AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #1 Skrevet 22. april 2020 Jeg fikk i dag vite at jeg har en fortykket slimhinne/polypp i livmoren, og at denne slimhinnen må fjernes ganske raskt. Inngrepet gjøres i narkose, men siden jeg har alvorlig nakkeskade kan jeg ikke intuberes. Gynekologen sa at det kanskje kunne utføres med sterke smertestillende og intravenøs smertelindring, men jeg er redd for at jeg kommer til å kjenne at de opererer i livmoren likevel. Er det noen som har erfaring med bedøvelse istedenfor narkose i sånne inngrep? Anonymkode: 56acf...ac0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #2 Skrevet 22. april 2020 De tar jo keisersnitt mens folk er våkne 🤷🏼♀️ Anonymkode: 6cb2a...98a 3
reiseglad Skrevet 22. april 2020 #3 Skrevet 22. april 2020 Spinalbedøvelse bør kunne brukes i ditt tilfelle. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #4 Skrevet 22. april 2020 4 minutter siden, reiseglad skrev: Spinalbedøvelse bør kunne brukes i ditt tilfelle. Da tenker du epidural? Jeg nevnte det for gynekologen men han sa beroligende intravenøst og tabletter, men jeg kan ikke forstå at det skal hjelpe så mye.. Ts Anonymkode: 56acf...ac0
Nnilm Skrevet 22. april 2020 #5 Skrevet 22. april 2020 Da jeg opererte hadde jeg ikke lyst å ha narkose, så jeg fikk spinalbedøvelse, og sovemedisin intravenøst. operasjonen varte noen timer.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #6 Skrevet 22. april 2020 Hvor langvarig er operasjonen da? Hvis den ikke er så lang kan man kanskje bruke gassnarkose, dvs narkose uten intubering. Anonymkode: 1d359...940 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #7 Skrevet 22. april 2020 Du kan spørre om spinal (nei det er ikke det samme som epidural), det er det de bruker under keisersnitt. Men i disse dager er det de færreste som intuberes med tube, det brukes som regel larynxmaske eller igel, og da trenger ikke hodet bøyes langt bakover og nakken å komme i strekk. Snakk med anestesilegen om det, så finner dere en løsning. Anonymkode: 232fd...299 2
reiseglad Skrevet 22. april 2020 #8 Skrevet 22. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tenker du epidural? Jeg nevnte det for gynekologen men han sa beroligende intravenøst og tabletter, men jeg kan ikke forstå at det skal hjelpe så mye.. Ts Anonymkode: 56acf...ac0 Nei, jeg tenker spinalanestesi. Epidural er "lettere", spinal det er bedre til disse type inngrep. Men dette vil anestesilege vurdere i samarbeid med deg, hva som er best egnet. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #9 Skrevet 22. april 2020 Takk for svar😇Det siste jeg ønsker er å ligge å kjenne at de roter rundt inni meg. Jeg skal be om en samtale med anestesilege og også ta med meg brev fra nakkespesialisten som behandler meg. Ts Anonymkode: 56acf...ac0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #10 Skrevet 22. april 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tenker du epidural? Jeg nevnte det for gynekologen men han sa beroligende intravenøst og tabletter, men jeg kan ikke forstå at det skal hjelpe så mye.. Ts Anonymkode: 56acf...ac0 Det hjelper... Jeg tok silikonpupper våken. Jeg responderte ikke bra på de beroligende som fikk meg til å sove så de måtte vekke meg. Merket ikke en dritt. Anonymkode: 39dd3...2e2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #11 Skrevet 22. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det hjelper... Jeg tok silikonpupper våken. Jeg responderte ikke bra på de beroligende som fikk meg til å sove så de måtte vekke meg. Merket ikke en dritt. Anonymkode: 39dd3...2e2 Ikke Spinalbedøvelse, kun tabletter og intravenøst? Ts Anonymkode: 56acf...ac0
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #12 Skrevet 22. april 2020 Fikk tablett og intravenøst ved mine siste 3 operasjoner da jeg ikke tørr å "miste kontrollen" som jeg føler jeg gjør i en narkose. Gikk veldig fint det. Anonymkode: 8c442...412 1
boblevann Skrevet 22. april 2020 #13 Skrevet 22. april 2020 (endret) Dette bestemmer anestesilegen på sykehuset, du får antagelig samtale med hen før operasjonen Spinalbedøvelse eller epidural bør kunne brukes! Jeg tok utskrapning av morkake etter fødsel i spinalbedøvelse, var veldig redd på forhånd (gynekologen hadde lovet meg narkose, jeg kunne ikke skjønne at «lokalbedøvelse» kunne funke) - men jeg kjente absolutt ingen verdens ting Var helt lam fra ca brysthøyde og helt ned i tærne! Selvsagt vil du få bedøvelse som fungerer. Er ikke sånn at du får to Paracet og en klut å bite i liksom! Endret 22. april 2020 av boblevann
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #14 Skrevet 22. april 2020 Jeg håper tabletter og intravenøst vil funke,for jeg har ikke så lyst å bli stukket i korsryggen. Hadde en litt dårlig opplevelse under fødsel da jeg skulle få satt epidural. Ts Anonymkode: 56acf...ac0
Djungelvrål Skrevet 22. april 2020 #15 Skrevet 22. april 2020 Blir alle i narkose intubert? Det visste jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #16 Skrevet 22. april 2020 23 minutter siden, Apocalypte skrev: Blir alle i narkose intubert? Det visste jeg ikke. Nei. Stort sett kun laprascopier/lapratomier. Det meste annet brukes larynksmaske. De fleste med nakkeskade kan også fint intuberes med hjelp av c-mac. ( videoscop) , da gjøres det veldig skånsomt. Det brukes feks ved ustabile nakkebrudd. TCPR/TCER ( som HI skal gjøre) kan også gjøres både i spinal og ved hjelp av pudendalblokade og litt smertestillende iv. Man behøver ikke intubasjon, men larynksmaske eller bare bli ventilert på maske. Det er en kort operasjon. Epidural er heller ikke « lettere» som en over her skriver, det spørs helt hva man fyller epiduralen med. Man kan helt fint bruke fødeepiduralen til keisersnitt, men fyller den da med noe annet enn det dryppet man får på føden. Lykke til Hi. Anonymkode: 8d0db...9b7 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #17 Skrevet 22. april 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Stort sett kun laprascopier/lapratomier. Det meste annet brukes larynksmaske. De fleste med nakkeskade kan også fint intuberes med hjelp av c-mac. ( videoscop) , da gjøres det veldig skånsomt. Det brukes feks ved ustabile nakkebrudd. TCPR/TCER ( som HI skal gjøre) kan også gjøres både i spinal og ved hjelp av pudendalblokade og litt smertestillende iv. Man behøver ikke intubasjon, men larynksmaske eller bare bli ventilert på maske. Det er en kort operasjon. Epidural er heller ikke « lettere» som en over her skriver, det spørs helt hva man fyller epiduralen med. Man kan helt fint bruke fødeepiduralen til keisersnitt, men fyller den da med noe annet enn det dryppet man får på føden. Lykke til Hi. Anonymkode: 8d0db...9b7 Takk. 🙂 Ts Anonymkode: 56acf...ac0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #18 Skrevet 23. april 2020 4 hours ago, AnonymBruker said: .Stort sett kun laprascopier/lapratomier. Ikke ts, men jeg ble nervøs nå da jeg skal ha kikkhullsoperasjon (eggstokk+leder) hvorfor må man intuberes da? Er det "verre" enn normale operasjoner? Anonymkode: 0e6b9...f8e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #19 Skrevet 23. april 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke ts, men jeg ble nervøs nå da jeg skal ha kikkhullsoperasjon (eggstokk+leder) hvorfor må man intuberes da? Er det "verre" enn normale operasjoner? Anonymkode: 0e6b9...f8e Neida. Man intuberer kun fordi gassen man fyller buken med gir økt trykk. Og intubering er ikke noe å være bekymret for. Anonymkode: 8d0db...9b7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå