Gå til innhold

Hunden ødelegger forholdet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger desperat noen råd ang samboerens hund. 
vi flyttet raskt sammen, og i forelskelsens lys overså jeg de utfordringene hans hund medførte. (Ja- det er lett å være etterpåklok..) 

hans hund er en stor jakthund på 8 år som veier ca 50 kg. Samboeren har aldri trent den og jeg vil påstå at hunden har alle egenskaper man IKKE ønsker i en hund.. 

Han er utrolig dominant. Ligger i alle møbler, drar voldsomt på tur (jeg greier ikke å holde ham hvis han virkelig drar). Han ødelegger gulv, dører og vinduskarmer pga klør og tung vekt. Han drypper fra tissen, så gulvet er konstant flekkete 🤮 og mangle flere mindre utfordringer. 
jeg har forsøkt å trene ham med delvis effekt. Han er smart og responderer egentlig fint. -når jeg er alene m ham. Med en gang samboeren kommer hjem blir hunden kokko og alt jeg øver med går rett vest. 
jeg har forsøkt å lage regler om møbler, hopping inne osv. Dette respekterer samboeren, men han gjør lite/ingenting for å håndheve det. 
hunden er hans baby og blir dullet og dukket med så jeg blir gal. 
nå har jeg nesten gitt opp etter 1 år med å prøve. Og jeg merker at jeg hater hunden mer og mer. I bunn og grunn handler det jo ikke om hunden- den er smart nok- men om samboerens manglende evne og vilje til å trene hunden. 
så hvordan griper jeg dette ann? 
nå går jeg bare og håper at hunden snart dør.. 

det er ikke et alternativ å gå fra samboeren pga dette. 

hvordan lærer jeg å akseptere tingenes tilstand uten at d går for mye ut over forholdet? Som d er nå er d en evig konflikt mellom oss 😢

Anonymkode: ea301...c29

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*dullet og dikket med..

AnonymBruker
Skrevet

Huff :( Det høres veldig slitsomt ut. Har dryppingen blitt tatt opp hos veterinæren? Noen hannhunder sliter mer med dette enn andre, men har inntrykk av at det hos mange kan behandles. Et annet alternativ er å begrense hvor hunden får oppholde seg, f.eks fast liggeplass eller egen stol etc., slik at det blir et begrenset areal å vaske.

Hunder sliter dessverre en del på inventaret, drar inn rusk og rask, sånn er det bare. Hos oss er type gulv utvalgt nettopp pga. slitasje fra hundeklør og det holder seg faktisk veldig bra. Klippes det klør ofte nok?

Et annet tips er å gi hunden nok mosjon så den er roligere inne, samt trene på at man faktisk er rolig innendørs og istedet bruker energi utendørs. Forresten, brukes den på jakt? Mange jakthunder trenger jo ganske mye mosjon for å ha det bra.

Men. Til syvende og sist høres det ut som om det er hovedsaklig et problem mellom deg og samboer, ikke hunden. Hunden mangler tydeligvis oppdragelse og klare rammer og forventninger, det er det som du har erfart fullt mulig å gjøre noe med dersom begge gjør en innsats og er enige om tiltakene. Det kan ta tid for nye rutiner å bli innarbeidet, spesielt for en godt voksen hund med inngrodde vaner, men det er fullt mulig.  Skjønner at det er demotiverende å føle at treningen er bortkastet❤️ Hvis samboer nekter å engasjere seg, spør om han er villig til å betale for adferdsterapeut?

Anonymkode: 72d82...fd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hunden brukes ikke til jakt. Og han får alt for lite mosjon.. det er hovedsaklig jeg som går med den morgen og middag, og samboeren går kveldstur. 
i starten gikk jeg lange turer for å få ham sliten, men mister litt motivasjon der og.. Føler det kun er jeg som ser hundens behov og handler deretter. Min egen lille hund på 5 kg har i alle år fått mer mosjon enn den store. Bare trist egentlig. 
Samboeren vil ikke ta ham til veterinær ang dryppingen fordi han tror han da vil bli rådet til å sterilisere hunden- noe han ikke vil.  

jeg har allerede forsøkt (og betalt for) adferds trening. Det hjelper lite når det kun er jeg som gjør jobben som kreves etterpå. 

jeg må nok bare innse at problemet ligger hos mannen og ikke hunden. 😣

AnonymBruker
Skrevet

Er jo tydelig at det er samboeren din som er det største problemet her. Hjelper det ikke å snakke skikkelig til han om det? Greit han har hatt hunden i 8 år er vandt til å "håndtere" han på den og den måten, men en hver oppegående person burde jo egentlig skjønne at det der ikke er riktig oppdragelse av en hund.. Synes det er utrolig godt gjort av deg å holde på så mye som du gjør, håper du får med samboeren din på laget også.

Anonymkode: 0baf1...ff9

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette går jo ikke. Hva om dere får barn og samboer nekter å ta barnet til lege? Dette må du enten ordne opp i eller komme deg ut av. 

Anonymkode: f4128...778

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke å trene hunden når det er samboeren din som er det største problemet. 

Anonymkode: 286d3...078

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skjerp deg! Det er ikke hunden sin feil at samboeren din ikke har oppdratt den. Det er han du skal være sur på.

Anonymkode: 73bf9...cf5

• Liker 7
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunden brukes ikke til jakt. Og han får alt for lite mosjon.. det er hovedsaklig jeg som går med den morgen og middag, og samboeren går kveldstur. 
i starten gikk jeg lange turer for å få ham sliten, men mister litt motivasjon der og.. Føler det kun er jeg som ser hundens behov og handler deretter. Min egen lille hund på 5 kg har i alle år fått mer mosjon enn den store. Bare trist egentlig. 
Samboeren vil ikke ta ham til veterinær ang dryppingen fordi han tror han da vil bli rådet til å sterilisere hunden- noe han ikke vil.  

jeg har allerede forsøkt (og betalt for) adferds trening. Det hjelper lite når det kun er jeg som gjør jobben som kreves etterpå. 

jeg må nok bare innse at problemet ligger hos mannen og ikke hunden. 😣

Den stakkars hunden må omplasseres. Den trenger mer mosjon og bør til dyrlege for å sjekke dryppingen. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her er det nok samboeren din som må skjerpe seg. Du må få han til å endre seg. Det kan bli vanskelig. 

Ang dryppingen, er det urin, eller sekret som kommer ut? For det kan lett løses selv. Dra forhuden tilbake og spray med klorhexidin. Det er forhudskatar, og noe hormonelle hannhunder kan få. 

Anonymkode: 02514...ce2

Skrevet (endret)

Her må du enkelt og greit stille ultimatum til samboeren din. Han må jobbe mere med hunden. Gå oftere tur med den. Det er jo trossalt hans og ikke din hund også må dere prøve få trent ilag med ham slik at han får brukt hodet.

Kjenner igjen av frustrasjonen. Jeg og eks-kjæresten kjøpte en hund ilag og hun tok aldri noen ansvar for hunden. Jeg måtte gjøre alt samtidig som hun ikke jobbet heller. Det endte med at vi tilslutt gjorde det slutt, men her er det jo samboeren din sin hund og da må han ta mere ansvar for hunden eller så kommer forholdet mellom dere to også til å ryke. Det er frustrerende at den ene partneren ikke tar noen ansvar for sine egne handlinger!

Men, åpenbart at han har kjøpt seg en feil hunderase som for det første er så stor og for det andre som er så aktiv! Vanskelig og få dem til å bli utslitt over en lengre periode!

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet

Drypping fra tissen er som regel forhudskatarr, noe ca alle hannhunder får og ikke kan noe for. Man kan kjøpe en forhudsrens til hund på apotek eller veterinær, sistnevnte vil ikke råde dere til kastrering med mindre det er medisinsk forsvarlig p.ga strenge regler for kastrering av hund i Norge. Drypper det urin er han syk og trenger tilsyn av veterinær. Her er det samboeren din som trenger oppdragelse..

Anonymkode: 057d2...5bd

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjerp deg! Det er ikke hunden sin feil at samboeren din ikke har oppdratt den. Det er han du skal være sur på.

Anonymkode: 73bf9...cf5

Leste du i det hele tatt innlegget før du begynte å hisse deg opp? Skjerp deg!

Anonymkode: 8df47...a59

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I forhold til trekking på tur, har du prøvd et godt magebelte? Vi er veldig fornøyde med non stop sitt trekking belte. For å unngå trekking kan du prøve å stopp opp, og vente til hunden ser på deg før du går videre, eller så kan du se hvordan de gjorde det med Nicko i «fra bølle til bestevenn» der det er noe av den samme problemstillingen. 

For at hunden skal roe seg inne, er det lurt at den er sliten. Hvis den ikke får nok mosjon bør man holde på med mental aktivisering, det kan være å lære nye triks, rotrening, godbitsøk/gjemsel osv. Kanskje det også kan være en ide å ha tyggebein/kong hunden kan roe seg ned med når dere kommer hjem.

klørne bør kanskje klippes kortere? Ang dryppingen ville jeg definitivt tatt kontakt med veterinær, tenk om den går rundt og har vondt. Og man må ikke høre på råd i fra dyrlege, selv om det ofte er det beste. Hvorfor vil ikke samboeren din evt kastrere/sterilisere?

Anonymkode: 7d901...53a

• Liker 2
Skrevet

En 50kg tung jakthund?! Uansett hvordan jeg vrir huet, så kommer jeg hvertfall ikke på noen tradisjonelle jakthunder som veier så mye! Så snakker vi kraftig overvekt på en vanlig jakthund? Hvis det, så er jo det i seg selv dyreplageri. Det er så mye annet galt her at det ikke er vits i å plukke ut ting for ting.

Dette er IKKE din jobb! Hvis samboeren din ikke tar ansvar for hunden, så får du melde han til mattilsynet. Satt veldig på spissen her; vil du virkelig være sammen med en som ikke tar vare på hunden sin optimalt? 

Husk på, en kan si mye om en mann på måten han tar vare på sin hund! 

• Liker 9
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

I bunn og grunn handler det jo ikke om hunden- den er smart nok- men om samboerens manglende evne og vilje til å trene hunden. 

Ts på KG, 5 år senere.... 

«Mannen min hjelper aaaaldri til hjemme, disiplinerer ikke unga, roter fælt og attpåtil vil han ha middag. Jeg eeeeer så sliten». 

Trodde aldri jeg skulle bli en av disse på KG, but here we go: dump han. Jeg orker ikke høre deg gnåle om et par års tid fordi han er udugelig. Han klarer ikke engang å ta seg av sin egen bikkje, men denne mannen tror du kommer til å ta seg av fremtidige barn? Eh. Ikke sant. 

• Liker 8
Skrevet

Sånn egentlig så er det ikke hunden som trenger oppdragelse, men samboeren din Ts...får du på plass oppdragelse av samboer så er mye av problemene med hunden løst. Han må skjerpe seg og følge opp hunden sin rett og slett. 

Hunden høres understimulert ut. Og jeg skjønner ikke helt hvorfor han anskaffet seg en jakthund når han har ingen intensjoner om å bruke hunden til det hunden er skapt for. Det høres også ut som om hunden får for lite trim, både fysisk mosjon og mental trening. Mange av de problemene du beskriver vil reduseres hvis hunden får brukt seg skikkelig og får bli både fysisk og mentalt sliten. 

Vi har selv en fuglehund på 3 år med et nesten utømmelig lager av energi. Hun trenger i allefall en lang tur hver dag i tillegg til flere kortere turer, i tillegg til mental trening, hvis ikke blir hun et gnagsår å ha i hus, skikkelig masekråke. Og det tok evigheter å få henne til å gå pent i bånd, hun har tendensen fortsatt hvis vi en dag har tatt en for kort morgentur f.eks. Da drar hun skikkelig på ved neste tur. Blir rett og slett for ivrig siden hun ikke fikk brukt seg på første turen. Det er også viktig å variere turene med hunder som er noen energibunter. Her så er det lange fjellturer der hun får løpe fritt (når det ikke er båndtvang), turer i bånd der vi driller på å gå ved fot og joggeturer. 

Hvis hunden får tatt seg skikkelig ut så blir den roligere inne, den må få ta seg helt ut. Og får den nok tur så slipes klørne ned også (hvis ikke så kjøp kloklipptang og klipp de ned)

Men du må få samboeren din på lag, få han til å forstå alvoret i det og forklar han at han har en understimulert hund. Om dere har litt ulike regler så gjør ikke det noe så lenge det viktigste er på plass, dvs fysisk og mental trening. Hunder er ikke dumme, de skjønner fort hva som er lov til deg og hva som er lov til samboeren. Hunden vår får f.eks lov til å ligge i sofaen sammen med meg på pleddet sitt, mens mannen min sier nei til sofaen sammen med han. Dette skjønner hunden godt og prøver seg ikke engang på å hoppe oppi sofaen med mannen. I tillegg har vi noen ulike kommandoer; jeg sier «legg seg» og mannen sier «dekk», jeg sier «på plass» og mannen sier «fot», og hunden skjønner hva vi begge mener. Så dere må ikke være helt like på absolutt alt så lenge dere er konsekvent (hunden vår blir forvirra hvis jeg sier «dekk») 

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, Troyamin skrev:

En 50kg tung jakthund?! Uansett hvordan jeg vrir huet, så kommer jeg hvertfall ikke på noen tradisjonelle jakthunder som veier så mye! Så snakker vi kraftig overvekt på en vanlig jakthund? Hvis det, så er jo det i seg selv dyreplageri. Det er så mye annet galt her at det ikke er vits i å plukke ut ting for ting.

Dette er IKKE din jobb! Hvis samboeren din ikke tar ansvar for hunden, så får du melde han til mattilsynet. Satt veldig på spissen her; vil du virkelig være sammen med en som ikke tar vare på hunden sin optimalt? 

Husk på, en kan si mye om en mann på måten han tar vare på sin hund! 

Hunden er en weimaraner. Stor for rasen og hannhund. På ingen måte overvektig. Bare veldig stor og sterk! 

også takk for direkte svar! Jeg har begynt å tenke det du skriver, men er bare ikke klar for brudd enda. Fortsetter dette blir d nok brudd på sikt..! 
heldigvis er barn ikke aktuelt sammen, da vi begge har på hver vår kant :) 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, WhiteSwan skrev:

Den stakkars hunden må omplasseres. Den trenger mer mosjon og bør til dyrlege for å sjekke dryppingen. 

Ja, dette kan vel være noe med prostataen. Jeg husker ikke helt, men vi var hos dyrlegen for det samme og det var veldig vanlig for hannhunder i en viss alder, men vi måtte få en tablettkur. Virket ikke dette måtte han bli kastrert. 

Anonymkode: 3d956...cd7

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, miamusen skrev:

Hunden er en weimaraner. Stor for rasen og hannhund. På ingen måte overvektig. Bare veldig stor og sterk! 

også takk for direkte svar! Jeg har begynt å tenke det du skriver, men er bare ikke klar for brudd enda. Fortsetter dette blir d nok brudd på sikt..! 
heldigvis er barn ikke aktuelt sammen, da vi begge har på hver vår kant :) 

Weimaraner, ja. Da skjønner jeg deg plutselig enda bedre... 😣 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...