Gå til innhold

aggressiv hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tipse på 10år. for to år siden oppdaget dyrlegen at hun hadde fått gråstær på begge øynene. Hun har endret adferden sin i form av at hun ble veldig usikker på fremmede både mennesker og hunder. Ellers har hun vært som normalt. Jeg begynte selvfølgelig å ta hensyn til henne når hun skulle hilse på fremmede, og forklarte de at hun måtte få hilse først siden hun ikke ser så godt og har blitt usikker av den grunn. 
Men nå den siste 1-2 mnd, så har hun endret adferden veldig. Jeg tok henne med til dyrlegen for en sjekk, og de sa de ville ta full blodprøve sjekk for å utelukke eventuelle sykdommer pga alder. Hun er helt frisk, utenom gråstær.

Min mor har 4 hunder som hun har kjent hele livet og aldri vært aggressive mot. Hun har lekt med de og elsket når vi har dratt hjem til foreldrene mine. I det siste så har hun blitt så sinna på hennes hunder, og hun er fysisk klar til å fly på de. Hun har også blitt betraktelig mer aggressiv mot andre hunder når vi går tur, noe hun ikke har pleid å være. Normalt sett hvis hun har knurret tidligere så har jeg sagt "Nei", også har hun stoppet opp med det. Nå har hun sluttet å høre etter, og hun blir så sinna. Aldri sinna på meg, og hun har heller aldri prøvd å bite meg eller noen andre.

Føler meg veldig rådvill, dyrlegen har sjekket alt som kan sjekkes. Og hun begynner å bære preg av at hun er gammel. Jeg prøver å ta så godt hensyn som mulig til henne, men det går til et visst punkt hvor hun blir så sinna at jeg kjenner jeg ikke stoler helt på henne i enkelte situasjoner. 

Noen som har noen gode råd å komme med?

Anonymkode: a2074...b56

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun høres ikke sint ut. Hun høres usikker ut. Om hun har grå stær kan det være at synet nå er blitt så dårlig at hun er fryktelig usikker på omgivelsene, deg kjenner hun på både stemme og lukt, men andre mister hun kontrollen på når de bare blir skygger og forskjellige lukter. 

Anonymkode: 585bb...2c8

• Liker 8
Skrevet

Her har du som hundeeier feilet hunden din grovt.

Hunden prøver her så godt den kan å overleve på tross av alder og sykdom. Den merker veldig godt at kroppen er gamal og synet svikter. Den svarer da opp med det som er naturlig for seg. Den svarer opp evt det lille den har av aggresjonsdrift. Husk at denne driften er i utgangspunktet avstands skapende. Den vil ha dritten vekk, unna seg. Dette er en naturlig reaksjon. Her kunne du som hunde eier ha støtta hunden din i dens eldre dager. I stedenfor har du da gjentatte ganger satt hunden i en situasjon den ikke vil være i, og når den da har sagt veldig tydelig i fra så har du gått inn, overkjørt og korrigert hunden din.  Til slutt så ser ikke hunden noen annen utvei enn å bryte lydigheten. Den vil jo for faen ikke legge seg ned å dø, sjøl om det er det du ber den om.

Det du sitter igjen med er en hund som nå har blitt tatt for langt og i bunn og grunn eneste utvei er avlivning.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Hunden prøver her så godt den kan å overleve på tross av alder og sykdom. Den merker veldig godt at kroppen er gamal og synet svikter. Den svarer da opp med det som er naturlig for seg. Den svarer opp evt det lille den har av aggresjonsdrift. Husk at denne driften er i utgangspunktet avstands skapende. Den vil ha dritten vekk, unna seg. Dette er en naturlig reaksjon. Her kunne du som hunde eier ha støtta hunden din i dens eldre dager. I stedenfor har du da gjentatte ganger satt hunden i en situasjon den ikke vil være i, og når den da har sagt veldig tydelig i fra så har du gått inn, overkjørt og korrigert hunden din.  Til slutt så ser ikke hunden noen annen utvei enn å bryte lydigheten. Den vil jo for faen ikke legge seg ned å dø, sjøl om det er det du ber den om.

Det du sitter igjen med er en hund som nå har blitt tatt for langt og i bunn og grunn eneste utvei er avlivning.

Unnskyld meg, men det høres ut som om du ikke har greie på hund! Kan ikke si at eieren har ødelagt hunden uten at du vet angående dens situasjon! 

jeg ville først og fremst ha tenkt at hunden er blitt veldig usikker blant fremmede. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker kun seriøse kommentarer, takk! 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Det du foreslår at riktig tilnærming her er altså å skjerme hunden for alle triggere som gjør den blir usikker, slik at hunden får et ekstremt fattig og meningsløst liv, fremfor å finne en måte og håndtere problemet på. Hvis dette er din tilnærming til hundeoppdragelse så tror jeg sannelig dine hunder har det veldig mye dårligere enn TS sin. 

Til TS, jeg er ingen ekspert, men positiv forsterkning i de situasjonen som er vanskelige sammen med gradvis eksponering virker kanskje som noe å undersøke nærmere. Du lærer hunden å takle usikkerheten ved at du viser veiledning og trygger.

Anonymkode: d9cd6...69e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mente min helt seriøst, hvis det er den du sikter til.

Dette er en gammel hund som fortjener en verdig avslutning på livet. Det har den IKKE fått med tanke på hva du skriver. Du har satt hunden i en riktig så slem situasjon, opptil flere ganger til og med! Med slem situasjon, så sikter jeg til at du har satt en senior hund med grå stær i en slik setting at den har følt seg alene "mot de andre". Du feilet den der du skulle ha støttet. Den måtte forsvare seg, helt alene. I tillegg så korrigerer du den for å forsvare seg selv! Du har en hund som tydeligvis har et korrekt språk overfor andre hunder. Dette har du altså forsøkt å ta bort fra den. (Å si nei er en korreksjon) 

Du ba om gode råd. Du fikk et meget godt råd. Ta ansvar. Avliv. 

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Unnskyld meg, men det høres ut som om du ikke har greie på hund! Kan ikke si at eieren har ødelagt hunden uten at du vet angående dens situasjon! 

jeg ville først og fremst ha tenkt at hunden er blitt veldig usikker blant fremmede. 

Alt det man trenger å vite i denne situasjonen er det hundeier her beskriver. Det forklarer i grunn alt. 

Det hundeeier her har gjort er å be hunden sine holde kjeft og ta imot ubehaget den føler den får fra de andre hundene/presnonen. Det er det samme som at jeg eller du eller hvem somhelst skulle ha beordra en person til å stå rolig og ikke forsvare seg selv mens en annen brukte deg/dere/dem som bokse pute/sparrings partner. Dette er det ingen som akseptere over tid.

Hvis du ikke klarer å se hva hundeier her gjør så er det du som ikke har greie på hund. Jeg har ikke pakka inn mine ord, men dem er fremdeles rette. Ja det svir, men det er sant.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Min_hund_er_Grå skrev:

Alt det man trenger å vite i denne situasjonen er det hundeier her beskriver. Det forklarer i grunn alt. 

Det hundeeier her har gjort er å be hunden sine holde kjeft og ta imot ubehaget den føler den får fra de andre hundene/presnonen. Det er det samme som at jeg eller du eller hvem somhelst skulle ha beordra en person til å stå rolig og ikke forsvare seg selv mens en annen brukte deg/dere/dem som bokse pute/sparrings partner. Dette er det ingen som akseptere over tid.

Hvis du ikke klarer å se hva hundeier her gjør så er det du som ikke har greie på hund. Jeg har ikke pakka inn mine ord, men dem er fremdeles rette. Ja det svir, men det er sant.

Igjen, hadde du faktisk hatt greie på hund ville du visst at det krever mer enn en beskrivelse for å i det hele tatt se omfanget av problemet. Det er ingen her i verden som vet alt, og de som tror de gjør det taper mye på en slik innstilling. Åpenhet og ydmykhet krever trening, og er meget praktiske egenskaper og inneha, for din egen del og andres.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan godt hende dere mener jeg har feilet som hundeeier! Helt i orden.

Men hun har nå gått fra å like å omgås andre hunder til å bli aggressiv uten at noen av de andre hundene truer henne på noen som helst måte. Hadde det kommet en hund som hadde vært aggressiv mot henne, selvfølgelig hadde jeg ikke reagert. Her har vi en tispe som nå ikke tåler at andre hunder kjente eller ukjente ser på henne på avstand! 
Ut ifra min erfaring med hund og dyr generelt, så skal de ikke vise aggresjon ut av det blå! De hundene har det ikke godt med seg selv. Etter at hun ble sånn, har hun naturligvis ikke blitt med rundt! Og jeg har ikke utsatt henne for de situasjonene om jeg ikke har mått. 
Hun må på tur, men da reagerer hun! Da blir hun utsatt for en slik situasjon! Men hun må ut å luftet morgningen og kveld

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det du foreslår at riktig tilnærming her er altså å skjerme hunden for alle triggere som gjør den blir usikker, slik at hunden får et ekstremt fattig og meningsløst liv, fremfor å finne en måte og håndtere problemet på. Hvis dette er din tilnærming til hundeoppdragelse så tror jeg sannelig dine hunder har det veldig mye dårligere enn TS sin. 

Til TS, jeg er ingen ekspert, men positiv forsterkning i de situasjonen som er vanskelige sammen med gradvis eksponering virker kanskje som noe å undersøke nærmere. Du lærer hunden å takle usikkerheten ved at du viser veiledning og trygger.

Å hei her var det antagleser på ville ferder.

Hundeeier skulle her å gått inn og "forsvart" sin hund. Dem imot resten. Hu vet at hu har en syk hund, da går hu inn og sørger for at de andre hunda holder seg til helvette unna. Bygg opp under tilliten hunden har til eier. ikke bryt den ned ved å korrigere og kreve ting hunden over tid ikke kan gi. Dette er snakk om en 10 år gamal hund, med grå stær. Du hjelper da de eldre? Er ikke snakk om en ung hund eller voksen hund som trenger å igjenom en ny situasjon her i livet.

Hunden fant seg en måte å håndtere problemet på. Uten hjelp av hundeeier. Er ikke snakk om å skjermen hunden for noen ting somhelst. Jeg hadde fremdeles tatt med meg hunden til foreldre, men jeg hadde også sørget for at min hund fikk være i fred. Spesielt når den så tydelig sier i fra.

Min peronlige hund blir hverken dullet eller dillet med. Den blir ledet igjenom flere hindringer og utfordringer en de fleste andre hunder. Men den er hverken gamal eller syk.

• Liker 1
Skrevet

Det eneste rette er avliving. Hunden har det ikke bra

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en tipse på 10år. for to år siden oppdaget dyrlegen at hun hadde fått gråstær på begge øynene. Hun har endret adferden sin i form av at hun ble veldig usikker på fremmede både mennesker og hunder. Ellers har hun vært som normalt. Jeg begynte selvfølgelig å ta hensyn til henne når hun skulle hilse på fremmede, og forklarte de at hun måtte få hilse først siden hun ikke ser så godt og har blitt usikker av den grunn. 
Men nå den siste 1-2 mnd, så har hun endret adferden veldig. Jeg tok henne med til dyrlegen for en sjekk, og de sa de ville ta full blodprøve sjekk for å utelukke eventuelle sykdommer pga alder. Hun er helt frisk, utenom gråstær.

Min mor har 4 hunder som hun har kjent hele livet og aldri vært aggressive mot. Hun har lekt med de og elsket når vi har dratt hjem til foreldrene mine. I det siste så har hun blitt så sinna på hennes hunder, og hun er fysisk klar til å fly på de. Hun har også blitt betraktelig mer aggressiv mot andre hunder når vi går tur, noe hun ikke har pleid å være. Normalt sett hvis hun har knurret tidligere så har jeg sagt "Nei", også har hun stoppet opp med det. Nå har hun sluttet å høre etter, og hun blir så sinna. Aldri sinna på meg, og hun har heller aldri prøvd å bite meg eller noen andre.

Føler meg veldig rådvill, dyrlegen har sjekket alt som kan sjekkes. Og hun begynner å bære preg av at hun er gammel. Jeg prøver å ta så godt hensyn som mulig til henne, men det går til et visst punkt hvor hun blir så sinna at jeg kjenner jeg ikke stoler helt på henne i enkelte situasjoner. 

Noen som har noen gode råd å komme med?

Jeg har uthevet det jeg vil kalle varselstegnene jeg ser etter når jeg svarer. Siden du skriver at hunden har endret adferd på sine eldre dager, vil jeg da anta at dette har vært et trygg, fin hund før hun fikk grå stær. Hunden din er ikke aggressiv! Den tar bare fram det den har av aggressjon. Stor forskjell! Den gir klar beskjed ved å knurre. Du korrigeren den for sitt tydelige språk. Den må så finne andre måter å si fra til andre hunder, da du har blokkert dens naturlige måte å si fra "Hei, jeg er usikker og vil ikke ha deg så nær meg!" 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hun har nå gått fra å like å omgås andre hunder til å bli aggressiv uten at noen av de andre hundene truer henne på noen som helst måte. Hadde det kommet en hund som hadde vært aggressiv mot henne, selvfølgelig hadde jeg ikke reagert. Her har vi en tispe som nå ikke tåler at andre hunder kjente eller ukjente ser på henne på avstand! 
Ut ifra min erfaring med hund og dyr generelt, så skal de ikke vise aggresjon ut av det blå! De hundene har det ikke godt med seg selv. Etter at hun ble sånn, har hun naturligvis ikke blitt med rundt! Og jeg har ikke utsatt henne for de situasjonene om jeg ikke har mått. 
Hun må på tur, men da reagerer hun! Da blir hun utsatt for en slik situasjon! Men hun må ut å luftet morgningen og kveld

Hvordan kan du vite at de ikke er en trussel for en seniorhund med dårlig syn? Det er stor sannsynlighet for at hunden din oppfatter hundespråket anderledes når den ikke kan se like godt som før.

Utifra dette så anbefaler jeg avliving. En hund fortjener en verdig avslutning på et langt liv. Og du har alt latt det gå for langt. Jeg vet det er tøft og høre. Men det er sannheten. 

Du er ikke en dårlig hundeeier bare fordi du har feilet på akkurat dette!

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Hunden din har redusert syn. Hva den oppfatter av ting dere møter er her vanskelig å si. Det man kan si er at den uansett ikke vil ha det noe nærmere. Om dette startet med noen du traff på gata eller hos dine foreldre spiller ingen rolle. Det starta et sted, du korrigerer det du anser som uønsket oppførsel. Der har du det hele og dette kom ikke ut av det blå. Her har det vært en masse kroppsspråk og signaler fra hunden som du ikke har fått med deg.

Hunder har 3 grunnlegende drifter

Parring/formerings drift (selvforklarende)
Jakt/bytte drift (driften om å skaffe seg mat)
Aggresjons drift (avstands regulerende) Denne driften handler altså om å holde ting på avstand. Å sørge for at man selv holder seg i live. Dette er det din hund viser fram. Den vil ha ting unna seg. La nå bikkja få vise hva som er naturlig for den. At det er flaut for deg når du møter naboen og fru hansen etc er ikke bikkja din sin feil.

Dette har uansett gått forlangt. Det beste for denne hunden er nå at den får slippe. Alt annet blir en pine.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Troyamin skrev:

Jeg har uthevet det jeg vil kalle varselstegnene jeg ser etter når jeg svarer. Siden du skriver at hunden har endret adferd på sine eldre dager, vil jeg da anta at dette har vært et trygg, fin hund før hun fikk grå stær. Hunden din er ikke aggressiv! Den tar bare fram det den har av aggressjon. Stor forskjell! Den gir klar beskjed ved å knurre. Du korrigeren den for sitt tydelige språk. Den må så finne andre måter å si fra til andre hunder, da du har blokkert dens naturlige måte å si fra "Hei, jeg er usikker og vil ikke ha deg så nær meg!" 

Hvordan kan du vite at de ikke er en trussel for en seniorhund med dårlig syn? Det er stor sannsynlighet for at hunden din oppfatter hundespråket anderledes når den ikke kan se like godt som før.

Utifra dette så anbefaler jeg avliving. En hund fortjener en verdig avslutning på et langt liv. Og du har alt latt det gå for langt. Jeg vet det er tøft og høre. Men det er sannheten. 

Du er ikke en dårlig hundeeier bare fordi du har feilet på akkurat dette!

Neei, jeg har tenkt tanken på avlivning før jeg la ut denne tråden. Ser ikke på det som et nederlag! Ønsker kun det beste for hunden min. 
Men det er klart at jeg blir litt rådvill når det plutselig snur på 1-2-3! 
Hun er alltid med meg rundt, så hun er i utgangspunktet veldig godt sosialisert fra hun var valp. Aldri vært noe problem å ha henne med på hva som helst

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Neei, jeg har tenkt tanken på avlivning før jeg la ut denne tråden. Ser ikke på det som et nederlag! Ønsker kun det beste for hunden min. 
Men det er klart at jeg blir litt rådvill når det plutselig snur på 1-2-3! 
Hun er alltid med meg rundt, så hun er i utgangspunktet veldig godt sosialisert fra hun var valp. Aldri vært noe problem å ha henne med på hva som helst

Jeg VET hvordan du har det. Jeg har måtte avlive hunder selv. En av dem så jeg ikke selv at den gikk på overtid. Heldigvis hadde jeg en venn som sa klart fra at så jeg tingene på feil måte. Han la fram fakta og viste meg hvor jeg feilet. Hunden ble bare litt over tre år. Hun hadde også grå stær. Så jeg kan faktisk relatere meg til deler av ditt problem.

• Liker 2
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Igjen, hadde du faktisk hatt greie på hund ville du visst at det krever mer enn en beskrivelse for å i det hele tatt se omfanget av problemet. Det er ingen her i verden som vet alt, og de som tror de gjør det taper mye på en slik innstilling. Åpenhet og ydmykhet krever trening, og er meget praktiske egenskaper og inneha, for din egen del og andres.

Har ikke påropet meg å vite alt heller. Men hva som her er resultatet og det grunnleggende bak det kan man faktisk si noe om. Dersom man faktisk har fått med seg en ting eller 3 når det kommer til hund.

Ydmyk er jeg. Der det trengs.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at hunder skal få ha et verdig liv og en verdig avslutning på livet!

Det gjør kanskje vondt for oss mennesker, men tenk på hundens sitt beste! Selvfølgelig kan en hund klare seg fint selv om den har blitt svaksynt, men hunder er forskjellige. 
Er ikke sikkert alle hunder klarer å tilpasse seg den nye tilværelsen som svaksynt

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått seriøse svar her. Problemet er at du ikke har fått svarene du vil og rammes av bekreftelsesbias.

Selvfølgelig endrer hunden din adferd fordi den ser dårlig. Den er redd og vil beskytte seg selv. Da må du som hundeeier passe på å holde den unna situasjoner der den kan bli redd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...