Gå til innhold

Bonding- Kanin


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag har vi hentet en kjæreste til gutten min. De møttes ute på et nytt sted for begge, løp litt etter hverandre og prøvde å ri, men var ikke spesielt interesserte i hverandre. Selv om vi satt ute en stund skjedde det ikke mye, de lå på hver sin kant store deler av tiden. På hjemturen satt de i samme reisebur og det gikk fint. Da vi kom hjem tenkte jeg at den nye kjæresten skulle få bli kjent her før vi slipper de sammen igjen. Kaninen min har vært på soverommet i flere timer nå og hun virket komfortabel. Jeg slapp ut kaninen min, men da virket den nye kaninen veldig redd, trampet hardt flere ganger og hopp 3 meter om ganger bort fra kaninen min. Hun spurtet virkelig fra han og det virket som hun følte seg utrygg så jeg åpnet soveromsdøren igjen i tilfelle min kanin ville inn. Han gikk inn og jeg lukka døren. 

Jeg har lest litt mer om bonding nå, og leste dette:

Man må være innstilt på at kaninene vil kunne løpe etter hverandre, ri på verandre og kanskje rive av noe pels. Dette er et viktig ledd i etableringen av den nødvendige rangordningen. Kaninene kan ri på hverandre både forfra og bakfra, og vil være et forsøk på å dominere den andre. Dette kan holde på i et par timer eller flere dager, eller i enkelte tilfeller ikke forekomme i det hele tatt. Det kan se dramatisk ut, men så lenge kaninene ikke faktisk sloss eller går til direkte angrep, bør man ikke skille kaninene i denne prosessen. 

Hadde forventet dette ved første møte, men ikke nå og da synes jeg det så litt skummelt ut... Er redd jeg gjorde en stor feil når jeg åpnet soveromsdøren igjen og skilte de (han gikk dog inn frivillig)... Burde den nye kaninen få bli bedre kjent her først? Burde jeg slippe de sammen igjen og la herje? Er det vanlig at kaniner som bonder tramper så hardt og mye med foten? Min kanin er en gammel mann på 8 år, mens den nye er en ung kanin på 2 år. De har veldig forskjellig energinivå, og han er rolig snill kanin. Han løp ikke etter hun når det virket som hun var redd i stad, han gikk og gikk fort, men ikke noe truende eller aggresiv adferd...

Anonymkode: 283e7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge er kastrerte? Og de har gjemmesteder? Møtes de på nøytral grunn (sted ingen av de føler er "sitt")

Jeg ville tatt en ny kjøretur med de i samme bur først også igjen prøvd en gang ting. 

Anonymkode: b2990...aff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Begge er kastrerte? Og de har gjemmesteder? Møtes de på nøytral grunn (sted ingen av de føler er "sitt")

Jeg ville tatt en ny kjøretur med de i samme bur først også igjen prøvd en gang ting. 

Anonymkode: b2990...aff

Begge er kastrerte og de har gjemmesteder, men det er leiligheten til den gamle kaninen min... Da prøver jeg på kanskje på en kjøretur til og slipper de ut samtidig?

Anonymkode: 283e7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge er kastrerte og de har gjemmesteder, men det er leiligheten til den gamle kaninen min... Da prøver jeg på kanskje på en kjøretur til og slipper de ut samtidig?

Anonymkode: 283e7...ae3

Jeg hadde åpnet soveromsdøren igjen før jeg så hva du skrev. Den gamle kaninen tasset ut igjen og rundtomkring, men ikke for nærme den nye kaninen (som om han skjønte at hun var nervøs). Han kom litt for nærme en gang og hun skvatt til og pinte av gårde, MEN hun kom tilbake til samme sted ganske fort også. Etter denne "dramatiske" episoden unngår min gamle kanin henne litt, han sitter på do akkurat nå, på kaninrommet, spiser litt osv. Hun sitter under spisebordet. Virker som om min kanin ikke vil gjøre det værre for henne ELLER så markerer han kanskje territorie? Han er rolig og snill, har vært oppe i sofaen og kost med meg, på do og spist...

Anonymkode: 283e7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå gikk han på soverommet igjen som om han ikke gidder noe drama...

Anonymkode: 283e7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og nå gikk han på soverommet igjen som om han ikke gidder noe drama...

Anonymkode: 283e7...ae3

Soverommet er det rommet som er "minst" hans sted, så skjønner ikke om han kan være territoel der? Han ligger bare under senga og slapper av...

Anonymkode: 283e7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må introdusere de på helt nøytralt sted. Den gamle vil uansett anse den nye som inntrenger nå. Kjør en tur og slipp de hjemme hos noen andre eller i et rom ingen av de har vært i før :)

Anonymkode: b2990...aff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må introdusere de på helt nøytralt sted. Den gamle vil uansett anse den nye som inntrenger nå. Kjør en tur og slipp de hjemme hos noen andre eller i et rom ingen av de har vært i før :)

Anonymkode: b2990...aff

Det var derfor de møttes ute i innhengning, men når vi kom hjem var ikke alt like kult... Har ikke noen jeg kan slippe de løs til over lengre tid nå, evt. kan jeg ta de på en kjøretur og lage en innhengning et sted (har ikke egen hage). Akkurat nå sitter den nye kaninen rolig under spisebordet og vasker seg, soveromsdøra står oppe og der ligger den gamle kaninen under senga og slapper av.

 

Anonymkode: 283e7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må introdusere de på helt nøytralt sted. Den gamle vil uansett anse den nye som inntrenger nå. Kjør en tur og slipp de hjemme hos noen andre eller i et rom ingen av de har vært i før :)

Anonymkode: b2990...aff

Virker ikke som om den gamle anser den nye som inntrenger siden han ligger under sengs og lar den nye være i fred.... Han har heller ikke jagd eller vært aggresiv, kun litt nysgjerrig...

Anonymkode: 283e7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

I dag har vi hentet en kjæreste til gutten min.

Ehm..what? Har du valgt ut en kjæreste til din sønn?

 

Anonymkode: b12db...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ehm..what? Har du valgt ut en kjæreste til din sønn?

 

Anonymkode: b12db...148

Ja

Anonymkode: 283e7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må snart hente samboeren min, så alternativene er 1) Bare la de være alene på hvert sitt rom mens jeg er borte. 2) Ta de med på en kjøretur ca. 40 min for så å slippe de ut hjemme samtidig. 3) Ta de med på en kjøretur og lage en innhengning et sted hvor de kan være en liten stund. 
Jeg mistenker at en av grunnene til at de var så rolige under første møte var fordi det blåste så kaldt, og det er jo like kaldt nå- derfor jeg ikke vet om innhengning utendørs er det beste...

Anonymkode: 283e7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plis gi meg tips siden jeg må dra om 15 minutter.

Anonymkode: 283e7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter til jeg må dra :S. Den gamle kaninen gikk akkurat inn på kaninrommet for å spise og drikke, ingen dramatikk. Den nye ligger fremdeles under spisebordet. Tenker kanskje det blir best å skille de når jeg drar slik at den nye kan få mulighet til å spise og drikke siden hun ikke har fått i seg så mye siden hun kom hit.. 

Anonymkode: 283e7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er du med i den store kaninboka på Facebook? Spør om råd der, er mange som kan hjelpe med bonding der. 

Ikke la de være alene sammen uten tilsyn ennå. 

Anonymkode: b2990...aff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt de i samme reisebur og kjør en lang biltur. De kommer til å bli redde og søke trygghet hos hverandre.

Anonymkode: 933d4...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lagde hver sin base i forskjellige rom og lot de være alene en stund. Når jeg slapp de sammen igjen var alt som det skulle og de har det fint nå!😊

Anonymkode: 283e7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...