AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #1 Skrevet 21. april 2020 Spesielt på nett. Så utrolig problemfokuserte, og så mye klaging! Er det mulig! Butikkansatte har jobbet dag og natt i begynnelsen for å fylle på varer når folk har hamstret. Bussjåfører utsetter seg for høle byens idioter som ikke tar hensyn. Helsepersonell er daglig bekymret for mangel på smittevernutstyr, de får inndratt ferie, får forlenget vaktene sine, og har enormt med begrensninger fra arbeidsgivere og faktisk også loven... Nå er det barnehagene sin tur til å ta i et tak og gi ekstra av seg selv, men det er kun surving over hvor umulig det er, og at det er vanskelig for dem å ta pause på et eget avgrenset rom. De tror alt handler om dem, og alt hensyn i verden skal tar til dem! Her har vi fått skriftlig beskjed med store bokstaver om at vi til en hver tid må være tilgjengelig på telefonen.... men det er faktisk ikke mulig da jeg kan være opptatt i en akutt situasjon med en pasient. Og ikke kan jeg egentlig være tilgjengelig på telefonen heller, pga strengt smittevern. Barnehagen begynner å gå meg på nervene! Anonymkode: b04eb...cd7 34
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #2 Skrevet 21. april 2020 Klart at det er tøft å skulle begynne på jobb igjen etter 6 uker med fri. Når de i tillegg må selv sprite og vaske hender på seg selv og ørten unger 30 ganger om dagen samt vaske alt av utstyr hyppig er det sikkert ekstra tøft. Er surving det samme som sutring? Anonymkode: 62ea8...9af 13
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 21. april 2020 Nå er det nok du som surver og misforstår. Det de barnehageansatte klager på er jo at de ikke klarer å gi barna det de trenger når de er så få på jobb, og skal følge alle korona-tiltakene. De tenker først og fremst på barna. Og så klager de litt på at de få ansatte bruker så mye tid på korona-tiltakene at de ikke får tid til god planlegging, pluss at dersom de skal kunne ta spisepause blir en ansatt alene med en stor gruppe barn mens den andre spiser. Dette går ut over barna også. Jeg regner med du ser forskjellen på barnehagebarn og voksne mennesker? Voksne kan være teite og ikke følge tiltakene, men de er fortsatt voksne som ikke trenger butikkansattes eller buss-sjåførers konstante tilsyn. Og det er flere butikkansatte på jobb i løpet av en dag enn det er barnehageansatte, pluss at eventuelle barn i butikk eller på buss har foresatte som tar seg av dem. Dette er dessuten ingen konkurranse i å være flinkest og viktigst, eller best til å jobbe uten å klage på manglende ressurser og andre problemer. Anonymkode: 707bf...d23 57
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #4 Skrevet 21. april 2020 Hborfor synes alle så syns på bussjåførene egentlig? De er jo ikke i kontakt med passasjerene engang! Anonymkode: 6d1b2...447 10
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #5 Skrevet 21. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå er det nok du som surver og misforstår. Det de barnehageansatte klager på er jo at de ikke klarer å gi barna det de trenger når de er så få på jobb, og skal følge alle korona-tiltakene. De tenker først og fremst på barna. Og så klager de litt på at de få ansatte bruker så mye tid på korona-tiltakene at de ikke får tid til god planlegging, pluss at dersom de skal kunne ta spisepause blir en ansatt alene med en stor gruppe barn mens den andre spiser. Dette går ut over barna også. Jeg regner med du ser forskjellen på barnehagebarn og voksne mennesker? Voksne kan være teite og ikke følge tiltakene, men de er fortsatt voksne som ikke trenger butikkansattes eller buss-sjåførers konstante tilsyn. Og det er flere butikkansatte på jobb i løpet av en dag enn det er barnehageansatte, pluss at eventuelle barn i butikk eller på buss har foresatte som tar seg av dem. Dette er dessuten ingen konkurranse i å være flinkest og viktigst, eller best til å jobbe uten å klage på manglende ressurser og andre problemer. Anonymkode: 707bf...d23 Det er ingen som forventer et pedagogisk opplegg, med månedsbrev og ukeplaner. Nå skal barnehagen fungere som barnepass og ha fokus på smittevern. Og så får dere spise sammen med barna. Synes det er så mye fokus på problemene deres i forhold til andre grupper som også har måtte tatt i et tak utover hva som er normalt for dem. Nå må dere bare bite renna sammen og tåle å bli ekstra slitne i noen uker. Anonymkode: b04eb...cd7 12
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #6 Skrevet 21. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hborfor synes alle så syns på bussjåførene egentlig? De er jo ikke i kontakt med passasjerene engang! Anonymkode: 6d1b2...447 De møter alle verdens gale folk... karantenebruytere, psykisk syke osv... men er for så vidt enig med deg, de er rimelig skjermet det de sitter bak sperrebåndene sine. Anonymkode: b04eb...cd7 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #7 Skrevet 21. april 2020 Er litt enig, men det er vanskelig å si om dette gjelder kun noen få som bjeffer høyest. Alle må forstå at barnehage ikke handler om pedagogisk opplegg og plandager nå (ærlig talt altså...). Så må man ikke fokusere kun på problemer og se på alt som umulig. Det er heller ikke sånn at vi kan fortsette å holde stengt, så da forventer vi at alle i samfunnet bidrar og gjør sitt ytterste. Anonymkode: fe66e...67d 6
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #8 Skrevet 21. april 2020 Barnehageansatte må jo være mer i fysisk kontakt med barna og da, og passe på at barna holder avstand og følger hygienerådene og alt det der. Butikkansatte og bussjåfører trenger ikke passe på på samme måte, de kan regne med at de de møter på er voksne mennesker som kan ta ansvar selv. Så skjønner at de barnehageansatte er stresset nå. (Jeg jobber ikke i barnehage og har heller ikke barn i barnehage) Anonymkode: f18e5...c3b 9
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #9 Skrevet 21. april 2020 Du har misforstått hele poenget. Poenget er at vi ikke får nok tid til barna. Vi prøver også å fortelle at smitteveilederen ikke vil bli fulgt pga for lav bemanning. Snakk om å hate budbringeren. Det er derfor vi i barnehagene ikke roper så høyt om problemene vi har i yrket, folk elsker å hate oss og tolke alt i verste mening... Vi ønsker bare at barnet ditt skal ha det bra, men du er kanskje en sånn forelder som gir faen i om barnet ditt går i samme bleie i 10 timer, ikke får sovet midt på dagen fordi vi ikke fikk lagt barnet, at barnet ditt er alene på et rom uten tilsyn i flere timer, ikke får trøst hvis det slår seg, ikke blir beskyttet hvis det blir mobbet, ikke blir søkt inn til fagsenteret ved atferdsvansker, osv osv. Eller? Hvis du bryr deg om barnet ditt så burde du forstå hva vi klager over. Lese det vi skriver. Anonymkode: 0dc09...f8e 41
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #10 Skrevet 21. april 2020 Forstår godt barnehageansattes bekymring. De vil nok gjerne gjøre en god og trygg jobb, men de er jo tross alt ikke utdannet innen smittevern og smittehåndtering. Og har heller ikke verdens mest pålitelige kunder, når det kommer til å klare å overholde smittevernsanbefalingene. Jeg er selv operasjonssykepleier, og vant med å tenke hygiene, sterilitet, rent urent, smitte osv. Men mine pasienter, er jevnt over mer pålitelige og forutsigbare når det kommer til samarbeid, enn en flokk barn. Så jeg forstår at de er stresset. Og stresset blir ikke mindre med dårlig bemanning. Anonymkode: 3429e...baf 21
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #11 Skrevet 21. april 2020 Jeg er helt enig med deg ts. Alle i samfunnet tilpasser seg, finner løsninger, tar ting med pågangsmot og godt humør. Barnehageansatte bare sutrer, klager og viser hvor arbeidssjy de faktisk er. Mistet helt respekten for den gjengen etter koronaen. Anonymkode: 39a63...4bb 13
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #12 Skrevet 21. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg ts. Alle i samfunnet tilpasser seg, finner løsninger, tar ting med pågangsmot og godt humør. Barnehageansatte bare sutrer, klager og viser hvor arbeidssjy de faktisk er. Mistet helt respekten for den gjengen etter koronaen. Anonymkode: 39a63...4bb Ja, det er dumt å si ifra at det går ut over barna når vi alene skal ha 6 barn og vaske konstant. Har du fått med deg at dette bare går ut over barna? Jeg skal være 7,5 timer på jobb uansett hva jeg skal gjøre. Det skal barna dine også, men for dem er det ikke ett fett hva som skjer på denne tiden. Når jeg ikke får tid til å trøste barnet ditt, skifte bleie når det trengs, løpe på do hvis en som driver pottetrening blir tissetrengt, så tror jeg også at du hadde følt for å si ifra at dette ikke er greit!? Jeg håper det! Men noe sier meg at du heller synes det er deilig å ha noen å hate. 😛 Litt kjedelig å sette seg inn i saken du diskuterer og forstå at vi ikke klager på egne vegne men på vegne av barna. Jeg driter i om jeg vasker barnehagen i 7,5 timer eller passer barn, lønna kommer inn på kontoen den. Men for barna er det IKKE det samme hva jeg gjør, de trenger meg. Både fysisk, psykisk og emosjonelt. Si meg, vet du forskjellen på et barn og en plankebit? De trenger litt støtte, oppmerksomhet, omsorg, læring, lek, osv. Anonymkode: 0dc09...f8e 28
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #13 Skrevet 21. april 2020 I dag har jeg vasket alle kontaktflater og alt leker/utstyr flere ganger, samtidig som jeg har vært alene med 6 barn og prøvd å møte deres behov for nærhet, fulgt hver enkelt på badet for å sjekke at de vasker hendene ordentlig, passet på at de ikke har tatt der de ikke skal ta, ikke har kommet for nær andre kohorter. Matet dem, trøstet dem, lekt med dem. Jeg har knapt spist og ikke tatt pause. Men jeg har ikke sagt et eneste survete ord, og møtt barn og foreldre med et smil og åpne hender. Anonymkode: 2747c...d25 25
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #14 Skrevet 21. april 2020 For en surving om barnehageansatte. Anonymkode: 125f4...1f1 16
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #15 Skrevet 21. april 2020 Lurer på om dere fatter hva en sliten barnehageansatt kan føre til! Passe tre 1 åringer og om man er litt uoppmerksom så kan det skje alvorlige ulykker. Nå skal de mye annet ekstra også. De fleste foreldre sutrer om de må passe ungene sine selv og skal helst se dem minst mulig. All ære til barnehageansatte, for et ansvar de har. Passer det som burde vært det mest dyrbare dere har ! Skam dere !! Anonymkode: 945cc...b13 24
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #16 Skrevet 21. april 2020 Samtidig som jeg dropper alt av planleggingstid, skal jeg sette opp neste ukes kohorter og har et fagforbund som stadig minner meg på at det som skal gjenåpnes er et PEDAGOGISK TILBUD og at vi SKAL ha normal planleggingstid jfr. SFS 2201. Anonymkode: 2747c...d25 14
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #17 Skrevet 21. april 2020 De kan vel spise sammen med barna? Barna skal jo uansett ha måltider. Så får de heller hvile litt når de ser på at ungene leker seg ute. Anonymkode: 0e739...b78 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #18 Skrevet 21. april 2020 Som lærer har jeg all mulig sympati med barnehageansatte. Det en del, som TS, ikke ser ut til å forstå, er at pedagoger befinner seg i et krysspress om dagen. Det dobbeltkommuniseres hva vi skal gjøre og hvordan. Vi skal ivareta alle barn og unge, og veilederne legger sine føringer for smittevern. Men rammene vi har å jobbe utifra er vanskelig å gjennomføre i praksis. At det ropes opp om, bør alle være glad for. Det handler om kvaliteten på hverdagen til ungene deres. Anonymkode: c51ee...5d2 29
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #19 Skrevet 21. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De kan vel spise sammen med barna? Barna skal jo uansett ha måltider. Så får de heller hvile litt når de ser på at ungene leker seg ute. Anonymkode: 0e739...b78 Har du noen ideer hvordan utetid i barnehage ser ut nå???? En kohort får tildelt sandkasse med 3 børter, 3 spader og 3 biler... En annen kohort har klatrestativ - værsegod! Barna skal oppholde seg der i noen timer. Og du tror at 1-og2-åringer gjør akkurat som de blir bedt om? Hele utetiden handler om å fange barn som stikker utenfor lovlig område. Anonymkode: 4651c...e65 21
Imperfectionibus Skrevet 21. april 2020 #20 Skrevet 21. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er dumt å si ifra at det går ut over barna når vi alene skal ha 6 barn og vaske konstant. Har du fått med deg at dette bare går ut over barna? Jeg skal være 7,5 timer på jobb uansett hva jeg skal gjøre. Det skal barna dine også, men for dem er det ikke ett fett hva som skjer på denne tiden. Når jeg ikke får tid til å trøste barnet ditt, skifte bleie når det trengs, løpe på do hvis en som driver pottetrening blir tissetrengt, så tror jeg også at du hadde følt for å si ifra at dette ikke er greit!? Jeg håper det! Men noe sier meg at du heller synes det er deilig å ha noen å hate. 😛 Litt kjedelig å sette seg inn i saken du diskuterer og forstå at vi ikke klager på egne vegne men på vegne av barna. Jeg driter i om jeg vasker barnehagen i 7,5 timer eller passer barn, lønna kommer inn på kontoen den. Men for barna er det IKKE det samme hva jeg gjør, de trenger meg. Både fysisk, psykisk og emosjonelt. Si meg, vet du forskjellen på et barn og en plankebit? De trenger litt støtte, oppmerksomhet, omsorg, læring, lek, osv. Anonymkode: 0dc09...f8e 6barn? I de barnehagen jeg kjenner til er de Max 3 barn pr voksen og enkelte voksne har kun 1 eller 2 barn. Har et barn som fremdeles sover i bh innimellom men hen bare legger seg til å sove der de er uavhengig om det er inne/ute og evt terreng. Bare det har en hette e.l. slik at hodet ikke ligger rett på bakken er hen nøgd. 1
Anbefalte innlegg