Gå til innhold

Tusen takk til regjeringen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange av disse er tilknyttet reiseliv?

Anonymkode: 8d802...33e

De første som ble arbeidsledige var tilknyttet reiseliv ja, men det vil bre om seg hvis nedstengningen varer lenge. Generell etterspørsel etter alt av tjenester vil synke som en stein, bortsett fra mat og det aller mest nødvendige.

Anonymkode: cef30...990

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er til og med de fleste kafeer åpne, de fleste butikker i kjøpesenterne og i byen, har ikke lagt merke til noe har vært stengt utenom optiker, svømmehallen, trening, fysio og skoler/barnehager. For de aller fleste får livet sin vante gang, på en annerledes måte. Det meste som er sliter ellers er turist rettet og det har det vært uansett hva myndighetene gjør. Regner med vi kommer greit ut av dette, kanskje til og med styrket.

Slik er det også der jeg bor, så jeg kan egentlig ikke forstå folk som mener Norge er helt skakkjørt. 

Det er mulig at nisjebedrifter og små klesbutikker med de samme varene som store varehus (Høyer/Illums) også fører kommer til å slite en tid fremover. De går gjerne også konkurs, men det skjer jo stadig vekk uansett. Uavhengig av korona. Naturligvis vil nok uteliv og reiseliv ha en tøff tid fremover, men kanskje det løser seg på et vis når nordmenn må feriere i eget land. Jeg ser også at mange bruker lokale kafeer og restauranter for alt det er verdt med take away. 

Anonymkode: b7742...d49

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke stenge skolene slik FHI, og de fleste andre offentlige folkehelseinstitutt i Europa, anbefalte. Erna og regjeringen hørte heller på folkets panikk enn helsefaglige råd. 

Anonymkode: e147d...f19

Som Bent Høie sa så stengte de skolene da de gjorde mye pga at folk selv begynte å holde barna hjemme og kommuner begynte å skulle stenge skoler på eget initiativ. Så hadde ikke regjeringen gjort det så hadde det fortsatt vært mye fravær av barn og mange kommuner som hadde stengt skoler på eget initiativ. 

Anonymkode: dfd11...0aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De første som ble arbeidsledige var tilknyttet reiseliv ja, men det vil bre om seg hvis nedstengningen varer lenge. Generell etterspørsel etter alt av tjenester vil synke som en stein, bortsett fra mat og det aller mest nødvendige.

Anonymkode: cef30...990

Men hva har dette med regjeringen sine tiltak? Det er på grunn av Korona. Om så har de og arbeider de kontinuerlig med på få på plass krisepakker.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Okei. TS synes jeg egentlig ikke synd på, selv om jeg forstår budskapet. Absolutt alle gjennomgår mye av det TS opplever.

Dem jeg synes synd på er dem som ikke får utredning og behandling for andre sykdommer. 

Tenk alle dem som har gått over lang tid å ventet på utredning, billeddiagnostikk og behandling, men som nå er utsatt i ubestemt lang tid. Kanskje blir kreften dem hadde oppdaget på et for sent tidspunkt, kontra et tidlig tidspunkt. Kanskje får folk permanente skader fordi den tidlige utredningen, behandlingen og operasjonen uteble. Tenk på alle som lever med det TS gjør, og i tillegg har plager dem skal utredes for i tillegg, som blir verre og verre uten å få hjelp. Tenk på alle som blir syk underveis som ikke tar kontakt med helsevesenet pga det er så "overbelastet", eller dem som faktisk tar kontakt, men blir avvist som følge av at viruset prioriteres. Tenk på alle helsekøene som vokser inn i de mange år etter dette. Sykdom kan ikke utsettes.

For meg er dette krise. For det er snakk om 100.000-vis av nordmenn i alle aldre, både nå og etterhvert. Hva dødeligheten blir pga dette er det ingen som vet, men at tallet blir ganske høyt etterhvert er det ingen tvil om. Antall uføretrygdede kommer også til å øke som følge av dette. Dette er tall som kommer til å spre seg over mange år. Men det er jo en annen statistikk, og er således ikke så nøye? 

Anonymkode: fe231...67a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei. TS synes jeg egentlig ikke synd på, selv om jeg forstår budskapet. Absolutt alle gjennomgår mye av det TS opplever.

Dem jeg synes synd på er dem som ikke får utredning og behandling for andre sykdommer. 

Tenk alle dem som har gått over lang tid å ventet på utredning, billeddiagnostikk og behandling, men som nå er utsatt i ubestemt lang tid. Kanskje blir kreften dem hadde oppdaget på et for sent tidspunkt, kontra et tidlig tidspunkt. Kanskje får folk permanente skader fordi den tidlige utredningen, behandlingen og operasjonen uteble. Tenk på alle som lever med det TS gjør, og i tillegg har plager dem skal utredes for i tillegg, som blir verre og verre uten å få hjelp. Tenk på alle som blir syk underveis som ikke tar kontakt med helsevesenet pga det er så "overbelastet", eller dem som faktisk tar kontakt, men blir avvist som følge av at viruset prioriteres. Tenk på alle helsekøene som vokser inn i de mange år etter dette. Sykdom kan ikke utsettes.

For meg er dette krise. For det er snakk om 100.000-vis av nordmenn i alle aldre, både nå og etterhvert. Hva dødeligheten blir pga dette er det ingen som vet, men at tallet blir ganske høyt etterhvert er det ingen tvil om. Antall uføretrygdede kommer også til å øke som følge av dette. Dette er tall som kommer til å spre seg over mange år. Men det er jo en annen statistikk, og er således ikke så nøye? 

På grunn av tiltakene så har nå sykehusene kapasitet til å drifte som normalt. Utredning og operasjoner blir ikke utsatt til ubestemt tid. Sykehusene er ikke overbelastet her. 

Anonymkode: e9ef5...e47

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

På grunn av tiltakene så har nå sykehusene kapasitet til å drifte som normalt. Utredning og operasjoner blir ikke utsatt til ubestemt tid. Sykehusene er ikke overbelastet her. 

Men dem drifter jo ikke normalt! Dem har jo utsatt alt av konsultasjoner, utredninger og billeddiagnostikk. Vi snakker om 100.000-vis av pasienter som ikke får levert helsehjelp innenfor fastsatte frister. 

Sykehusene er ikke overbelastet, nei, men det hjelper jo lite når dem har stoppet å ta imot pasienter. Et sykehus nordpå har 1-2 coronapasienter, men alt av konsultasjoner er likevel utsatt på ubestemt tid. Sykehuset er folketomt, og ansatte sitter å tvinner tomler! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/i/K3mkqG/minst-252338-avtaler-paa-norske-sykehus-utsatt

Her ser man litt av det. Og i denne helsekøen finner du sykdommer med både skadelighet og dødelighet som følge av utsettelsene. På folk i alle aldre.

Men dét bryr man ikke seg om, for her skal eldresentrene reddes!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://www.vg.no/nyheter/i/K3mkqG/minst-252338-avtaler-paa-norske-sykehus-utsatt

Her ser man litt av det. Og i denne helsekøen finner du sykdommer med både skadelighet og dødelighet som følge av utsettelsene. På folk i alle aldre.

Det er mange som ikke forstår hva tiltakene innebærer. De skjønner rett og slett ikke hvor mange som er offret for at smitten ikke skal spre seg i befolkningen. Det er langt flere som har fått eller kommer til å få mye mer alvorlige konsekvenser av tiltakene enn hva de ville ha fått av smitten, men det handller ikke om å berge eldresenteret. Det handler om å berge Erna, det handler om å berge stordalen, det handler om å berge alle de som fint tåler en lockdown men som ikke vil risikere denne sykdommen. Steng ned samfunnet så de slipper å bli smittet, og samtidig får mulighet til å posisjonere seg sterkere etterhvert som mye går dukken.

Anonymkode: a089c...125

• Liker 3
Skrevet
15 timer siden, Supernova17 skrev:

Jeg skjønner at du er fortvilet, men du burde kanskje ikke bare skylde det på regjeringen? Hva hadde du gjort annerledes dersom du var en del av regjeringen?

Hvis jeg hadde vært regjeringen hadde jeg vært litt bedre forberedt. Pandemi har stått øverst på risikoanalysen i mange år uten at de har løftet en finger mht forberedelser og beredskap. 

Da hadde vi ikke trengt å stenge ned landet i panikk slik som det ble gjort nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men dem drifter jo ikke normalt! Dem har jo utsatt alt av konsultasjoner, utredninger og billeddiagnostikk. Vi snakker om 100.000-vis av pasienter som ikke får levert helsehjelp innenfor fastsatte frister. 

Sykehusene er ikke overbelastet, nei, men det hjelper jo lite når dem har stoppet å ta imot pasienter. Et sykehus nordpå har 1-2 coronapasienter, men alt av konsultasjoner er likevel utsatt på ubestemt tid. Sykehuset er folketomt, og ansatte sitter å tvinner tomler! 

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har slett ikke utsatt alt, det er utsatt en del. Hos oss går både poliklikk, operasjoner, bildediagnostikk og blodprøver, og det har det gjort hele veien. En del som fint tåler å vente er utsatt, men de pasientene som er blitt utsatt syns selvfølgelig ikke det er greit, selv om det medisinsk sett går fint. Hos oss er det nesten fult belegg, folk slutter ikke å få hjerteinfarkt, infeksjoner, beinbrudd og sprukken blindtarm selv om det er corona. Det kan være greit for sånne som deg å lære seg litt kritisk perspektiv på medienes fete salgsoverskrifter.

Og så kan jeg informere deg (og en del andre i denne tråden) om at en av grunnene til at f.eks operasjoner er satt på vent er at det kan bli mangel på utstyr, og da må man faktisk ha utstyr til det som er akutt (trafikkulykker, beinbrudd, tarmslyng) eller det som ikke kan utsettes (kreftoperasjoner, keisersnitt). Mye utstyr produseres i Kina, og når fabrikkene der er stengt får man ikke påfyll bare med å bestille. Skulle vi produsert det samme her hadde det vært så dyrt at det ikke hadde vært råd for Norge AS til å betale for alt slik vi gjør i dag. Ved å holde viruset nede hindrer vi overfylte sykehus, og vanlig aktivitet er nå på vei opp igjen. Fabrikkene åpner i Kina, vi kan få tak i utstyr. I Bergens Tidende står det i dag at Haukeland forvente å være ajour med det som er utsatt innen sommerferien, det samme gjør nok mange andre. De som står i helsekø hadde måtte regne med betydelig lengre ventetid om ingenting ble stengt og ingen forhåndsregler tatt, da hadde vi som sverige vært overfylt med coronapasienters som stjeler all annen kapasitet. 

Anonymkode: ac742...c6d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

De som står i helsekø hadde måtte regne med betydelig lengre ventetid om ingenting ble stengt og ingen forhåndsregler tatt, da hadde vi som sverige vært overfylt med coronapasienters som stjeler all annen kapasitet. 

Dokumenter at Sverige har fått en større økning i ventetid i helsevesenet enn Norge siden 12. mars. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker å hylle regjeringen for å ha innført drakoniske tiltak ikke sett siden krigens dager.

De har reddet meg fra corona-influensaen ved å ødelegge:

• Mitt livsgrunnlag
  • Min jobb
  • Min inntekt
  • Mitt ekteskap
  • Min familie
  • Min sosiale helse
  • Min bevegelsesfrihet
  • Mine rettigheter

Takk igjen kjære regjering. Jeg er glad dere tok grep når årets influensa kom til landet.

Anonymkode: 222a6...be0

Helt enig.

Og de har gjort det for å redde Edna på eldrehjemmet som hadde 2 måneder igjen å leve...

Anonymkode: 80da6...0bf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har slett ikke utsatt alt, det er utsatt en del. Hos oss går både poliklikk, operasjoner, bildediagnostikk og blodprøver, og det har det gjort hele veien. En del som fint tåler å vente er utsatt, men de pasientene som er blitt utsatt syns selvfølgelig ikke det er greit, selv om det medisinsk sett går fint. Hos oss er det nesten fult belegg, folk slutter ikke å få hjerteinfarkt, infeksjoner, beinbrudd og sprukken blindtarm selv om det er corona. Det kan være greit for sånne som deg å lære seg litt kritisk perspektiv på medienes fete salgsoverskrifter.

Og så kan jeg informere deg (og en del andre i denne tråden) om at en av grunnene til at f.eks operasjoner er satt på vent er at det kan bli mangel på utstyr, og da må man faktisk ha utstyr til det som er akutt (trafikkulykker, beinbrudd, tarmslyng) eller det som ikke kan utsettes (kreftoperasjoner, keisersnitt). Mye utstyr produseres i Kina, og når fabrikkene der er stengt får man ikke påfyll bare med å bestille. Skulle vi produsert det samme her hadde det vært så dyrt at det ikke hadde vært råd for Norge AS til å betale for alt slik vi gjør i dag. Ved å holde viruset nede hindrer vi overfylte sykehus, og vanlig aktivitet er nå på vei opp igjen. Fabrikkene åpner i Kina, vi kan få tak i utstyr. I Bergens Tidende står det i dag at Haukeland forvente å være ajour med det som er utsatt innen sommerferien, det samme gjør nok mange andre. De som står i helsekø hadde måtte regne med betydelig lengre ventetid om ingenting ble stengt og ingen forhåndsregler tatt, da hadde vi som sverige vært overfylt med coronapasienters som stjeler all annen kapasitet. 

Okei, vi kan gjerne diskutere om dem har utsatt "alt". Det har dem selvfølgelig ikke. Men dem har utsatt vanvittig mange konsultasjoner, utredninger og behandlinger, det er det jo ingen tvil om. I denne køen står det både folk med mulig brystkreft eller prostatakreft, en økende inflammasjon i rygg eller tarm, du finner hjertepasienter og stoffskiftepasienter. Du finner folk som ellers ville opplevd at deres diagnose ble "heldigvis fastsatt tidlig", ikke blir det nå pga helsevesenets stopp. Nå må det være kritisk hvis man skal komme inn, ala hjerteinfarkt, trafikkulykker og beinbrudd osv. 

De aller fleste tåler helt fint å vente. Men la oss si at 0,5% tåler det ikke, da snakker vi om 1200 mennesker i alle aldre som ikke tåler det. Dem er offer pga "lockdown" og sparebluss. I mellomtiden har det kommet nye pasienter til. Dem som akkurat NÅ oppdager symptomer på noe som bør utredes, ligger bak alle dem som nå er blitt utsatt. Vi snakker om ventelister og køer som kommer til å forfølge oss i mange år. 

I dag sitter det mange spesialister og overleger uten jobb i det hele tatt. Fordi deres pasientliste har blitt utsatt, fordi dem ikke har coronapasienter på sykehuset, og det er uansett ikke hans fagfelt å behandle disse. At du prøver å danne et bilde om at disse er opptatt med andre ting pga corona, skal du bare legge i fra deg. Jeg vet det sitter mange "arbeidsledige" spesialister og kun driver dank til ting begynner å åpne. 

Angående utstyr. Det er selvfølgelig et problem. Men mange av pasientene som står på venteliste trenger ikke all verdens med utstyr for å utredes. Mye skjer verbalt, og gjennom små undersøkelser som uansett ikke ville blitt brukt iht. corona. Dessuten er det ingen grunn til å tømme røntgenavdelingene heller. 

Du krisemaksimerer med overfylte sykehus. Se på Sverige. Fungerer det ikke der, med både samfunnet åpent og behandling av coronapasienter? De fleste tror vi kan forvente oss "nord-italienske tilstander" hvis man hadde hatt en helsesektor som fungerte som normalt. Det er en forskjell på å holde helsesektoren åpen vs samfunnet. Ting kunne fint blitt løst på en bedre måte med en mellomting. 

Så får vi håpe han som har allerede stått på ventelisten i 6 mnd for utredning av potensielt prostatakreft, ikke må vente til nyttår nå for å få vite at utredningen skjedde for sent. Men han inngår vel i en annen dødsstatistikk, som ikke er så viktig nå. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
17 hours ago, Gorilla said:

Det er veldig trist at du har mistet både jobben og inntekten din, og at dere sliter som familie. Men, hvordan har familien din blitt ødelagt av tiltakene? 

Hun måte ha ungen hjemme i 5 uker, istedenfor å lempe den i barnehagen.  

Anonymkode: 12fe7...6e6

Skrevet

Dette har klart at viruset har klart å fremheve en ting, og det er hvor mange egoistiske, selv opptatte folk det er i verden. Jeg viste det allerede, men klagingen og sutringen fra mange er så motbydelig og irriterende at dere gjør meg kvalm. Ta dere sammen!  Folk dør, (og ja, folk dør av vanlig influensa og, trenger ikke å ta den inn i diskusjon denne gangen).  Har sagt det før, men Anne Frank bodde bak en hylle i et små rom med familien i 2 år.  TO ÅR.  Og dere klarer ikke 6 uker mens samtidig dere må ikke rasjonere og får lov å gå ut for frisk luft.  Makan på oppførselen. 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ad dundas? Hva betyr det?

Anonymkode: 05e36...0c1

Ad dundas - gå til grunne, gå i vasken, gå nord og ned 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Outlander said:

Dette har klart at viruset har klart å fremheve en ting, og det er hvor mange egoistiske, selv opptatte folk det er i verden. Jeg viste det allerede, men klagingen og sutringen fra mange er så motbydelig og irriterende at dere gjør meg kvalm. Ta dere sammen!  Folk dør, (og ja, folk dør av vanlig influensa og, trenger ikke å ta den inn i diskusjon denne gangen).  Har sagt det før, men Anne Frank bodde bak en hylle i et små rom med familien i 2 år.  TO ÅR.  Og dere klarer ikke 6 uker mens samtidig dere må ikke rasjonere og får lov å gå ut for frisk luft.  Makan på oppførselen. 

Det var fordi nazi-tyskland var en reell trussel mot folk flest og samfunnet. Covid-19 er derimot knapt litt mer farlig enn influensa, og for 99% av oss er det helt ufarlig. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var fordi nazi-tyskland var en reell trussel mot folk flest og samfunnet. Covid-19 er derimot knapt litt mer farlig enn influensa, og for 99% av oss er det helt ufarlig. 

Ja, den reelle trusselen for 99% av oss er nå faktisk myndighetenes håndtering av den såkalte koronakrisen.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kittykat skrev:

Ad dundas - gå til grunne, gå i vasken, gå nord og ned 

Det heter ad undas......

Anonymkode: 9f7c1...6eb

• Liker 1
  • Opprett ny...