AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #1 Skrevet 23. april 2020 De har sendt ut Mail til alle i borettslaget om at det skal være dugnad nå i mai med felles grill og alt mulig. De skriver at selv om myndighetene anbefaler at alle holder avstand, så ønsker de at vi skal få det fint ute til sommeren (ja, hvordan skal vi overleve uten nyklipte busker...) Det er et stort borettslag med mange beboere og de vil at alle skal møte opp, stikk i strid med alle offentlige råd. Jeg synes ikke dette er greit nå midt i epidemien, men føler meg tvunget til å møte opp. Hva tenker dere andre?? Anonymkode: 2d950...b84 2
Krantz95 Skrevet 23. april 2020 #2 Skrevet 23. april 2020 Så lenge de deler opp i kohorter med 5 personer i hver kohort går det sikkert fint. 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #4 Skrevet 23. april 2020 Har aldri tvunget meg til å møte opp på noen som helst dugnad i borettslaget. Anonymkode: ef747...ebb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #5 Skrevet 23. april 2020 5 minutter siden, Krantz95 skrev: Så lenge de deler opp i kohorter med 5 personer i hver kohort går det sikkert fint. Kanskje på tide å lære seg hva kohort egentlig betyr. Det er ingen hensikt i å dele et borettslag etter kohort. De kan grupperes med 5 personer uavhengig av kjønn, alder etc. Anonymkode: c1f07...545 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #6 Skrevet 23. april 2020 Vi skal ha dugnad nå på lørdag her. Tenker det nok går fint. Så vidt jeg har skjønt blir det ikke noe mat o.l, kun jobbing ute Anonymkode: 50f92...ae4
Den Sagnomsuste Skrevet 23. april 2020 #7 Skrevet 23. april 2020 8 minutter siden, Krantz95 skrev: Så lenge de deler opp i kohorter med 5 personer i hver kohort går det sikkert fint. Kohort!!! 😤 5
Krantz95 Skrevet 23. april 2020 #8 Skrevet 23. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kanskje på tide å lære seg hva kohort egentlig betyr. Det er ingen hensikt i å dele et borettslag etter kohort. De kan grupperes med 5 personer uavhengig av kjønn, alder etc. Anonymkode: c1f07...545 Synes det er smart med kohorter. Slik at fem eldre som ikke jobber eller er sosiale for tiden er i en kohort. På den måten blir det lavere risiko for å bli smittet av en yngre kohort som er i full jobb. 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #9 Skrevet 23. april 2020 Nå kan jeg kun snakke for sameiet jeg bor i selv, men i årene vi har hatt dugnad, har vi aldri stått helt oppi hverandre og jobbet. Jeg tror ikke at en dugnad kommer til å bryte reglene for 1-2 meter avstand, og det er jo bare å minne hverandre på det. Sett opp spritstasjoner, og kast klærne dine rett i vaskemaskinen. Be alle som er, har vært eller føler seg syk, om å holde seg inne. Det går nok helt fint. Anonymkode: ddc62...3ec 10
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #10 Skrevet 23. april 2020 3 minutter siden, Krantz95 skrev: Synes det er smart med kohorter. Slik at fem eldre som ikke jobber eller er sosiale for tiden er i en kohort. På den måten blir det lavere risiko for å bli smittet av en yngre kohort som er i full jobb. Å herregud.. å hva om en av de yngre er i risikogruppen? Jeg tenker at de som er i risiko og de eldre ikke skal utsette seg for dugnader overhodet. Skal virkelig hele borettslaget melde inn kjønn ,alder, sykdommer og risikoer slik at styrelederen kan dele de i kohorter? Snakk om å være komplisert pga en dugnad. Eldre og andre i risikogruppen burde ikke delta i det hele tatt så kan resten gruppere seg som de vil med Max 5 personer Anonymkode: c1f07...545 4
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 23. april 2020 #11 Skrevet 23. april 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: De har sendt ut Mail til alle i borettslaget om at det skal være dugnad nå i mai med felles grill og alt mulig. De skriver at selv om myndighetene anbefaler at alle holder avstand, så ønsker de at vi skal få det fint ute til sommeren (ja, hvordan skal vi overleve uten nyklipte busker...) Det er et stort borettslag med mange beboere og de vil at alle skal møte opp, stikk i strid med alle offentlige råd. Jeg synes ikke dette er greit nå midt i epidemien, men føler meg tvunget til å møte opp. Hva tenker dere andre?? Anonymkode: 2d950...b84 Hvorfor føler du deg tvunget til å møte opp?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #12 Skrevet 23. april 2020 6 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev: Kohort!!! 😤 Enig. Man hørte sjeldent om kohort før men nå så blir det brukt hele tiden uten at folk egentlig forstår hva det innebærer. Er svært sjeldent man trenger å gruppere i kohort men nå skal selv dugnader deles i kohort. Gud bedre Anonymkode: c1f07...545 4
Gjest DEN NAKNE GARTNER Skrevet 23. april 2020 #13 Skrevet 23. april 2020 Forøvrig, vi i vårt borettslag vurdere å ikke avholde dugnad. Eller å finne på en snedig måte å avholde dugnaden på....
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #14 Skrevet 23. april 2020 1 minutt siden, Krantz95 skrev: Synes det er smart med kohorter. Slik at fem eldre som ikke jobber eller er sosiale for tiden er i en kohort. På den måten blir det lavere risiko for å bli smittet av en yngre kohort som er i full jobb. Vet ikke om det er smart i det hele tatt at folk som potensielt er i risikogrupper skal ut for å stusse borettslag-hekken til 17. mai. Eller om de som jobber skal passe på å smitte hverandre, siden de har flest mulig de kan spre smitten til etterpå. Det skal jo gå an å arrangere dugnad om man har nok avstand, men fellesgrill er kanskje å dra den litt for langt. Er det trangt mellom folk så kunne de kanskje arrangert det litt i puljer? Folk melder om de vil være med og så setter man opp forskjellige tidspunkt. Kohorter gir ikke mye mening, de eldre skal ikke være med og alle andre som deltar skal holde avstand og vaske hender. Dropp grillen og containeren er nok premie, alle rydder i boden nå. Og ikke føl deg tvunget til å stille TS, skal du liksom potensielt være med å spre smitte bare for å ikke føle på skam eller noe? Hvis du trenger en unnskyldning så si at du er i karantene fordi smitteappen sa det. Anonymkode: 27028...2fd
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #15 Skrevet 23. april 2020 Har hatt dugnad her, ingen døde. Mer enn nok plass Anonymkode: 4fe9e...597 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #16 Skrevet 23. april 2020 Det er ikke vanskelig å ha dugnad uten smittefare. Man holder seg langt unna hverandre og deler ikke utstyr underveis. De som er i risikosoner eller ekstra engstelige kan holde seg hjemme. Men synes ideen om grilling etc bør utgå! Vet om borettslag som istedetfor en felles dugnad har oppfordret til at beboere gjør oppgaver til ulike tidspunkter hver for seg. Ikke like sosialt, men da blir gresset raket og hekken klipt. Anonymkode: edaf1...fcc 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #17 Skrevet 23. april 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Å herregud.. å hva om en av de yngre er i risikogruppen? Jeg tenker at de som er i risiko og de eldre ikke skal utsette seg for dugnader overhodet. Skal virkelig hele borettslaget melde inn kjønn ,alder, sykdommer og risikoer slik at styrelederen kan dele de i kohorter? Snakk om å være komplisert pga en dugnad. Eldre og andre i risikogruppen burde ikke delta i det hele tatt så kan resten gruppere seg som de vil med Max 5 personer Anonymkode: c1f07...545 Det var da voldsomt da. Jeg leste hele innlegget og kohort-begrepet som en spøk, men det er nå meg. Hvis man skal ta det alvorlig, fins det noe lovhjemmel for å tvinge folk med i borettslagsdugnad (såvidt jeg vet ligger det i ordet dignad at det er frivillig)? Hvis ikke kan jo de som er så redde for smitte holde seg inne hos seg selv. Skulle pliktfølelsen helt ta pverhånd kan de sikkert spørre om de kan få tusle rundt og luke etter at alle de andre har gått hjem. Anonymkode: 1cdd4...eb5
Gjest Lama_Drama Skrevet 23. april 2020 #18 Skrevet 23. april 2020 «Beklager, men jeg allerede opptatt med Kårånna-dugnad.»
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #19 Skrevet 23. april 2020 Vi hadde dugnad i forrige uke, og det gikk strålende. Alle hadde utdelte oppgaver og ingen jobbet oppi hverandre. Fint å nyte vårsolen ute mens jeg malte. Problemet her er vel grillfesten. Den er unødvendig. Anonymkode: 7788f...a6d 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #20 Skrevet 23. april 2020 Med god planlegging kunne det vært greit, men her er det ikke snakk om noen inndeling i grupper eller retningslinjer (hold deg hjemme om du er syk, risikogruppe osv). Og det er lagt opp til å skulle være en sosial greie med grilling++ Synes virkelig at dugnader kan vente til høsten. Er ikke i risikogruppe selv, men jeg vil IKKE ha korona. Og jeg vil ikke at andre skal få det heller pga. noe så unødvendig som stelte fellesområder. I disse tider hvor man avstår fra så mye for å prøve å ta knekken på dette.. Og til dere som sier at dugnad er helt frivillig: her blir du baksnakket til neste år om du ikke dukker opp. Så ja, jeg føler meg tvunget. TS Anonymkode: 2d950...b84 1
Anbefalte innlegg