Gå til innhold

Finnes det ridekurs for voksne?


sommerfugl154

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min kunne tenke oss å lære oss å ri. Ingen av oss har vokst opp med hest, eller drevet med hest tidligere, men har lyst til å lære!

Noen i oslo som har tips til rideskoler/nybegynnerkurs for voksne, eller har erfaringer å dele?

Søkte litt rundt, og virker som de fleste kurs retter seg mot barn og ungdom 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller fleste kurs er åpne også for voksne! Det går på nivå, ikke alder 🙂  De jeg vet om i Oslo-distriktet som er fantastisk hyggelige og flinke er Søndre Aas gård og Alna ridesenter. Ring og snakk med dem, så finner de kurs som passer best for dere! 😄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på voksenkurs på Blixland. Det var flere fra Oslo på kurset, de synes det var verdt turen 🐴

Anonymkode: df922...a8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Guuurrine said:

De aller fleste kurs er åpne også for voksne! Det går på nivå, ikke alder 🙂  De jeg vet om i Oslo-distriktet som er fantastisk hyggelige og flinke er Søndre Aas gård og Alna ridesenter. Ring og snakk med dem, så finner de kurs som passer best for dere! 😄

Ja, det er bare litt kleint å være på ridekurs med bare 9-åringer 😂 Så noe litt mer eksklusivt for voksne hadde kanskje passet best 🤔 Men jeg skal sjekke det ut, takk for tips! 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gikk på voksenkurs på Blixland. Det var flere fra Oslo på kurset, de synes det var verdt turen 🐴

Anonymkode: df922...a8b

Takk for tips! Skal sjekke det ut 😄

tar bare en halvtime å kjøre herfra, så det er jo ikke too bad 🤷🏼‍♀️ 

Var det et bra kurs? Hvor lenge varte det og hva slags ulike ting lærte du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, sommerfugl154 skrev:

Ja, det er bare litt kleint å være på ridekurs med bare 9-åringer 😂 Så noe litt mer eksklusivt for voksne hadde kanskje passet best 🤔 Men jeg skal sjekke det ut, takk for tips! 🙂

Ser den 😉 Men snakk med dem, så har de nok et og annet kurs med flere voksne 🙂 De har rene voksenkurs på stall-k om du orker å reise til Kongsberg, fantastiske mennesker og godt utdannede skolehester!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange rideskoler er veldig flinke til å sette sammen gruppene slik at man får en fin miks både når det gjelder alder og nivå. På rideskolen jeg jobbet på var det i perioder litt blandet nivå på timene med bare/mange voksne, men ridelærerne passet da på å legge opp timene slik at de passet for alle på kurset. Små grep som at de dyktigste elevene på timen fikk litt flere og/eller vanskeligere ting å "plukke på" mens de gjorde det samme som resten av gruppa og fikk hoppe høyere hindere i sprang enn resten av gruppa.

Min erfaring er at det ofte er veldig få voksne kontra barn/ungdom som melder seg på ridekurs, og rideskolene sliter da med å sette opp rene voksentimer på ett og ett nivå. Derfor blir det ofte litt blanding av nivå på voksentimer. Men slapp av - en rideskole vil aldri plassere en helt fersk nybegynner på en gruppe hvor de andre elevene rir vanskelige øvelser i dressur og hopper vanskelige baner med høye hindere! Hos oss hendte det titt og ofte at voksne gikk med barna med en gang de begynte å ri, men underveis i kurset ble de flyttet opp på et høyere nivå og sammen med eldre elever. De voksne elevene vi hadde ble mye raskere trygge på hesteryggen enn barna, og da ble det tilrettelagt best mulig for å kunne gå med eldre elever (helst andre voksne, med mindre det ikke var noen andre voksne på kursene akkurat da). Mange av de voksne hadde aldri tatt på en hest i august og galopperte en langside alene til jul, mens en del av barna brukte litt over et år på å komme seg dit at de fikk prøve seg på litt galopp. Det gjorde det litt lettere å få et relativt jevnt nivå når gruppene skulle settes opp. :) 

Anonymkode: f876a...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Mange rideskoler er veldig flinke til å sette sammen gruppene slik at man får en fin miks både når det gjelder alder og nivå. På rideskolen jeg jobbet på var det i perioder litt blandet nivå på timene med bare/mange voksne, men ridelærerne passet da på å legge opp timene slik at de passet for alle på kurset. Små grep som at de dyktigste elevene på timen fikk litt flere og/eller vanskeligere ting å "plukke på" mens de gjorde det samme som resten av gruppa og fikk hoppe høyere hindere i sprang enn resten av gruppa.

Min erfaring er at det ofte er veldig få voksne kontra barn/ungdom som melder seg på ridekurs, og rideskolene sliter da med å sette opp rene voksentimer på ett og ett nivå. Derfor blir det ofte litt blanding av nivå på voksentimer. Men slapp av - en rideskole vil aldri plassere en helt fersk nybegynner på en gruppe hvor de andre elevene rir vanskelige øvelser i dressur og hopper vanskelige baner med høye hindere! Hos oss hendte det titt og ofte at voksne gikk med barna med en gang de begynte å ri, men underveis i kurset ble de flyttet opp på et høyere nivå og sammen med eldre elever. De voksne elevene vi hadde ble mye raskere trygge på hesteryggen enn barna, og da ble det tilrettelagt best mulig for å kunne gå med eldre elever (helst andre voksne, med mindre det ikke var noen andre voksne på kursene akkurat da). Mange av de voksne hadde aldri tatt på en hest i august og galopperte en langside alene til jul, mens en del av barna brukte litt over et år på å komme seg dit at de fikk prøve seg på litt galopp. Det gjorde det litt lettere å få et relativt jevnt nivå når gruppene skulle settes opp. :) 

Anonymkode: f876a...941

Takk for utfyllende svar. Å jeg har så lyst til å lære meg å ri 😍

Fikk aldri "lov" som liten, har masse sterk allergi i familien og det ble for tungvint mente foreldrene mine. Måtte ha rensket alt for hesteehår og støv osv. 

Fikk abonnere på pennyklubben da 😅 Så fikk være litt hestejente likevel 😭😁

Men ja. Altså, nå er tiden kommet for å lære seg det ordentlig! Godt å høre at det ikke bare er jeg som ønsker å lære å ri i voksen alder. Man føler seg jo med en gang litt dum med en gang man er voksen og det er noe man ikke mestrer, men det er jo helt naturlig at man er dårlig på noe man aldri har prøvd, voksen eller barn!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, sommerfugl154 skrev:

Takk for utfyllende svar. Å jeg har så lyst til å lære meg å ri 😍

Fikk aldri "lov" som liten, har masse sterk allergi i familien og det ble for tungvint mente foreldrene mine. Måtte ha rensket alt for hesteehår og støv osv. 

Fikk abonnere på pennyklubben da 😅 Så fikk være litt hestejente likevel 😭😁

Men ja. Altså, nå er tiden kommet for å lære seg det ordentlig! Godt å høre at det ikke bare er jeg som ønsker å lære å ri i voksen alder. Man føler seg jo med en gang litt dum med en gang man er voksen og det er noe man ikke mestrer, men det er jo helt naturlig at man er dårlig på noe man aldri har prøvd, voksen eller barn!

Hvis du har lyst - hvorfor ikke?! Ikke la alderen din stoppe deg! Ridning er jo så gøy og bra for kroppen. 😄 Pappaen min begynte å ri da han var 52 år gammel. Da hadde han drømt om å lære seg å ri siden han var veldig liten. Han torde ikke begynne å ri siden guttene pleide å erte hestejentene, og da kom de ihvertfall til å erte han siden han var gutt. Han pleide å spionere på hestejentene for å høre dem snakke om hestene og stallen, haha!

Anonymkode: f876a...941

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2020 at 9:58 PM, sommerfugl154 said:

Ja, det er bare litt kleint å være på ridekurs med bare 9-åringer 😂 Så noe litt mer eksklusivt for voksne hadde kanskje passet best 🤔 Men jeg skal sjekke det ut, takk for tips! 🙂

Du kun sitter på høsten og følger med hva læreren sier. Ridekurs er ikke særlige sosialt.

Anonymkode: c9d4d...610

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stovner, som er rideskolen jeg liker best i Oslo, har rene nybegynnerkurs for voksne. Det samme vet jeg ALNA har (som også er gode for nybegynnere, men som slet en del med å gi gode utfordringer på et litt høyere nivå). 

Så ta kontakt med dem, så finner dere noe som passer, og dere får en fantastisk ny hobby. Noe av det beste jeg vet på ferie utenlands, er å finne en god stall å ta en ridetur. Man kommer seg ut i naturen på en helt annen måte. 

Anonymkode: 364c4...13d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste rideskolene i Oslo tilbyr også privattimer for 1 person eller små grupper så dere kan jo vurdere å gjøre det i første omgang og så bli med på kurs når dere har lært litt av det grunnleggende? Da har dere litt mer å velge mellom av kurs og må ikke gå helt nybegynnerkurs kanskje. Jeg gikk kurs på Søndre Nordstrand rideskole som voksen, tror jeg var 22-23 år, men det er en del år siden. Det var både barn og voksne på kurset men følte det funket bra likevel. Tror de samlet alle voksne på ca. samme nivå på det kurset jeg var på også var det noen barn og unge i tillegg (10 - 14 år).

Om dere har bil kan dere jo også se litt utenfor Oslo? Vet ikke om dere bor øst eller vest men er jo rideskoler i begge retninger. 

Har dere aldri ridd før er det muskler man ikke vanligvis bruker og man kan bli veldig støl, så bare en advarsel om dere feks ser på weekend- eller ukeskurs så ville nok ikke jeg personlig gjort det som første ridekurs :) 

Anonymkode: 4aa75...af3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste rideskoler har ridekurs kun for voksne, også nybegynnere. Men ofte er det på etterspørsel, er min erfaring. At de setter i gang et kurs om det er etterspørsel. Så ta kontakt med den rideskolen som er mest praktisk for dere og hør hva de kan tilby.
Lykke til, hest er en fantastisk hobby uansett alder ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Kupper denne tråden litt. Jeg har òg lyst å begynne å ri. Er det noen som vet om det finnes ridekurs for voksne i området rundt Kristiansand?

Anonymkode: 127e0...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kupper denne tråden litt. Jeg har òg lyst å begynne å ri. Er det noen som vet om det finnes ridekurs for voksne i området rundt Kristiansand?

Anonymkode: 127e0...c6a

Epona, Jegersberg gård, Kjerlingland, Åros osv. Du hadde nok fått fortere svar om du hadde googlet i stedet for å spørre her 😛

 

Anonymkode: 58449...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Epona, Jegersberg gård, Kjerlingland, Åros osv. Du hadde nok fått fortere svar om du hadde googlet i stedet for å spørre her 😛

 

Anonymkode: 58449...8e8

Årsaken til at jeg spør her, er at det da er lettere å få folk med erfaring fra et sted de kan anbefale. Er det en av grunnene til at vi er her på KG? For å hjelpe hverandre?

Anonymkode: 127e0...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Årsaken til at jeg spør her, er at det da er lettere å få folk med erfaring fra et sted de kan anbefale. Er det en av grunnene til at vi er her på KG? For å hjelpe hverandre?

Anonymkode: 127e0...c6a

Det er forskjell på å spørre om det finnes ridesenter i Kristiansand og erfaring om de forskjellige ridesenterene...

Anonymkode: 58449...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tatt et par ridekurs på Alna ridesenter, synes det ble litt for industrielt og bystallete der etterhvert bare, veldig lite tid til å stelle hest og føle at man er med dyra. Vurderer å melde meg på kurs på Ekeberg da det ser veldig bra ut der.

Anonymkode: 6da21...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som bor i Drammen og omegn: Drammen ridesenter på Linnesvollen i Lier har egne ridekurs for voksne. Har vært veldig fornøyd med dem.

Anonymkode: b5091...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...