AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #1 Skrevet 21. april 2020 Jeg Þnsker Ä bli kvitt kulemagen. Men i hvilken grad kommer overvekt av for mye fett vs. for stor magesekk? Jeg har hÞrt at styrketrening medfÞrer god fettforbrenning. Det vil jo ogsÄ medfÞre mer magemuskler. Men vil det hjelpe pÄ kulemagen jeg vil ha vekk? Eller er eneste lÞsning Ä spise mindre? Anonymkode: 00a9f...857
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #2 Skrevet 21. april 2020 Stor mage kommer av mye fett, ikke stor magesekk. Den er nok omtrent like stor oss alle voksne. Men fett fordeler seg ulikt. Typisk vil overvektige menn fÄ stÞrre mage, mens overvektige kvinner vil fÄ stÞrre rumpe og tjukkere lÄr (ved ekstrem overvekt blir jo alle store over alt, selvfÞlgelig, men i starten). Dette er ikke noe man kan styre. à gÄ ned i vekt er det beste du kan gjÞre, da vil magen bli mindre. à spise som du gjÞr, men begynne Ä trene mageÞvelser, vil sannsynligvis ha liten eller ingen effekt. Anonymkode: bfebd...fc0 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #3 Skrevet 22. april 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Stor mage kommer av mye fett, ikke stor magesekk. Den er nok omtrent like stor oss alle voksne. Men fett fordeler seg ulikt. Typisk vil overvektige menn fÄ stÞrre mage, mens overvektige kvinner vil fÄ stÞrre rumpe og tjukkere lÄr (ved ekstrem overvekt blir jo alle store over alt, selvfÞlgelig, men i starten). Dette er ikke noe man kan styre. à gÄ ned i vekt er det beste du kan gjÞre, da vil magen bli mindre. à spise som du gjÞr, men begynne Ä trene mageÞvelser, vil sannsynligvis ha liten eller ingen effekt. Anonymkode: bfebd...fc0 Men hva med de som tar gastrisk by-pass operasjon for Ä fÄ mindre magesekk. Er ikke det pga at magesekken har utvidet seg? NÄr man snakker om Þlmage osv, er det kun fett som forÄrsaker den store bulende magen? Jeg selv er ikke direkte overvektig, men fÞler likevel at jeg har en kulemage og vil gjerne ha den flat. SpÞrsmÄlet er om fettforbreening gjennom styrketrening kan hjelpe meg med dette. Jeg kan jo ikke slanke meg samtidig som jeg skal drive styrketrening og bygge muskelmasse...  Anonymkode: 00a9f...857
Jessic_a Skrevet 22. april 2020 #4 Skrevet 22. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva med de som tar gastrisk by-pass operasjon for Ă„ fĂ„ mindre magesekk. Er ikke det pga at magesekken har utvidet seg? NĂ„r man snakker om Ăžlmage osv, er det kun fett som forĂ„rsaker den store bulende magen? Jeg selv er ikke direkte overvektig, men fĂžler likevel at jeg har en kulemage og vil gjerne ha den flat. SpĂžrsmĂ„let er om fettforbreening gjennom styrketrening kan hjelpe meg med dette. Jeg kan jo ikke slanke meg samtidig som jeg skal drive styrketrening og bygge muskelmasse...  Anonymkode: 00a9f...857 Det lurer jeg ogsĂ„ pĂ„. Har sett en del "slanke" menn med kulemageÂ
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #5 Skrevet 22. april 2020 Gastric bypass operasjon gjÞr at magesekken blir mindre, slik at man ikke klarer Ä spise sÄ mye fÞr man blir mett. De mÄ altsÄ spise liiiiite og ofte for Ä fÄ riktig (og opprettholde) forbrenningen. Anonymkode: 63731...2a7 2
Snowbrigade Skrevet 22. april 2020 #6 Skrevet 22. april 2020 De som tar slik operasjon gjÞr det ikke for at magesekken skal se mindre ut, men heller for at det skal vÊre lettere Ä spise mindre siden man fysisk blir mye fortere mett og ikke fÄr tatt opp sÄ mye kalorier fra maten. AltsÄ, det tas for Ä tvinge en varig ekstrem kostholdsomlegging uten den ekstreme sultfÞlelsen man ellers ville fÄtt, det er ikke for at magen skal se mindre ut. NÄr det gjelder "kulemage" (som det ikke hÞres ut som du har, ofte synes man nesten magen ser verre ut jo slankere man selv er), sÄ vil jeg tro at Ä trene magemuskler er mer effektivt enn slanking nÄr du allerede er slank, men noen fÄr ogsÄ litt utstÄende mage hvis de er mye oppblÄst, hvis det er tilfelle kan du se litt pÄ hva du spiser 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #7 Skrevet 22. april 2020 Magesekken er elastisk. Den utvider seg nĂ„r du spiser og drikker, og trekker seg gradvis tilbake igjen etter det. Dette skjer hver dag. Spiser du veldig mye over tid kan magesekken utvide seg men det er ikke permanent. Kutter du ned pĂ„ mengden mat du spiser gĂ„r den etterhvert tilbake til normal stĂžrrelse. Som flere over kommenterer, de som tar gastric bypass gjĂžr ikke det fordi mindre magesekk gjĂžr at de ser mindre ut, de gjĂžr det for at det skal bli lettere Ă„ spise mindre.  Overvekt kommer altsĂ„ av for mye fett ikke stor magesekk. Ănsker du Ă„ fjerne fett/gĂ„ ned i vekt er det kosthold og trening som gjelder. Hvis du egentlig er ganske slank og det kun er magen som er problemet kan det hende det hjelper mye Ă„ trene magen - ikke fordi du da mister fett pĂ„ magen - men fordi du bygger muskler og dermed strammer opp i det omrĂ„de noe som kan gjĂžre at magen ser bedre ut selv om fettprosenten forblir den samme. Anonymkode: 837a8...1f7 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #8 Skrevet 22. april 2020 Takk for svar :-) Ja jeg tror lÞsningen for meg er Ä fortsette med styrketrening og Ä spise normalt og variert, og at kombinasjonen av fettforbrenning og sterkere magemuskler forhÄpentligvis over tid vil fÞre til en mer synlig flat mage. Anonymkode: 00a9f...857
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #9 Skrevet 22. april 2020 Flat mage er en avdekningsmanÞver..du mÄ fÄ ned fettprosenten. Anonymkode: 64cbe...abe 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #10 Skrevet 22. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva med de som tar gastrisk by-pass operasjon for Ä fÄ mindre magesekk. Er ikke det pga at magesekken har utvidet seg? NÄr man snakker om Þlmage osv, er det kun fett som forÄrsaker den store bulende magen? Jeg selv er ikke direkte overvektig, men fÞler likevel at jeg har en kulemage og vil gjerne ha den flat. SpÞrsmÄlet er om fettforbreening gjennom styrketrening kan hjelpe meg med dette. Jeg kan jo ikke slanke meg samtidig som jeg skal drive styrketrening og bygge muskelmasse...  Anonymkode: 00a9f...857 Fettet samler seg pÄ magen hos deg. Og du har derfor et overskudd av fett pÄ kroppen. Hvis du bygger muskler vil du gÄ ned i fettprosent, og dermed fÄ en mye fastere/trent kropp. Hvis du er normalvektig trenger du ikke Ä gÄ ned i vekt, men du mÄ ned i fettprosent. Anonymkode: d2e9c...a7d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #11 Skrevet 22. april 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar đ Ja jeg tror lĂžsningen for meg er Ă„ fortsette med styrketrening og Ă„ spise normalt og variert, og at kombinasjonen av fettforbrenning og sterkere magemuskler forhĂ„pentligvis over tid vil fĂžre til en mer synlig flat mage. Anonymkode: 00a9f...857 Mist fĂžrst fettet , altsĂ„ minsk fettprosente, og da kan du trene stryke Anonymkode: 82281...6bf
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #12 Skrevet 22. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mist fÞrst fettet , altsÄ minsk fettprosente, og da kan du trene stryke Anonymkode: 82281...6bf NÄr ts skriver at hun/han ikke er direkte overvektig tenker jeg at vekten er i normalomrÄdet, og at ts ikke trenger Ä gÄ ned i vekt... Fettprosent reduseres med Þkt muskelmasse.  Anonymkode: d2e9c...a7d
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #13 Skrevet 22. april 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: NÄr ts skriver at hun/han ikke er direkte overvektig tenker jeg at vekten er i normalomrÄdet, og at ts ikke trenger Ä gÄ ned i vekt... Fettprosent reduseres med Þkt muskelmasse.  Anonymkode: d2e9c...a7d Jeg sier jo dette ved erfaring, er selv normalvektig, men hadde litt mage Anonymkode: 82281...6bf
Pierre Gynt Skrevet 22. april 2020 #14 Skrevet 22. april 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: NÄr ts skriver at hun/han ikke er direkte overvektig tenker jeg at vekten er i normalomrÄdet, og at ts ikke trenger Ä gÄ ned i vekt... Fettprosent reduseres med Þkt muskelmasse.  Anonymkode: d2e9c...a7d Enten sÄ har du misforstÄtt litt, eller sÄ formulerer du deg upresist. Jeg tror det siste, for dette er egentlig ganske logisk. Det stemmer at fettprosent reduseres med Þkt muskelmasse, men redusert fettprosent alene vil ikke hjelpe. Man kan faktisk gÄ ned i fettprosent nÄr man gÄr opp i vekt, hvis den nye kroppsmassen er muskler. Derfor blir det feil Ä gi et slikt rÄd: Sitat Hvis du bygger muskler vil du gÄ ned i fettprosent, og dermed fÄ en mye fastere/trent kropp. Det er fettmassen som mÄ ned. Man kan altsÄ gÄ ned i fettprosent uten Ä miste kulemagen. F.eks. om du veier 60 kg med 33% fett og du legger pÄ deg 5 kg med muskler, sÄ har du plutselig fÄtt en lavere fettprosent (31|%), men om du har samme fettmasse, sÄ veier du altsÄ 5 kg mer. AltsÄ gir 20 kg fettmasse en fettprosent pÄ 31% nÄr du veier 65, og en fettprosent pÄ 33 nÄr du veier 60. Det er kanskje selvsagt, men jeg reagerer nÄr du formulerer deg sÄnn du gjÞr, for det hÞres ut som at man fÄr mindre mage bare man klarer Ä legge pÄ seg muskler. Men hovedargumentet ditt er uansett gyldig, nemlig at dersom ts er normalvektig, sÄ er det kroppsammensetningen som bÞr endres, og ikke vekta i seg selv. Men igjen, muskelvekst alene gjÞr ingenting med magen. Konklusjonen er at TS mÄ spise i kaloriunderskudd slik at fettmassen reduseres, og sÄ er det en god idé Ä trene styrke samtidig, fordi hun mest sannsynlig kommer til Ä vÊre mer fornÞyd med kroppen sin til slutt. Og som et biprodukt av det kan hun forvente at vekta holdes stabil. Endret 22. april 2020 av Pierre Gynt 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #15 Skrevet 22. april 2020 14 minutter siden, Pierre Gynt skrev: Enten sÄ har du misforstÄtt litt, eller sÄ formulerer du deg upresist. Jeg tror det siste, for dette er egentlig ganske logisk. Det stemmer at fettprosent reduseres med Þkt muskelmasse, men redusert fettprosent alene vil ikke hjelpe. Man kan faktisk gÄ ned i fettprosent nÄr man gÄr opp i vekt, hvis den nye kroppsmassen er muskler. Derfor blir det feil Ä gi et slikt rÄd: Det er fettmassen som mÄ ned. Man kan altsÄ gÄ ned i fettprosent uten Ä miste kulemagen. F.eks. om du veier 60 kg med 33% fett og du legger pÄ deg 5 kg med muskler, sÄ har du plutselig fÄtt en lavere fettprosent (29%), men om du har samme fettmasse, sÄ veier du altsÄ 5 kg mer. AltsÄ gir 20 kg fettmasse en fettprosent pÄ 29% nÄr du veier 65, og en fettprosent pÄ 33 nÄr du veier 60. Det er kanskje selvsagt, men jeg reagerer nÄr du formulerer deg sÄnn du gjÞr, for det hÞres ut som at man fÄr mindre mage bare man klarer Ä legge pÄ seg muskler. Men hovedargumentet ditt er uansett gyldig, nemlig at dersom ts er normalvektig, sÄ er det kroppsammensetningen som bÞr endres, og ikke vekta i seg selv. Men igjen, muskelvekst alene gjÞr ingenting med magen. Konklusjonen er at TS mÄ spise i kaloriunderskudd slik at fettmassen reduseres, og sÄ er det en god idé Ä trene styrke samtidig, fordi hun mest sannsynlig kommer til Ä vÊre mer fornÞyd med kroppen sin til slutt. Og som et biprodukt av det kan hun forvente at vekta holdes stabil.  SÄ hvis jeg forstÄr deg rett sÄ er det vanskelig Ä bÄde bygge muskler og gÄ nett i fettmasse pÄ samme tid? Fordi det krever ulikt kosthold/ nÊringsinntak?  Anonymkode: 55c56...5d1
Pierre Gynt Skrevet 22. april 2020 #16 Skrevet 22. april 2020 Akkurat nĂ„, AnonymBruker skrev:  SĂ„ hvis jeg forstĂ„r deg rett sĂ„ er det vanskelig Ă„ bĂ„de bygge muskler og gĂ„ nett i fettmasse pĂ„ samme tid? Fordi det krever ulikt kosthold/ nĂŠringsinntak?  Anonymkode: 55c56...5d1 Nei, det er ikke det jeg mener egentlig. Hvis mĂ„let er maks muskelvekst, sĂ„ er selvfĂžlgelig forholdene bedre dersom man ikke er i kaloriunderskudd, men det er fullt mulig, spesielt for nybegynnere, Ă„ bygge muskler samtidig som man reduserer fettmassen. Det er det TS bĂžr gjĂžre, og jeg tipper det er det AB a7d ogsĂ„ mener. NĂžkkelen da er kaloriunderskudd, nok sĂžvn/hvile, styrketrening og tilstrekkelig proteininntak. TS mĂ„ sikte seg inn pĂ„ nederste alternativ her: 60 kg @ 20 kg fett = 33% fett 65 kg @ 20 kg fett = 31% fett 60 kg @ 15 kg fett = 25% fett Â
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #17 Skrevet 23. april 2020 Tusen takk for fyldig og informativt svar :-) Jeg er i utgangspunktet forholdsvis slank, sÄ jeg tror jeg i fÞrste omgang skal bare fokusere pÄ styrketrening og Ä spise tilstrekkelig porteintrikt, og sÄ fÄr jeg heller vurdere kaloriunderskudd senere dersom magen ikke blir flatere. Anonymkode: 00a9f...857
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #18 Skrevet 23. april 2020 PÄ 22.4.2020 den 10.05, AnonymBruker skrev: Men hva med de som tar gastrisk by-pass operasjon for Ä fÄ mindre magesekk. Er ikke det pga at magesekken har utvidet seg? NÄr man snakker om Þlmage osv, er det kun fett som forÄrsaker den store bulende magen? Jeg selv er ikke direkte overvektig, men fÞler likevel at jeg har en kulemage og vil gjerne ha den flat. SpÞrsmÄlet er om fettforbreening gjennom styrketrening kan hjelpe meg med dette. Jeg kan jo ikke slanke meg samtidig som jeg skal drive styrketrening og bygge muskelmasse...  Anonymkode: 00a9f...857 Som flere har skrevet tar man slankeoperasjon for at pasienten skal tvinges til Ä spise mindre og dermed gÄ ned i vekt. Slankeoperasjonen i seg selv gjÞr ikke magen mindre sett utenfra. Anonymkode: bfebd...fc0 1
Pierre Gynt Skrevet 23. april 2020 #19 Skrevet 23. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for fyldig og informativt svar đ Jeg er i utgangspunktet forholdsvis slank, sĂ„ jeg tror jeg i fĂžrste omgang skal bare fokusere pĂ„ styrketrening og Ă„ spise tilstrekkelig porteintrikt, og sĂ„ fĂ„r jeg heller vurdere kaloriunderskudd senere dersom magen ikke blir flatere. Anonymkode: 00a9f...857 Som sagt, dersom du ikke er i kaloriunderskudd, sĂ„ skjer det ingenting med magen. Det som ogsĂ„ vil skje, er at du gĂ„r opp i vekt, fordi du legger pĂ„ deg muskler. Jeg tror du selv skjĂžnner og mener at du kommer til Ă„ ligge i et lite kaloriunderskudd, men sĂ„pass lite at vekta di holdes akkurat slik den er. Forskjellen er bare at noe av fettet er erstatta med muskler. Men dette skjer kun dersom du er i kaloriunderskudd.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #20 Skrevet 23. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for fyldig og informativt svar đ Jeg er i utgangspunktet forholdsvis slank, sĂ„ jeg tror jeg i fĂžrste omgang skal bare fokusere pĂ„ styrketrening og Ă„ spise tilstrekkelig porteintrikt, og sĂ„ fĂ„r jeg heller vurdere kaloriunderskudd senere dersom magen ikke blir flatere. Anonymkode: 00a9f...857 Dersom du ellers er slank tror jeg dessverre ikke det er veldig mye du fĂ„r gjort. Du kan sikkert fĂ„ litt mindre mage av bedre kosthold og trening, men hvor fettet legger seg pĂ„ kroppen er genetisk, sĂ„ du vil neppe fĂ„ flat mage. Blir pĂ„ samme mĂ„te med meg, jeg er typen som lagrer fett pĂ„ rumpe/lĂ„r, og har ganske tjukke lĂ„r selv om jeg er i nedre del av normalvektsomrĂ„det. Dersom jeg hadde et Ăžnske om tynne lĂ„r, mĂ„tte jeg enten gĂ„tt ned uforsvarlig mye i vekt, samtidig som jeg mĂ„tte trent veldig mye. Det blir det samme med deg og mage-omrĂ„det ditt. Vi kan ikke gjĂžre sĂ„ mye med hvordan vi er laget. Anonymkode: bfebd...fc0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ