Gå til innhold

Hjelp, jeg er rasist

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

men jeg vil ikke være det! Det er bare at jeg instinktivt blir skeptisk når jeg møter en mørkhudet mann som ikke snakker norsk, jeg er ikke frekk eller noe men jeg blir litt redd rett og slett. Har opplevd å nesten blitt kidnappet (stengt inne i en taxi i utlandet da jeg var ung, mannen var mørkhudet), en venninne av meg som jobber nært med mennesker har sinnsyke historier om kulturen til muslimer om kvinnesynet deres, hvordan de oppdrar barn osv (jada dette er kultur og ikke hudfarge, men jeg forbinder det ofte slik dessverre) og jeg har ikke lyst til å forhåndsdømme når noen sier de er muslimer eller å bli redd når en mørkhudet mann går bak meg osv, hvordan kurerer jeg dette? 

Anonymkode: bf072...255

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har en historikk som gjør at det ikke er så rart at du føler på dette. Du vet jo med fornuften din at det ikke er slik du ønsker å reagere, men traumer sitter i kroppen på en måte som ikke er så enkel å bare styre med tankene automatisk! Dette tenker jeg at jeg ville ha prøvd å få snakket med noen profesjonell om, kanskje ta kontakt med fastlegen og si at du tror du kanskje fortsatt sliter etter denne hendelsen og vil ha noen å snakke med, behøver ikke være mer spesifikk enn det. Så kan du snakke fritt med evt psyk. Ikke bare på grunn av de instinktive fordommene, men også fordi du har gått gjennom noe vanskelig som har satt spor på flere måter. 

Anonymkode: bdbb3...4c0

• Liker 3
Skrevet

Det er en helt ærlig sak. Du har opplevd skremmende ting med mørkhudede, og din reaksjon på mørkhudede er helt normal. 
i Norge og også andre land er det mange innvandrere, folk som kommer fra land der voldtekter og vold er akseptert. Der de har et helt annet kvinnesyn enn her i vesten. Alle er ikke slik, men det er en del av de, og det er helt innafor å være skeptisk. 
men trenger ikke gå rundt å tenke at en elsker alle uansett kultur, enkelte gjør ikke det og det må være lov. Så lenge en ikke ytrer hat eller plager andre, så er det lov til å både tenke og føle det man føler 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

men jeg vil ikke være det! Det er bare at jeg instinktivt blir skeptisk når jeg møter en mørkhudet mann som ikke snakker norsk, jeg er ikke frekk eller noe men jeg blir litt redd rett og slett. Har opplevd å nesten blitt kidnappet (stengt inne i en taxi i utlandet da jeg var ung, mannen var mørkhudet), en venninne av meg som jobber nært med mennesker har sinnsyke historier om kulturen til muslimer om kvinnesynet deres, hvordan de oppdrar barn osv (jada dette er kultur og ikke hudfarge, men jeg forbinder det ofte slik dessverre) og jeg har ikke lyst til å forhåndsdømme når noen sier de er muslimer eller å bli redd når en mørkhudet mann går bak meg osv, hvordan kurerer jeg dette? 

Mennesker har en medfødt fremmedfrykt, som er ment å beskytte oss mot fare fra fremmede vi ikke kjenner og som ikke tilhører det forpliktende fellesskapet i vår stamme eller folk. Det er en sunn og naturlig reaksjon.

At all «rasisme» er galt, er en urimelig holdning. Det gjelder å finne en realitetsorientert balanse. Din venninnes fortellinger stammer fra virkeligheten, og viser risikoen det muslimske kvinnesynet medfører for deg.

Anonymkode: 75997...5e5

• Liker 4
Skrevet (endret)
På 24.4.2020 den 20.17, AnonymBruker skrev:

Jeg har funnet ut at jeg ikke er rasist , men rasebevisst. De fleste innvandrergrupper i Oslo er mye mer rasebevisste enn nordmenn så det er helt normalt her. Rasisme som er blitt et like utvannet ord som miljøvern er mye verre enn å være rasebevisst . Jeg tenker da på rasistiske ideologier som nazisme og fascisme eller regimer som Sør -Afrika under Apartheid tiden . Ingen tenker heller på at sorthudete kan være rasister. Islam er en direkte rasistisk ideologi , men klare rasistiske lover . 

Endret av AlkoMann
  • Liker 1
Skrevet
19 timer siden, Sunnys skrev:

Det er en helt ærlig sak. Du har opplevd skremmende ting med mørkhudede, og din reaksjon på mørkhudede er helt normal. 
i Norge og også andre land er det mange innvandrere, folk som kommer fra land der voldtekter og vold er akseptert. Der de har et helt annet kvinnesyn enn her i vesten. Alle er ikke slik, men det er en del av de, og det er helt innafor å være skeptisk. 
men trenger ikke gå rundt å tenke at en elsker alle uansett kultur, enkelte gjør ikke det og det må være lov. Så lenge en ikke ytrer hat eller plager andre, så er det lov til å både tenke og føle det man føler 

Tror du innvandrere i Oslo vil bli assimilert med den norske kulturen i fremtiden ? Neppe . Det er den norske venstresiden sammen med partiet høyre som har ivret for innvandringen. Les gjerne "Det internasjonale gjennombruddet "  av Terje Tvedt . Disse partiene har da også ansvaret som de ikke er villige til å ta. Gjennom NRK og MSN lager myndighetene en forestilling til oss innbyggere  om at innvandringen har gagnet Norge . Det uavhengige Brochmann sier at høy innvandring vil skape store tillits og økonomiske utfordringer i fremtiden . https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/jy5ee/listhaug-faar-brochmann-rapport-om-innvandring-og-konsekvensene-for-velferds-norge?

AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke rasist, du har fremmedfrykt!

Oppsøk SOS Rasisme, gå på Mela festivalen/cafèen om du er i Oslo, bli med i Røde Kors flyktningehjelpen eller leksehjelpen, oppsøk ditt lokale kultursenter, begynn å handle litt på din nærmeste innvandrerbutikk, ta et kurs på universitetet (du vil ha minst to medstudenter av utenlands opprinnelse) -det er mange ting du kan gjøre om du har lyst. :) Mulig du må vente på at korona-tiltakene lettes litt på, men det er mange flotte mennesker å møte der ute. 

Det er forresten greit å være redd både en norsk og en mørkhudet mann som går bak deg seint på natta, det tror jeg alle kvinner er, men da mest når vi er alene og må gå igjennom mørke parker osv., ikke i vanlig dagslys med folk rundt om og forbi liksom.

Anonymkode: 75c6d...3a4

AnonymBruker
Skrevet

Rapporert. 

Anonymkode: e1b83...b37

AnonymBruker
Skrevet

Autocorrec feil, rapportert umiddelbart

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oppsøk SOS Rasisme, gå på Mela festivalen/cafèen om du er i Oslo, bli med i Røde Kors flyktningehjelpen eller leksehjelpen, oppsøk ditt lokale kultursenter, begynn å handle litt på din nærmeste innvandrerbutikk, ta et kurs på universitetet (du vil ha minst to medstudenter av utenlands opprinnelse) -det er mange ting du kan gjøre om du har lyst. :) Mulig du må vente på at korona-tiltakene lettes litt på, men det er mange flotte mennesker å møte der ute. 

Det er forresten greit å være redd både en norsk og en mørkhudet mann som går bak deg seint på natta, det tror jeg alle kvinner er, men da mest når vi er alene og må gå igjennom mørke parker osv., ikke i vanlig dagslys med folk rundt om og forbi liksom.

Du virker som et naivt menneske ? Det er en fin egenskap som jeg ikke skal ta ifra deg .

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fremmedfrykt er en naturlig reaksjon på det som truer en selv og samfunnet.

Slike velmente, men illusjonsbyggende tiltak som du beskriver bidrar bare til å svekke de fornuftige motforestillingene nordmenn har mot innvandring. Konsekvensen er bare at det blir verre i fremtiden. Det gjelder å beskytte seg selv på fornuftige måter, unngå innvandrertette områder og ellers beholde ro og sunn fornuft.

Det blir feil å fremstille noe skadelig som harmløst. Vi må jo alle nødvendigvis forholde oss til samfunnet som det er, men beholde vår evne til selvstendig tenkning. Naivitet hjelper ikke.

Anonymkode: 75997...5e5

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Autocorrec feil, rapportert umiddelbart

Hæ? Hva er det å "rapportere umiddelbart"?

Anonymkode: 4e8b8...9f5

Skrevet

Du må bestemme deg, er  det mørke mennesker eller er det muslimer som plager deg? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...