Gå til innhold

Trump og corona

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Krantz95 skrev:

Se f.eks. på Kambodsja som både er et veldig fattig land og de har mye turister fra Kina. I 2019 var det godt over 2 millioner turister fra Kina der. Kambodsja har pr i dag ingen døde og kun 122 smittede ifølge https://www.worldometers.info/coronavirus/

Kambodsja tester jo kjempelite, de kan ha enorme mørketall. 

Anonymkode: 08369...e1d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kambodsja tester jo kjempelite, de kan ha enorme mørketall. 

Det har de sikkert, men antall døde er ikke så lett å gjemme bort.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Krantz95 skrev:

Jo, når de tester kjempelite, så er nettopp coronadødsfall lett å gjemme bort

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Krantz95 skrev:

Men døde som ikke blir testet er lett å gjemme bort, og hvis man knapt nok har kapasitet å teste de levende så er det tvilsomt de tester alle døde, (antatt at svært mange dør hjemme) Men uansett har du helt rett i det du skrev på forrige side. Fattige land kan få lavere dødstall pga yngere befolkning og få livsstilsykdommer. Foreløpig har også mange fattige land langt færre (reelt) smittede pga mye mindre reiseaktivitet.

Anonymkode: f94ac...365

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hva synes dere om Trump, og måten han leder corona-krisen på?

Som alltid så oppfører denne mannen seg på en skremmende måte!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

USA har færre corona dødsfall pr innbygger en både Sverige Sveits, Nederland, England, Frankrike, Italia, Spania, Andorra, og Belgia.

USA tester mer pr innbygger enn både Finland, Nederland, Slovakia, Sverige, Frankrike og England, pluss ca 120 andre land i verden.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Se selv...

Hm, jeg ser hvis en trykker på USA, og får resultatet for kun New York, som har ca 20 mill innbyggere, så er dødsfall PR mill. innbyggere dobbelt så høyt som det landet i verden som har nest høyest. 

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Noe av problemet i USA er at landet består av 52 ganske selvstendige stater.

Nå er det bare 50 delstater pluss et føderalt distrikt (D.C.).

AnonymBruker
Skrevet

Når Trump prøver å overstyre statene får han beskjed at det har han ikke lov til, han er ingen konge! Men når han IKKE overstyrer statene men bare kommer med anbefalinger, ja da har han ikke gjort nok, sa da er det også galt. 🤷‍♂️

Det er jo fordi presidenten kan gjøre ganske mye uten å overstyre statene. Logikken din er jo som om jeg skulle si "Jeg får kritikk både om jeg ikke oppdrar barnet mitt og om jeg slår barnet mitt".  Om man ikke er tilbakestående så skjønner man jo at man kan oppdra ungen uten å bryte loven og om man ikke er tilbakestående så skjønner man at presidenten kan bidra uten å bryte grunnloven. 

Anonymkode: af251...e14

• Liker 5
Skrevet
18 minutter siden, NordicViking skrev:

Nå er det bare 50 delstater pluss et føderalt distrikt (D.C.).

Good for you ! 

AnonymBruker
Skrevet

Synes han gjør så godt han kan, ikke noe verre enn andre ledere. Han gjør faktisk mye bra. 

Anonymkode: 6edcf...56c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fordi presidenten kan gjøre ganske mye uten å overstyre statene. Logikken din er jo som om jeg skulle si "Jeg får kritikk både om jeg ikke oppdrar barnet mitt og om jeg slår barnet mitt".  Om man ikke er tilbakestående så skjønner man jo at man kan oppdra ungen uten å bryte loven og om man ikke er tilbakestående så skjønner man at presidenten kan bidra uten å bryte grunnloven. 

Anonymkode: af251...e14

Logikken er veldig enkel, uansett hva Trump gjør, er det galt. Damned if you do, damned if you don't: Når smitte eller dødstall i en stat går opp, så er det kun Trump sin feil. Når smittetall går ned, så er det kun guvernøren sin fortjeneste. Påfallende? Næ...🙄

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm, jeg ser hvis en trykker på USA, og får resultatet for kun New York, som har ca 20 mill innbyggere, så er dødsfall PR mill. innbyggere dobbelt så høyt som det landet i verden som har nest høyest. 

...Og hvis du sammenligner Texas med 25M innbyggere, så har de 17 døde pr 1m, kontra norge med 30 døde pr 1m... Hva var egentlig poenget ditt? At vi har kommuner i norge med mer smitte enn andre? Eller at den demokratiske guvernøren I NY har gjort en dårligere jobb enn den rebublikanske guvernøren i Texas  -som tydeligvis også har gjort en dobbelt så god jobb som Erna Solberg? Nei si det du...

AnonymBruker
Skrevet

...Og hvis du sammenligner Texas med 25M innbyggere, så har de 17 døde pr 1m, kontra norge med 30 døde pr 1m... Hva var egentlig poenget ditt? At vi har kommuner i norge med mer smitte enn andre? Eller at den demokratiske guvernøren I NY har gjort en dårligere jobb enn den rebublikanske guvernøren i Texas  -som tydeligvis også har gjort en dobbelt så god jobb som Erna Solberg? Nei si det du...

Poenget er at USA er et stort land der smitten kommer til sentrale strøk først og brer seg ut i mer grisgrendte områder etterhvert Ja akkurat som i Norge, bare i større skala. Texas er tidillgere i forløpet enn New York og kan nok vente seg økning etterhvert. 
Men det skal jo sies at med en republikansk guvernør vil Texas også få alt de peker på av utstyr, mens de demokratiske guvernørene må legge seg på kne og tilbe Trump for i det hele tatt å få en pall med masker.

Anonymkode: a7ce4...a18

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Krantz95 said:

Det betinger at de faktisk gidder å rapportere antall døde. En god del U-land virker å rapportere et lavt antall for syns skyld, bare for å vise at de rapporterer.

Anonymkode: e0528...818

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det betinger at de faktisk gidder å rapportere antall døde. En god del U-land virker å rapportere et lavt antall for syns skyld, bare for å vise at de rapporterer.

Anonymkode: e0528...818

Javel, men jeg er fortsatt av den oppfatning at det vil bli mange færre døde i U-land.

På grunn av betydelig lavere gjennomsnittsalder og fordi det ikke er vanlig at folk med alvorlige underliggende sykdommer blir holdt i live med avanserte medisiner eller operasjoner. Det er med andre ord mange færre mennesker i risikogruppen i U-land.

• Liker 1
  • Opprett ny...