Gå til innhold

Østerrike beviser at munnbind bruk fungerer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Østerrike innførte munnbind påbud i dagligvarebutikker i slutten av Mars, og har nå utvidet påbudet til å også gjelde andre butikker og offentlig transport. Og de har som resultat sett en stor nedgang i antall nye saker og dødsfall.

Vi har i lang tid sett at Asiatiske land hvor munnbind bruk er vanlig, og hvor så og si alle bruker munnbind nå har klart seg MYE bedre i denne pandemien. Alt fra Sør-Korea, Hong-Kong, Singapore, Japan, Taiwan, osv. har klart seg veldig bra smittemessig selv om de ikke har stengt ned så mye som noen Europeiske land har måtte gjort. Men disse landene har jo hatt utstrakt munnbind bruk fra før av så man kan ikke sikkert si at det er maskebruken som er årsaken til dette.

Men nå har altså Østerrike bevist det en gang for alle da de ikke brukte munnbind fra før av, men innførte dette og fikk deretter en stor nedgang i smitten. Munnbind og masker fungerer uten tvil, og er essensielt i å hindre smitten uten å måtte låse alt ned. Men for at det skal fungere så må ALLE bruke det. Og å dele det ut til alle som kommer inn i butikker og på offentlig transport er en god ide. Og ALLE må bruke det fordi munnbind hovedsakelig hindrer smitten fra en smittet i å smitte andre, selv hvor lite symptomer denne smittede skulle ha.

Innfør munnbind påbud i butikker og offentlig transport i Norge også! Og pålegg butikkene og transportoperatørene å dele ut disse munnbindene til alle som skal inn i butikken eller toget.

Og nei ikke kom her med at det ikke er tilgjengelig. Kina har rampet opp produksjonen sin massivt og det er å få kjøpt. Og når asiatiske land med enorme befolkninger kan forsyne hele befolkningen med dette så må lille Norge klare det også. Munnbindene trenger ikke å være av beste medisinske kvalitet heller de de hovedsakelig skal hindre dråper i å bli skutt ut av munnen til en smittet i så stor fart at de kan bære langt bortover. Veldig mye smitte i form av overflatesmitte som er generert fra dråpesmitte fra folks pust og prating og hosting er nok mye av grunnen til smitte. Bare tenk over en som står og puster over kjøledisken, eller over varebåndet og hvor mye dråpesmitte som da blir overført til disse og senere kan smitte veldig mange andre kunder.

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du kilde på at nedgangen skyldes bruk av munnbind?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Alle vet at munnbind minsker risiko for overføring av dråpesmitte. Problemet er at det ikke fins nok munnbind til hele befolkningen, derfor anbefales det ikke.

Anonymkode: 88804...f09

• Liker 4
Skrevet

Men det er da nedgang i smitte i Norge også? Selv om vi ikke bruker munnbind.

• Liker 8
Skrevet

Munnbind nei takk. Bind bruker man andre steder enn i fjeset.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Beklager, men....munnbindbruk, munnbindbruk, munnbindbruk! Ja, og litt munnbindpåbud. Sånn. Da var det ute av systemet. Beklager forstyrrelsen.

Anonymkode: 719b4...fe9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Rebecca30 skrev:

Men det er da nedgang i smitte i Norge også? 

Hvordan kan du vite det?

Anonymkode: 4bf04...424

Skrevet
33 minutter siden, herzeleid skrev:

Finnes det kilder på at det ikke er sånn?

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, herzeleid said:

Må man ha kilde på det? Har man kilde på at håndvask minsker spredning av virus? peer reviewed? doubble blinded, controlled studies? 

Eller er det noe man vet, fordi det er logisk, en vedtatt sannhet, fag miljø slutter seg til det. Det er jo ikke noe nytt, ikke host basillene dine utover alt og alle! 

Det er vanligvis her hos osd tilstrekkelig med å hoste i albuen, og ga eg lommetørkle klart om man nyser. 

I Tokyo, Seoul, Singapore etc er det så vanvittig tett med folk, at de ser gevinsten i munnbind også i den vanlige hverdagen. 

Nå er det COVID-19, og folk dør. Klart det funker med å ha mindre smittedråoer i luften, som lander på slt vi rører ved. 

Klart det funket. 

Anonymkode: 7dc8e...536

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Østerrike??? Den påstanden om hvor fabelaktig der er der og i andre land bør du dokumentere.  

Østerrike har vist en skruppeløs holdning til det å tenke på business, og ikke på individet. De holdt det gående til de ble tatt med buksa nede. Samme tullet med de videoene fra Iran der de spyler gater og visvas for at det skal se ut som de har kontroll. Det har jo ingen funksjon. 

Anonymkode: 08920...eed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Krantz95 skrev:

Munnbind nei takk. Bind bruker man andre steder enn i fjeset.

Haha, sikkert noen menn som betaler grovt om de får kjøpt et brukt bind av deg som de kan putte i munnen...  😄

verden er et underlig sted vet du  :)

Anonymkode: 417c6...146

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Atomlynet skrev:

Er det ikke den som påstår noe som skal komme med kilden?

Med din logikk kan jeg si at gud bor på planeten Jupiter. Hvis ingen har kilde på at ikke gud bor på Jupiter, så har jeg rett og gud bor der.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Krantz95 skrev:

Er det ikke den som påstår noe som skal komme med kilden?

Med din logikk kan jeg si at gud bor på planeten Jupiter. Hvis ingen har kilde på at ikke gud bor på Jupiter, så har jeg rett og gud bor der.

Har du kilde for at den som påstår noe skal komme med kilden? 

Skrevet
1 minutt siden, Atomlynet skrev:

Har du kilde for at den som påstår noe skal komme med kilden? 

Nei, og når jeg ikke har det så betyr det med din logikk at den som påstår noe først alltid har rett uansett...

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Krantz95 skrev:

Nei, og når jeg ikke har det så betyr det med din logikk at den som påstår noe først alltid har rett uansett...

Har du hørt sånn tull? Tenk å ta så feil. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Atomlynet skrev:

Har du hørt sånn tull? Tenk å ta så feil. 

Du skriver om deg selv nå skjønner jeg.

Skrevet
5 minutter siden, Krantz95 skrev:

Du skriver om deg selv nå skjønner jeg.

Nei skrev om du. Var det vanskelig å lese kanskje?

Skrevet

Lurer på om denne tråden spora litt av...

Skrevet
6 timer siden, Atomlynet skrev:

Vet ikke.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må man ha kilde på det? Har man kilde på at håndvask minsker spredning av virus? peer reviewed? doubble blinded, controlled studies? 

Eller er det noe man vet, fordi det er logisk, en vedtatt sannhet, fag miljø slutter seg til det. Det er jo ikke noe nytt, ikke host basillene dine utover alt og alle! 

Det er vanligvis her hos osd tilstrekkelig med å hoste i albuen, og ga eg lommetørkle klart om man nyser. 

I Tokyo, Seoul, Singapore etc er det så vanvittig tett med folk, at de ser gevinsten i munnbind også i den vanlige hverdagen. 

Nå er det COVID-19, og folk dør. Klart det funker med å ha mindre smittedråoer i luften, som lander på slt vi rører ved. 

Klart det funket. 

Anonymkode: 7dc8e...536

Man må ha kilde på at det er munnbind som er grunnen til nedgangen hvis man påstår dette skråsikkert ja. 

Jeg registrerer at du mener det er en vedtatt sannhet og noe fagmiljø slutter seg til, så da bør jo dette være en smal sak å spore opp. Merk at det ikke bes om kilder på at munnbind i seg selv, brukt riktig, begrenser smitte men at nedgangen i Østerrike skyldes bruk av munnbind. 

• Liker 3
Skrevet

Hvor mange tråder har du startet om dette temaet nå? 

• Opprett ny...