AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #1 Del Skrevet 21. april 2020 Jeg ønsker å bli kvitt kulemagen. Men i hvilken grad kommer overvekt av for mye fett vs. for stor magesekk? Jeg har hørt at styrketrening medfører god fettforbrenning. Det vil jo også medføre mer magemuskler. Men vil det hjelpe på kulemagen jeg vil ha vekk? Eller er eneste løsning å spise mindre? Anonymkode: 00a9f...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #2 Del Skrevet 21. april 2020 Stor mage kommer av mye fett, ikke stor magesekk. Den er nok omtrent like stor oss alle voksne. Men fett fordeler seg ulikt. Typisk vil overvektige menn få større mage, mens overvektige kvinner vil få større rumpe og tjukkere lår (ved ekstrem overvekt blir jo alle store over alt, selvfølgelig, men i starten). Dette er ikke noe man kan styre. Å gå ned i vekt er det beste du kan gjøre, da vil magen bli mindre. Å spise som du gjør, men begynne å trene mageøvelser, vil sannsynligvis ha liten eller ingen effekt. Anonymkode: bfebd...fc0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #3 Del Skrevet 22. april 2020 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Stor mage kommer av mye fett, ikke stor magesekk. Den er nok omtrent like stor oss alle voksne. Men fett fordeler seg ulikt. Typisk vil overvektige menn få større mage, mens overvektige kvinner vil få større rumpe og tjukkere lår (ved ekstrem overvekt blir jo alle store over alt, selvfølgelig, men i starten). Dette er ikke noe man kan styre. Å gå ned i vekt er det beste du kan gjøre, da vil magen bli mindre. Å spise som du gjør, men begynne å trene mageøvelser, vil sannsynligvis ha liten eller ingen effekt. Anonymkode: bfebd...fc0 Men hva med de som tar gastrisk by-pass operasjon for å få mindre magesekk. Er ikke det pga at magesekken har utvidet seg? Når man snakker om ølmage osv, er det kun fett som forårsaker den store bulende magen? Jeg selv er ikke direkte overvektig, men føler likevel at jeg har en kulemage og vil gjerne ha den flat. Spørsmålet er om fettforbreening gjennom styrketrening kan hjelpe meg med dette. Jeg kan jo ikke slanke meg samtidig som jeg skal drive styrketrening og bygge muskelmasse... Anonymkode: 00a9f...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jessic_a Skrevet 22. april 2020 #4 Del Skrevet 22. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hva med de som tar gastrisk by-pass operasjon for å få mindre magesekk. Er ikke det pga at magesekken har utvidet seg? Når man snakker om ølmage osv, er det kun fett som forårsaker den store bulende magen? Jeg selv er ikke direkte overvektig, men føler likevel at jeg har en kulemage og vil gjerne ha den flat. Spørsmålet er om fettforbreening gjennom styrketrening kan hjelpe meg med dette. Jeg kan jo ikke slanke meg samtidig som jeg skal drive styrketrening og bygge muskelmasse... Anonymkode: 00a9f...857 Det lurer jeg også på. Har sett en del "slanke" menn med kulemage Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #5 Del Skrevet 22. april 2020 Gastric bypass operasjon gjør at magesekken blir mindre, slik at man ikke klarer å spise så mye før man blir mett. De må altså spise liiiiite og ofte for å få riktig (og opprettholde) forbrenningen. Anonymkode: 63731...2a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snowbrigade Skrevet 22. april 2020 #6 Del Skrevet 22. april 2020 De som tar slik operasjon gjør det ikke for at magesekken skal se mindre ut, men heller for at det skal være lettere å spise mindre siden man fysisk blir mye fortere mett og ikke får tatt opp så mye kalorier fra maten. Altså, det tas for å tvinge en varig ekstrem kostholdsomlegging uten den ekstreme sultfølelsen man ellers ville fått, det er ikke for at magen skal se mindre ut. Når det gjelder "kulemage" (som det ikke høres ut som du har, ofte synes man nesten magen ser verre ut jo slankere man selv er), så vil jeg tro at å trene magemuskler er mer effektivt enn slanking når du allerede er slank, men noen får også litt utstående mage hvis de er mye oppblåst, hvis det er tilfelle kan du se litt på hva du spiser 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #7 Del Skrevet 22. april 2020 Magesekken er elastisk. Den utvider seg når du spiser og drikker, og trekker seg gradvis tilbake igjen etter det. Dette skjer hver dag. Spiser du veldig mye over tid kan magesekken utvide seg men det er ikke permanent. Kutter du ned på mengden mat du spiser går den etterhvert tilbake til normal størrelse. Som flere over kommenterer, de som tar gastric bypass gjør ikke det fordi mindre magesekk gjør at de ser mindre ut, de gjør det for at det skal bli lettere å spise mindre. Overvekt kommer altså av for mye fett ikke stor magesekk. Ønsker du å fjerne fett/gå ned i vekt er det kosthold og trening som gjelder. Hvis du egentlig er ganske slank og det kun er magen som er problemet kan det hende det hjelper mye å trene magen - ikke fordi du da mister fett på magen - men fordi du bygger muskler og dermed strammer opp i det område noe som kan gjøre at magen ser bedre ut selv om fettprosenten forblir den samme. Anonymkode: 837a8...1f7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #8 Del Skrevet 22. april 2020 Takk for svar :-) Ja jeg tror løsningen for meg er å fortsette med styrketrening og å spise normalt og variert, og at kombinasjonen av fettforbrenning og sterkere magemuskler forhåpentligvis over tid vil føre til en mer synlig flat mage. Anonymkode: 00a9f...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #9 Del Skrevet 22. april 2020 Flat mage er en avdekningsmanøver..du må få ned fettprosenten. Anonymkode: 64cbe...abe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #10 Del Skrevet 22. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men hva med de som tar gastrisk by-pass operasjon for å få mindre magesekk. Er ikke det pga at magesekken har utvidet seg? Når man snakker om ølmage osv, er det kun fett som forårsaker den store bulende magen? Jeg selv er ikke direkte overvektig, men føler likevel at jeg har en kulemage og vil gjerne ha den flat. Spørsmålet er om fettforbreening gjennom styrketrening kan hjelpe meg med dette. Jeg kan jo ikke slanke meg samtidig som jeg skal drive styrketrening og bygge muskelmasse... Anonymkode: 00a9f...857 Fettet samler seg på magen hos deg. Og du har derfor et overskudd av fett på kroppen. Hvis du bygger muskler vil du gå ned i fettprosent, og dermed få en mye fastere/trent kropp. Hvis du er normalvektig trenger du ikke å gå ned i vekt, men du må ned i fettprosent. Anonymkode: d2e9c...a7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #11 Del Skrevet 22. april 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar 🙂 Ja jeg tror løsningen for meg er å fortsette med styrketrening og å spise normalt og variert, og at kombinasjonen av fettforbrenning og sterkere magemuskler forhåpentligvis over tid vil føre til en mer synlig flat mage. Anonymkode: 00a9f...857 Mist først fettet , altså minsk fettprosente, og da kan du trene stryke Anonymkode: 82281...6bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #12 Del Skrevet 22. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mist først fettet , altså minsk fettprosente, og da kan du trene stryke Anonymkode: 82281...6bf Når ts skriver at hun/han ikke er direkte overvektig tenker jeg at vekten er i normalområdet, og at ts ikke trenger å gå ned i vekt... Fettprosent reduseres med økt muskelmasse. Anonymkode: d2e9c...a7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #13 Del Skrevet 22. april 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når ts skriver at hun/han ikke er direkte overvektig tenker jeg at vekten er i normalområdet, og at ts ikke trenger å gå ned i vekt... Fettprosent reduseres med økt muskelmasse. Anonymkode: d2e9c...a7d Jeg sier jo dette ved erfaring, er selv normalvektig, men hadde litt mage Anonymkode: 82281...6bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 22. april 2020 #14 Del Skrevet 22. april 2020 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når ts skriver at hun/han ikke er direkte overvektig tenker jeg at vekten er i normalområdet, og at ts ikke trenger å gå ned i vekt... Fettprosent reduseres med økt muskelmasse. Anonymkode: d2e9c...a7d Enten så har du misforstått litt, eller så formulerer du deg upresist. Jeg tror det siste, for dette er egentlig ganske logisk. Det stemmer at fettprosent reduseres med økt muskelmasse, men redusert fettprosent alene vil ikke hjelpe. Man kan faktisk gå ned i fettprosent når man går opp i vekt, hvis den nye kroppsmassen er muskler. Derfor blir det feil å gi et slikt råd: Sitat Hvis du bygger muskler vil du gå ned i fettprosent, og dermed få en mye fastere/trent kropp. Det er fettmassen som må ned. Man kan altså gå ned i fettprosent uten å miste kulemagen. F.eks. om du veier 60 kg med 33% fett og du legger på deg 5 kg med muskler, så har du plutselig fått en lavere fettprosent (31|%), men om du har samme fettmasse, så veier du altså 5 kg mer. Altså gir 20 kg fettmasse en fettprosent på 31% når du veier 65, og en fettprosent på 33 når du veier 60. Det er kanskje selvsagt, men jeg reagerer når du formulerer deg sånn du gjør, for det høres ut som at man får mindre mage bare man klarer å legge på seg muskler. Men hovedargumentet ditt er uansett gyldig, nemlig at dersom ts er normalvektig, så er det kroppsammensetningen som bør endres, og ikke vekta i seg selv. Men igjen, muskelvekst alene gjør ingenting med magen. Konklusjonen er at TS må spise i kaloriunderskudd slik at fettmassen reduseres, og så er det en god idé å trene styrke samtidig, fordi hun mest sannsynlig kommer til å være mer fornøyd med kroppen sin til slutt. Og som et biprodukt av det kan hun forvente at vekta holdes stabil. Endret 22. april 2020 av Pierre Gynt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #15 Del Skrevet 22. april 2020 14 minutter siden, Pierre Gynt skrev: Enten så har du misforstått litt, eller så formulerer du deg upresist. Jeg tror det siste, for dette er egentlig ganske logisk. Det stemmer at fettprosent reduseres med økt muskelmasse, men redusert fettprosent alene vil ikke hjelpe. Man kan faktisk gå ned i fettprosent når man går opp i vekt, hvis den nye kroppsmassen er muskler. Derfor blir det feil å gi et slikt råd: Det er fettmassen som må ned. Man kan altså gå ned i fettprosent uten å miste kulemagen. F.eks. om du veier 60 kg med 33% fett og du legger på deg 5 kg med muskler, så har du plutselig fått en lavere fettprosent (29%), men om du har samme fettmasse, så veier du altså 5 kg mer. Altså gir 20 kg fettmasse en fettprosent på 29% når du veier 65, og en fettprosent på 33 når du veier 60. Det er kanskje selvsagt, men jeg reagerer når du formulerer deg sånn du gjør, for det høres ut som at man får mindre mage bare man klarer å legge på seg muskler. Men hovedargumentet ditt er uansett gyldig, nemlig at dersom ts er normalvektig, så er det kroppsammensetningen som bør endres, og ikke vekta i seg selv. Men igjen, muskelvekst alene gjør ingenting med magen. Konklusjonen er at TS må spise i kaloriunderskudd slik at fettmassen reduseres, og så er det en god idé å trene styrke samtidig, fordi hun mest sannsynlig kommer til å være mer fornøyd med kroppen sin til slutt. Og som et biprodukt av det kan hun forvente at vekta holdes stabil. Så hvis jeg forstår deg rett så er det vanskelig å både bygge muskler og gå nett i fettmasse på samme tid? Fordi det krever ulikt kosthold/ næringsinntak? Anonymkode: 55c56...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 22. april 2020 #16 Del Skrevet 22. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så hvis jeg forstår deg rett så er det vanskelig å både bygge muskler og gå nett i fettmasse på samme tid? Fordi det krever ulikt kosthold/ næringsinntak? Anonymkode: 55c56...5d1 Nei, det er ikke det jeg mener egentlig. Hvis målet er maks muskelvekst, så er selvfølgelig forholdene bedre dersom man ikke er i kaloriunderskudd, men det er fullt mulig, spesielt for nybegynnere, å bygge muskler samtidig som man reduserer fettmassen. Det er det TS bør gjøre, og jeg tipper det er det AB a7d også mener. Nøkkelen da er kaloriunderskudd, nok søvn/hvile, styrketrening og tilstrekkelig proteininntak. TS må sikte seg inn på nederste alternativ her: 60 kg @ 20 kg fett = 33% fett 65 kg @ 20 kg fett = 31% fett 60 kg @ 15 kg fett = 25% fett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #17 Del Skrevet 23. april 2020 Tusen takk for fyldig og informativt svar :-) Jeg er i utgangspunktet forholdsvis slank, så jeg tror jeg i første omgang skal bare fokusere på styrketrening og å spise tilstrekkelig porteintrikt, og så får jeg heller vurdere kaloriunderskudd senere dersom magen ikke blir flatere. Anonymkode: 00a9f...857 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #18 Del Skrevet 23. april 2020 På 22.4.2020 den 10.05, AnonymBruker skrev: Men hva med de som tar gastrisk by-pass operasjon for å få mindre magesekk. Er ikke det pga at magesekken har utvidet seg? Når man snakker om ølmage osv, er det kun fett som forårsaker den store bulende magen? Jeg selv er ikke direkte overvektig, men føler likevel at jeg har en kulemage og vil gjerne ha den flat. Spørsmålet er om fettforbreening gjennom styrketrening kan hjelpe meg med dette. Jeg kan jo ikke slanke meg samtidig som jeg skal drive styrketrening og bygge muskelmasse... Anonymkode: 00a9f...857 Som flere har skrevet tar man slankeoperasjon for at pasienten skal tvinges til å spise mindre og dermed gå ned i vekt. Slankeoperasjonen i seg selv gjør ikke magen mindre sett utenfra. Anonymkode: bfebd...fc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 23. april 2020 #19 Del Skrevet 23. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for fyldig og informativt svar 🙂 Jeg er i utgangspunktet forholdsvis slank, så jeg tror jeg i første omgang skal bare fokusere på styrketrening og å spise tilstrekkelig porteintrikt, og så får jeg heller vurdere kaloriunderskudd senere dersom magen ikke blir flatere. Anonymkode: 00a9f...857 Som sagt, dersom du ikke er i kaloriunderskudd, så skjer det ingenting med magen. Det som også vil skje, er at du går opp i vekt, fordi du legger på deg muskler. Jeg tror du selv skjønner og mener at du kommer til å ligge i et lite kaloriunderskudd, men såpass lite at vekta di holdes akkurat slik den er. Forskjellen er bare at noe av fettet er erstatta med muskler. Men dette skjer kun dersom du er i kaloriunderskudd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #20 Del Skrevet 23. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for fyldig og informativt svar 🙂 Jeg er i utgangspunktet forholdsvis slank, så jeg tror jeg i første omgang skal bare fokusere på styrketrening og å spise tilstrekkelig porteintrikt, og så får jeg heller vurdere kaloriunderskudd senere dersom magen ikke blir flatere. Anonymkode: 00a9f...857 Dersom du ellers er slank tror jeg dessverre ikke det er veldig mye du får gjort. Du kan sikkert få litt mindre mage av bedre kosthold og trening, men hvor fettet legger seg på kroppen er genetisk, så du vil neppe få flat mage. Blir på samme måte med meg, jeg er typen som lagrer fett på rumpe/lår, og har ganske tjukke lår selv om jeg er i nedre del av normalvektsområdet. Dersom jeg hadde et ønske om tynne lår, måtte jeg enten gått ned uforsvarlig mye i vekt, samtidig som jeg måtte trent veldig mye. Det blir det samme med deg og mage-området ditt. Vi kan ikke gjøre så mye med hvordan vi er laget. Anonymkode: bfebd...fc0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå