Gå til innhold

Hvor mye koster operasjoner i USA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg snakker med et amerikansk par som flyttet til Norge for knapt et år siden.  Sønnen hadde fått noe problemer (sykdom?) med øret, som endte opp med større operasjon og høreapparat. De var _veldig_ glade for at dette skjedde i Norge og ikke USA, da det hadde blitt en gigantisk utgift. 

Hva koster sånt i USA?  

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Litt vanskelig å si hva en operasjon i USA koster da det avhenger av om man har forsikring eller ikke og eventuelt hva forsikringen dekker, men en pose med intravenøst koster oppimot 1000$ og man må også betale for leie av rom så det kan bli ekstremt dyrt.

USA er egentlig et u-land på mange måter, helsevesen og utdanning som er driftet over skatteseddelen er sett på som kommunistisk tankegang mens det å betale skatt for å opprettholde militæret er merkelig nok patriotisk. De rikeste kan kjøpe seg til en utdanning og det betyr at det nødvendigvis ikke er de smarteste som blir utdannet til doktorer, ingeniører og advokater.

Amerikanere liker å anse landet sitt som demokratisk, men realiteten er at det er en to-parti stat der velgerne kan velge mellom to politiske partier. Altså ett parti mer enn Nord-Korea og Kina, USA ligger på 25 plass på demokratiskalaen mens Norge, Island og Sverige ligger på topp tre.  

Anonymkode: f58b0...9cd

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Pipaluk skrev:

Er det samme pris for amerikanere som turister? 

Ja selvfølgelig. De som har sikker og  seriøs jobb har stort sett helseforsikring gjennom arbeidsplassen. Har man det ikke gjennom arbeidsgiver må man tegne egen helseforsikring. Mange millioner amerikanere har ikke råd til helseforsikring.....

Anonymkode: 9986f...16e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Helsesystemet i USA er helt ræva. Det blir veldig tydelig av koronakrisen at de i bunn og grunn er et uland.

Anonymkode: daa20...3b8

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i USA og har venner der. En jeg kjenner fikk en alvorlig halsbetennelse med halsbyll og måtte få byllen skjært opp på legevakten (emergency room). Det er snakk om at en lege kutter litt med skalpell i halsen, fjerner betennelse og sender deg hjem med antibiotika og smertestillende. Dette kostet ham 3000 dollar, etter at forsikringsselskapet hadde betalt sin del. 

Anonymkode: 20c74...598

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

https://www.cbsnews.com/news/cost-of-an-appendectomy-reddit-user-posts-55000-bill/ Her kan du lese litt om ulik prising for fjerning av blindtarmen, en forholdsvis vanlig og enkel operasjon. Gjennomsnittlig koster det 33 000 dollar, han som omtales i artikkelen betalte 7000 dollar for ct scan av magen. Og i Norge klager folk over å betale 2500 kr i frikort...

Anonymkode: 6f092...30b

• Liker 6
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd i USA og har venner der. En jeg kjenner fikk en alvorlig halsbetennelse med halsbyll og måtte få byllen skjært opp på legevakten (emergency room). Det er snakk om at en lege kutter litt med skalpell i halsen, fjerner betennelse og sender deg hjem med antibiotika og smertestillende. Dette kostet ham 3000 dollar, etter at forsikringsselskapet hadde betalt sin del. 

Anonymkode: 20c74...598

Hvilke regler gjelder for barn? Handler det bare om hvilket forsikringsselskap foreldrene har?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja selvfølgelig. De som har sikker og  seriøs jobb har stort sett helseforsikring gjennom arbeidsplassen. Har man det ikke gjennom arbeidsgiver må man tegne egen helseforsikring. Mange millioner amerikanere har ikke råd til helseforsikring.....

Anonymkode: 9986f...16e

Så hvis du har mistet jobben og du må operere før du er i jobb igjen da sliter man. 
Hvilken helseforsikring er best?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://www.cbsnews.com/news/cost-of-an-appendectomy-reddit-user-posts-55000-bill/ Her kan du lese litt om ulik prising for fjerning av blindtarmen, en forholdsvis vanlig og enkel operasjon. Gjennomsnittlig koster det 33 000 dollar, han som omtales i artikkelen betalte 7000 dollar for ct scan av magen. Og i Norge klager folk over å betale 2500 kr i frikort...

Anonymkode: 6f092...30b

Hva er prisen for høreapparat og legetimer hos audiolog?

jeg har alltid visst at USA er dyrt men så dyrt hadde jeg ikke i min naividitet forestilt meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bodde i USA for femten år siden og en av lærerne mine falt ned trappen og brakk foten, komplisert brudd. Hun måtte betale 25 000 dollar til sammen. 

Anonymkode: d0577...fcd

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bodde i USA for femten år siden og en av lærerne mine falt ned trappen og brakk foten, komplisert brudd. Hun måtte betale 25 000 dollar til sammen. 

Hadde hun ikke forsikring? 

Hva skjer om de ikke kan betale? 

AnonymBruker
Skrevet
On 4/23/2020 at 11:00 AM, Pipaluk said:

Hadde hun ikke forsikring? 

Hva skjer om de ikke kan betale? 

Jo, men den var visst veldig mye mer begrenset enn hun trodde. Hvis man ikke betaler kan de vel ta både hus, bil og andre eiendeler, eller man havner i fengsel. Men man får en betalingsplan da.

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men den var visst veldig mye mer begrenset enn hun trodde. Hvis man ikke betaler kan de vel ta både hus, bil og andre eiendeler, eller man havner i fengsel. Men man får en betalingsplan da.

Da lurer jeg på hvor mye bilulykker koster?

AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2020 den 21.11, AnonymBruker skrev:

Helsesystemet i USA er helt ræva. Det blir veldig tydelig av koronakrisen at de i bunn og grunn er et uland.

Anonymkode: daa20...3b8

Det er helt feil. Helsesystemet i USA er verdens desidert beste...Så lenge du har forsikring.

Helsevesenet i USA er altså verdesn best for de fleste amerikanere, men ikke så bra for de arbeidsløse og fattige.

Anonymkode: 16f1e...d74

• Liker 1
Skrevet

Av rein nysgjerrighet - hva koster en sånn forsikring? Og er vi nordmenn dekket av noen slags forsikring om vi drar til USA på ferie? Regner med at det europeiske helsetrygdekortet ikke gjelder i USA og reiseforsikringen dekker vel neppe ubegrenset?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2020 den 19.15, Pipaluk skrev:

Jeg snakker med et amerikansk par som flyttet til Norge for knapt et år siden.  Sønnen hadde fått noe problemer (sykdom?) med øret, som endte opp med større operasjon og høreapparat. De var _veldig_ glade for at dette skjedde i Norge og ikke USA, da det hadde blitt en gigantisk utgift. 

Hva koster sånt i USA?  

Operasjoner koster like mye som opreasjoner koster hos private sykehus i Norge. Kanskje litt mer, men ikke mye. Men akkurat som i Norge er dette priser de fleste amerikanere ikke bryr seg om, fordi det er forsikringsselskapet som betaler.

Er man derimot arbeidsløs og/eller fattig og dermed uten forsikring så har man uansett ikke tilgang på disse operasjonene. Fordi man ikke har råd uansett om det koster 5000 dollar eller 100.000 dollar.

Det er kun livsreddende akutthjelp man får "på krita".

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Operasjoner koster like mye som opreasjoner koster hos private sykehus i Norge. Kanskje litt mer, men ikke mye. Men akkurat som i Norge er dette priser de fleste amerikanere ikke bryr seg om, fordi det er forsikringsselskapet som betaler.

Er man derimot arbeidsløs og/eller fattig og dermed uten forsikring så har man uansett ikke tilgang på disse operasjonene. Fordi man ikke har råd uansett om det koster 5000 dollar eller 100.000 dollar.

Det er kun livsreddende akutthjelp man får "på krita".

Hva er egenandelen de betaler? Jeg får ikke svaret ditt til å stemme med de andre svarene jeg har fått her. 
hva skiller de ulike forsikringsselskapene fra hverandre? De dekker ulike ting?

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Sirah skrev:

Av rein nysgjerrighet - hva koster en sånn forsikring? Og er vi nordmenn dekket av noen slags forsikring om vi drar til USA på ferie? Regner med at det europeiske helsetrygdekortet ikke gjelder i USA og reiseforsikringen dekker vel neppe ubegrenset?

Du kjøper selvsagt reiseforsikring og da er du dekket. Har vært i USA utallige ganger og aldri ofret sykdom en tanke. Har du reiseforsikring er du dekket.

Anonymkode: 664de...597

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...