Gå til innhold

Dårlig opplevelse: fasting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd gjentatte ganger å faste over en viss periode. Men kun etter noen timer får jeg hodepine, blir skjelven, slapp, kvalm, iskald og svimmel. Det lengste jeg har holdt er 22 timer uten mat. Jeg mister matlysten, men pga de sterke reaksjonene på kroppen ender jeg alltid opp med å spise. 

Noen som opplever det samme? Har lest at folk faster i flere dage uten problem, og skjønner ikke hvordan de får det til😅

Kan det ha noe med å gjøre at jeg er på underskudd ellers? Ligger på 1200-1500 kalorier om dagen ellers. Er forresten normalvektig (65kg og 171høy) men vil gjerne ned til 58kg, kan det ha noe å si at jeg ikke er overvektig?

Anonymkode: da429...645

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Drikker du vann? Er mulig du spiser for lite mat også.

Kaffe, grønn te og cola er ikke så veldig bra å drikke under fasting. Fasting er heller ikke egnet som slankekur

Selv faster jeg ikke. Men kroppen har en naturlig rytme som gjør at jeg spiser ca kl 12-kl 19. 2 eller 3 måltider. Dvs kl 19-20 om kvelden kan være mitt siste måltid, neste dag spiser jeg ikke før kl 12, eller 15-17 noen ganger, alt avhengig av hvor travel jeg er.

Anonymkode: de23f...abc

AnonymBruker
Skrevet

Ville heller ha prøvd ut periodisk faste. Da får du spise hver dag, men innenfor bestemte spisevindu, også faster du resten av døgnet. Feks 16 timer faste og 8 timer spisevindu. Eventuelt 5:2-dietten. 

Fasting kan trigge usunne tanker rundt spising for noen, så vær forsiktig. Du er allerede normalvektig og spiser lite, så pass på så du ikke beveger deg ut i et skummelt terreng. 

Anonymkode: 4cd6d...0da

• Liker 4
Skrevet

Folk er forskjellige, så enkelt kan det være. Jeg kan fint gå et døgn uten å spise, og uten å egentlig føle meg sulten (ikke at jeg noen gang har gjort det bevisst - er for glad i mat til det). Andre i familien min blir tilnærmet smågale og i dårlig form om de ikke får spist noe hver fjerde time.

Når det er sagt så tviler jeg på at fasting er løsningen om du absolutt vil ned i vekt. På et eller annet tidspunkt er du uansett nødt til å spise. Lar det ligge med det, da jeg overhodet ikke har kompetanse til å uttale meg på vekttap.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville trappet opp mye mer gradvis hvis du føler deg slik :)  22 timer er ganske lenge hvis en er vant til å spise "hele tiden". Hva med å starte litt mer forsiktig? Får du i deg nok vann og salt? Hvis du kommer rett ifra et høykarbokosthold kan det også gjøre det vanskeligere, dvs. mange synes det er lettere å faste om de allerede spiser lite/moderat med karbohydrater. De aller fleste som faster i dagevis har lest seg grundig opp på forhånd og gjør det ikke "cold turkey", men jobber seg opp. Dessuten har de ofte støtte/oppfølging fra fagfolk, og de passer på å spise nok når de først spiser. Strengt tatt er det vel ikke anbefalt å faste over lang tid/flere dager for noen som er normalvektige.

PS: Det er helt riktig å spise når du føler deg såpass dårlig! Du kan alltids prøve igjen en annen gang, ikke bra å tvinge seg igjennom hvis du føler deg slik.

Anonymkode: fb36a...c56

• Liker 4
Gjest Aniita
Skrevet

Du bør absolutt få i deg vann. Å tørrfaste kan være farlig. Det går utover mange funksjoner i kroppen.

Jeg har vannfastet i over en uke. Hadde ikke klart meg uten havsalt eller himalayasalt i vannet. Det hjelper mot svimmelhet og elektrolytter og slik.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Aniita skrev:

Du bør absolutt få i deg vann. Å tørrfaste kan være farlig. Det går utover mange funksjoner i kroppen.

Jeg har vannfastet i over en uke. Hadde ikke klart meg uten havsalt eller himalayasalt i vannet. Det hjelper mot svimmelhet og elektrolytter og slik.

Himalayasalt har pen farge, men ellers er det ingen forskjell på det og vanlig bordsalt. Selv om diverse helsekost-folk prøver å selge det inn som et "sunnere" salt. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd gjentatte ganger å faste over en viss periode. Men kun etter noen timer får jeg hodepine, blir skjelven, slapp, kvalm, iskald og svimmel. Det lengste jeg har holdt er 22 timer uten mat. Jeg mister matlysten, men pga de sterke reaksjonene på kroppen ender jeg alltid opp med å spise. 

Noen som opplever det samme? Har lest at folk faster i flere dage uten problem, og skjønner ikke hvordan de får det til😅

Kan det ha noe med å gjøre at jeg er på underskudd ellers? Ligger på 1200-1500 kalorier om dagen ellers. Er forresten normalvektig (65kg og 171høy) men vil gjerne ned til 58kg, kan det ha noe å si at jeg ikke er overvektig?

Å faste er ikke for alle. Høres ut som om du får blodsukkerfall og det er veldig ubehagelig. Jeg kan ikke faste. Da hadde jeg blitt desperat og hivd innpå alt i nærheten etter kort tid.  Det går fint Ann å gå ned i vekt uten å faste. Sikker på du har regnet rett på kalorier? Ved 12-1500 burde du gått ned. 

Anonymkode: e7efa...c39

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å faste er ikke for alle. Høres ut som om du får blodsukkerfall og det er veldig ubehagelig. Jeg kan ikke faste. Da hadde jeg blitt desperat og hivd innpå alt i nærheten etter kort tid.  Det går fint Ann å gå ned i vekt uten å faste. Sikker på du har regnet rett på kalorier? Ved 12-1500 burde du gått ned. 

Anonymkode: e7efa...c39

Ja er ganske sikker på det er blodsukkerfall selv. Men skjønner ikke hvorfor jeg får dette, og andre ikke?😅

Ja går ned i vekt på 12-1500 kalorier, men ville prøve fasting for å gå raskere ned!

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Drikker du vann? Er mulig du spiser for lite mat også.

Kaffe, grønn te og cola er ikke så veldig bra å drikke under fasting. Fasting er heller ikke egnet som slankekur

Selv faster jeg ikke. Men kroppen har en naturlig rytme som gjør at jeg spiser ca kl 12-kl 19. 2 eller 3 måltider. Dvs kl 19-20 om kvelden kan være mitt siste måltid, neste dag spiser jeg ikke før kl 12, eller 15-17 noen ganger, alt avhengig av hvor travel jeg er.

Anonymkode: de23f...abc

Ja drikker vann, svart kaffe og fun light saft.  Hvordan klarer du å ikke spise etter 19? Får du ikke lyst på noe om kvelden?

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville heller ha prøvd ut periodisk faste. Da får du spise hver dag, men innenfor bestemte spisevindu, også faster du resten av døgnet. Feks 16 timer faste og 8 timer spisevindu. Eventuelt 5:2-dietten. 

Fasting kan trigge usunne tanker rundt spising for noen, så vær forsiktig. Du er allerede normalvektig og spiser lite, så pass på så du ikke beveger deg ut i et skummelt terreng. 

Ja har vurdert denne 16:8 dietten. Men har lest at mange ikke går ned i vekt av den

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Aniita skrev:

Ja drikker masse vann under fasten, men har ikke prøvd med salt. Drikker du bare vanlig vann med salt i?

Skrevet (endret)

Salt er et must. Trenger ikke fancy himalaya salt akkurat, men bruk i det minste havsalt. Har fastet en del ganger uten å bruke salt, og man føler seg konstant dehydrert uansett hvor mye man drikker fordi kroppen ikke klarer å holde på vannet.

Symptomene under fasten kan være ganske så forferdelige, avhengig hvor bra helsetilstanden er. Jo sykere man er, jo verre føler man seg under fasten. Litt avhengig av hva slags sykdom man har selvfølgelig.

Når det er sagt så synes jeg egentlig ikke fasting bør benyttes bare for å gå ned i vekt. Har fastet i nesten en måned tidligere, og jeg hadde aldri klart det hvis motivasjonen var å gå ned i vekt. IF er kanskje bedre, men du må jo fortsatt konsumere mindre kalorier enn hva kroppen forbrenner.

Endret av Kaptein Klein
AnonymBruker
Skrevet

Det er neppe lurt å gå fra kontinuerlig kaloriunderskudd til (periodisk) faste, spis deg heller litt opp først. Kroppen er laget for å veksle mellom overflod og underskudd. Å bevisst la være å spise seg mett hele tiden er sannsynligvis en veldig dårlig ide som går helt på tvers av naturens orden. Spis deg heller skikkelig mett med færre måltider.

Anonymkode: 174f8...cec

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som at du har reaktiv hypoglykemi. Det du rett og slett bør gjøre da er å få kontroll på blodsukkeret og hormonene. Dette gjøres ved å kutte karbohydrater, og særlig høy GI-mat. Fun light bør du også kutte ut. Dette gir også en insulinrespons og forverrer problemet ditt. Du produserer rett og slett for mye insulin og kroppen reagerer treigt med hormonene øker blodsukkeret når det trengs. Spiser du mat som påvirker insulinresponsen din mindre, så vil du få et jevnere blodsukker siden mindre insulin vil også gi mindre variasjoner i hormonene som øker blodsukkeret når det trengs.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Himalayasalt har pen farge, men ellers er det ingen forskjell på det og vanlig bordsalt. Selv om diverse helsekost-folk prøver å selge det inn som et "sunnere" salt. 

Aniita påstod vel ikke at det må være himalayasalt? Men du vet at de smaker forskjellig fordi himalayasalt har noen flere mineraler i seg? Jeg bruker mye himalayasalt, men ikke som "medisin". Liker at det er rosa og at det smaker litt forskjellig fra rent bordsalt.

Anonymkode: ae7a6...8f8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som at du har reaktiv hypoglykemi. Det du rett og slett bør gjøre da er å få kontroll på blodsukkeret og hormonene. Dette gjøres ved å kutte karbohydrater, og særlig høy GI-mat. Fun light bør du også kutte ut. Dette gir også en insulinrespons og forverrer problemet ditt. Du produserer rett og slett for mye insulin og kroppen reagerer treigt med hormonene øker blodsukkeret når det trengs. Spiser du mat som påvirker insulinresponsen din mindre, så vil du få et jevnere blodsukker siden mindre insulin vil også gi mindre variasjoner i hormonene som øker blodsukkeret når det trengs.

Aniita påstod vel ikke at det må være himalayasalt? Men du vet at de smaker forskjellig fordi himalayasalt har noen flere mineraler i seg? Jeg bruker mye himalayasalt, men ikke som "medisin". Liker at det er rosa og at det smaker litt forskjellig fra rent bordsalt.

Anonymkode: ae7a6...8f8

Det stemmer at himalayasalt har litt mer mineraler enn vanlig salt, men det er snakk om så små mengder at det ikke har noen helseeffekt. Den røde fargen kommer av jern og urenheter. Det finnes de som påstår at man kan spise mer himalayasalt enn vanlig salt, og det er tøys og tull.

Gjest Aniita
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke studert det, men er enig i at himalayasalt ikke er nødvendig pga pris. Men har lest noe om at havsalt inneholder mineraler. 

Gjest Aniita
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja drikker masse vann under fasten, men har ikke prøvd med salt. Drikker du bare vanlig vann med salt i?

Ja, mest havsalt i. Prøv deg frem. Har sjekket ut på youtube flere andre som faster som også sverger til havsalt for å unngå skjelvingener og svimmelhet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fastet i 5 døgn. Dette i samarbeid med legen min som er åpen for holistiske tilnærminger til min autoimmune sykdom. Så jeg gjorde det for helsen og ikke vektnedgang. 

Dag 1: merket jeg ingenting annet enn sult. Dette var den vanskeligste dagen når det kom til viljestyrke. Hadde lyst å gi opp fordi jeg var så sulten.

Dag 2-3: Her begynte glykogenlagrene i kroppen å bli tomme, og jeg følte meg tappet for energi, svak, svimmel og hadde en ekkel smak i munnen.

Dag 4: Energien begynte å komme tilbake. Følte meg helt ok, og orket å komme meg ut på tur, følte meg skjerpet i hjernen. 

Dag 5: Følte meg fortsatt fin, men begynte å kjenne meg skikkelig sulten igjen. 

Dag 6 brøt jeg fasten med frukt. Mat smakte helt himmelsk de første dagene. Jeg brukte en time på et måltid. Bare en kiwi var en smakseksplosjon for meg, og jeg satte pris på ekte mat på en måte jeg ikke hadde gjort tidligere. 

Jeg vet ikke hvor mye jeg gikk ned i vekt, det var irrelevant. Merket bedring av sykdommen en periode, men så kom symptomene tilbake. Fasten var uansett verdt det. Jeg fikk et takknemlighetsforhold til maten, og et renere kosthold etterpå. 

Men dersom du kun vil gå ned i vekt så er ikke faste noe for deg. 

Anonymkode: 3333f...698

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fastet i 5 døgn. Dette i samarbeid med legen min som er åpen for holistiske tilnærminger til min autoimmune sykdom. Så jeg gjorde det for helsen og ikke vektnedgang. 

Dag 1: merket jeg ingenting annet enn sult. Dette var den vanskeligste dagen når det kom til viljestyrke. Hadde lyst å gi opp fordi jeg var så sulten.

Dag 2-3: Her begynte glykogenlagrene i kroppen å bli tomme, og jeg følte meg tappet for energi, svak, svimmel og hadde en ekkel smak i munnen.

Dag 4: Energien begynte å komme tilbake. Følte meg helt ok, og orket å komme meg ut på tur, følte meg skjerpet i hjernen. 

Dag 5: Følte meg fortsatt fin, men begynte å kjenne meg skikkelig sulten igjen. 

Dag 6 brøt jeg fasten med frukt. Mat smakte helt himmelsk de første dagene. Jeg brukte en time på et måltid. Bare en kiwi var en smakseksplosjon for meg, og jeg satte pris på ekte mat på en måte jeg ikke hadde gjort tidligere. 

Jeg vet ikke hvor mye jeg gikk ned i vekt, det var irrelevant. Merket bedring av sykdommen en periode, men så kom symptomene tilbake. Fasten var uansett verdt det. Jeg fikk et takknemlighetsforhold til maten, og et renere kosthold etterpå. 

Men dersom du kun vil gå ned i vekt så er ikke faste noe for deg. 

Glemte å si at det eneste jeg inntok var vann. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...