Gå til innhold

Hundeeiere...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal de fleste hundeeiere "pushe" på at "jammen, hunden min er så snill så det er ingenting å være redd for"? Jeg er redd hunder av alle størrelser, ble angrepet da jeg da jeg var liten. Har prøvd å bli kvitt frykten, men uten nytte, jeg stoler ikke på hunder. De i omgangskretsen min vet dette, men de mener likevel at jeg bør være komfortabel rundt deres hund. Hvorfor er det så mange som ikke vil/kan akseptere at man er redd? 

Anonymkode: 2dc3f...8a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tror ikke at du kunne hatt godt av å være rundt snille hunder som en del av å behandle angsten du utviklet etter opplevelsen du hadde som barn? Er ikke kjempeglad i hunder selv, men det er leit å la seg begrense sosialt av angst. 

Anonymkode: 51e5d...dde

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Min hund er min flokk og omvendt. Digger hunden min langt mer enn de i omgangskretsen. Og har langt mer respekt og kjærlighet for den også,..  Altså, om du kommer på besøk til meg så vil jeg verken stenge den inne på et eget rom, levere den hos andre eller binde den i hagen etc. Min hund er en i min familie og jeg setter den like høyt. Sånn er det med kjernen. Da blir det jo litt dumt at eventuelt andre mennesker skal komme å sette min hund på plass eller mener den skal vær i et annet rom etc når de er på besøk. Kommer aldri til å skje!

Anonymkode: f2bb8...b75

• Liker 9
Skrevet

Fordi det er kjedelig å skulle leve etter alles sære behov.

• Liker 2
Skrevet

Folk er rett og slett ikke veldig empatiske. Det har ingenting å gjøre med at man "ikke vil akseptere det", man klarer bare ikke å sette seg inn i situasjonen.

Eller

Vedkommende forsøker å uskadeliggjøre hunden for deg, i et forsøke på å dempe din hundeangst. 

Ikke umulig.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du tror ikke at du kunne hatt godt av å være rundt snille hunder som en del av å behandle angsten du utviklet etter opplevelsen du hadde som barn? Er ikke kjempeglad i hunder selv, men det er leit å la seg begrense sosialt av angst. 

Anonymkode: 51e5d...dde

Jeg har prøvd😔 et par år etter angrepet var det en hund jeg ble komfortabel med. Denne hunden virket som den skjønte at jeg hadde opplevd noe som gjorde meg redd, den var rolig og lot meg komme til den. Andre hunder jeg har prøvd med har vært vilter, logrer voldsomt og bjeffer/knurrer, det klarer jeg ikke... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har opplevd flere slike hundeeiere. Jeg er hundeeier selv, og jeg skjønner bare ikke problemet med å ta hensyn til andre mennesker.
Første gang noen skal besøke meg, så informerer jeg om at jeg har hund, at det er en rolig hund, men han kan hoppe litt av ringeklokka. Så sier jeg at han bruker å gå fritt når vi er alene hjemme, men at jeg respekterer at ikke alle liker å ha hunder rundt seg, så jeg kan ha ham på rommet der han sover. Da får gjesten bestemme selv. En trygg hund har ikke vondt av å underholde seg selv et par timer, mens man har besøk.
Samme gjør jeg  på tur - holder ham tett inntil meg, når jeg skal passere andre. Ser jeg at de gir tegn til å ville hilse, så letter jeg opp båndet litt. Da får de ta valget.

Jeg synes det er så viktig å gi andre mennesker valget om å omgås hunder eller ei. Man vet aldri hvilke opplevelser de har hatt før, og det siste jeg vil, er at folk skal være redd rundt meg og hunden min. Å skulle si at andre mennesker må tåle at hunden er som et familiemedlem blir helt feil for meg. Hunder er ikke mennesker - de kan ikke uttrykke seg verbalt forståelig for oss, og deres natur vil aldri være 100% forutsigbar. Dette kan være skremmende for mange, så ta hensyn!

Anonymkode: 8ae05...467

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd😔 et par år etter angrepet var det en hund jeg ble komfortabel med. Denne hunden virket som den skjønte at jeg hadde opplevd noe som gjorde meg redd, den var rolig og lot meg komme til den. Andre hunder jeg har prøvd med har vært vilter, logrer voldsomt og bjeffer/knurrer, det klarer jeg ikke... 

Knurring kan jeg forstå, men logring bør du ta som et godt tegn. Hjelper det om du ser på kroppsspråket til hunden at den er veldig glad? For på vår golden ser du det på hele kroppen at hun er glad når noen kommer. Ellers kan det kanskje være en ide å ha noen gode godbiter med, også gir du hundene noen kommandoer hunden kan? Da vil mange hunder roe seg noe i hvertfall.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig prøvd det meste (være rundt hunder som vanligvis er rolige, godbit mm), men blir fort utrygg når hunden ikke er rolig😔

Hundene i min omgangskrets er veldig aktive og glade hunder, det ser jeg. Desverre så kjenner jeg angsten komme når de bjeffer, leke-knurrer eller generelt er vilter. Jeg trekker meg unna for å roe meg selv, men litt for ofte får jeg ikke mulighet til det. Det har hendt at eierne kommer nærmere med hunden, eller lar hunden komme mot meg. "Hunden er jo bare glad for å se meg", det må jeg jo skjønne. Jeg har veldig lyst bli trygg på hunder, men det hjelper ikke at frykten ikke blir respektert.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal de fleste hundeeiere "pushe" på at "jammen, hunden min er så snill så det er ingenting å være redd for"? Jeg er redd hunder av alle størrelser, ble angrepet da jeg da jeg var liten. Har prøvd å bli kvitt frykten, men uten nytte, jeg stoler ikke på hunder. De i omgangskretsen min vet dette, men de mener likevel at jeg bør være komfortabel rundt deres hund. Hvorfor er det så mange som ikke vil/kan akseptere at man er redd? 

Vel, de fleste hundeeiere sier det. Fordi de har rett. Hunden deres ER snill. Det er bare du som har en irrasjonell frykt. Det betyr ikke at du dermed skal måtte hilse på alle hunder, men det er en forklaring. Har du venner med hund, så får du møte de uten at hunden er med. Så enkelt er det. 

Jeg har selv venner med verdens snilleste kongepyton. Det betyr ikke at jeg har noe ønske om å besøke de så lenge de har den. Og jeg har hvertfall ikke lyst å hilse på den. For jeg klarer ikke håndtere min frykt (enda) i en slik situasjon. 

Skjønner?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om du aldri har lært deg å tolke hundens kroppspråk. Når du er redd en hund som viser med hele seg at den er glad, da er det noe rart et sted. En hund som viser usikkerhet eller knurrer, skal man selvsagt holde avstand til. Men folk som er livredd for glade og ivrige hunder har jeg aldri forstått meg på.

Anonymkode: 05798...cde

• Liker 2
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om du aldri har lært deg å tolke hundens kroppspråk. Når du er redd en hund som viser med hele seg at den er glad, da er det noe rart et sted. En hund som viser usikkerhet eller knurrer, skal man selvsagt holde avstand til. Men folk som er livredd for glade og ivrige hunder har jeg aldri forstått meg på.

Det er jo slik fobier og irrasjonell frykt fungerer. Man er redd for noe selv om det ikke er farlig. TS sier jo at h*n ser at hundene er glade og ivrige, men er redd likevel. H*n kan godt tolke hundens kroppsspråk helt riktig. 

Jeg synes det er rart at folk er redd for edderkopper i Norge, de er jo ikke noe farlige. Men jeg forstår at det er en form for irrasjonell frykt.  

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du burde møtt hunden jeg hadde som var litt av en lady. Hun ville ikke hoppet på deg eller løpt rundt. Kanskje som valp. 

Det finnes jo terapihunder, kanskje du kan øve deg litt ved å møte en av dem? 

Hvis jeg blir usikker på en hund eller merker at hunden er usikker, eller en rebell, ser jeg bort eller snur meg vekk. Hender også at jeg gjør som hunden, slikker meg rundt munnen (betyr at man vil vise at man har gode hensikter, også fra hundens side). Det siste ser sikkert litt dumt ut, men det bryr jeg meg ikke om. 

Endret av Jytte
  • Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet

Her er det litt motsatt. Hvorfor kan ikke folk jeg møter eller folk som kommer på besøk ligge unna bikkja mi? Den er liten og søt å det kan virke som det er fritt frem å løfte og å ignorere hundene signaler pga størrelsen..

Hunder skal ligge pent på plassen sin når det kommer gjester. 

AnonymBruker
Skrevet
På 25.4.2020 den 15.41, AnonymBruker skrev:

Min hund kan se glad og ivrig ut når han egentlig er skeptisk. Jeg ser forskjellen, men det kan faktisk være litt vanskelig å lese hunder man ikke kjenner godt. 

Anonymkode: 4c148...b72

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig. Er hundeeier selv men forventer ikke at andre skal være trygg på ham og skjønne at han er snill. På turer møter vi mange uten bånd under båndtvang fordi "Den er så snill". Hva er det for noe tull? Forrige hunden min ble angrepet av to av disse "snille" hundene som gikk uten bånd så måtte løfte henne opp etter båndet for å redde henne. masse rådyrkalver blir drept og både barn og voksne kan bli redde. Jeg har også hatt en nervøs hund som ikke likte fremmede. Men selv når jeg gikk med ham i bånd og på steder der det ikke var så mange andre kom folk løpende bort for å hilse. Så klart i fra at han var redd så de dessverre ikke kunne det. Mange ble sure og to barn svarte til og med "mamma sa vi kunne". Akkurat som at mora har bestemmelsesrett over en hund hun aldri har møtt. Tror det handler mye om manglende forståelse både fra hundeeiere men også fra personer ellers rundt. 

Anonymkode: bba12...653

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For mange hundeeiere blir jo hunden som et familiemedlem, så det blir nok litt som noen som sier de er redd for lillebroren deres.

Noe du kan gjøre ts, er å vende deg halvt bort fra hunden, se bort, ikke ta øyekontakt, ikke klappe dem og ikke snakke til dem. Da finner de fort ut at du er kjedelig og henvender seg heller til andre.

Anonymkode: e9124...5f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fordi det er slitsomt å ha besøk av folk som er redd. Du velger å komme til de og da mener jeg du ikke har noe å si. For hunder er det naturlig å lukte og hilse på alle. Går utifra vennene dine passer på at hunden ikke leker med deg og løper etter deg. Men uansett er ikke det farlig. Min hund merker hvem som er redd og går automatisk bort til de. Virker som hun prøver å trygge og prøve å få tillit hos den som er redd. 

Anonymkode: 347c3...faa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herlighet! Hvis jeg fikk besøk av en person som er redd for hunder så setter jeg selvsagt hundene bort på et annet rom mens besøket varer, det tåler de fint. Hadde aldri falt meg inn å blande meg inn i om/når/hvordan noen skulle konfrontere angsten sin. Noen ganger skjermer jeg besøkende fra hundene, andre ganger er det hundene jeg skjermer fra besøkende (typ barn i rette trassalder hvor de driter i hva de voksne sier om å la bikkja være i fred).

Anonymkode: a22a4...884

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hadde aldri forventet at noen skal ha noe med hunden min å gjøre om de ikke vil, uansett årsak. Som hundeeier så må man respektere at andre ikke er interessert i hunden. Samtidig, kommer noen hjem til meg, så er det en hund der, og det vil sannsynlig bli et møte. Men ingen trenger å ha henne på fanget om de ikke vil. Og utenfor mitt eget hjem er det en selvfølge å holde henne unna de som ikke vil ha kontakt. Tror det er mange som ikke har helt forståelse for hva angst er og derfor ikke klarer å forstå at det ikke bare er å venne seg til det for de som får en angstreaksjon.

Samtidig, for din egen del så ville jeg kanskje anbefale å kontakte noen som har erfaring med eksponeringsterapi. Når man har angst så er det ikke nødvendigvis bare å være med det man har angst for, det må gjøres på riktig måte for å få redusert angsten. (Har selv endel erfaring med eksponeringsterapi pga en søster som har vært alvorlig syk med OCD. Når du ser at noen kan ha dødsangst når du prøver å få på dem et klesplagg de får angst av, og egentlig alt mulig rart kan sette i gang angst, så vet man hvertfall hvor irrasjonelt angst er og hvor viktig det er med riktig behandling.) Hunder er jo en del av samfunnet, og man kan ikke unngå dem helt, så for egen del kan en runde med profesjonell eksponeringsterapi kanskje bidra til å gjøre møter med hunder generelt hyggeligere (eller hvertfall angstfritt).

Endret av Kajo
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...