Gå til innhold

Noen med hormonspiral her inne?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere gått på ulike p-piller i åresvis, aldri blitt helt fornøyd, og i samsvar med legen så ble vi enige om at jeg skulle kutte ut hormonell prevensjon over en periode fordi jeg blant annet fikk migrene og konstante mellomblødninger av hormonene. Nå har det gått ca. 1,5 år uten noe hormonell prevensjon og det gikk superbra i starten. Ingen migrene, økt libido, tidenes sexlyst, men med en god del kviser med på kjøpet. Det siste halvåret har derimot de "naturlige" hormonene mine begynt å spille meg et puss. Det er som å være tenåring i puberteten igjen med skikkelig pms, uregelmessig menstruasjon, 21 dager lang syklus(🙄), og altfor mange andre plager til at dette er noe jeg orker. Legen min anbefaler derfor at istedenfor p-piller som jeg allerede har nokså dårlig erfaring med så kan jeg prøve ut spiral, p-ring eller p-stav. Kobberspiral er uaktuell da jeg allerede blør en god uke og har en del kramper med på kjøpet, p-ring er utenfor budsjettet mitt, og tanken på en p-stav inni armen gjør meg fysisk dårlig. 

Jeg har en liten aversjon mot hormonell prevensjon på grunn av den tidligere migrenen, konstante mellomblødninger, samt null libido og sexlyst, men hormonspiral skal visstnok virke mer lokalt enn andre typer. Jeg er forøvrig klar over at man reagerer ulikt på hormonell prevensjon, men det hadde vært greit med en liten pekepinn. Hva slags bivirkninger har dere opplevd? Når gikk eventuelt bivirkningene over? Hvilken type hormonspiral har dere? Er det andre ting man bør være litt obs på? 😊(Ps dersom dere elsker hormonspiralen deres så la det kommer tydelig frem!)

Anonymkode: dc914...f94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet med kobberspiral, men fikk da helt syke smerter når jeg hadde eggløsning og mens. Så ble sengeliggende 1-2 dager ca annenhver uke. Ville egentlig ikke ha hormonspiral da jeg blir så rar av hormoner. (Usikker, sjalu, humørsvingninger osv, dårlig erfaring med p-piller!) men legen anbefalte meg en hormonspiral som vist er ganske ny, men veldig veldig lite nivå av hormoner.. Husker dessverre ikke navnet (Og beklager, har ikke noe «fagspråk» så håper du skjønner hva jeg mener). De første 4-5 månedene blødde jeg litt uregelmessig, fikk litt kviser og kunne ha litt murring under eggløsning. Nå har det stabilisert seg; Har mens annenhver måned, da med veldig lite blødning i 2 dager og ingen smerter. Ikke kviser, og ikke rar og humørsyk 😅 elsker spiralen min! 

Anonymkode: 3515b...ec7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er veldig fornøyd med hormonspiral! 😀Har ikke fått noen bivirkninger og mistet menstruasjon etter å ha satt den inn. Utrolig deilig å slippe unna smerter og blødninger, noe jeg slet mye med da jeg hadde mens. 

Anonymkode: adddb...e2c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hormonspiral. Den første måneden var litt kjip da jeg hadde småblødninger hele tiden og fikk bakteriell vaginose, men så ble vaginosen behandlet og småblødningene forsvant . Siden den gang har jeg ikke hatt mensen en eneste gang på tre år, har god sexlyst og har ingen PMS, eggløsningssmerter eller noen av de bivirkningene jeg får i naturlig syklus. Kjempe fornøyd! 

Anonymkode: ce298...a75

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tålte ikke p-piller, men har vært utrolig fornøyd med hormonspiralen😁😁 Men vær tålmodig, det tar av og til tid før mensen stabiliserer seg. Jeg får mensen ca hver 2-3 mnd. Null mensensmerter og veldig lett blødning. 

Anonymkode: ae115...f27

• Liker 1
Skrevet

Jeg var superfornøyd med hormonspiral.

ingen bivirkninger annet enn at menstruasjon forsvant etter en liten stund.

Jeg ble dog gravid på utsiden av livmoren etter å ha hatt den i 4 år, jeg ble veldig syk, men det er visst veldig sjeldent det skjer. 

Etter siste graviditet hadde jeg p-ring siden p-piller klusset med blødninger. 
Nå bruker jeg ingenting, og det er fantastisk (skal sies at mannen har klippet strengen) 

Hadde han ikke gjort det så hadde jeg satt inn ny spiral.

• Liker 1
Skrevet

Har hormonspiral. Blødde litt i begynnelsen, så vanlig mens syklus. Blødde da mye mindre enn det året jeg var uten prevensjon. Mistet tilslutt mensen. Har generelt lite problemer under mensen. Har også hatt pstav og var veldig fornøyd med den og, men legen ville heller sette inn spiral for hun var bedre kjent med det. 

Fornøyd med spiral, tviler på at jeg kommer til å bytte til noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Fikk jævlig bivirkninger. Smerte/ilinger i leggene og brystet og måtte haste til gynekolog for å utelukke blodpropp. Var kvalm og susete i 3-4 uker før det roet seg. Klarte ikke jobbe de 2 første ukene pga dette. Småblødninger konstant 2-3 første mnd. Mye pms og vonde bryster. Holdt ut i 2 år før jeg fjernet den. 

Anonymkode: a3aab...59c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...