Gå til innhold

Labrador som knurrer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen i familien min har en labrador som ofte stikker av med klær, sko, leker osv. Det er snakk om en voksen hund. Dersom man prøver å ta det fra han knurrer han og/eller løper avgårde med tingene i munnen og vil ikke høre. De løser det som regel med godbit men er det andre måter å løse det på?

Anonymkode: 20a03...d2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs jo korleis dei pratar med hunden i forkant av godbiten. Om dei gjev hunden en kommando, som "slepp", og hunden slepp det den har i munnen for godbiten, så lønnar dei at han slepp. Om dei derimot berre finn fram godbit utan å seie noko, lønnar dei at han stikk av med ting han ikkje eigentleg skal ha, og det er jo feil.

Skrevet (endret)

Her er det jo noe som har gått galt i grunntreningen av hunden. Og når hunden først har lært at det er greit å ta ting for så å stikke av med det, så kan det være greit om eierne får litt hjelp. For er det alvor bak knurringen eller er det lek? Sånt er umulig å svare på uten å hilse på hunden. Det er også snakk om to ting i tillegg til knurringen. Innkalling og avlevering. 

Anbefaler å ta kontakt med ei som aktivt driver på og kurser retriver eiere og deres hunder.  Ann Cathrins Hundekurs Dyktig dame som også kan vise til gode resultater med egne hunder. (Det finnes nemlig flere såkalte hundetrenere som ikke har noe å vise til. Og hvorfor skal vi høre på slike? ;) )

Endret av Troyamin
  • Liker 2
Skrevet (endret)
5 hours ago, AnonymBruker said:

Noen i familien min har en labrador som ofte stikker av med klær, sko, leker osv. Det er snakk om en voksen hund. Dersom man prøver å ta det fra han knurrer han og/eller løper avgårde med tingene i munnen og vil ikke høre. De løser det som regel med godbit men er det andre måter å løse det på?

Anonymkode: 20a03...d2d

Det kan høres ut som om han har utviklet ressursforsvar, antagelig pga erfaringen om at ting blir prøvd tatt fra ham. (Hvis det da ikke er bare lekeknurring, vanskelig å si). Men om det er ressursforsvar så er hunden stiv og anspent i kroppspråket. Er det leking, så er den løs og ledig.

En hund har ikke samme forhold til eierskap av ting som vi har. Vi har en mer abstrakt forståelse av dette. Du kan f.eks holde min mobiltelefon, men vi vet fortsatt begge at telefonen er min. Hvis en hund har noe i munnen, så oppfatter den det som sitt. Fra hundens perspektiv er det derfor ganske frekt å bare ta noe ut av munnen dens. 

Noen hunder vil akseptere det, andre vil knurre men ikke gjøre noe mer, mens andre vil utvikle kraftigere ressursforsvar.

Jeg hadde litt av samme problem med min hund når det kom til katteleker. Vi har to katter og katteleker er ikke laget for å tåle hundetenner. Min hund vil helst plukke opp kattelekene, gjemme seg bort i et hjørne og ødelegge dem. Nå kommer han til meg med dem, de gangene han gidder å plukke dem opp.

Jeg lærte ham derfor å bytte. Gi f.eks hunden noe den ikke gjør noe om den ødelegger og som ikke har høy verdi for hunden (f.eks et tomt doryllhylster). Når hunden plukker opp dette, vis ham en god godbit. I det hunden slipper hylsteret, gi godbit. I ni av ti treninger på dette, ikke ta fra hunden dorullhylsteret. La ham få begge deler. Fordi hvis det er ressursforsvar det er snakk om, så kan du trigge det når du strekker hånden ut etter gjenstanden.

Når hunden skjønner hva det går i, dvs slipper hver gang du viser en godbit og virker avslappet under treningen, så kan du strekke ut hånden slik at hunden slipper gjenstanden i hånden din. Ikke forsøk å ta den ut av munnen på hunden, han skal slippe frivillig. Nå kan du legge på kommando. Strekk ut hånden, vis godbiten og når hunden slipper si f.eks "slipp" og gi godbit.

Tren dette på mange ulike ting til hunden skjønner at når du strekker ut hånden/sier "slipp" (antagelig vil det at du strekker ut hånden være et sterkere signal for hunden enn selve ordet) så slipper den frivillig og får godbit. Da kan du begynne å bruke det i de situasjonene hvor han stikker av med ting.

Nå vet jeg ikke hvor gammel han er, men tenk gjerne gjennom om han får nok fysisk og mental aktivisering. Hunder som kjeder seg og er rastløse, spesielt om de er unghunder, kan ofte finne på mange "spillopper", spesielt om det fører til oppmerksomhet og at "noe skjer". En labrador er i utgangspunktet en rase som trenger en del fysisk og mental stimuli. 

Endret av Tabris
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...