i butikken. Postkassa sjekkes kanskje et par ganger pr. uke, der kommer det ikke mye lengre av noe som helst (har klistremerke mot reklame). 

Jeg tror fordelingen er annerledes. Her er grunnen.

Jeg jobber selv som postbud, og på min postrute deler jeg normalt ut grovt anslått 100 pakker i postkasser. Dersom dette skulle tilsvare 10% av den totale mengden, vil det si at 80% tilsvarer ca 800 pakker. Det hentekontoret min postrute tilhører er en COOP-butikk, og er også hentekontor for to andre postruter, hvilket vil si at denne butikken, dersom ditt anslag stemmer, hver eneste dag får inn rundt 2400 pakker (svært grovt overslag, men ballpark der en plass). Dersom hver pakke i snitt blir liggende 2 dager før henting, vil det si at denne lille Coop-butikken med to kasser til enhver tid har nesten 5000 pakker liggende inne til henting. 

På bakgrunn av dette vil jeg derfor heller gjette på at fordelingen pakke i postkasse vs hente selv er nærmere 50/50.

Anonymkode: 6836f...7f2

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bestiller til postkontor i butikk X, da det er rett ved jobb, der man har bil. 

Sender til postkontor i butikk Y, på andre siden av byen, med begrensede åpningstider som gjør at det MÅ hentes i arbeidstiden til den som kjører til jobb. 

Smalt tilbake til selskapet, da... som sendte et plaster på såret. som igjen måtte hentes på butikk Y 🙄

Anonymkode: 1b189...016

AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2020 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Postnord har sjåfører som ikke gidder å levere på døra selv om det er det man har betalt for. I tillegg tar ting evig lang tid her fordi de kun kjører hit en gang i uka. Så hvis man skal bestille noe som haster på nett kan man ikke bestille fra butikker som bruker postnord. 

Anonymkode: 0b398...c29

Nå holder det! Er det propaganda-avdelingen til Posten Norge som er på ferde i denne tråden, eller?! Har aldri hatt noe problem med Postnord!

Anonymkode: bc3eb...cc2

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2020 den 0.45, AnonymBruker skrev:

Kjøre budruter: å kjøre rundt med post og pakker til postkasser og på døren. 

Hvis det bare er ett bud som kjører i et område, vil det å legge til ekstra leveranser på ruten kun føre til en relativt liten økning i arbeidsmengde.

Dersom man har to konkurrerende bud på samme rute, vil jo mengden være den samme, men det er jo en del oppgaver som gjøres dobbelt opp, i tillegg til utgifter til to budbiler osv. 

Jeg synes ikke sammenligningen med flybransjen er særlig god. Det er et antall passasjerer som må flys på ruten, og om SAS flyr alle avgangene, eller om Norwegian og SAS flyr halvparten av avgangene hver blir jo utgiftene totalt sett de samme. I en budsituasjon derimot vil hver postkasse bli besøkt to ganger dersom to aktører betjener samme område.

Nei, jeg kan fortsatte ikke fatte hvordan utgiftene totalt sett kan bli lavere av at en PostNord-sjåfør skal stanse innom den samme postkassen som postbudet allikevel skulle innom med reklame til. 

Anonymkode: 6836f...7f2

Reklame? Jeg får knapt noe reklame. En ineffektiv monopolist er ikke spesielt lønnsomt.

Anonymkode: bc3eb...cc2

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan melde at pakken som hadde forventet levering onsdag i forrige uke lå i postkassen min i går. Og det til tross for at kundeservice påsto at de ikke leverer i postkasser her, men at alt må hentes på Prix uansett størrelse. 

Anonymkode: e4cac...d70

  • Liker 2
Skrevet
22 hours ago, Okapi said:

Jaja, nå har pakken min vært på farten i en uke, det står fortsatt "forventet levering 23. april 18:00", og de siste tre postene på sporing er "inn på terminal, Oslo". Avsender er i Oslo og mottaker er i Oslo. :P

Hm, nå har visst pakka blitt overlevert Posten, på Lørenskog. Mulig Postnord konkluderte med at å få en pakke fra en adresse i Oslo og til en annen ble litt for mye for dem.

  • Liker 1
Skrevet

Når alle misliker Posten/Bring og PostNord så fælt, så dra i den lokale butikken og handle da, da slipper man å forholde seg til dem!!  

Og jo, du kan sikkert få butikken til å bestille for deg det de ikke har. 

Men nei, da blir det jo så dyyyyrt...bedre å bestille på nett, for det er jo billigere! 🤪😵

Skrevet
På 25.4.2020 den 13.17, UnderCover skrev:

Screenshot_20200425-131632_Chrome.jpg

Haha, treffer bra den der 😂

  • Liker 2
Skrevet
9 timer siden, Neket skrev:

Når alle misliker Posten/Bring og PostNord så fælt, så dra i den lokale butikken og handle da, da slipper man å forholde seg til dem!!  

Evt. handle fra utlandet og bruke DHL ;)

Skrevet
57 minutter siden, -jk- skrev:

Evt. handle fra utlandet og bruke DHL ;)

Ånei, da må man jo betale moms og greier!! 🤪

Skrevet
17 timer siden, Neket skrev:

Ånei, da må man jo betale moms og greier!! 🤪

Du må jo betale moms på absolutt alt du kjøper her i Norge også da.. 

AnonymBruker
Skrevet
On 5/1/2020 at 12:24 PM, Neket said:

Når alle misliker Posten/Bring og PostNord så fælt, så dra i den lokale butikken og handle da, da slipper man å forholde seg til dem!!  

Og jo, du kan sikkert få butikken til å bestille for deg det de ikke har. 

Men nei, da blir det jo så dyyyyrt...bedre å bestille på nett, for det er jo billigere! 🤪😵

Eller så kan de holde det de lover og gi normalt god kundeservice?

Har ikke noe problem med posten/bring, de holder seg til fristene sine, går an å få tak i og gir beskjed ved forsinkelser.

Anonymkode: 220aa...6e1

AnonymBruker
Skrevet
På 28.4.2020 den 6.33, AnonymBruker skrev:

Nå holder det! Er det propaganda-avdelingen til Posten Norge som er på ferde i denne tråden, eller?! Har aldri hatt noe problem med Postnord!

Anonymkode: bc3eb...cc2

Ikke jeg heller. Men med Posten derimot...

Postnord har en kundeservice som er langt mer imøtekommende enn Postens medarbeidere. Har aldri opplevd velvillighet og service ved å kontakte Posten, dessverre.

Anonymkode: 6e054...a11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...