Gå til innhold

Tusen takk til regjeringen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Outlander skrev:

Dette har klart at viruset har klart å fremheve en ting, og det er hvor mange egoistiske, selv opptatte folk det er i verden. Jeg viste det allerede, men klagingen og sutringen fra mange er så motbydelig og irriterende at dere gjør meg kvalm. Ta dere sammen!  Folk dør, (og ja, folk dør av vanlig influensa og, trenger ikke å ta den inn i diskusjon denne gangen).  Har sagt det før, men Anne Frank bodde bak en hylle i et små rom med familien i 2 år.  TO ÅR.  Og dere klarer ikke 6 uker mens samtidig dere må ikke rasjonere og får lov å gå ut for frisk luft.  Makan på oppførselen. 

Det handler ikke om det. Hadde det ikke fått andre konsekvenser enn å sitte i stua i 2 måneder så hadde ingen klaget.

Anonymkode: 80da6...0bf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Covid-19 er ingen influensa.

Anonymkode: 49311...d3e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Outlander skrev:

Dette har klart at viruset har klart å fremheve en ting, og det er hvor mange egoistiske, selv opptatte folk det er i verden. Jeg viste det allerede, men klagingen og sutringen fra mange er så motbydelig og irriterende at dere gjør meg kvalm. Ta dere sammen!  Folk dør, (og ja, folk dør av vanlig influensa og, trenger ikke å ta den inn i diskusjon denne gangen).  Har sagt det før, men Anne Frank bodde bak en hylle i et små rom med familien i 2 år.  TO ÅR.  Og dere klarer ikke 6 uker mens samtidig dere må ikke rasjonere og får lov å gå ut for frisk luft.  Makan på oppførselen. 

Å sammenlikne med andre verdenskrig og jødeutryddelse er absurd. Selvsagt satt Anne Frank i isolasjon bak en hylle fordi alternativet var å havne i konsentrasjonsleir.

Å ødelegge den vestlige verden på grunn av et relativt mildt virus er derimot galskap. Og det handler ikke om to måneder, det handler om at dette vil vare flere år med nedstengte samfunn. Snakkes om et par år, når du og din familie ikke har noe igjen dere heller, så får nok pipen en annen låt.

Anonymkode: cef30...990

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sammenlikne med andre verdenskrig og jødeutryddelse er absurd. Selvsagt satt Anne Frank i isolasjon bak en hylle fordi alternativet var å havne i konsentrasjonsleir.

Å ødelegge den vestlige verden på grunn av et relativt mildt virus er derimot galskap. Og det handler ikke om to måneder, det handler om at dette vil vare flere år med nedstengte samfunn. Snakkes om et par år, når du og din familie ikke har noe igjen dere heller, så får nok pipen en annen låt.

Det handler ikke om et relativt mildt virus, å påstå det er for dumt. Det er heller ikke snakk om å stenge ned samfunnet i flere år. Ikke en gang nå er samfunnet nedstengt. Her går livet som normalt selv om noen bedrifter rammes. Ja, vi kan gjerne snakkes om et par år. Regner med vi har klart oss utmerket. Jeg regner med det går seg til med deg også, om du endrer innstilling. Ingen liker en negativt surpomp som ikke ser alvoret i situasjonen vi er i nå, men sprer dommedagsprofetier.

Anonymkode: 8d802...33e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om et relativt mildt virus, å påstå det er for dumt. Det er heller ikke snakk om å stenge ned samfunnet i flere år. Ikke en gang nå er samfunnet nedstengt. Her går livet som normalt selv om noen bedrifter rammes. Ja, vi kan gjerne snakkes om et par år. Regner med vi har klart oss utmerket. Jeg regner med det går seg til med deg også, om du endrer innstilling. Ingen liker en negativt surpomp som ikke ser alvoret i situasjonen vi er i nå, men sprer dommedagsprofetier.

Surpomp er det nok du som er, men som ikke ser alvoret i situasjonen. Jeg skrev vel heller ikke at man er helt nedstengt, men det er stengt nok til at 500.000 nordmenn har mista jobben, og flere er på vei. Det er stengt nok til at tusener på tusener har fått utsatt sine behandlinger i helsevesenet. Det er stengt nok til at man påfører samfunnet varige sår i form av økonomisk krise og fattigdom.

Når velferdsstaten må avvikles, og det knapt finnes jobber igjen så kommer du til å forstå det også. Men da vil det være for sent.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Surpomp er det nok du som er, men som ikke ser alvoret i situasjonen. Jeg skrev vel heller ikke at man er helt nedstengt, men det er stengt nok til at 500.000 nordmenn har mista jobben, og flere er på vei. Det er stengt nok til at tusener på tusener har fått utsatt sine behandlinger i helsevesenet. Det er stengt nok til at man påfører samfunnet varige sår i form av økonomisk krise og fattigdom.

Når velferdsstaten må avvikles, og det knapt finnes jobber igjen så kommer du til å forstå det også. Men da vil det være for sent.

Vi har jo diskutert. Det som er utsatt er det som blir vurdert til forsvarlig å utsette. Mange av disse er i risiko for et alvorlig forløp om de blir smittet, så det er også for å beskytte de. Nå har vi fått bedre kontroll og behandling/utredning har begynt. I tillegg har private fått bedre avtaler for å ta unna. Om det ikke har blitt satt i verk tiltak hadde resultatet blitt det samme. Du så vel også hva som skjedde ved øyeavdelingen som første som havnet i den situasjonen. Jeg fikk utsatt behandling, men ble kalt inn straks det ble åpnet og fikk oppfølgingstime raskt også. Jeg skulle begynne med immundempene medisin, og det kan jeg jo ikke gjøre nå. Så jeg har betydning mer plager enn nødvendig, men det er på grunn av korona ikke tiltakene. Så jeg er nok i statistikken, men klager ikke til noen på grunn av dette. 

De 500000 (ca) som ett permittert eller meldt ledig er det fortsatt ikke gode tall på, men... En stor andel er i reiselivet, olja (lav oljepris), underholdning, restaurant, trening og uteliv. Her har resultert blitt det samme, det samme gjelder forøvrig taxi næringen og luksusvarer. Når mennesker sine behov endres, endres også forbruksmønsteret. Det er uunngåelig. Men det arbeides med krisepakker, man får ta videreutdanning under arbeidsledighet (ny regel) og mange bransjer ansetter. Det er fakta. Vi opplever en omstilling og den går raskt. Båtsalg går så det griner, hyttemarkedet er brennhet, byggevarer, hobby og bokhandler, lekebutikker, sportsvarer, elektronikk osv osv. 

Til og med vår lille bedrift går bedre enn på flere år, (våre kunder er hovedsakelig i anleggsbransjen). Nesten plagsomt bra siden jeg også må sjonglere hjemmeskole... Men det går bra, jeg er bare veldig sliten.

Hva er din bransje, og tror du virkelig at du sliter på grunn av tiltakene eller er det en konsekvens av et nytt virus?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

**** jeg skulle ikke til øyeavdelingen**** ser dette kunne misforstås.

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har jo diskutert. Det som er utsatt er det som blir vurdert til forsvarlig å utsette. Mange av disse er i risiko for et alvorlig forløp om de blir smittet, så det er også for å beskytte de. Nå har vi fått bedre kontroll og behandling/utredning har begynt. I tillegg har private fått bedre avtaler for å ta unna. Om det ikke har blitt satt i verk tiltak hadde resultatet blitt det samme. Du så vel også hva som skjedde ved øyeavdelingen som første som havnet i den situasjonen. Jeg fikk utsatt behandling, men ble kalt inn straks det ble åpnet og fikk oppfølgingstime raskt også. Jeg skulle begynne med immundempene medisin, og det kan jeg jo ikke gjøre nå. Så jeg har betydning mer plager enn nødvendig, men det er på grunn av korona ikke tiltakene. Så jeg er nok i statistikken, men klager ikke til noen på grunn av dette. 

De 500000 (ca) som ett permittert eller meldt ledig er det fortsatt ikke gode tall på, men... En stor andel er i reiselivet, olja (lav oljepris), underholdning, restaurant, trening og uteliv. Her har resultert blitt det samme, det samme gjelder forøvrig taxi næringen og luksusvarer. Når mennesker sine behov endres, endres også forbruksmønsteret. Det er uunngåelig. Men det arbeides med krisepakker, man får ta videreutdanning under arbeidsledighet (ny regel) og mange bransjer ansetter. Det er fakta. Vi opplever en omstilling og den går raskt. Båtsalg går så det griner, hyttemarkedet er brennhet, byggevarer, hobby og bokhandler, lekebutikker, sportsvarer, elektronikk osv osv. 

Til og med vår lille bedrift går bedre enn på flere år, (våre kunder er hovedsakelig i anleggsbransjen). Nesten plagsomt bra siden jeg også må sjonglere hjemmeskole... Men det går bra, jeg er bare veldig sliten.

Hva er din bransje, og tror du virkelig at du sliter på grunn av tiltakene eller er det en konsekvens av et nytt virus?

Jeg sliter ikke personlig, men det er å lov å se utover egen situasjon. Omstillingen du snakker om er avhengig av at det vil være penger i økonomien fremover, og det vil det ikke bli. Akkurat nå går det tilsynelatende bra, men det er fordi oljefondet inntil videre har mulighet til å legge inn betydeligere dempere. Men varer det lenge nok, så vil man ikke ha muligheten til det, og da vil det også bli langt mindre penger i sirkulasjon, noe som vil føre til massearbeidsledighet.

Om man ikke hadde satt inn tiltak, så hadde man selvsagt tatt store tap da også ja, men med tiltak så har man lagt inn en garanti for at næringslivet ikke kommer seg ut av dette i det hele tatt.

Vel, jeg kjenner flere som har fått utsatt utredninger om ting som -kan- være alvorlig. Det vil det nok ikke være for alle, men finner de senere ut at det f. eks. var kreft eller annen alvorlig sykdom, så kan det i verste fall koste dem livet å ha fått utsatt sine utredninger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om Tråd-starter her heller hadde lyst til å ligge dødssyk i respirater med virus i kroppen...   

Anonymkode: de55c...f94

TS er vel ikke i noen risikogruppe?

Anonymkode: 05e36...0c1

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man ikke hadde satt inn tiltak, så hadde man selvsagt tatt store tap da også ja, men med tiltak så har man lagt inn en garanti for at næringslivet ikke kommer seg ut av dette i det hele tatt.

Kunne du gi meg en utgreiing? Jeg forstår faktisk ikke hva du mener med dette. Mener du at tiltak garanterer at næringslivet ikke overlever? Og de som ikke overlever er det på grunn av tiltak eller fordi det er en pågående pandemi?

Ikke glem at flere bedrifter allerede har klart å omstille seg og nå produserer produkter markedet trenger i denne situasjonen. Eks håndbrems og smittevernsutstyr.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, prt90 skrev:

Hvis jeg hadde vært regjeringen hadde jeg vært litt bedre forberedt. Pandemi har stått øverst på risikoanalysen i mange år uten at de har løftet en finger mht forberedelser og beredskap. 

Da hadde vi ikke trengt å stenge ned landet i panikk slik som det ble gjort nå.

Ja, i en travel hverdag med løpende oppgaver som aldri tar slutt skulle alle statsrådene sett inn i krystallkula si, forutsatt dette, og lagt en plan for mange år siden. For noen brødhuer!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, Kittykat skrev:

Ad dundas - gå til grunne, gå i vasken, gå nord og ned 

Neinei, det finnes ikke noe slikt utrykk. Ad undas, derimot, passer til beskrivelsen du gir.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, det er et mildt virus. For 95% av befolkningen er det tilnærmet ufarlig. 

Anonymkode: e147d...f19

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, i en travel hverdag med løpende oppgaver som aldri tar slutt skulle alle statsrådene sett inn i krystallkula si, forutsatt dette, og lagt en plan for mange år siden. For noen brødhuer!

Ja. Det er faktisk jobben deres. Krystallkulen kommer i form av en rapport fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Her har pandemi ligget øverst på listen i mange år. 

https://www.dsb.no/reportasjearkiv/hva-er-de-mest-alvorlige-hendelsene-som-kan-ramme-norge/

Endret av prt90
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne du gi meg en utgreiing? Jeg forstår faktisk ikke hva du mener med dette. Mener du at tiltak garanterer at næringslivet ikke overlever? Og de som ikke overlever er det på grunn av tiltak eller fordi det er en pågående pandemi?

Ikke glem at flere bedrifter allerede har klart å omstille seg og nå produserer produkter markedet trenger i denne situasjonen. Eks håndbrems og smittevernsutstyr.

Det jeg mener er at som du sier, så ville det ha hatt økonomiske konskevenser uansett, som du sier, så ville selvfølgelig reiselivsnæringen ha lidd en del som følge av virusutbrudd uansett. Det samme med annen næring i samfunnet. Men så må man veie det opp mot alternativet man nå har valgt, som er mer eller mindre stengning av den vestlige verden, og som i alle fall garanterer at næringslivet går fløyten. Sagt med andre ord: Med en mer liberal metodologi rundt det (som ikke betyr det samme som at man ikke skulle ha hatt tiltak i det hele tatt) så er det gode sjanser for at en del av næringslivet likevel kunne ha overlevd. Kanskje kunne flyreiser til noen destinasjoner med lite smitte overlevd. Kanskje kunne restaturanter i områder med lite smitte fortsatt å ha åpent. Jeg kunne kommet med mange eksempler, men du ser nok hva jeg mener. Med det alternativet som er valgt, så har man fjernet gulvet under hele næringslivet over natta, og med det garantert at det går utfor.

Håndbrems og smitteutstyr vil kun være aktuelt i den aktive delen av pandemien, men det vil ikke være like stort marked for det når ting legger seg. Dvs. da det meste av alt annet av næringsliv ligger i brakk, oljefondet er vesentlig slanket og det offentlige ikke har like store muligheter til å dempe krakket lenger. I andre land kommer for øvrig dette krakket mer umiddelbart, siden de ikke har noe oljefond å ta av.

Og får å utgreie litt videre. uten et velfungerende næringsliv, blir det også betraktelig mindre skatteinntekter. Kombiner det med et slanket oljefond, så ser man jo ganske tydelig at det må slankes på velferden også. Det betyr at offentlige stønader og tilbud må slankes betraktelig. Når folk som lever på stønader får langt mindre, så virker det igjen negativt inn på økonomien siden det medfører at kjøpekraften går ned. Og sånn fortsetter spiralen: Nedover. Og i kjølvannet av dette, så følger fattigdom og dårligere folkehelse siden folk ikke har råd til behandlinger i helsevesenet. Barn av dagens voksne har små utsikter til en god fremtid som følge av at næringslivet ligger brakk.

• Opprett ny...