Xfreya Skrevet 19. april 2020 #1 Skrevet 19. april 2020 100% alenemor, har ikke mulighet for hjemmekontor, ingen andre som kan levere og hente i barnehagen. Arbeidstid 8-16, med 15 minutters reisevei til jobb. Har samfunnskritisk jobb, og har hatt barnet i beredskapsbarnehagen frem til nå, men vanlig åpningstid fra 7.30 til 17. Fra tirsdag faller beredskapsbarnehagen bort, og åpningstiden for alle barna blir 8.30-15. Offentlig barnehage i Oslo. Dette går jo ikke!!!! På mandag har vi rett på full dag i barnehagen, pga min samfunnskritiske jobb. Dagen etter må jeg jobbe 3 timer mindre, noe som medfører store problemer for arbeidsgiver og meg. I tillegg må man ha legeerklæring ved mer enn 3 omsorgsdager sammenhengende, og arbeidsgiver godtar kun å bruke hele dager, ikke timer. Så fra fredag av taper jeg 25% av lønna. Noen som har pålitelig informasjon om våre rettigheter i denne situasjonen?
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #2 Skrevet 19. april 2020 Jeg vet at Helse Bergen/Helse Vest har klagd dette inn for Helsedirektoratet, men at det ikke er kommet noe svar om lovtolkning fra dem enda. Her bør du jo gå i dialog med arbeidsgiver om kortere arbeidsdager, er du ansatt i det offentlige er det jo det offentlige som skaper problemene her. Evt må du jo høre med andre foreldre i bhg om de kan hjelpe deg, og f.eks ha ditt barn om morgenen og etter bhg i den perioden det er forkortet åpningstid. Anonymkode: c6731...8ab 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #3 Skrevet 19. april 2020 Er det ikke sagt fra sentralt hold at man nå kan dele opp omsorgsdagene i timer? I alle fall har vel helseministeren oppfordret arbeidsgivere til å godta dette? Anonymkode: b88b6...98f 3
Xfreya Skrevet 19. april 2020 Forfatter #4 Skrevet 19. april 2020 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at Helse Bergen/Helse Vest har klagd dette inn for Helsedirektoratet, men at det ikke er kommet noe svar om lovtolkning fra dem enda. Her bør du jo gå i dialog med arbeidsgiver om kortere arbeidsdager, er du ansatt i det offentlige er det jo det offentlige som skaper problemene her. Evt må du jo høre med andre foreldre i bhg om de kan hjelpe deg, og f.eks ha ditt barn om morgenen og etter bhg i den perioden det er forkortet åpningstid. Anonymkode: c6731...8ab Jobber i det private, og barnet bare 16 måneder, så har ikke blitt kjent med de andre foreldrene. Har vel hatt ca 8 uker vanlig barnehage totalt, mye barnesykdommer, meslinger i barnehagen, og nå koronastengt....Men takk for svar😊 , håper det kommer en avklaring fra myndighetene snart.
Gjest Albbas Skrevet 19. april 2020 #5 Skrevet 19. april 2020 Sikker på at barnehagen din ikke har et tilbud til deg i samfunnskritisk jobb? Det er det i veldig mange kommuner hvertfall, og hvis ikke din har det vil jeg tro det kommer på plass rimelig kjapt! Du må spørre hvordan de skal løse det!
Xfreya Skrevet 19. april 2020 Forfatter #6 Skrevet 19. april 2020 5 minutter siden, Albbas skrev: Sikker på at barnehagen din ikke har et tilbud til deg i samfunnskritisk jobb? Det er det i veldig mange kommuner hvertfall, og hvis ikke din har det vil jeg tro det kommer på plass rimelig kjapt! Du må spørre hvordan de skal løse det! Jeg har fått svar på mail fra styrer om at tilbudet til foreldre i samfunnskritiske jobber faller bort når barnehagen åpner. Skal ringe Oslo kommune i morgen og forhøre meg.
Xfreya Skrevet 19. april 2020 Forfatter #7 Skrevet 19. april 2020 Fant midlertidig forskrift om tilpasninger i lovgivningen om barnehager som følge av utbrudd av covid 19 på lovdata nå, endret 18.4. Så vidt jeg skjønner presiseres det her at barnehagene må gi et tilbud utover den begrensede åpningstiden for barn av foreldre med samfunnskritiske jobber. Så sa satser jeg på at barnehagen vår holder åpent lenger enn 8.30-15 fra tirsdag av. Ts 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #8 Skrevet 19. april 2020 Visste ikke at de tar bort tilbudet til barn av foreldre med samfunnskritiske jobber. Men når jeg tenker meg om så må det jo bli sånn med de nye retningslinjene. Det er rett og slett ikke mulig for dem å ha full åpningstid. De får jo ikke flere ansatte.. I såfall kunne permiterte få jobb i barnehage nå? Vet ikke om det er en god ide altså ...de må jo ha politiattest, som tar tid... ja vet ikke. Er spent på om åpningen gir effekt på smittede og syke.. Anonymkode: e5978...d06 1
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #9 Skrevet 19. april 2020 Det er jo helt håpløst... Men de må gjøre noe med åpningstidene for alle, hvis de virkelig skal få samfunnet i gang igjen. Anonymkode: 33568...e28 2
Gjest Raggatusen Skrevet 19. april 2020 #10 Skrevet 19. april 2020 Les vg der står dette er en sak mellom jobben og foreldre bent høie har skrevet på vg .
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #11 Skrevet 19. april 2020 5 minutter siden, Raggatusen skrev: Les vg der står dette er en sak mellom jobben og foreldre bent høie har skrevet på vg . Veldig lettvint å fraskrive seg ansvar på den måten. Anonymkode: 33568...e28 2
AnonymBruker Skrevet 19. april 2020 #12 Skrevet 19. april 2020 2 timer siden, Xfreya skrev: Fant midlertidig forskrift om tilpasninger i lovgivningen om barnehager som følge av utbrudd av covid 19 på lovdata nå, endret 18.4. Så vidt jeg skjønner presiseres det her at barnehagene må gi et tilbud utover den begrensede åpningstiden for barn av foreldre med samfunnskritiske jobber. Så sa satser jeg på at barnehagen vår holder åpent lenger enn 8.30-15 fra tirsdag av. Ts Så fint for deg da! De barnehageansatte må sikkert klone seg for å ha nok voksne for å gi tilbud både til deg som ikke klarer å løse dette på ditt srbeidssted og alle de andre. Din jobb er pliktig til å tilrettelegge for deg, snakk med fagforbundet. Prøv å løse noe selv istedenfor å bare kreve fra barnehagen. Dette ender med at enten smittevernstiltakk vil falle bort på grunn av mangel på personal ellers så må barnehage stenge igjen fordi det ikke blir nok bemanning. Anonymkode: 46cdb...e7b 4
Xfreya Skrevet 21. april 2020 Forfatter #13 Skrevet 21. april 2020 På 20.4.2020 den 1.46, AnonymBruker skrev: Så fint for deg da! De barnehageansatte må sikkert klone seg for å ha nok voksne for å gi tilbud både til deg som ikke klarer å løse dette på ditt srbeidssted og alle de andre. Din jobb er pliktig til å tilrettelegge for deg, snakk med fagforbundet. Prøv å løse noe selv istedenfor å bare kreve fra barnehagen. Dette ender med at enten smittevernstiltakk vil falle bort på grunn av mangel på personal ellers så må barnehage stenge igjen fordi det ikke blir nok bemanning. Anonymkode: 46cdb...e7b Nåja, barnehagene må faktisk forholde seg til forskriftene fra regjeringen da... i min barnehage var det omlag 5 småbarn som hadde et tilbud om barnetilsyn mens barnehagene var stengt. Tror ikke det ville veltet hele smittevernplanleggingen om disse 5 fremdeles skulle få et fullverdig tilbud. Uansett, vi endte opp med et tilbud om 1 times utvidet åpningstid. Da dropper jeg lunsj selv, og prøver å få gjort unna den samfunnskritiske jobben min på 6.5 timer istedet for 7.5 timer. Føler jeg gjør mitt for å bidra til den nasjonale dugnaden da😚 5
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #14 Skrevet 21. april 2020 Her får de som trenger det permisjon med lønn(jobber på sykehus OUS) Anonymkode: df95e...84e
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #15 Skrevet 21. april 2020 Barnehagetilbudet har endret seg, og den åpningstiden de gir nå er det tilbudet de gir i din kommune. Det gis ingen rettigheter for et tilbud som tidligere har vært. Det er opp til foreldrene om de ønsker å takke ja til tilbudet, eller takke nei (si opp plassen). Det er denne beskjeden jeg har fått fra min kommune. Anonymkode: af0ed...071
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #16 Skrevet 22. april 2020 On 4/19/2020 at 9:41 AM, AnonymBruker said: Er det ikke sagt fra sentralt hold at man nå kan dele opp omsorgsdagene i timer? I alle fall har vel helseministeren oppfordret arbeidsgivere til å godta dette? Anonymkode: b88b6...98f De gir muligheten, men arbeidsgiver er ikke pliktig til å følge den Anonymkode: 899af...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #17 Skrevet 22. april 2020 På 21.4.2020 den 22.11, Xfreya skrev: Nåja, barnehagene må faktisk forholde seg til forskriftene fra regjeringen da... i min barnehage var det omlag 5 småbarn som hadde et tilbud om barnetilsyn mens barnehagene var stengt. Tror ikke det ville veltet hele smittevernplanleggingen om disse 5 fremdeles skulle få et fullverdig tilbud. Uansett, vi endte opp med et tilbud om 1 times utvidet åpningstid. Da dropper jeg lunsj selv, og prøver å få gjort unna den samfunnskritiske jobben min på 6.5 timer istedet for 7.5 timer. Føler jeg gjør mitt for å bidra til den nasjonale dugnaden da😚 5 småbarn betyr 4 voksne: 2 på morningen, 2 til stengingen. Om deres barnehage har de ekstra voksne er jo det greit. Vi har ingen ledige voksne nå (flere er i risikogruppe). Vår styrer sier at hvis vi blir pålagt å utvide vil det gå over alle de andre foreldre, for åpningstider blir redusert enda mer for de andre. Nå holder vi åpent i 7,5 timer. Synes det er egoistisk å tenke bare på seg selv og egne utfordfinger. Anonymkode: 46cdb...e7b
Drizzt Skrevet 22. april 2020 #18 Skrevet 22. april 2020 (endret) Jeg mener å ha lest flere steder at personer med samfunnskritiske jobber skal fortsatt ha ordinært barnehagetilbud, dvs vanlig åpningstid. Endret 22. april 2020 av Drizzt
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #19 Skrevet 22. april 2020 På 21.4.2020 den 22.11, Xfreya skrev: Nåja, barnehagene må faktisk forholde seg til forskriftene fra regjeringen da... i min barnehage var det omlag 5 småbarn som hadde et tilbud om barnetilsyn mens barnehagene var stengt. Tror ikke det ville veltet hele smittevernplanleggingen om disse 5 fremdeles skulle få et fullverdig tilbud. Uansett, vi endte opp med et tilbud om 1 times utvidet åpningstid. Da dropper jeg lunsj selv, og prøver å få gjort unna den samfunnskritiske jobben min på 6.5 timer istedet for 7.5 timer. Føler jeg gjør mitt for å bidra til den nasjonale dugnaden da😚 Problemet er jo at disse fem nå er fordelt i kohorter innen sin egen gruppe. Hvis ikke må man jo lage en egen samfunnskritiske kohort. Da snakker man ekstrem organisering og valg som går imot alle pedagogiske prinsipper om barnas beste. Anonymkode: 560a9...9c2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #20 Skrevet 22. april 2020 Nå er det veldig mange som går under samfunnskritiske, og det holder at 1forelder er det. Da blir det plutselig veldig mange barn sim vil ta mange ansatte. Resten av foreldregruppen må ta rrgningen for det. Anonymkode: 46cdb...e7b
Anbefalte innlegg