HopelessFear Skrevet 24. april 2020 #1 Skrevet 24. april 2020 Er i dag 4 + 1 og har termin i begynnelsen av januar eller slutten av desember. Vi føler vi har ganske god kontroll på hva vi trenger til babyen, men er litt usikker med tanke på at det vil bli en vinter baby. Er det noe spesielt vi må tenke på som foreldre for en vinter baby? Noe spesielt de trenger? 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #2 Skrevet 24. april 2020 Nei, egentlig ikke, bortsett fra eventuell varmere vognpose (vinterpose) og gjerne en ulldress og noe ulltøy. Ville ikke hamstret ull da ikke alle barn tåler dette. Anonymkode: 9b48a...8eb 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #3 Skrevet 24. april 2020 Nå er jo dette individuelt (og kommer sikkert også an på hvor man bor), men for meg var septemberbabyen mer «vinterbaby» i form av hva man trengte av utstyr enn januarbabyrn, siden man ofte er mye inne de første månedene uansett. Ungen spiste mye og ofte i starten, så det ble ikke så mange eller lange trilleturer før i februar/mars. Vi fyrte i peisen og hadde det godt og varmt inne også, så følte ikke at vi fikk bruk for alle ullklærne 😅 Jeg sier ikke at du ikke vil få bruk for vinterutstyr i det hele tatt, men jeg bare nevner det likevel. Butikkene er åpne etter at baby kommer også. Noen ting ville jeg likevel investert i: en god vinterpose til vogna (kjøper dere en type med forlenger så brukes de gjerne til barna er 2-3 år), god mellomlagsull (heldress funket fint for oss) og litt ullundertøy i de minste størrelsene. Men for vår del var det absolutt ikke nødvendig å ha mengder av disse klærne. Ellers: god lue og noe til å ha på beina når ungen ligger i vogna. Anonymkode: 81379...adc 5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #4 Skrevet 24. april 2020 Pose til vogn og til bilstol. Anonymkode: 6f594...4dd
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #5 Skrevet 24. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pose til vogn og til bilstol. Anonymkode: 6f594...4dd Mens jeg aldri savnet bilstolpose, med nyttårsbaby. Kommer helt an på om du kjører mye, kan varme opp bilen osv. Vi kjørte bil bare få ganger i uka, primært gikk vi tur med vogn, og varmet bare opp bilen litt før vi skulle dra og hadde uansett bilstolen inne, og la bare et teppe over på vei ut. Anonymkode: 069d9...e7b 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #6 Skrevet 24. april 2020 Kanskje litt vel tidlig å tenke på dette? 😂 Anonymkode: c2e16...5c1
HopelessFear Skrevet 24. april 2020 Forfatter #7 Skrevet 24. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje litt vel tidlig å tenke på dette? 😂 Anonymkode: c2e16...5c1 Ikke nødvendigvis. Kan spare masse på å planlegge i god tid. 8 måneder går fort med alt som skal gjøres klart for den lille. 4
HopelessFear Skrevet 24. april 2020 Forfatter #8 Skrevet 24. april 2020 Tusen takk for svar 🙂 mye fornuftig å tenke på her.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 2 minutter siden, HopelessFear skrev: Ikke nødvendigvis. Kan spare masse på å planlegge i god tid. 8 måneder går fort med alt som skal gjøres klart for den lille. Ikke så lurt å gjøre innkjøp når man er i uke 4. Sjansen for sa er tross alt 25% Anonymkode: c2e16...5c1 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 - God pose til vogn og bilstol - Saueskin til å ha i vognen - Behagelig ulltøy - Ulldress, lue, votter og tøfler - Ammeinnlegg i ull Gratulerer med graviditeten 🙂 Anonymkode: b1cf6...888 3
Diamant20 Skrevet 24. april 2020 #11 Skrevet 24. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje litt vel tidlig å tenke på dette? 😂 Anonymkode: c2e16...5c1 Mye vinterprodukter selges nå og månedene fremover, så blir det stille en stund. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke så lurt å gjøre innkjøp når man er i uke 4. Sjansen for sa er tross alt 25% Anonymkode: c2e16...5c1 Og 75% sjanse for at det går bra. I verstefall legger man ut innkjøpene på Finn.no 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2020 #12 Skrevet 24. april 2020 Mindre enn du tror. Fikk baby nå i januar, og med tidenes varmeste vinter der vi bor, er det mye vi ikke fikk brukt. Det var for varmt... Butikker har åpent etter fødsel, og det er mye fint på januarsalg!!! Du får god tid til å shoppe på nett på salg når du ser hva du trenger. Kjøp noen omslagsbodyer, et par hjelmluer i ull, ullpysj, noen strømpebukser og sokker (lillelam sine sitter på). Og lammeskinn til vogna, samt dunpose. Ta resten når lille kommer. Anonymkode: 536e4...e02 1
HopelessFear Skrevet 25. april 2020 Forfatter #13 Skrevet 25. april 2020 10 timer siden, Diamant20 skrev: Mye vinterprodukter selges nå og månedene fremover, så blir det stille en stund. Og 75% sjanse for at det går bra. I verstefall legger man ut innkjøpene på Finn.no Nettopp. Plukket opp noe vintertøy her på over 50% av. Sparte mye på det. Tenkte jeg skulle finne en brukt vogn så trenger litt tid på det og.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2020 #14 Skrevet 25. april 2020 1 time siden, HopelessFear skrev: Nettopp. Plukket opp noe vintertøy her på over 50% av. Sparte mye på det. Tenkte jeg skulle finne en brukt vogn så trenger litt tid på det og. Kos deg med innkjøp til babyen du 🙂 Jeg har hatt to vinterbabyer og stemmer i at man ikke trenger så mye ekstra, men en god vognpose er viktig. Og myke ullpledd. Jeg har brukt ullpledd inni vognposen når det er ekstra kaldt, og bruker det også i vugge, seng osv. Godt og varmt underlag i vogna må du ha, selv om du har pose. Posene er gjerne ikke så tykke og varme under. Jeg bruker fleecelaken på madrassen og så lammeskinn oppå det igjen. Disse tøflene synes jeg er gull verdt til små føtter i vogn og bilstol når det er kaldt. Mine har sparket av seg alt av sokker, men disse holder seg godt på. Votter, lue og ulltøy. Ikke tenk på vinterdress, vinterjakke osv. til babyen. Det kommer ikke til å bli brukt. Når babyen er ferdig med å bare ligge i vogna ute er det blitt vår. Hvis du ikke har tenkt på det allerede: husk godt og varmt tøy til deg selv. Jeg ønsket meg varme trilleturvotter til jul det året jeg ventet romjulsbaby og fikk et par deilige skinnvotter med lammeull. Anonymkode: f12e2...f24 3
HopelessFear Skrevet 26. april 2020 Forfatter #15 Skrevet 26. april 2020 På 25.4.2020 den 11.28, AnonymBruker skrev: Kos deg med innkjøp til babyen du 🙂 Jeg har hatt to vinterbabyer og stemmer i at man ikke trenger så mye ekstra, men en god vognpose er viktig. Og myke ullpledd. Jeg har brukt ullpledd inni vognposen når det er ekstra kaldt, og bruker det også i vugge, seng osv. Godt og varmt underlag i vogna må du ha, selv om du har pose. Posene er gjerne ikke så tykke og varme under. Jeg bruker fleecelaken på madrassen og så lammeskinn oppå det igjen. Disse tøflene synes jeg er gull verdt til små føtter i vogn og bilstol når det er kaldt. Mine har sparket av seg alt av sokker, men disse holder seg godt på. Votter, lue og ulltøy. Ikke tenk på vinterdress, vinterjakke osv. til babyen. Det kommer ikke til å bli brukt. Når babyen er ferdig med å bare ligge i vogna ute er det blitt vår. Hvis du ikke har tenkt på det allerede: husk godt og varmt tøy til deg selv. Jeg ønsket meg varme trilleturvotter til jul det året jeg ventet romjulsbaby og fikk et par deilige skinnvotter med lammeull. Anonymkode: f12e2...f24 Tusen takk for praktisk råd. Mye her jeg ikke tenkte over
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå