Gå til innhold

Hengekøyetur med baby


Pinto2013

Anbefalte innlegg

Hei! 

Er det noen som har erfaring med å overnatte i hengekøye med baby (5-9 mnd)? Jeg ser for meg at jeg (mor) samsover med baby, men at vi har hver vår sovepose. Pappa i egen hengekøye. Vi tenker ikke å legge ut på langtur, men en eller to netter av gangen. 

Vi har ikke kjøpt inn liggeunderlag enda, men fikk hengekøyer m/myggnetting til jul, og baby er 4,5 mnd. Ser for oss å prøve oss litt når nettene er litt varmere. 

Noen gode tips eller erfaringer? Praktiske løsninger, feller å gå i? Baby sovner vanligvis i egen seng rundt 20.00, og sover i vår seng etter første amming ca. 02.00, hvis det har noe å si. Tror hun er ganske tilpasningsdyktig, men har aldri sovet borte før.

Håper noen vil dele 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres koselig ut! Vi har vært på en del teltturer med baby, vet ikke om du tenker det kan gå for det samme? Har bare brukt hengekøye til å ha på dagsturer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips, hengekøye eller ikke:

- ull er gull

- liggeunderlag eller ullpledd i bunn

- nok bleier/våtserveitter 

- ekstra skiftetøy 

- nok mat (🙈)

- det kan være sinnsykt kaldt å amme utendørs, også sommertid. Ha på ull-bh og ammeinnlegg i ull.

- myggmiddel, selv om dere har myggnetting 

Gjør turen så enkel som mulig. Ha med real turmat eller lignende dere voksne kan spise. Babymat (middag) på klemmepose er genialt, samme med smoothie og jogurt. Litt mer søppel, men verdt det.. 😊

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt på prøve i Hagen en dag hvis dere har muligheten til det. Den første turen ville jeg vært i nærheten av bilen også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også forsøkt på en liten dagstur med dupp på dagtid først før man legger avgårde og er borte en hel natt. Bare for å teste liksom :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan skal du samsove med en baby i en hengekøye? Har du en sånn med flat bunn eller skal hun ligge oppå deg? Bare nysgjerrig 😊

Jeg ville overveid telt om jeg skulle ha med baby, særlig om hun har begynt å sette seg opp/flytte på seg i søvne eller krabbe... Ser for meg at det er sikrere både mtp krybbedød (samsoving) og fallrisiko.

Anonymkode: 52d44...dd1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan skal du samsove med en baby i en hengekøye? Har du en sånn med flat bunn eller skal hun ligge oppå deg? Bare nysgjerrig 😊

Jeg ville overveid telt om jeg skulle ha med baby, særlig om hun har begynt å sette seg opp/flytte på seg i søvne eller krabbe... Ser for meg at det er sikrere både mtp krybbedød (samsoving) og fallrisiko.

Anonymkode: 52d44...dd1

Krybbedød er fullstendig usaklig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/23/2020 at 5:03 PM, Rotemor said:

Krybbedød er fullstendig usaklig. 

Nei, hvorfor det? Virker for meg også, at hengekøye ikke gir stabil og trygg liggestilling for barnet, og babyen kan lett havne med nesa ned, eller nesa dypt inn i mamma. Babyen er 9 måneder, ikke den minste men er jo fortsatt alder med risiko for krybbedød. 

Anonymkode: 3e64d...4a9

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvorfor det? Virker for meg også, at hengekøye ikke gir stabil og trygg liggestilling for barnet, og babyen kan lett havne med nesa ned, eller nesa dypt inn i mamma. Babyen er 9 måneder, ikke den minste men er jo fortsatt alder med risiko for krybbedød. 

Anonymkode: 3e64d...4a9

 Det kan også komme en gaupe og spise opp hele familien og skogen kan ta fyr. Det er like bekymringsverdig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rotemor said:

 Det kan også komme en gaupe og spise opp hele familien og skogen kan ta fyr. Det er like bekymringsverdig.

 

Skogbrann er jo greit nok, men når hørte du sist om ei gaupe som spiste mennesker?

Anonymkode: ae70e...a43

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med en del turer med barn med og uten hengekøye. Da barnet var baby, sov han oppå meg. Det var ikke det mest komfortable, men jeg fikk ikke sove med han i egen hengekøye uten å kunne sjekke på han hele tiden. 

Liggeunderlag er det som er skikkelig viktig her! Ordentlig gode underlag, gjerne reinskinn. Du skal ha like mye under deg som over deg på tur. Men når man sover i hengekøye blir vekten ens til å presse liggeunderlaget ned sånn at det blir kaldt. Hvis man har en ekstra sovepose (en gammel en feks) pr person, kan man lage seg liggeunderlag som henger utenpå hengekøya uten at man får vekta si på det. Sett folk har gjort det. Blir nok å gjøre det selv i sommer. 

Er supert å ha med baby på sånne turer. Ofte sover de kjempegodt. Men varme og isolasjon er nøkkelen for å få en fin tur. Vi har sjeldent frosset på tur, og ungen min sover skikkelig godt i skogen :)

https://www.speidersport.no/slik-syr-du-underdyne/

Anonymkode: 24b6f...322

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. Da min var baby og jeg turte å la han sove i egen hengekøye, oppdaget jeg at han lå veldig stabilt i køya. Han rørte nesten ikke på seg hele natten, for soveposen hemmer bevegelsene + at man jo ligger i en "dump" som gjør det vanskelig å snu seg uansett. Så jeg ville ikke vært for redd for å la baby sove i hengekøye alene (ved siden av deg i nabohengekøya). I såfall kan du gjerne være så nærme at du kan vugge køya om baby begynner å småvåkne eller sutre litt. 

Til slutt: husk lue (også om sommeren) til dere voksne også. Og skjerf/bøff.

Anonymkode: 24b6f...322

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 25.4.2020 den 23.34, AnonymBruker skrev:

Skogbrann er jo greit nok, men når hørte du sist om ei gaupe som spiste mennesker?

Anonymkode: ae70e...a43

Når hørte du sist om krybbedød pga samsoving i hengekøye.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykolog.med.sovepose (Johanne S. Refseth) på Instagram har skrevet om campingturer med baby, tror hun har brukt telt for det meste men du finner sikkert noen gode tips på profilen hennes uansett😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Rotemor said:

Når hørte du sist om krybbedød pga samsoving i hengekøye.

Men det kan være fordi det er omtrent ingen som sover med baby i hengekøye? Derimot, før man ble bevist på trygg sovestilling og sovemiljø for babyer, døde det 100 babyer pr år av krybbedød i Norge. Og det er helt til 90-tallet. Med engang etter falt tallet til under 10. Men på ingen tidspunkt i Norges historie må ble det hundre babyer spiste av gaupe hvert år. 

Anonymkode: 3e64d...4a9

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det kan være fordi det er omtrent ingen som sover med baby i hengekøye? Derimot, før man ble bevist på trygg sovestilling og sovemiljø for babyer, døde det 100 babyer pr år av krybbedød i Norge. Og det er helt til 90-tallet. Med engang etter falt tallet til under 10. Men på ingen tidspunkt i Norges historie må ble det hundre babyer spiste av gaupe hvert år. 

Anonymkode: 3e64d...4a9

Du har ingen statistikk på krybbedød fra nyere tid.

Det er så uhyre usannsynlig her at det blir fullstendig tåpelig å nevne.

Jeg håper du aldri kjører bil med barna dine. Det er totalt uansvarlig i forhold .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rotemor said:

Du har ingen statistikk på krybbedød fra nyere tid.

Det er så uhyre usannsynlig her at det blir fullstendig tåpelig å nevne.

Jeg håper du aldri kjører bil med barna dine. Det er totalt uansvarlig i forhold .

Du tror jeg er hysterisk men jeg er så absolutt ikke det. Du derimot virker fullstendig indenial og burde opplyses. Det ble mindre krybbedød nettopp på grunn av fokus på tryggere sovemiljø. Hva tror du ellers skal det være, at spedbarn har blitt mirakuløst født sunnere? Du bommer med din bilkjøring referanse også. Årlig dør det fortsatt rundt 10-15 barn i krybbedød i Norge. I 2019 døde det null barn i trafikken i Norge. I 2020 døde det foreløpig et barn, det barnet satt ikke i bil men i barnevogn og ble påkjørt. 

Nylig artikkel om krybbedød som du burde kanskje lese. 

https://www.nrk.no/rogaland/xl/1200-spedbarn-dode-i-norge_-sov-pa-magen-1.14790018

Anonymkode: 3e64d...4a9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rotemor skrev:

Du har ingen statistikk på krybbedød fra nyere tid.

Det er så uhyre usannsynlig her at det blir fullstendig tåpelig å nevne.

Jeg håper du aldri kjører bil med barna dine. Det er totalt uansvarlig i forhold .

Hva er det med deg? 

Anonymkode: ca471...5b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tror jeg er hysterisk men jeg er så absolutt ikke det. Du derimot virker fullstendig indenial og burde opplyses. Det ble mindre krybbedød nettopp på grunn av fokus på tryggere sovemiljø. Hva tror du ellers skal det være, at spedbarn har blitt mirakuløst født sunnere? Du bommer med din bilkjøring referanse også. Årlig dør det fortsatt rundt 10-15 barn i krybbedød i Norge. I 2019 døde det null barn i trafikken i Norge. I 2020 døde det foreløpig et barn, det barnet satt ikke i bil men i barnevogn og ble påkjørt. 

Nylig artikkel om krybbedød som du burde kanskje lese. 

https://www.nrk.no/rogaland/xl/1200-spedbarn-dode-i-norge_-sov-pa-magen-1.14790018

Anonymkode: 3e64d...4a9

Det er ikke jeg som kommer med hysteriske formaninger. Jeg trenger ikke lese. Indenial er ikke et norskt ord.

»Sovemiljø» innebærer ikke en enkelt natt eller to. Kanskje du bør lese mer? Å klippe ut det som passet argumentasjonen din er kun hersketeknikk. Du lykkes ikke med det heller.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...