Gå til innhold

Bronkitt eller A typisk lungebetennelse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har hatt bronkitt ev lungebetennelse, hva er erfaringen deres.. Vanlig å bli veldig tett/tung i brystet v/ bronkitt?

Syk med influensa lign sympt for en mnd siden, (hele familien) hos de voksne gikk det litt på pusten.. siden småhanglet frem og tilbake med hodepine, lett sår hals. Nå er virkelig forverring av pust, inn/utånding, kortere åndedrag, trykk i bringe, (varighet 6 dgr) kjent få stikninger overkropp. Ingen funn hos lege. Normal crp, normale lunger, normal oksygenmetning. Hva er det mest sannsynlig? 

Anonymkode: 8adf5...49b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bronkitt sier egentlig bare at det er en inflammasjon/betennelse i bronkiene/luftveiene (-itt - endingen betyr betennelse av et eller annet slag). Så man kan ha bronkitt i tillegg til en lungebetennelse (hvis man regner lungebetennelse som betennelse i bare selve lungevevet). 

Atypisk lungebetennelse blir ofte brukt om mykoplasma-infeksjon, som også er kjent for å gi bronkitt. https://nhi.no/animasjoner/lunger-og-luftveier/mykoplasma-lungebetennelse/

Så du kan ha en bronkitt med atypiske bakterier, eller en lungebetennelse med atypiske bakterier, eller noe helt annet... Eller at du har hatt en mykoplasma-infeksjon som nå gir lungebetennelse. Står her at mykoplasma gjerne gir lite funn over lungene og ganske normal CRP. https://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/nedre_luftveier_og_lunger/nedre_luftveisinfeksjoner/pneumoni

Anonymkode: 55789...749

Skrevet

Bronkitt har jeg slitt med i flere år. Mye hoste, tett i brystet og etterhvert føles brystet "tungt". Ganske ubehagelig å trekke pusten dypt. 

Lungebetennelse var ikke til å ta feil av. Hadde hvilepuls på 130, 50%pustekapasitet å kjentes ut som hele venstre siden var kjørt over av en buss, klarte ikke å trekke pusten dypt. Hadde utslag på crp og lytting av lungene. Ble sendt på røntgen og satt på antibiotika. 

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bronkitt sier egentlig bare at det er en inflammasjon/betennelse i bronkiene/luftveiene (-itt - endingen betyr betennelse av et eller annet slag). Så man kan ha bronkitt i tillegg til en lungebetennelse (hvis man regner lungebetennelse som betennelse i bare selve lungevevet). 

Atypisk lungebetennelse blir ofte brukt om mykoplasma-infeksjon, som også er kjent for å gi bronkitt. https://nhi.no/animasjoner/lunger-og-luftveier/mykoplasma-lungebetennelse/

Så du kan ha en bronkitt med atypiske bakterier, eller en lungebetennelse med atypiske bakterier, eller noe helt annet... Eller at du har hatt en mykoplasma-infeksjon som nå gir lungebetennelse. Står her at mykoplasma gjerne gir lite funn over lungene og ganske normal CRP. https://www.lvh.no/symptomer_og_sykdommer/nedre_luftveier_og_lunger/nedre_luftveisinfeksjoner/pneumoni

Anonymkode: 55789...749

Jeg tenkte også nemlig Mykoplasma - infeksjon, som kan gi lite funn. Jeg tenker at det ikke er normalt dette, å slite slik med pusten etter en luftveisinfeksjon (av og til forverring og ut etter luft, ligge på mave, forsøker med astma med for å lettne tettheten. Ei i nær familie, hadde også veldig pustevansker med hodepine, hoste, men den slo ut på CRP og bilyd på lungene. Fikk antibiotika, ble bra. Tenker om jeg kunne blitt smittet derifra.. Litt pussig at vi skal få det samtidig også. Noe tendens til øm/støl øverst i ryggen også. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Anjatapinjata skrev:

Bronkitt har jeg slitt med i flere år. Mye hoste, tett i brystet og etterhvert føles brystet "tungt". Ganske ubehagelig å trekke pusten dypt. 

Lungebetennelse var ikke til å ta feil av. Hadde hvilepuls på 130, 50%pustekapasitet å kjentes ut som hele venstre siden var kjørt over av en buss, klarte ikke å trekke pusten dypt. Hadde utslag på crp og lytting av lungene. Ble sendt på røntgen og satt på antibiotika. 

TS - Takk for svar. Jeg har lite hoste.. Litt tørrhoste, av og til,  ikke noe plagsomt overhodet. Da kan muligens Bronkitt utelukkes eller hva.? Ryggen/lungene har kjentes klemt/most/vonde  ut, ja, litt som du nevner.. Det er nok ikke pollen allergi eller astma.. 

Skrevet

Har dere sjekket for korona? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, svært få som får sjekket seg.. Tenkt tanken.. Vi var syke hele fam. Men barna hadde magesmerter og noe oppkast, og høy feber, som igjen tyder på influensa. Tenker jeg.? Meget med slim/hoste med gult sekret ene voksne, ikke meg. Går å hangler litt forts begge voksne. 

Skrevet

Høres diffust ut. Å om ikke det slår ut på crp er det gjerne virus. Kan som noen nevner også være korona. Vanskelig å si. Bronkitt er som regel med myyye hoste hvertfall. Lungebetennelse har jeg kun hatt en gang og den var ganske stygg og kom over natta. Regner med at lungebetennelse også kan forløpe seg forskjellig. 

God bedring😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...