Gå til innhold

Jeg blir forvirret av koronaviruset

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir forvirret av korona-viruset, hvor farlig er det?

Hvorfor er det slik at noen land blir veldig hardt rammet og må ha lockdown, mens andre land (f.eks. Sverige) kan ha noen tiltak og samtidig mye normalitet?

- Er det at befolkningen er gammel (Italia),

- Er det at man har et overforbruk av antibiotika slik at multiresistente bakterier florerer? Mange som legges inn får også antibiotika, men dør siden antibiotika ikke fungerer?

- Har svenskene generelt et bedre og bedre utbygd helsesystem enn sør i Europa siden de ikke kneler fullstendig?

Jeg synes regjeringen vår ikke kommuniserer godt nok. De sier at de har viruset under kontroll, men det har de jo ikke. De har bedre oversikt over situasjonen. så at de ville ha en slå ned-taktikk, men egentlig var det slå tilbake og brems. 

Det hjelper ikke med alle ekspertene (og da mener jeg leger som kan det med smitte, ikke en tilfeldig person eller lærer) som mener vi må stenge alt fram til en vaksine kommer slik at absolutt ingen dør. Men det er da absolutt ikke realistisk.

Jeg synes også det er for få seriøse stemmer som sier at noen kommer til å måtte dø av viruset. Ingen ønsker at liv skal gå tapt, men som ved alle andre sykdommer, så må man se på kostnadene ved tiltak. Tikkerne hos nettavisene stresser meg litt. De er fine for å få oversikt, men gjør skaper et inntrykk av alvor. Samtidig er det jo en tid preget av alvor. Og jeg jeg selvsagt bekymret for  familiemedlemmer i risikosona.

Apropos eldre, så lurer jeg noen ganger på om tiltakene er verdt det. Min demente bestefar på 92 bor fortsatt alene i leiligheten sin (burde bo på sykehjem eller omsorgsbolig med tett oppfølging, men kommunen har ikke plass). Det er kuttet ned på besøk fra hjemmetjenesten for å begrense smitte, og ingen i familien tør besøke ham i frykt for å spre smitte. Så da sitter han der alene i leiligheten sin med for lite helsehjelp og ingen besøk fra familien, altså ingen stimuli. Ofte klarer han ikke slå på Tv'en en gang. Hvilket liv er dette? Er det egentlig verdt det? Er det bedre å ta risikoen for å ha livskvalitet? 

Et lite sukk fra meg. Har flere tanker som jeg ikke husker akkurat nå, så de får komme seinere. Er det flere som har det slik?

Anonymkode: 1703e...9ea

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du er forvirret. Ingen vet noe med sikkerhet om dette viruset. Finnes ikke eksperter.

Anonymkode: 6557a...835

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Land der flere genrasjoner bor sammen og der ogå sykehus er basert på at familien hjelper til ( Spania, Italia, m.f.) Vil så klart få flere døde raskere enn der de eldre er mer eller mindre innelåst. Hvorvidt de vil ha en høyere rate av døde enn andre står igjen å se. Jeg tror kanskje ikke forskjellen i lengden blir så stor. Jeg tror først og fremt på kultur og hvordan samfunnet er bygd opp, som har noe å si hvor fort dette går. I Sverige, som er litt mer sosiale enn nordmenn, så går det helt greit. I Norge treor jeg enda ikke vi hadde vært i nærheten av en topp enda, da vi skyr hverandre.

Anonymkode: 283bf...ef5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

FHI anslår at 1% av Norge har hatt viruset, det høres jo sannsynlig ut for meg i allefall. Da kan man regne ut dødeligheten, og den er jo veldig mye lavere enn man først antok. Og i motsetning til hva man fikk inntrykk av i begynnelsen så er det jo lite farlig for unge og friske.

Anonymkode: 228c6...7ba

• Liker 3
Skrevet

Hvor mye plass har du for deg selv på bussen på en gjennomsnittlig ukedag utenfor rushtiden i Milano/ Madrid/ NY etc? Hvor mye plass har du for deg selv på en togtur/busstur utenfor rush i Oslo/ Stockholm/ København? 

Svaret er klart som glass. Skandinavia er forøvrig den delen av verden hvor flest bor alene også. Det betyr VELDIG mye på statistikken. 

Ellers er det korrekt som du skriver. Antibiotikaresistens og gammel befolkning er også av betydning. Dessuten skyr vi nordmenn hverandre uten dette viruset også.

Vi klemmer og kysser mye mindre enn de gjør sørover. Dette forklarer trolig noe av tendensen i Tyskland også. Tyskere er kalde de som oss.

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir forvirret av korona-viruset, hvor farlig er det?

Hvorfor er det slik at noen land blir veldig hardt rammet og må ha lockdown, mens andre land (f.eks. Sverige) kan ha noen tiltak og samtidig mye normalitet?

- Er det at befolkningen er gammel (Italia),

- Er det at man har et overforbruk av antibiotika slik at multiresistente bakterier florerer? Mange som legges inn får også antibiotika, men dør siden antibiotika ikke fungerer?

- Har svenskene generelt et bedre og bedre utbygd helsesystem enn sør i Europa siden de ikke kneler fullstendig?

Jeg synes regjeringen vår ikke kommuniserer godt nok. De sier at de har viruset under kontroll, men det har de jo ikke. De har bedre oversikt over situasjonen. så at de ville ha en slå ned-taktikk, men egentlig var det slå tilbake og brems. 

Det hjelper ikke med alle ekspertene (og da mener jeg leger som kan det med smitte, ikke en tilfeldig person eller lærer) som mener vi må stenge alt fram til en vaksine kommer slik at absolutt ingen dør. Men det er da absolutt ikke realistisk.

Jeg synes også det er for få seriøse stemmer som sier at noen kommer til å måtte dø av viruset. Ingen ønsker at liv skal gå tapt, men som ved alle andre sykdommer, så må man se på kostnadene ved tiltak. Tikkerne hos nettavisene stresser meg litt. De er fine for å få oversikt, men gjør skaper et inntrykk av alvor. Samtidig er det jo en tid preget av alvor. Og jeg jeg selvsagt bekymret for  familiemedlemmer i risikosona.

Apropos eldre, så lurer jeg noen ganger på om tiltakene er verdt det. Min demente bestefar på 92 bor fortsatt alene i leiligheten sin (burde bo på sykehjem eller omsorgsbolig med tett oppfølging, men kommunen har ikke plass). Det er kuttet ned på besøk fra hjemmetjenesten for å begrense smitte, og ingen i familien tør besøke ham i frykt for å spre smitte. Så da sitter han der alene i leiligheten sin med for lite helsehjelp og ingen besøk fra familien, altså ingen stimuli. Ofte klarer han ikke slå på Tv'en en gang. Hvilket liv er dette? Er det egentlig verdt det? Er det bedre å ta risikoen for å ha livskvalitet? 

Et lite sukk fra meg. Har flere tanker som jeg ikke husker akkurat nå, så de får komme seinere. Er det flere som har det slik?

Forvirret jeg og. Ene artikkelen roper om massedød, andre om at det er mindre farlig enn forventet osv. Vet ikke helt hva man skal tro på. 

Og fikk litt vondt av bestefaren din ❤️ Får han INGEN hjelp eller besøk? 😔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, miss summers skrev:

Forvirret jeg og. Ene artikkelen roper om massedød, andre om at det er mindre farlig enn forventet osv. Vet ikke helt hva man skal tro på. 

Og fikk litt vondt av bestefaren din ❤️ Får han INGEN hjelp eller besøk? 😔

Jeg tenker det samme som deg angående artiklene/krigstypene i avisene. Jeg har så klart mest tillatt til FHI og vurderingene de gjør. Synes overskrifter å la "Corine (23) hjalp koronasyke - døde" (fritt etter hukommelsen) er unødige. Må får jo inntrykk av at hun døde av korona, men leser man artikkelen, ser man at ambulansemedarbeideren Corine døde av noe helt annet. Synes det er spekulativt og ødeleggende.

Rakk for omtanken for bestefar. Han har fortsatt hjemmesykepleie, men kun to ganger om dagen (fire ganger tidligere). Familien kommer ikke på besøk. Heldigvis klarer han stort sett å svare når noen ringer ham på telefonen. Det er nok mange eldre som har det slik, og jeg lurer på om det egentlig er verdt det. Jeg spør meg selv hva jeg ville ønsket om jeg var gammel i en slik situasjon, og jeg tror jeg ville tatt risikoen for å få høyere livskvalitet. Men samtidig føler jeg at det ikke er sosialt akseptert å si det høyt siden man da risikerer livet til noen som har høy risiko for å dø av viruset...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg visste det nå de såkalte ekspertene i dag begynner å vurdere, visste det allerede i starten av mars. Er en person som skulle jobbet med risikovurdering. 

Anonymkode: 9b766...f6c

AnonymBruker
Skrevet

Ang. Politikken i dette hysteriet: Media pisket opp stemningen, regjeringen måtte vise handlekraft, så de stengte ned alt. Å stenge ned alt er dyrt, så nå må de åpne opp igjen for å ikke kjøre landet totalt i grøften... er ikke verre enn det. Regjeringen gjør jo bare det flertallet i befolkningen (og selvfølgelig NHO) ønsker. En politikers viktigste jobb er å bli gjenvalgt. 

Anonymkode: 218ff...09d

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at svensker generelt har bedre helse enn f.eks. briter og amerikanere (land med svært store økonomiske og aosiale ulikheter i befolkningen) og dermed tåler viruset bedre siden de tilsynelatende ikke blir så syke eller dør?

Har folkehelsens utgangspunkt mye å si for hvordan et land blir rammet av viruset?

• Opprett ny...