Gå til innhold

Vende katt til å være ute?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har tips til å vende katt til å være ute? Er det vanlig at det tar litt tid? Eller vil noen katter bare ikke ut? 

Nå er det fint vær og pus er gammel nok til å få gå ute om han vil, men vil ikke. Bærer vi ham ut blir han redd og løper bare inn. 🙈 Han er trygg og tøff inne og på verandaen, men så fort han er utenfor de rammene kryper han sammen, mjauer og er redd

Vi er ute sammen med ham, vi bor i et rolig område, han er 1 år huskatt(og kastrert og idmerka selvfølgelig) og vi har prøvd å lokke ham ut i et par måneder. Han er veldig aktiv inne, elsker å se ut vinduer og vi tror han hadde hatt det fint om han var ute noen timer og få klatre i trær og jage mus litt så han får ut litt energi. 

Anonymkode: c9901...0f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å venne han til å gå i bånd? Så kan dere ta han med dere litt rundt i nabolaget? 

Noen katter synes den store verdenen er skummel. I et boligområde er det mye lukter fra andre katter/dyr. Så dere har gjort alt riktig med å være ute sammen med han. Selv anbefaler jeg katteluke. Så har han trygghet i å kunne gå inn og ut når han vil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du min pus TS? 😂 Min er helt lik, hun er livredd å være ute og er redd andre katter. Det har gått 3 år nå, men hun er fortsatt svært skeptisk. Elsker at vi er ute med henne da, tror det er slik fordi hun var 3 år ca. når hun ble funnet ute på gaten. Kan du ikke holde på litt ute med hagen f.eks. så han blir trygg? Kanskje start forsiktig med å la han være ut en halvtime, men ikke sånn at han blir traumatisert heller. Vi har lagd en "safe-space" i garasjen som hun kan trekke seg tilbake på om det blir for mye, her er hun også i skjul. Katteluke er heller ikke dumt. Ellers så er det bare noen katter som ikke liker å være ute og trives inne så lenge de blir aktivisert. Skjønner det er kjipt når pus har mye energi da, han er kanskje ikke så gammel? Ta tiden til hjelp, nå er det jo fint vær snart og da kanskje det løsner litt. Lykke til med lille pus ❤️ 

Anonymkode: ef427...75f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Troyamin said:

Hva med å venne han til å gå i bånd? Så kan dere ta han med dere litt rundt i nabolaget? 

Noen katter synes den store verdenen er skummel. I et boligområde er det mye lukter fra andre katter/dyr. Så dere har gjort alt riktig med å være ute sammen med han. Selv anbefaler jeg katteluke. Så har han trygghet i å kunne gå inn og ut når han vil.

Vi har brukt bånd, men det hjelper ikke, han syntes det er ekkelt å være ute og mjauer og er redd, selv om vi bærer eller har ham i bånd.

Vi har ikke mulighet å ha katteluke her vi bor nå dessverre, men døra er mye åpen. Mulighet for katteluke er en prioritet om vi flytter :)

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du min pus TS? 😂 Min er helt lik, hun er livredd å være ute og er redd andre katter. Det har gått 3 år nå, men hun er fortsatt svært skeptisk. Elsker at vi er ute med henne da, tror det er slik fordi hun var 3 år ca. når hun ble funnet ute på gaten. Kan du ikke holde på litt ute med hagen f.eks. så han blir trygg? Kanskje start forsiktig med å la han være ut en halvtime, men ikke sånn at han blir traumatisert heller. Vi har lagd en "safe-space" i garasjen som hun kan trekke seg tilbake på om det blir for mye, her er hun også i skjul. Katteluke er heller ikke dumt. Ellers så er det bare noen katter som ikke liker å være ute og trives inne så lenge de blir aktivisert. Skjønner det er kjipt når pus har mye energi da, han er kanskje ikke så gammel? Ta tiden til hjelp, nå er det jo fint vær snart og da kanskje det løsner litt. Lykke til med lille pus ❤️ 

Anonymkode: ef427...75f

Fint å høre det ikke bare er vår. :) Vi har hatt katter før som har elsket å være ute, så er litt uvant! 

Ja, vi er ute og skravler og er avslappet for å vise at det er trygt, og vi tar med leker og godbiter ut og prøver å leke, men han vil ikke. Det er busker å gjemme seg i rett utenfor døra, og bærer vi ham ut sitter han kanskje der i 1 minutt før han stikker inn. 🤷

Som jeg skrev er han 1 år og har masse energi, så ville tro han hadde lyst å være ute. Men da får vi bare ta tiden til hjelp :)

• Liker 2
Gjest lillefrøkengrei
Skrevet

Hei, 

Vi har akkurat/er i prosessen med tilvende katten vår å være ute. Han er en ca. 2 år gammel omplasseringskatt som har vært veldig lite ute tidligere pga. fosterhjem. I likhet med din katt er han super tøff inne, men å være ute har vært en stor omveltning for han. Så tenkte å beskrive hvordan vi har gått frem. 

Vi startet med å ta på han sele og bånd, åpnet døren og satte oss rett utenfor mens vi holdt i båndet slik at vi hadde kontroll på han tilfelle han ble redd. I starten satt en bare i døråpningen og tittet ut, eller gikk rett utenfor før han løp inn igjen. Etterhvert tok vi av selen men lot fortsatt døren stå åpen slik at han skulle ha mulighet til å flykte inn om noe skremte han. Vi satt også ute med han for at han skulle ha oss som trygghetspersoner i nærheten. I starten gikk han kun korte turer ut, hver minste lille lyd var skummel og han løp rett inn igjen. Når han først turte å gå ut løp han rett å gjemte under plattingen vår og han gikk aldri ut fra husveggen. 

Sakte men sikkert har han turt å være litt lenger ute av gangen. Vi trenger ikke sitte ute med han lenger, men døren står fortsatt åpen fordi han fremdeles blir lett skremt. Han oppholder seg fremdeles stort sett rundt husveggen eller i hagen, men på kveldstid ser jeg at han begynner å bli litt tøffere og våger seg over til naboen. Han får enda ikke være ute om vi ikke er hjemme, fordi som sagt blir han fortsatt skremt av ting, og da er det viktig for oss at han har mulighet til å komme inn - vi skal gå til anskaffelse av en katteluke. Og han har heller ikke vært ute over natten enda. 

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, lillefrøkengrei said:

Hei, 

Vi har akkurat/er i prosessen med tilvende katten vår å være ute. Han er en ca. 2 år gammel omplasseringskatt som har vært veldig lite ute tidligere pga. fosterhjem. I likhet med din katt er han super tøff inne, men å være ute har vært en stor omveltning for han. Så tenkte å beskrive hvordan vi har gått frem. 

Vi startet med å ta på han sele og bånd, åpnet døren og satte oss rett utenfor mens vi holdt i båndet slik at vi hadde kontroll på han tilfelle han ble redd. I starten satt en bare i døråpningen og tittet ut, eller gikk rett utenfor før han løp inn igjen. Etterhvert tok vi av selen men lot fortsatt døren stå åpen slik at han skulle ha mulighet til å flykte inn om noe skremte han. Vi satt også ute med han for at han skulle ha oss som trygghetspersoner i nærheten. I starten gikk han kun korte turer ut, hver minste lille lyd var skummel og han løp rett inn igjen. Når han først turte å gå ut løp han rett å gjemte under plattingen vår og han gikk aldri ut fra husveggen. 

Sakte men sikkert har han turt å være litt lenger ute av gangen. Vi trenger ikke sitte ute med han lenger, men døren står fortsatt åpen fordi han fremdeles blir lett skremt. Han oppholder seg fremdeles stort sett rundt husveggen eller i hagen, men på kveldstid ser jeg at han begynner å bli litt tøffere og våger seg over til naboen. Han får enda ikke være ute om vi ikke er hjemme, fordi som sagt blir han fortsatt skremt av ting, og da er det viktig for oss at han har mulighet til å komme inn - vi skal gå til anskaffelse av en katteluke. Og han har heller ikke vært ute over natten enda. 

Takk for svar :) Fint å høre lignende erfaringer! Vi er på avsnitt 2 nå og fint å høre at det kan bli bedre :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort dette! Ett tips er å sitte ute med pus på kvelden. De er mye tøffere når det er mørkt! Jeg tok det stegvis, først trappa, så øverste del av hagen, så nederst i hagen. Døra stod åpent, så han kunne flykte tilbake til huset når som helst. Tok ca en måned før han ba om å slippe ut selv. 

Anonymkode: 22e13...055

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har gjort dette! Ett tips er å sitte ute med pus på kvelden. De er mye tøffere når det er mørkt! Jeg tok det stegvis, først trappa, så øverste del av hagen, så nederst i hagen. Døra stod åpent, så han kunne flykte tilbake til huset når som helst. Tok ca en måned før han ba om å slippe ut selv. 

Anonymkode: 22e13...055

Takk for tips! Vi får begynne nå mens det fremdeles er litt mørkt på kvelden 😁

Skrevet

La ham styre litt på egenhånd mens du er i nærheten eller har terrassedøra åpen.
Tipset om å være ute med pus om kvelden nå som det er litt varmere i været, er lurt.

Vi holder på med mye det samme for tiden, vi har to på ett år som nå skal vennes til å være ute på egenhånd, så jeg åpner utgangsdøra (som er på baksiden av huset, vendt mot hage og nabogjerder) mens jeg er på kjøkkenet.
Da rusler de litt rundt og snuser, og kommer tilbake for å sjekke at døra fortsatt er åpen og at "mamma" fortsatt er der.
Jeg har latt dem være ute lenger og lenger de siste dagene, i går var de ute i halvannen time, i dag i to timer, og vi måtte faktisk ut og lete litt etter dem fordi de hadde funnet seg hver sin busk å ligge i hvor det visstnok var alvorlig fælt å være pus. :fnise:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heldige dere er da. Mine innekatter piler avgårde i hver sin retning de gangene jeg liksom har tenkt at de kan få snuse rundt ute uten bånd, også må jeg løpe etter dem og hanke dem inn igjen 🤪

Anonymkode: 282d7...6bc

AnonymBruker
Skrevet

Den ene min holdt seg konsekvent på terrassen i starten. Den gikk ikke ned trappa, og satte jeg den i gresset så klatra den opp på meg! Men etterhvert så vendte den seg til å gå på gresset. Nå er den ut og inn hele dagen. 

Jeg brukte sele og bånd, og kunne fint gå med den der det ikke var gress. Den elsket forøvrig å leke i vannpyttene når det regnet. Da løp den fram og tilbake i de, med meg på slep.

Anonymkode: b3faa...31e

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kan du oppdatere kort med at det hjalp veldig å gå ut i skumring, da ble pus modigere og torde å utforske :) Så det var et godt tips! Jeg har på bånd, men tror jeg skal prøve la han gå uten snart :) 

Skrevet
På 26.4.2020 den 11.03, AnonymBruker skrev:

Heldige dere er da. Mine innekatter piler avgårde i hver sin retning de gangene jeg liksom har tenkt at de kan få snuse rundt ute uten bånd, også må jeg løpe etter dem og hanke dem inn igjen 🤪

Anonymkode: 282d7...6bc

Men starter du innendørs, eller utendørs? Hvis man starter utendørs piler de kanskje av gårde for å finne et sted å gjemme seg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...