Gå til innhold

Ok lege-pasient oppførsel?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har en allmennlege som enkelte ganger har snudd seg helt rundt i stolen for å se på rumpen min når jeg gikk ut av kontoret. Det var tilfeldig at jeg så at han gjorde det. Jeg hadde latet som at jeg ikke brydde meg om dette, ble ikke såret eller følte meg trakassert, men jeg ble ukomfortabel nok til at jeg følte at jeg måtte ha på løse klær, unngå å snu meg foran han eller gå foran han om mulig og gå ut av rommet så  raskt som mulig fordi jeg tenkte at han muligens ville stirre ved anledning.

Dette var etter at jeg snakket med han om seksuell dysfunksjon av typen anorgasmia.

Han har senere kommet med noen utsagn som jeg følte at hadde en seksuell subtekst, men det var mest rare og vage utsagn som passet dårlig i konteksten og kunne ha seksuell betydning/tolkning. Vanskelig å bevise seksuelt innhold da det ikke var direkte.

Litt etter dette så begynte han å stirre på ansiktet mitt når jeg gikk forbi han i gangen. Han pleide å vente på meg ved et punkt i korridoren slik at jeg gikk forbi han og gikk foran han frem til legekontoret. Det var rart siden vi da sto 5 cm tett på hverandre og jeg ikke så på han. Stirring på ansiktet mitt når jeg var rett ved siden av han og på vei forbi.

Tenker at det er viktig at man ikke er overfølsom, men kan ikke si at jeg har opplevd dette med andre leger egentlig og det har gjort meg noe ukomfortabel/fått rart forhold til han. Han er en nokså kjekk ung mann. Jeg tror egentlig ikke at jeg hadde innbilt meg slike opplevelser selv ut ifra ingenting.

For min egen del så tror jeg at jeg må slutte å se han på grunn av dette.

Noen som har opplevd noe lignende?

Takk på forhånd for svar.

Anonymkode: d5799...762

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du virker paranoid.

Anonymkode: ad678...27d

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Bare bytt fastlege. Vanskelig for oss og si om dette er reelt eller om du er paranoid og har vrangforestillinger. 

Anonymkode: ba455...87e

• Liker 4
Skrevet

It smells fishy

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok byttet fastlege.

Anonymkode: 25fee...b87

Skrevet

Uansett om det er reelt eller bare noe du føler er jo forholdet ødelagt. Bytt lege 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som så "lite" at dette lett kan være bare din tolkning. Men er du ukomfortabel så bytter du lege.

Anonymkode: ce5b6...758

• Liker 3
Gjest snødråpe
Skrevet

Bare bytt. Om han er sleip eller ikke vet ikke vi, men det som er sikkert er at de aller fleste personer som er creepy forsøker være subtile slik at de slipper unna med det. Hadde oppførselen vært åpenlys hadde han selvsagt blitt rapportert og mistet jobben etterhvert. Mennesker som det forsøker late som ingenting. 

Kjekke unge menn kan også være creeps, ha personlighetsfortyrrelser, være psykopater, være drittsekker og misbruke makten sin. Kan være at han liker/ blir kåt av at du blir ukomfortabel og vender blikket ditt bort, derfor stirrer han på deg. Han bruker makten han har over deg til å gjøre deg  ukomfortabel, fordi han liker følelsen av det. 

Skrevet

Han sjekker sikkert ut om du er psykisk syk og om du er skitten.

Gjest snødråpe
Skrevet
4 minutter siden, Bikbokelsker said:

Han sjekker sikkert ut om du er psykisk syk og om du er skitten.

På rumpa? 

Skrevet
Akkurat nå, snødråpe skrev:

På rumpa? 

Ja. Om du har pisset deg ut.

Skrevet (endret)

k

Endret av aporia91
Skrevet

Jeg tenker at det uansett bare er å bytte lege. Kanskje en kvinnelig er best for deg, særlig grunnet problemene dine. Det er helt vanlig å bytte fastlege innimellom, og dette er en god grunn syns jeg. Du bare bytter på nettet, trenger ikke si noe til han. Av og til stemmer ikke kjemien, og det trenger ikke være at noen har gjort noe galt.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

…………….

Litt etter dette så begynte han å stirre på ansiktet mitt når jeg gikk forbi han i gangen. Han pleide å vente på meg ved et punkt i korridoren slik at jeg gikk forbi han og gikk foran han frem til legekontoret. Det var rart siden vi da sto 5 cm tett på hverandre og jeg ikke så på han. Stirring på ansiktet mitt når jeg var rett ved siden av han og på vei forbi.

……………………….

Har han lite pasienter siden han kan stå i korridoren og ta i mot? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Whistler skrev:

Har han lite pasienter siden han kan stå i korridoren og ta i mot? 

Jeg har alltid blitt hentet inn av lege til timen. Så vi går sammen gjennom korridoren.

Anonymkode: 13067...9ab

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si at jeg er litt skuffet over enkelte av svarene her. Dette gjelder absolutt ikke alle, men spesielt bikbokelsker og anonymbruker.

For det første; Det er ikke lett å gjengi indirekte trakassering eller generelt indirekte kommunikasjon med kroppspråk, intonasjon, kontekst, interne referanser og annet, slik at det kan være veldig vanskelig å forstå den typen kommunikasjon riktig ved gjengivelse, selv om det derimot er enkelt å forstå betydning av når man er i situasjonen.

For det andre; dersom personen har opplevd seksuell trakassering, som er umulig for dere å vurdere at ikke har skjedd gjennom dette forumet, så kan slike svar få personen til å tvile på sin egen (riktige) tolkning av situasjonen, skylde på seg selv og unnlate å si ifra eller gjøre noe med situasjonen, hvilket er veldig uheldig mtp at den andre personen da ikke får noe insentiv til å endre oppførsel.

Seksuelle ønsker er spesielt vanlig hos menn, så det er ikke så rart om man merker tegn til at noe slik eksisterer om man er en attraktiv kvinne i en nær relasjon til en mann. Jeg vil si at det er stor sannsynlighet for at en slik følelse vil være riktig.

Jeg tenker personlig at det er sjeldent at man føler seg såret, ydmyket, trakassert eller tråkket på, om den andre personen oppførte seg helt ordentlig. Muligens kan en person med aktiv psykose misforstå en situasjon i den grad, men det er jo en svært sjelden tilstand. Uansett dog så tenker jeg at det er viktig at man anerkjenner sin subjektive opplevelse som reell og gyldig, og at man ikke legger skyld på seg selv for hvordan man opplever ting eller prøver å fornekte, forvrenge eller på annen måte ikke akseptere hvordan man opplevde situasjonen for å tilpasse seg andres ønsker eller forutinntatte vurderinger. Jeg tror ikke at det siste er sunt.

I mitt tilfelle så har det vært slik at når jeg har vært sammen med andre i sosiale sammenhenger så blir jeg ansett som en 'naiv' person i den forstand at jeg ønsker å se det best i folk og også at jeg kan ta folk bokstavelig og ikke ser seksuelle eller romantiske baktanker. Som oftest så er det heller at jeg egentlig 'ser' det, men ikke ønsker å være overfølsom og ønsker å gi dem ' the benefit of the doubt', også fordi jeg har opplevd å bli misforstått mtp intensjonene mine noen ganger selv og det er ikke så morsomt.

Jeg kommer nok til å prøve å ikke bruke han igjen, ja. Kan forsøke å finne noen andre på senteret. Har vært litt tilbakeholden fordi jeg tenker at han vil tenke at jeg ikke er fornøyd med han som lege, men det får jo bare være, han har nok opplevd pasienter som bytter før. Jeg liker han på grunn av enkelte ting, men andre ting har jeg ikke likt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...